ezeltjes?!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-01 13:30

Hey ezels!
*LOL* Heeft er iemand ervaring met deze dieren? Een vriend van me heeft er, en rijdt er ook op.
Ze mogen enkel met paarden op de weide staan indien zowel de paarden als de ezels goed ontwormd zijn.
Indien jullie hier iets meer over weten, of al ergens gehoord hebben, zou het heel tof zijn mochten jullie dat hier achter laten!!

groetjes en liefs,

hiha


Aglaranna (de ergste ezel van al, hiha)

-xxx-

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-01 13:47

Ezels hebben heel vaak last van longworm en dat is voor paarden funest. Vandaar dat vaak afgeraden wordt, paarden en ezels samen te weiden.

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-01 13:50

ja, dat had ik ook al gehoord, vandaar dat ze goed ontwormd moeten zijn vooraleer ze bij elkaar op de weide mogen...
weet er nog iemand iets ivm ezels?

ciao

kikki
Berichten: 33
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-01 13:59

Dag aglaranna!

Is het aangenaam om op ezels te rijden?
Het lijkt mij niet echt comfortabel, hebben ze geen korte gangen?

Evelien Laermans
Berichten: 8
Geregistreerd: 04-05-01
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-01 20:54

Haai Aglarana,

echt veel van ezels weet ik niet maar een vriend van mij,Jesse heeft er twee en hij zegt dat het super fijn is om er mee te rijden. Ik vraag mij wel af hoe het eigenlijk is om met ezels te rijden, is er veel verschil met paarden?By the way see you tomorrow in t school Haha! !geen fysica, geen geschiedenis Verdrietig dan kan ik ni me u zevere.
Dooeei Evelien

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-01 21:18

Vraag even aan Tess. Ik weet dat haar dochter een tijd ezels verzorgt heeft.

Victory-Boy

Berichten: 2417
Geregistreerd: 08-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-01 21:41

Hay,
Ezels zijn echt fantastische beesten! Ik heb er zelf geen ;[, maar ben wel lid van de ezelvereniging en donateur van de Stichting Opvang Ezels (SOA). Als je ze erg goed ontwormt kunnen ze inderdaad gewoon bij paarden staan. Wel heel erg goed ontwormen, ik citeer uit Het Nederlandse Ezelboek; Een longworminfectie kan alleen plaats hebben nadat de longwormlarve 2 vervellingen heeft doorgemaakt. Dus samen weiden van paarden en ezels, eventueel samen langere tijd in een vuile box lopen, kan de infectie van ezel op paard doen overgaan. Wil men paarden en ezels veilig samen weiden, dan is het verstandig de ezel eerst te isoleren en te ontwormen (3x Eqvalan pasta toedienen met een tussentijd van 6 weken) en het resultaat te controleren door herhaald mest-onderzoek. Zijn deze onderzoeken negatief verlopen, dan kunnen de dieren samen op een schoon (d.w.z. wormvrij) weiland gezet worden en is behandeling met Eqvalan 1 a 2x per jaar (mei en oktober) voldoende. Einde citaat. Ik heb een aantal boeken over ezels (zijn helaas moeilijk te krijgen in het Nederlands)nl.;De ezel als gezelschapsdier van DR C. Naaktgeboren, Zorgen voor een ezel van Dorothy Morris (handboek voor de praktijk) en Het Nederlandse Ezelboek van de vereniging Het Nederlands Ezelstamboek. (= echt een aanrader!!!) Als je meer wilt weten, kijk dan even op de site van de vereniging http://home.hetnet.nl/~ezelstamboek/index.html of http://www.wdzwebs.nl/ezel/index.htm ( heb ik zelf nog niet gezien). Groetjes, Sanne.

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-01 22:15

wowowow evelien!!
Het is u gelukt!!
Tof!!
tot morgen! Party!! Party!!

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-01 22:24

dank je victory-boy!!!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-01 23:27

ook met ontwormen kan je paarden en ezels beter niet bij elkaar zetten. De wormspuiten die wij voor paarden gebruiken werken namelijk niet tegen longwormen (is me verteld).
Op tenerife hebben wij een ezel safari gedaan, was wel leuk.
Ook heb ik vroeger ooit eens een blauwe maandag drie ezeltjes verzorgt, maar vond pony's kennelijk toch leuker (vraag me niet waarom)

Evelien Laermans
Berichten: 8
Geregistreerd: 04-05-01
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-01 19:15

Yoe Aglaranna,

Bedankt voor uw berichtje. Ik denk niet dat Poll weet waar Angel nu eigenlijk is en eigenlijk durf ik hem niet echt helemaal uitvragen over dit.Ik weet dat het stom is maar Poll is nogal delicaat en dan als ik het zou weten zou ik er denk ik eigenlijk niet naar toe durven gaan, wie weet wat die mensen gaan denken. Eigenlijk is het allemaal wel dom want iki zou Angel wel héél graag is terugzien al was t maar voor 1 keer!
Bedankt voor je berichtje en tot maandag.
evelien
P.S.: weet gij misschien hoe ge uwe nick name kunt veranderen en ook uw e-mail adres want k ben hier weer de enige me mijne volledige naam.Allez doei

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-01 21:55

Inderdaad heeft mijn dochter jarenlang een verzorgezeltje gehad, een eigenwijze merrie.
Met paarden moet je veel geduld hebben, maar met ezels helemaal!!
Ze zijn tamelijk makkelijk te verzorgen en je kunt ze ook inspannen voor een wagentje, ze zijn erg makkelijk verkeersmak te maken,soms wel onvoorspelbaar.
Ze worden makkelijk te dik en je moet ze nooit samen met paarden weiden, ivm longworm!!

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-01 22:46

wel evelien, je moet vanboven bij 'bewerk profiel' klikken, en daar je nick veranderen denk ik, anders moet je opnieuw registreren onder andere naam, bv. 'rossevossin' ofzo *LOL* *LOL*

greetz

'aglaranna'

-xxx-

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-01 22:47

Dank je Tess!
Koppiger dan fjorden??
*LOL* Party!! *LOL*
groetjes!

Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-01 07:30

Ezeltjes zijn inderdaad heel grappig, maar ze zijn errug vervelend als je ze bij koeien hebt lopen. Zo had een vriend van mij 2 ezels bij z'n koeien lopen (ze waren ontsnapt naar het weiland waar de koeien liepen). En aangezien er hier in Texas veelal vleeskoeien voorkomen, blijven de kalfjes gewoon bij de moeder lopen. Nou probeerden die ezels om de moeders bij hun kalfjes vandaan te houden. We hebben met 2 pick-ups die ezels weg moeten jagen (was trouwens wel leuk om te doen), omdat de ezels vrij wild waren en je ze niet zomaar kon pakken. Hier worden de ezels (en ook lama's) wel gebruikt op geitenfarms om coyotes en wolven bij de geitjes weg te houden. Ze zijn enorme beschermende dieren. In het geval van moeder en kalf was dat dan niet zo'n goed idee natuurlijk. Dat zijn mijn ervaringen met ezels.
groetjes, Caballo

Soraya

Berichten: 6875
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-01 09:10

toen ik klein was (een jaar of 10) mocht ik op een kinderboerderij werken en daar hadden ze wel een ezeltje staan! Maar verder weet ik er nix vanaf eigenlijk!

xxx soraya

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-01 14:45

Amaai Caballo, dat ze zo'n beschermende dieren zijn wist ik helemaal niet, leuk om weten!

Je woont in de USA???!! Dat lijkt me werkelijk te gek!
Vertel je er wat meer over?

ciao!!
AGlaranna

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-01 14:46

Hey Soraya!

Oh, dat moet leuk geweest zijn zeg!

by the way, waar is die 'coolste plaats' waar je woont?

greetz,

Aglaranna