Gevecht tot bloedens toe.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Gevecht tot bloedens toe.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-02 16:34

Vandaag toen de kudde de wei in ging, gingen ze natuurlijk direct de rangorde bepalen. De merries hadden het al snel bepaald, wat er best vriendelijk aan toe ging. Maar er waren 2 ruinen die er maar niet uitkwamen wie nou hoger stond. Ze waren werkelijk tegen elkaar op aan het stijgeren en slaan, en zeker een half uur lang. Ze waren allebij pas sinds kort geruind en waren al 6 jaar dus ze hadden zowiezo nog erg veel hengsten gevoelens. we kregen ze niet uit elkaar, en ze waren maar aan het schreeuwen en slaan. (ze hebben wel eerder al met ruinen gestaan, maar nog nooit samen).

Uiteindelijk toen ze klaar waren, was er een ruin helemaal vol met bloedende wonden en de klappen hadden gewoon echte hoefafdrukken achtergelaten die open waren en bloedde.

Ik was wel blij dat mijn merrie zoiets niet overkwam. Het zal je paard maar wezen. Scheve mond

Chatelaine

Berichten: 9151
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 18:29

tja dat is wel te verw8e zoiets kan altijd
maar met gine Lovers gaat t wel goed?

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-02 20:06

Jaaaa gine alles goed Lovers Ze is lekker aan het eten en heeft al een vriendje.

Lobke98
Berichten: 430
Geregistreerd: 13-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 20:29

Gelukkig is met jou paardje niks aan de hand maar wel schrikken vind ik dat hoor!! Vooral met allemaal wonden. Maar ja puur natuur he??

Claudia1

Berichten: 97
Geregistreerd: 25-05-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 17:26

Het is inderdaad niet erg fijn om zo iets te zien maar ja ik denk altijd maar zo; in de natuur gaat het er ook meestal zo aan toe, maar je kunt natuurlijk niet uitsluiten dat het ook wel eens fout gaat...
Groetjes claudia

axeltje

Berichten: 2755
Geregistreerd: 16-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 19:44

Lobke98 schreef:
Gelukkig is met jou paardje niks aan de hand maar wel schrikken vind ik dat hoor!! Vooral met allemaal wonden. Maar ja puur natuur he??


idd (sorry voor dit laaaaaaange berichtje) Haha! Knipoog

miseryfox

Berichten: 1681
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 20:21

ja bij ons heeft er nu een zn paard nie de wei op omdat ze bang is dat ie in elkaar gemept wordt...

die van mij rent weg als n ander hem aanvalt!!
(hoe bedoel je laag in de rangorde!!)

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 10:41

Claudia1 schreef:
Het is inderdaad niet erg fijn om zo iets te zien maar ja ik denk altijd maar zo; in de natuur gaat het er ook meestal zo aan toe, maar je kunt natuurlijk niet uitsluiten dat het ook wel eens fout gaat...
Groetjes claudia


Ben ik het niet mee eens Verward .

1ste:
In de natuur heb je geen ruinen.

2de:
Paarden hebben daar geen ijzers en die richten het meeste schade aan.

3de:
Kudde groeit op met elkaar en hengsten worden verdreven. Plus dat een kudde bij elkaar blijft en niet iedere jaar weer opnieuw moet vormen.

Door deze 3 redenen gaat mijn paard niet meer het land op tenzij hij alleen staat. Ik heb mijn paard voor mijn en zijn plezier en niet om in elkaar geslagen te worden.
Jullie kunnen het zielig vinden maar wat is zieliger een paard die door het prikkeldraad of hek wordt geslagen of hij staat op stal met hooi en kuil en s avonds zeker 3 uur aandacht als het niet meer is.

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 11:00

Wij hebben het probleem ook gehad. Eerst met Ilana. Ilana, Jitske en Rival stonden eerst gewoon met elkaar in de wei, en toen kwam Ofir terug uit training. Ilana dacht Rival wel even te beschermen. Dat begon onschuldig met tussen hun in staan, maarhet escaleerde en het eindigde ermee dat Ilana Jitske en Ofir het hele land doorjoeg, ze in een hoekje dreef en dan omdraaide en eropin slaan... Ilana had nog nooooit zo gedaan!! Verward

Ilana en Jitske zijn nu weg, maar we hebben nu een paar nieuwe paardjes. Ofir zou bij een merrie jaarling in komen omdat Rival in training zou gaan. Leuk bedacht, ja... Hij stond er net bij in de wei of hij rende achter haar aan en beet haar, echt zo hard dat we het bij het hek konden horen (50 meter verderop...). We hebben het twee keer geprobeerd en beide keren eindigde het met Techno, de merrie, die door het draad vloog omdat ze geen andere uitweg meer wist.... Als we haar dan weer te pakken hadden en Ofir kwam in de buurt stond ze helemaal te trillen en stond ze te plassen van angst...

Nu staat Ofir alleen op een stukje land en staan de twee jaarlingen in een stuk. Gelukkig nu geen ruzie meer, ze zijn zo schattig met zn 2en, komen niet verder bij elkaar vandaan als 10 meter Lovers

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 11:03

Een herhaling van wat ik eerder heb gezegd. Ik zet de paarden niet meer bijelkaar, tenzij je het niet erg vindt je paard vaak met schade van land te halen. Schade kan uiteindelijk fataal worden! Die van mij had een enorm abces van over gehouden en littekens voor de rest van zijn leven. Hij gaat nooit meer samen want ik wil graag door rijden en niet van de ene blessure naar de andere hobbelen.

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 12:13

Mijn paard krijgt in juni een maand vakantie en gaat dan ook het land op. Maar mooi niet tussen andere paarden die hij niet kent. Hij krijgt lekker zijn eigen stukje. Hij staat wel met andere paarden, maar er niet tussen. Ik wil ook niet het risico lopen dat ik hem kreupel van het land haal.

Jive

Berichten: 345
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 14:40

ben het helemaal met prisca eens , jive wil ook altijd de "leider" zijn en ik denk dat als jive met die 2 ruinen in de wei had gestaan dat hij zo ong. had mee gevochten. Scheve mond

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 15:09

Helaas is Barbiano een ontzettende baaskop in de wei. Het groepje onderling gaat heel goed. Maar afgelopen vrijdag moest hij naar de smid en heb ik hem iets later bij de groep gezet. Hij was zo blij dat hij de wei op mocht dat ik het touw om zijn neus heb gedaan om hem te kunnen houden, toen nog tot over mijn enkels in de modder en ja ze hadden een nieuw paard bij de groep geprobeerd. Pffff gelukkig dacht ik een merrie. En daar ging meneer een partij showen en steigeren en aanstellen. Toen ik wegging stond hij ergens te vreten dus ik dacht dat het wel goed zou gaan. Maar nee ik hoorde naderhand dat die merrie er niet meer bij kon want Barb dreef haar elke keer in een hoek en probeerde dan te trappen. Wat een kwal zeg! Maar persoonlijk ben ik erg blij dat hij zich niet laat slaan en ik zou het verschrikkelijk vinden als hij alleen de wei op moet want dat vindt hij echt niks aan. En ik heb altijd gezegd en blijf zeggen liever een keer kreupel dan nooit meer met een groep in de wei.

marije999

Berichten: 330
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 15:45

een vriendin van mij is haar paard kwijtgeraakt door een dergelijke actie. Ze vond haar paard op de wei met, waarschijnlijk, een gebroken (versplinterde) schouder. Na veel dokteren heeft ze hem vorig jaar in moeten laten slapen (en dat terwijl zij eigenlijk nooit had gewild dat hij met andere paarden op de wei stond, maar hem op een apart stukje land wou hebben staan). Ik vind absoluut dat een paard op de wei thuishoort, maar niemand wil zijn paard zo terugvinden. Misschien eerst een poosje naast elkaar op stal of in een klein afgeschermd stukje zetten, dan kunnen ze eerst wennen.

Cleo
Berichten: 436
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 23:36

Als je écht liefde hebt voor je paard gun je hem/haar in ieder geval van lente tot winter weidegang; lukt dit niet met een kudde ivm ernstige verwondingen, ga dan op zoek naar een klein stukje land. Als je al ergens staat waar weidegang geboden wordt en je legt je probleem voor (in elkaar gemept worden in een kudde) en vraag om een klein stukje eigen land. Wellicht met een paar anderen paarden waar je paard wél goed kan staan.

Kieffertje

Berichten: 1743
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 16:11

Ik vind wel dat je je paard op de wei moet laten staan, om de volgende redenen:

1. Dit is de natuurlijke situatie van een paard, wij moeten proberen zoveel
mogelijk de natuurlijke situatie van een paard nabootsen (zeg je dat zo?).
2. Alleen op stal staan is niet leuk voor een paard (niks te beleven).
3. Heel vaak gaat het wel goed
4. Van een enkel beetje gaat een paard niet dood.

Als je de kans loopt dat je paard erg verwond wordt, is het natuurlijk wat anders. Misschien kan hij dan alleen of met een ander (lief!) paard op een stukje wei staan.

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 16:30

Ik heb mijn paarden ook altijd in de wei met 10 andere paarden gehad. Met Dimple heb ik nooit problemen gehad, maar toen Jula (de Tinker) de wei inging voor het eerst hebben ze haar alle hoeken van de wei laten zien. Rennen, trappen, racen en bijten. De plukken haar vlogen door de wei en echt met vieze bloedplekken. Ze is door het prikkeldraad door nar buiten gevlogen! Huilen Ze heeft daarna apart gestaan met een ruin die gek van merries is (en daarom dus niet in de groep kon) en dat ging goed.
Jula is daarna ook nog eens met een ander paard in de wei gezet (dat paard kon absoluut niet met andere paarden, en omdat Jula zo braaf is dachten ze dat dat wel goed zou gaan Boos! ) Die is me toch aangevallen zeg, neit meer normaal.

Sinds dien ben ik er van overtuigd dat ik paarden het liefste op de wei zou zetten, MITS ze met een klein groepje staan. En hoe zielig anders ook, dan hou ik ze op stal. Aanvallen, verwondingen, schimmel, mok, ijzers verliezen, vlooien (!) en kreupelheid is me dat echt niet meer waard (en niet paardvriendelijk)

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-02 18:24

Zoals ik al zei, zijn deze ruinen erg laat gecastreerd en hebben ze hun hengstenstreken nog. De ruinen zijn beide dravers en die worden meestal pas erg laat gecastreerd.
Er wordt altijd wel even bepaald hoe de rangorde wordt en ik vind dat vechten daar gewoon bijhoord. Overigens zijn ze na een paar dagen wel aan elkaar gewend.