De moeder van De Sjiem!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

De moeder van De Sjiem!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-02 17:43

Hoi!

De hoefsmid kwam er pasgeleden achter dat Chief (manegepaard op de manege waar ik vroeger reed) de moeder van De Sjiem is! Echt heel raar, Chief was eerst nix waard en nu ze opeens weten dat het de moeder van De Sjiem is, is ze opeens keiveel waard! De Sjiem is trouwens niet op die manege geboren hoor! Dat was geloof ik op de plek waar ze eerst stond...

Maar toch, wel raar vind ik...

Groetjes,
Sanne

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 15:31

Wat een verrassing!! Party!!
Dus je hebt op de moeder van een echte topper gereden!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 15:33

Mooi dat i kmet die merrie ging fokken als het mijn paard was geweest! Alleen is Aram dood dus moeten ze dan wel een andere hengst uitzoeken.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 15:43

Overigens, toen ik gister naar 'Dieren op spreekuur' zat te kijken, kwam er een manegepaardje in voor (schimmeltje) met huiduitslag, die ook De Sjiem heette Haha!

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 16:12

Nee die heette ‘Sjiem’ en da’s heel normaal in bepaalde streken van NL want Sjiem is Utrechts voor ‘schimmel’ (de kleur, niet de aandoening Knipoog )

Waar las je dat van de moeder van De Sjiem??

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 16:39

Klopt De sjiem heet eigenlijk Haram (v. Aram).

De familie van Vulpen heeft traditie getrouw altijd een schimmel op stal maar aan deze hadden ze echt hun handen vol. Daar heeft hij dus ook zijn naam De Sjiem gekregen. De verklaring precies heeft ooit ook in de Bit gestaan.

BTW leuk stuk in de BIT over de bouw van De Sjiem. Helaas ook een hoop bekende dingen die ik in Leysander (v. Faram vv Aram) tegen kom. Maar ja is niet anders hihi.

Ben eigenlijk wel benieuwd welke lijn de moeder van De Sjiem was ??

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 16:55

Mama is Wahtamin x Kompromis

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 20:58

er is nog diepvries van Aram hoor!! dus wat dat betreft zou het wel kunnen

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 20:58

en de Sjiem is gewoon haags voor de Schimmel....

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 14:03

tjee, dat is zeker een verassing!!

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-02 20:54

Het heeft in BIT gestaan, maar ik had het al eerder van de hoefsmid gehoord (die woont naast de eigenaren van Chief) en vandaag hoorde ik het uitgebreid van het meisje dat er nu op rijd...maar ik blijf t vaag vinden Haha!

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 21:47

Tinne schreef:
Het heeft in BIT gestaan, maar ik had het al eerder van de hoefsmid gehoord (die woont naast de eigenaren van Chief) en vandaag hoorde ik het uitgebreid van het meisje dat er nu op rijd...maar ik blijf t vaag vinden Haha!


je bent niet de enigste die het vaag blijft vinden, heb het ook allemaal al gehoord! Verward

gr linda Lachen

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 13:20

Ik heb gehoord dat ze de merrie wilden laten dekken door Aram...
Dat veulen zou dus een volle zus/broer van de sjiem worden. Maar jij bent toch ook heel anders dan je broer/zus?

Valentino
Berichten: 82
Geregistreerd: 08-05-02
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 15:11

hoi
ik raad een dekking van aram af.
waarom?
omdat ik meerdere aram kinderen ken en die zijn en niet leuk om te rijden.
een merrie bij mij op stal komt uit aram x ramiro.
ze is het evenbeeld van aram.
ze heeft een beenafwijking waar ze mee is geboren.
hoe dat komt weet niemand en wat het is weet ook niemand.
ze is er mee geboren dus het komt van de pa of ma af.
ze is geoperereerd en daarbij is niks gevonden.
toch loopt ze altijd met een dik achterbeen en zal nooit hoog in de sport komen.
nu wordt ze als fokmerrie gebruikt wat eigenlijk helemaal niet mag, waarom zal je denken?
nou omdat ze het vereft aan haar kinderen!

ook heeft ze een vreselijk rotkarakter.
als ze heel veel aandavht op een dag krijgt is het een echte schat maar zodra ze haar zin niet krijgt wordt het toch een kreng!
ze kan de hele dag ijsberen in haar stal en als je haar niet elke dag longeert of rijd wordt ze helemaal gek in stal en gaat ze stalondeugde ontwikkelen.
onder het rijden is het het eerste half uur een gevecht wie de baas is. Pas als ze zich overgeeft kan je een beetej normaal rijden.

ik las een half jaar geleden ofzo een intervieuw met Jeroen Dubbeldam over De Sjiem in een paardenblad (geloof in de strengen ofzo)
Hij vertelde ook dat hij eerst elke keer als hij gaat rijden een strijd aan moet gaan wie de baas is.
En de sjiem komt ook uit Aram.

Misschien is het toeval maar toen ik dat intervieuw las dacht ik echt "oh help het lijkt wel of ik op de sjiem rij"

Ik ken nog een paar nakomelingen en die zijn ook als de sjiem en die merrie.

Misschien ligt het niet aan Aram maar het is toch wel toevallig dat het bij zo veel paarden tegen komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 15:16

Eerlijk gezegd, denk ik dat de sjiem een mazzeltje was ,want Wahtamin x kompromis????? natuurlijk kun je het nogmaals proberen, maar acht de kans klein dat je weer zo'n springwonder als de sjiem eruit krijgt.

Wel gaaf dat die bij jullie staat, overigens is er nog diepvriessperma van aram beschikbaar via de dalhoeve.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 15:34

Sorry Valentino ik ben het daar ABSOLUUT NIET mee eens.

Aram´s zijn eerlijke hard werkende paarden die je met respect moet behandelen doe je dat niet heb je een probleem. Vergeet niet dat Wahtamin x kompromis waarvan de moeder is ook niet echt makkelijk is. Als De Sjiem met respect wordt behandeld gaat hij doorhet vuur voor Jeroen. Het zijn paarden die pas goed presteren onder druk ik merk dat ook dagelijks aan mijn paard. Ook Jeroen heeft moeten leren omgaan met de Sjiem en nu zou hij hem geen dag willen missen.
Ik heb zelf een Faram die ook niet makkelijk is maar door ermee te leren omgaan heb ik een super eerlijk paard die voor me door het vuur gaat. We hebben nog een Aram op stal en die is super mak en heel lief al laat je hem 4 dagen staan zal hij nog niets raars doen.

Aram/Faram geven paarden met karakter en energie het zijn beesten die iedere dag hun energie kwijt moeten. Het is algemeen dat ze niet de makkelijkste zijn maar om nu te zeggen dat ze gemeen zijn NEE. Ik ben na jaren achter gekomen dat het paarden zijn die je moeten liggen. Ze zullen niet snel bijten of slaan en je eraf gooien tenzij je ze beledigt dan gaat het mis. Ik spreek regelmatig mensen aan die een Faram of Aram hebben omdat ik de lijn interessant vindt en de meeste bevestigen mijn verhaal.

Ik zou na deze zo weer voor een faram kiezen puur omdat ik wel van een uitdaging en paard met karakter hou.

Als je echt met Aram wilt dekken moet je dat gewoon doen. MAAR hou er rekening mee wat je kan krijgen.

Dat van die benen slaat nergens op want dat kan bij ieder paard voorkomen Misselijk . Dat kan met ieder paard gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 15:36

De arams die ik ken zijn echt superbrave dieren, denk dat het meer uit wahtamin komt.
Wahtamin is overigens de vader van Uniform, welke de vader van Junior was.
Heb zelf 2 wahtamins gereden, maar die waren niet overdreven lastig of zo.

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 18:04

1+1= is in de fokkerij niet altijd 2...
dat weten ze echt wel hoor.
Maar warom zouden ze het niet proberen...
Omdat er toevallig een paar Aram's zijn met een minder karakter?!
Er zijn er ook genoeg met een top karakter...

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-02 18:06

Klopt het dat de fokker een bomenkweker is? En dat hij in Bit een artikel had gelezen over de Sjiem en dat hem de afstamming wel heel bekend voorkwam en ze er zo achter kwamen dat hun paard de moeder van de Sjiem is? En klopt het ook dat ze hem uiteiendlijk graag willen laten dekken door Montreux?

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-02 18:14

* Ellen * schreef:
Klopt het dat de fokker een bomenkweker is? En dat hij in Bit een artikel had gelezen over de Sjiem en dat hem de afstamming wel heel bekend voorkwam en ze er zo achter kwamen dat hun paard de moeder van de Sjiem is? En klopt het ook dat ze hem uiteiendlijk graag willen laten dekken door Montreux?


Uhm...bomenkweker...dat dacht ik eigenlijk niet Verward Maar hij had wel in bit gelezen dat de afstamming hem wel errug bekend voor kwam en toen was hij op de papieren van Chief gaan kijken, en zo kwamen ze er dus achter dat het de moeder van de Sjiem is Haha!

Maar ik zou echt niet weten door wie ze r nu willen laten dekken...ik heb niet zo veel contact met die mensen van Chief...