Sinds 1 mei bij ons cap verplicht!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Sinds 1 mei bij ons cap verplicht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-02 20:08

Zoals de titel zeer duidelijk aangeeft Knipoog Schijnheilig moeten wij dus vanaf 1 mei een cap op in de les. Wil je dat niet, dan moet je elke les van te voren tekenen dat zij niet aansprakelijk zijn wanneer jij eraf valt en iets oploopt. Aan de ene kant wel logisch dat je dan moet tekenen, aan de andere kant weer onzin dat je dat dus elke keer moet doen.
Wanneer je geen cap ophebt, en ook niet hebt getekend, kunnen zowel jij als de manege een boete krijgen tot 10.000 gulden. Dit is toch belachelijk?

Ik rijd al sinds jaar en dag zonder cap, en dat bevalt me prima. Ik haat caps verschrikkelijk, ik ben dan gewoon overzicht kwijt (da's trouwens onmogelijk, maar zo voelt het Haha! ) en ben meer met die stomme k|otecap bezig dan met mijn les. Die dingen knellen mijn hoofd af, en ik krijg er een gigantische zweetkop van, en ik rijd nog voor |u| ook met zo'n champignon op mijn hersens.

Ik bedoel, het is natuurlijk veel verstandiger dat je een cap opdoet tijdens het rijden, maar ik ben koppig, en rijd liever zonder. Dit moet toch ook mogelijk zijn, of niet soms? Wat vinden jullie er nou van?

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 20:09

dat word dus elke keer tekenen....
ik rijd ook niet vaak met cap, alleen met springen, buiten of als het hard waait (om de haren uit mijn gezicht te houden Haha! )

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-02 20:13

Nee, heb inmiddels wel een cap gekocht (dure kleredingen trouwens), die uiteraard helemaal niet lekker zit (Casco Youngster). Ik doe hem 2 minuten voor de les op, en meteen weer af zodra ik afstijg...een bloedhekel heb ik aan die dingen.

Dat heb ik gedaan omdat ik geen zin heb om iedere les weer te moeten tekenen, en mocht ik er een keer afvallen, dan ben ik mooi de *piep*.

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 20:25

ja dat van de *piep* zijn heb je wel gelijk in... hihi
ik moet ook nog eens een nieuwe cap. maar die krengen zijn zoals jij ook al zei vreselijk duur.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 20:44

Ik vind die caps ook wel duur, maar als het moet dan moet het. Ik vind het trouwens niet verkeerd dat ze zo'n regel invoeren, maar kan me wel voorstellen dat het irritant is als je gewend bent zonder cap te rijden.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 21:18

bij ons is het al heel lang verplicht om op stal met een cap te rijden, niemand zegt er wat over. als iemand begint met lessen van een andere manege, wordt het van te voren gezegd dat het verplicht is, en tja, willen ze niet, komen ze ook de les niet in!

gr linda

Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 21:20

Bij Nico heb ik booit een cap op!
Op de manege (springen) wel maar dat is eigenlyk alleen maar omdat het verplicht is!

Wij moeten op de manege vanaf 1 sept. ook verplicht zo'n veiligheidscap op. Of je nou 10 bent of 35, maakt niks uit.

Ben zo gehecht aan mn oude vertrouwde cappie Knipoog

maareuh, ik heb echt zoiets: dat moet je toch zelf weten of je een cap opzet of niet Verward
En die boete van 10.000 vind ik ook een beetje onzin (en veel..), zou niet weten waar ik dat vandaan moet halen!

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 21:31

Ik mis m'n cap zelfs als ik hem niet op heb. Gewoon gewoonte. En een goeie vind ik, je beperk zo het risico een stuk. Ik zeg niet dat paardrijden dan helemaal veilig word hoor(heb van de zomer een ongeluk gehad en heb in het ziekenhuis gelegen daar door, MET cappie).

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 21:33

Ik heb ook zo'n hekel aan die pl**risdingen. Vreselijk. Ik rij dus echt nooit met cap (stoute ik), alleen met wedstrijden, maar dan nog niet met zo'n veiligheidscap. Dat vind ik er echtn iet uit zien. Misselijk Misselijk Misselijk Frusty

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-02 21:35

Dat snap ik wel, maar bij mij is het nooit een gewoonte geweest, en nu is het een ergenis. Ik erger me hartstikke dood aan dat belachelijke ding. leuk zo'n cap, maar maak hem dan op een dermate manier dat je er zo min mogelijk last van hebt. Niet dat je (ondanks de ventilatie die er in zou moeten zitten) een zweetkop hebt, en je meer met je aandacht bij die cap zit, dan bij je paard.

Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 21:42

ik vind het rijden met cap vervelend , maar noodzakelijk. ik doe altijd 1 cap op als ik buitenrij of spring , en ook vaak met dressuren.

ik heb namelijk vorig jaar 1 ongeluk gehad , en geloof me , het had niet veel gescheeld of ik was nu dood geweest. ik viel er buiten af en had geen cap op.
daarna ben ik er nog een paar keer afgevallen, en ik landde steeds voor mijn pony , die vervolgens zo'n beetje over me heen rende ....

Tindra
Berichten: 2226
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 22:03

Ik vind met cap rijden ook irritant. Maar ik doe het toch wel..
Want je kan wel zeggen: als ik val, dan is het mijn eigen schuld blablabla..
Maar stel dat je in het ziekenhuis komt o.i.d. dan wil je waarschijnlijk wél dat mensen aan je denken, of op bezoek komen etc.
Je zadelt ook andere mensen met een probleem op als jij een hersenschudding krijgt, doordat je je cap niet ophad.
En natuurlijk kan je ook 100 andere dingen oplopen als je wél met cap rijdt, maar het zal toch wel schelen...

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-02 23:08

Maar toch denk ik dat die cap je op een of andere manier wel weer kwetsbaar opstelt tegenover andere aandoeningen. Wedden dat als ik op mijn kop val, dat ik gegarandeerd mijn nek breek? Die cap steekt gigantisch uit, en dat kan nooit goed zijn als je daarop valt...snappen jullie een beetje wat ik bedoel?

Net als dat autogordels zo veilig zijn. Het is vaak gebeurt dat auto's in brand vlogen, en die mensen er niet meer uit konden door de gordels Frusty Kun je het wel mee vergelijke vind ik.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 23:13

Als ik mijn cap niet op heb mis ik hem gewoon *LOL* Ik voel me zo kaal zonder dat ding...Party!!

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 00:17

XoNo schreef:
Net als dat autogordels zo veilig zijn. Het is vaak gebeurt dat auto's in brand vlogen, en die mensen er niet meer uit konden door de gordels Frusty Kun je het wel mee vergelijke vind ik.


Tuurlijk die verhalen krijg je altijd te horen maar in verhouding met hoevaak een autogordel een leven gered heeft is het een schijntje...

Ik kan me voorstellen dat de manege geen risico wil lopen. Bij 'ons, vroeger' op de manege was het zowiezo verplicht tot je 16e jaar. Daarna op eigen risico.

Maar ja, tegenwoordig moet elk bedrijf van de verzekering aan alle kanten ingedekt zijn.... Frusty

Ik vind dat als je geen cap wilt dragen, doe dan maar niet (op eigen risico). Maar daarintegen, als ik les geef aan minderjarigen, eis ik wel dat ze een cap op hebben, ik zou me vreselijk voelen als er wat tijdens mijn les gebeurde!

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 00:33

ik rij altijd met cap omdat ik het handig vind om me haren uit me gezicht te houden... het handig vind om takken te ontwijken... handig voor tegen de zon (mocht die schijnen) en het is veiliger...

ach, ff wennen en wie mij uitlacht... euh... krijgt een kopstoot!
Ik heb trouwens een dressuurcapl.. dus geen supersonisch ding.. maar echt zon waterhoofdding *schaam* maar ach...

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 08:22

Ik rij altijd met zo'n champignon, helemaal geen last van.
Bij ons op de manege heb je geen keus, met cap, anders geen les. Dus je mag niet zeuren. Bovendien maak je mij niet wijs dat je echt niet met zo'n ding kunt rijden.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 08:47

Ethelate schreef:
ach, ff wennen en wie mij uitlacht... euh... krijgt een kopstoot!
Ik heb trouwens een dressuurcapl.. dus geen supersonisch ding.. maar echt zon waterhoofdding *schaam* maar ach...


Uitlacht? Onzin, er valt toch niet om te lachen omdat jij veilig wilt rijden? En je hoeft je echt niet te schamen hoor!

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 08:50

Vor iedereen is tegenwoordig wel een passende cap, dus dat die dingen koppijn veroorzaken is onzin. Maak dat de kat maar wijs. Je ziet op dressuur wedstrdijen ook meer champignons, dus je hoeft je er neitm eer voor te schamen.

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 08:52

Ik heb weinig tot niet gereden met cap. Ik heb een keer mijn neus bijna gebroken door zo'n ding en sindsdien was ik genezen. Bij het inrijden van Ro en nog steeds op El Roy doe ik hem uiteraard wel op. Al moet ik eerlijk bekennen dat ik vanaf het moment dat Rojantha 6 weken onder het zadel was dat ik em weer afgezet heb Schijnheilig

Toch vind ik het logisch dat ze tijdens de lessen cap's verplichten.

Maar over dat anderen opschepen met de ellende als ik zo stom ben om eraf te vallen en mijn schedel te breken. Vind ik niet. Ik betaal notabene een vermogen aan ziektekosten premie per maand en dan mag ik niet eens mijn eigen schedel aan gort rijden. Tsssssss Schijnheilig Schijnheilig Ik betaal er immers genoeg voor. Laat mij dan lekker mijn schedel kapot rijden.

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 09:36

Merilyn schreef:
.

Ik betaal notabene een vermogen aan ziektekosten premie per maand en dan mag ik niet eens mijn eigen schedel aan gort rijden. Tsssssss Schijnheilig Schijnheilig Ik betaal er immers genoeg voor. Laat mij dan lekker mijn schedel kapot rijden.


En als iedereen er nu eens alles aan deed om het risico van letsel te beperken, zouden de ziektekostenpremies in dit land een stuk lager zijn.

Een groot deel van de ziektekosten komt voor rekening van sportblessures. Deze ontstaan veelal door het zonder goede warming-up te gaan sporten of tijdens het sporten onvoldoende bescherming dragen.

Ik kan zo boos worden om mensen die zeggen, ja maar het is mijn eigen keuze als ik geen cap draag.
Vervolgens vinden ze wel dat al het letsel wat daardoor ontstaan is, door de verzekering moet worden vergoed.

Het wordt de hoogste tijd dat de Hoge Raad uitspraak doet in een cassatiezaak hierover.
Helaas is het praktisch gezien bijna onmogelijk om letsel wat door eigen schuld ontstaan is, niet door de verzekering te laten vergoeden.
Het zou wellicht wel een stap in de goede richting zijn om mensen eens bewust te laten worden van de gevolgen van hun eigen gedragingen.

Noukie
Berichten: 10939
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 10:06

ik vind caps ook echt niet fijn, en bij ons op stal is het ook niet verplicht, maar ik heb nu iedere dag mn veiligheidscappie op. Waarom? Omdat ik niet zonder op die 3jarige ga zitten. En met springen en buitenrijden draag ik er ook standaard 1. Ok, echt superfijn zit het niet, heel elegant staat het ook niet, maar toch, ik moet toegeven, ook na weet ik hoe lang zonder begint het te wennen...

Valerie

Berichten: 8604
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 11:22

ik vind caps ook niet fijn ze knellen me hele hoofd af, mischien hb ik een te kleine maar ja Verward , maar ik heb de laatste tijd nooit meer een cap op ook niet zonder zadel of als we ff naar buiten gaan, best dom maar ik kan er echt niet tegen Frusty Haha!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 11:42

Vind het een beetje onzin. Want je rijdt immers op je EIGEN paard. En als je manegehouder bent, en anderen rijden op JOUW paarden, wordt het anders, en dan zou ik inderdaad het ook verplicht stellen om een cap te dragen. MAar pensiongasten zijn gewoon helemaal zelf verantwoordelijk vind ik.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 12:36

Ik kan er maar één ding over zeggen: heeeeeel verstandig van die manegehouders dat ze deze maatregel treffen. Nu zijn hun niet aansprakelijk tenminste. En als je zo nodig zonder cap wilt, dan is zo'n krabbeltje toch ook zo gezet? (of is het moeilijk om iedere keer met het 'risico' geconfronteerd te worden?).

Trouwens: ik rijdt zelf ook 95% van de keren zonder cap.