wat te doen als je pony je probeert te bijten??

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 13:48

Bijten met aansingelen is een heel ander probleem dan gewoon bijten.
Vaak reageerd een paard zo uit pijn en niet omdat ze je kwaad wil doen.

Zoek uit wat het probleem is misschien is het zadel niet goed (boom gebroken bv) of heeft ze misschien last van d´r rug of buik. Bijten mag gewoon niet en moet altijd goed en conseqent gestaft worden. Maar mocht ze iets goed doen beloon hem dan overdreven en zorg dat je wat lekkers bij je het. Door haar het verschil tussen goed en fout te leren zal het vast goed komen. Besteed ook veel tijd in spelen en friemelen en rommelen dus niet alleen zadel erop en rijden. Neem de tijd zodat ze je gaat vertrouwen.

Mijn paard beet ook uit angst op stal buiten zijn stal is hij super lief en zal nooit bijten. Door zijn verleden uit te zoeken ben ik erachter gekomen wat het probleem is/was. Ik laat hem dus nu in zijn waarde op stal. Ik poets en zadel NIET op in stal puur omdat hij bang is en ik geen risico neem. Nu ik dit zo doe wordt hij steeds braver en mag ik ook steeds meer in stal. MAAAR ikblijf altijd op mijn hoede een paard in het nood kan heeel gevaarlijk zijn.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS


UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 14:04

Vergeet niet dat het paard door dat zadel angst heeft en zal ook met andere dingen op zijn rug reageren. Ik denk dat je spelender wijs iets moet vinden om over die angst heen te komen.

Misschien heeft ze door dat zadel wel flink wat pijn gehad en dat vergeten ze helaas niet snel. Dat kost tijd en misschien wel even een fysio die kan checken of de spieren goed zijn. Scheve mond .

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS


UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 15:48

Zo controleerd eventuele problemen in spieren door erop te drukken enz. Op de manier hoe het paard reageerd kan ze zien of het pijn doet ja of nee.

Door er dan tenzen (klein shockjes) of ultra geluid erop te zetten in combinatie met massage probeert ze die spieren los te krijgen. MAAR hou rekening mee dat het niet alleen werk voorhaar is maar ook van jouw. Die spieren moeten soepel worden dus rijtechnisch moet er ook vaak wat veranderen. Niet erg hoor je leerd er alleen maar van.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Angie91, BarbaraNova, Martje80, Monique1963, Plonspony, Supertje, Symke, ziechriet en 141 bezoekers