In Engeland zonder dekjes mening?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Selena87

Berichten: 1635
Geregistreerd: 13-06-04
Woonplaats: Apeldoorn

In Engeland zonder dekjes mening?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-04 00:04

Hoi,
Is het jullie ooit opgevallen dat als je naar engelse paarden boeken kijkt dat alle ruiters geen dekjes onder het zadel hebben?!
Wat vinden jullie daar nou van?
Ik vond het zo raar toen het me opviel want ik ben gewoon gewend dat er een dekje onder hoort.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 00:12

bij ijslanders worden er ook meestal zonder gereden
maar een dekje is niets anders dan een dekentje wat je zadel beschermt tegen de invloed van zweet en vuil van het paard

een dekje is te dun en van het verkeerde materiaal om iets aan drukverdeling of pasvorm te kunnen veranderen
het is er puur zodat wij mensen niet na iedere rit een doekje zadelzeep over de onderkant hoeven te halen
puur voor het gemak van de ruiter

en tegenwoordig ook uit een mode aspect , gekleurde setjes etc, voot de leuk

ik heb een ijslander , maar die gaat straks ook dekjesloos door het leven ,
waarom een dekje als het voor het dier niet nodig is Verward
die dingen houden vaak ook nog eens een boel warmte vast

als ik al iets onder het zadel zou doen , dan een stuk schaap , dat voegt tenminste ook echt wat toe(drukverdeling)

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 00:16

Om je zadel te beschermen.
Zweet tast je leer goed aan, ook al haal je er elke dag een doekje over heen.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 00:30

In landen als Groot-Brittannie en Australie (sorry voor het ontbreken van trema's) doen ze aan 'hacking', een soort bestgaand rijpaard-achtige wedstrijden. En voor zover ik me kan herinneren mag je daarbij geen dekje onder je zadel hebben. In NL mag je in bestgaand rijpaard-rubrieken volgens mij alleen een zadelvormig sjabrak rijden, zal daar ook wel mee te maken hebben. Misschien is het een soort Engelse traditie?

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 17:13

wij rijden altijd dekloos.......ideaal.....zo kan je tenmisnste zien of je zadel ECHT goed ligt en dat schoonmaken...ach alles went hoor!(by the way ook ijslanders hihi)zie het in de dressuur ook nooit

x_shirley_x

Berichten: 5215
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 17:34

Wildgirl schreef:
wij rijden altijd dekloos.......ideaal.....zo kan je tenmisnste zien of je zadel ECHT goed ligt en dat schoonmaken...ach alles went hoor!(by the way ook ijslanders hihi)zie het in de dressuur ook nooit

Ik rijd alleen met het passen van het zadel zonder dekje.
Anders niet, ook gewoon omdat ik anders iedere keer mijn zadel schoon moet maken en ook voro de leuke kleurtjes Knipoog

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 18:22

Karin schreef:
In landen als Groot-Brittannie en Australie (sorry voor het ontbreken van trema's) doen ze aan 'hacking', een soort bestgaand rijpaard-achtige wedstrijden. En voor zover ik me kan herinneren mag je daarbij geen dekje onder je zadel hebben. In NL mag je in bestgaand rijpaard-rubrieken volgens mij alleen een zadelvormig sjabrak rijden, zal daar ook wel mee te maken hebben. Misschien is het een soort Engelse traditie?


Bij de jacht wedstrijden in NL bijv ook niet. Ik bedoel dan de afsluiting in Soest bijv. Daar moeten ze ook dressuur rijden en dat doen ze zonder dekje...

Selena87

Berichten: 1635
Geregistreerd: 13-06-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-04 19:10

ow dus het gebeurt nog vaker dan ik dacht hihi

Tindra
Berichten: 2226
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 19:25

Ik rijd alleen met dekje als mijn paard (ijslander) natgeregend is, of als ik een lange rit ga maken.

En anders zonder dekje Lachen

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 20:06

Als een zadel goed ligt, hoeft er geen dekje onder. Alleen als je geen zweet (tast leer aan) aan je zadel wilt, moet je een dekje gebruiken. Een dekje is voor het zweet en niet om een zadel er beter van te laten liggen, koop dan een goed passend zadel.

Smari

Berichten: 260
Geregistreerd: 30-08-04
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 21:04

Ik rijdt ook nooit met een dekje onder het zadel, mede omdat mijn zadel inderdaad prima past, maar ook omdat ik het dus niet handig of mooi vind. Nu "gooi" ik het zadel erop en hoef niet te controleren of het dekje ergens dubbel zit, ook scheelt het aanzienlijk in wassen (als je dekje vies is veroorzaakt het ook eerder drukplekken) en ik houd geld over om andere dingen aan te schaffen ipv verschillende dekjes. Ik heb overigens ook een zadel dat al ruim 15 jaar oud is en die ziet er juist aan de onderzijde nog het beste uit, de huidvetten houden het misschien ook wel lekker soepel ???? Iig nog geen last van het zweet bij dit exemplaar.

_Tiara
Berichten: 3794
Geregistreerd: 11-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 22:00

Dat valt mij ook altijd op, in Engelse boeken en foto's enzo hebben de paarden bijna nooit dekjes op en naar mijn idee gaan ze daar ook veel meer met de paarden om alsof het robots zijn Verward .
Ik vind het wel slecht om zonder dekje te rijden, want dan komt al het zweet van je paard in het leer terecht en het zit lijkt mij ook minder lekker voor het paard.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 22:15

Ik vergelijk het met schoenen zonder sokken. Knipoog

Het kan wel, maar met sokken vind ik het toch altijd net wat comfortabeler lopen. Knipoog

prompter

Berichten: 11068
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 22:23

Nou, het gebeurt voornamelijk in Engelse shownummers, maar het 'gewone rijden' gebeurt toch wel degelijk met dekje. Ik was dit jaar nog in een grote Engelse ruitersportzaak, en ik heb daar een enorme sortering dekjes gezien Haha!.

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 22:48

Chestnut schreef:
Dat valt mij ook altijd op, in Engelse boeken en foto's enzo hebben de paarden bijna nooit dekjes op en naar mijn idee gaan ze daar ook veel meer met de paarden om alsof het robots zijn Verward .

Daar ben ik het beslist niet mee eens, met dat robot gedeelte. Ik ben een maand in Engeland geweest voor stage bij een fokkerij/springstal. Ze gaan heel diervriendelijk met de paarden om, en willen juist een paard wat meer zelf laten denken. Meer dan in NL heb ik het idee
En daar reden we trouwens gewoon met dekjes, op de wedstrijden waar ik geweest ben lagen ook gewoon dekjes onder de zadels

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 11:17

De meeste dekjes daar zijn wel zadelvormig. Hier zie je het bijna niet, en jaar juist wel. Ik zoek nog een paar goede zadelvormige sjabrakken, zelf vind ik ze wel fijn, maar de vorm van mijn zadel is niet echt ideaal voor die dingen.

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 13:54

heb het idd ook wel eens op foto's gezien. Mischien dat daar ook hun schoonmaakwoede vandaan komt? Ik heb namelijk wel eens begrepen (correct me if I'm wrong) dat ze in engeland zeker iedere week het zadel en hoofdstel onder handen nemen (schoonmaken).
Ik denk dat we hier in nederland daar nog wel een puntje aan kunnen zuigen!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 17:29

ik heb hier in nl stage gelopen op een stoeterij/dressuur/springstal
daar stond ik iedere dag de gebruikte zadels, singels en hoofdstellen te poetsen met zadelzeep Lachen
sindsdien heb ik een beetje een hekel aan tuig poetsen

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 17:36

Chestnut schreef:
in Engelse boeken en foto's enzo hebben de paarden bijna nooit dekjes op en naar mijn idee gaan ze daar ook veel meer met de paarden om alsof het robots zijn Verward .


Kijk, als de engelsen dat nou van ons zouden zeggen..... Mijn ervaring is dat ze in Engeland zeker niet slechter met paarden omgaan dan hier, en als je het mij vraagt doen ze het daar stukken beter.
Laatst bijgewerkt door Sosha op 11-10-04 17:38, in het totaal 1 keer bewerkt

gentille
Berichten: 1466
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: veendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 17:46

ik denk dat je eerder bedoelt dat ze veel simpeler ermee omgaan?
dus minder 'mieten'dan (een aantal) nederlandse ruiters
he, ik weet wat je bedoeld, kom er alleen niet op om het te omschrijven.

over dekjes: vind het soms mooier zonder, maar bij tommy juist wel leuker met dekje (maar bij ons is alles altijd zo bont mogelijk) leer lijkt me alleen minder prettig liggen dan gewoon stof.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 17:49

draumpje schreef:
daar stond ik iedere dag de gebruikte zadels, singels en hoofdstellen te poetsen met zadelzeep Lachen

Op ponykamp in Engeland heb ik ook zeker dagelijks 1 a 2 uur zitten poetsen Tong uitsteken Vraag me af of ze zonder dekjes rijden omdat je toch elke dag poetst, of dat ze elke dag poetsen omdat ze geen dekjes gebruiken Knipoog

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 19:28

Riëtte schreef:
heb het idd ook wel eens op foto's gezien. Mischien dat daar ook hun schoonmaakwoede vandaan komt? Ik heb namelijk wel eens begrepen (correct me if I'm wrong) dat ze in engeland zeker iedere week het zadel en hoofdstel onder handen nemen (schoonmaken).
Ik denk dat we hier in nederland daar nog wel een puntje aan kunnen zuigen!

Jup waar ik in Engeland stage liep, werd inderdaad het tuig eens per week schoongemaakt. Voor wedstrijden vaker, ook met meerdere dagen wedstrijd na elkaar werd elke dag het tuig schoongemaakt Haha! Achja, je moet wat met je tijd he Knipoog