Herken jij een gezond paard?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Margreet

Berichten: 18317
Geregistreerd: 24-08-01

Herken jij een gezond paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-04 10:17

Naar aanleiding van [PP] Herken jij een ziek paard?

waarin ik schreef:

Margreet schreef:
Wat me wel eens opvalt is dat er ook een boel mensen zijn die enorme moeite hebben om een gezond paard te herkennen. Die zien in ieder dingetje een reden om rustig aan te doen, veel geteut en vooral niet te hard werken, want stel je voor... Ach gut
Ieder z'n ding hoor, maar of dat voor het paard nou zo leuk is... Bovendien zijn die softe beesten meestal niet de prettigste in de omgang Lips are sealed


Hoe voorzichtig (of tuttig Knipoog ) ben jij met je paard?

Nulla tenaci invia est via


Margreet

Berichten: 18317
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-04 13:02

Mooi voorbeeld, ik werd net gebeld: Paarden gaan vandaag niet in de wei, want het waait zo
Maar met zo'n muts moet die van mij wel naar buiten, met als gevolg dat die nu dus ook binnen blijft want hij kan niet alleen staan Scheve mond

Gelukkig wel een aantal uren paddock!

Nulla tenaci invia est via


Margreet

Berichten: 18317
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-04 13:37

youngster"]
Ik ken ook iemand die een Fjord heeft, beest staat nu al onder 2 dikke dekens geschoren en wel. Gaat niet de wei in zonder rondom in de peesbeschermer te staan en springschoenen.. Mijn hemel het is wel een FJORD hoor..
[/quote]

Kennen wij dezelfde? >;)

[quote="manic schreef:
Zijn ook vaak mensen die enorm tutten met hun paarden en meestal echt verwende nesten van paarden hebben... Toevallig ook net die mensen die problemen nooit bij zichzelf zoeken.


Dat is zoooo herkenbaar!



Mijn idee is het ook absoluut niet dat ze met weer zoals vandaag de wei niet op gaan en ik baal er eerlijk gezegd best wel van, maar ik doe er weinig tegen, dus ik ga er maar niet teveel op in, dat heeft toch geen zin. Hij komt er evengoed wel uit, maar dan niet op het gras.

Ander voorbeeld, zelfde dame:
Mijn paard had een schram op z'n been, best een lelijke kras, redelijk diep, maar verder niet ernstig. Ik heb al een paar keer een paard met einschuss meegepakt en dat is geen pretje, dus ik ben redelijk voorzichtig met dat soort dingen. Uitgewassen en op stal gezet voor de nacht. Ik had bij haar een briefje op de stal geplakt of ze even wou kijken of het niet heel dik was geworden ofzo voordat ze naar buiten gingen. Word ik gebeld, half panisch: "Het is heeeeeel dik en ik durf 'm zo echt niet naar buiten te doen hoor, ik ga met 'm stappen en 'm afspuiten" (Hartstikke lief!!!) Ik dacht natuurlijk aan een enorm dikke olifantspoot met zo'n omschrijving, dus de alarmbellen gingen gelijk rinkelen en ik had al visioenen van de DA erbij etc. etc. Dus ik naar stal gescheurd om het zelf te bekijken.
Kom ik daar: Niks aan te zien!!! Alleen de wondranden waren ietsjes dik (normaal), verder zag ik er echt NIKS aan. *zucht*
Op zich natuurlijk heel fijn dat iemand zo goed op je paard let en ik word liever een keer te vaak gealarmeerd dan een keer te weinig, maar soms.... Frusty

Nulla tenaci invia est via

Margreet

Berichten: 18317
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-04 14:25

Het lijkt me niet dat iemand die zich paardenliefhebber noemt bewust z'n paard de dood in jaagt door er té nonchalant mee om te gaan. Meestal is dat onwetendheid of onzekerheid, maar daardoor natuurlijk niet minder schrijnend.

Ik probeer een balans te vinden. Ik ben best wel een beetje bezorgd aangelegd en ik moet mezelf af en toe echt even toespreken: "Stel je niet aan, 't is geen cavia, hij kan er best tegen!" als hij in de regen buiten staat. Ook ik hanteer regelmatig de thermometer en staar af en toe bedenkelijk naar z'n benen en uiteraard altijd "Better safe than sorry", maar ik probeer wel het "safe" niet ten koste te laten gaan van het welzijn en het "paard zijn" van m'n paard en dat zie ik nog wel eens anders! Zie de voorbeelden die ik al eerder aanhaalde.

Nulla tenaci invia est via

Margreet

Berichten: 18317
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-04 11:13

Ik voer 's avonds op een "dure pensionstal" en ik moet er niet aan denken om voor 60 paarden een custom-made prakje in elkaar te draaien, dat is gewoon niet haalbaar!
Ze krijgen goede brok (en uiteraard hooi/kuilgras/nat hooi) in de hoeveelheid die de eigenaar zelf op het bordje schrijft en that's it. Extra liflafjes kun je zelf bij geven als dat nodig is. Uiteraard kan er op medische indicatie best wel eens iets anders/extra's gedaan worden tijdens de voerronde, maar wat marloezzke schrijft is denk ik niet realistisch op een grote stal. Dan mag je wel fulltime iemand in dienst nemen alleen voor het voeren! En dan nog is het nooit goed genoeg waarschijnlijk...

En toch staan ze er allemaal prima bij!

Nulla tenaci invia est via

Margreet

Berichten: 18317
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-04 23:12

Of niet zien dat paardlief minstens 75 kilo overgewicht met zich meesleept.

Nulla tenaci invia est via


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, Vagabondo en 25 bezoekers