nog een NF-fan erbij :D ik ga een klein meisje helpen..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

nog een NF-fan erbij :D ik ga een klein meisje helpen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-02 16:04

goh.. ik ben ineens helemaal new forest-fan!!!!

Vroeger stond Evita op een boerderij, die mensen die daar woonden hebben 2 dochtertjes en 1 zoontje.. 1 meisje dat nu 9 jaar is (zij is gehandicapt, zit ook op paardrijden voor gehandicapten.. en dat doet ze heel goed!) en dat andere dochtertje is nu 8 jaar en zij zit ook al anderhalf jaar op paardrijden. die mensen hebben 2 weken geleden een pony gekocht met als bedoeling dat hun dochtertje van 8 daar een beetje mee kan rijden, en misschien hun andere dochtertje ook om wat rondjes te stappen af en toe.

net ging ik even skeeleren en ik ging maar eventjes bij hun langs om naar de pony te kijken, het is echt een poepie met een heeel lief koppie erop!! een voskleurig new forestje, hij is 9 jaar en 1,39 m. hoog en hij heet Zolly. Ze hebben hem nu 2 weken staan maar het rijden gaat niet zo goed met hun dochtertje, de mensen weten helaas zelf ook niks van paarden, dus nou vroegen ze of ik niet af en toe eens een beetje wil helpen!!
Ik mag dus het paardje even een beetje longeren en dan eens kijken waarom het niet lukt bij Eva. Ze hebben de pony namelijk gekocht en toen was hij heel erg mak, maar nu gaat hij steeds bokken als er niemand naast loopt en ze is er al eens afgevallen.
Ik denk zelf een beetje dat hij te weinig beweging krijgt, want hij staat overdag een paar uurtjes buiten en dan is hij helemaal dol. voor de rest staat ie alleen op stal. Het meisje heeft al eens geprobeerd hem te longeren maar ze zegt dat ie dan steeds naar haar toe komt.
Ik ben benieuwd!! volgende week ga ik er naar toe Party!!

wie weet hoe ik dit het beste kan aanpakken?? eerst even longeren en dan maar gewoon er op gaan zitten?

Ik mag ook met de pony naar buiten als hij ijzertjes heeft, dat is wel leuk want dan kan ik gezellig samen met gerdien (op Evita) gaan!!

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 12:21

Wat leuk zeg!
Ik zou eerst maar even beginnen met longeren zo weet je hoe die loopt en wat ie doet.Als hij dan ook heel erg hevig en zot moest staan dan kan ie eerst even uitrazen en heb je minder kans dat je zandruiter wordt Knipoog .
Naderhand kun je altijd nog meteen erop gaan, maar aangezien dit een nieuwe is (een vreemde voor jou) zou ik hem maar eerst ff aan de longe pakken.

Verder zou ik aan de eigenaars uitleggen dat ze hem beter langer op de wei zetten.Ik heb ook een pony die dat als ze op stal staat helemaal krankjorum wordt, nu heeft ze een loopstal en je kunt er mee lezen en schrijven zo braaf is ze van al dat rondlopen op de wei.
Een pony wordt er zowiezo rustiger van van buiten te staan, dus ik denk dat als ze hem nou van smiddags (of 's morgens) tot 's avonds op de wei of in de bak zouden zetten dat het probleem zich grotendeels zelf oplost.
(na wat ik van je heb gelezen, hij is gek als ie uit de stal naar buiten mag...)Dan is ie toch al wat rustiger.

Oh ja, wat pony's in een zandbak vaak doen is zand gaan vreten, das ni goed dus dan moet je zien dat hij hooi tot z'n beschikking heeft staan (desnoods geef je hem ' s nachts ofzo niets zodat ie niet de dik wordt)

Succes ermee!

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-02 12:58

het probleem is dat ze niet zo'n groot stukje land hebben, dus als ze hem dag en nacht buiten zetten heeft ie het in een paar weekjes kaal. En ze zijn ook een beetje bang dat hij te veel gras eet omdat het echt van dat "verse" gras is.
Vroeger toen ik Evita bij hun op de boerderij had staan hadden we achter de stal ook nog een "bos", daar mocht ze af en toe in los lopen, het is gewoon een klein stukje land met bomen enzo.. maar ik weet niet of ze dat nu nog hebben.

Het is trouwens een hele betrouwbare pony, want de manege voor gehandicapten heeft hem ook gehad.. maar die vonden hem te klein (kleine pasjes maakt ie, dat is vervelend voor die ruitertjes) dus volgensmij is het wel een hele lieve pony, maar hij moet even z'n energie kwijtkunnen.
Zodra hij ijzertjes heeft mag ik ook met hem naar buiten enzo Haha!