Aqua8horse op NH dag

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Aqua8horse op NH dag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-04 18:02

Vol verbazing ontving ik het verzoek om een demonstratie te geven op de NH dag op stal Mansour. De gedachte achter deze uitnodiging vond ik een prima reden dus ik besloot er heen te gaan. Ik zou een paard van de manege mogen gebruiken. Dat is het mooiste omdat ik zo’n paard niet ken en er dus geen voor kennis kan bestaan en er ook geen vertrouwensband is. Zo zou ik uitstekend kunnen laten zien wat de methode met een paard doet.

Het was er allemaal prima voor elkaar! Complimenten voor de organisatie van de NH dag en Stal Mansour.

Het paard was erg gespannen en wilde de hal helemaal niet in. Het paard kwam zo van haar rustige vertrouwde stal in een binnenbak die compleet anders was dan ze gewend was. Een hoop lawaai, standjes, strobalen, luidsprekers met muziek en drukte van mensen en honden. Heel gezellig allemaal maar Kimberly zag de gezelligheid er niet zo van in. Ze bleef erg gespannen en kijkerig ook tijdens het rondstappen aan de hand. Helaas had het paard al een hoofdstel om en een zadel op. Tijdens het longeren gebruik ik normaal gewoon een halster. Het zadel hebben we er zoals gewoonlijk afgehaald omdat wij dan de bewegingen beter kunnen zien en volgen.

Tijdens het longeren was het paard nog steeds erg gespannen en zenuwachtig. Wel zag ik dat het paard erg stijf was en meer op zijn voorhand liep dan op zijn achterhand. Ook zijn staart was niet recht. Het paard maakte achter kleine stappen. Met de Aqua8methode worden de paarden afhankelijk van de omgeving rustig of rustiger. Ze luisteren vrijwel direct naar de voor hen nieuwe commando’s en hebben respect voor de longeur en de longeur voor het paard. In deze omstandigheid waren het de ongewone dingen die het paard voortdurend gespannen hield tussen de oren. Ze luisterde wel maar draaide in het begin enkele malen om. Even later deed ze dat niet meer, maar het was erg moeilijk voor het paard om zich volledig op mij te concentreren. Toch vond ik dat ze het, onder deze omstandigheden, prima deed. Op de momenten dat ze weg sprong, had ik haar direct weer onder controle door enkel een stemcommando te geven. De longeerlijn was ontspannen. Met de tempowisselingen op commando had ze moeite. Vooral het langzame draven, een oefening waarbij je veel balans vraagt van een paard, kostte haar zichtbaar veel moeite. Logisch, want als je een paard met meer balans laat draven, stimuleer je het dier om op eigen benen te gaan lopen. Dat betekent op 4 benen te lopen waarbij de benen in verhouding gelijk belast moeten worden. Wat zij liet zien was dat ze iedere keer in de stap viel. Zoveel balans kon ze dus nog niet aan. Later waren er al kleine stukjes waarneembaar waarbij ze al meer balans kon laten zien. Daar ben ik dan al tevreden mee, want elke positieve verandering is er weer één. En onder deze omstandigheden was het zeker de moeite waard. Je kon duidelijk zien dat ze losser werd in haar rug en dat de bewegingen meer souplesse vertoonden. Ze was ook al een stuk rustiger geworden maar al die enge dingen om haar heen hielden haar voortdurend bezig. Al met al was ik over dit stuk van de demonstratie, onder deze omstandigheden met dit paard, prima tevreden.

Toen kwam het rij gedeelte. Het paard was voor mij natuurlijk helemaal onbekend en ik had haar onstuimige reacties in het begin gezien. Toch had ik alle vertrouwen in het paard en zij in mij. Het paard had een rijtechnisch probleem dat bestond uit een balans probleem en het scheef zijn. Het enige wat mij verteld werd is dat dit paard problemen had met de galop en soms zelf staakte als men wilde aangalopperen. Toen ik op het paard zat voelde ik meteen dat zij erg hard was in zijn rug en dat vooral zijn linker achterbeen niet goed meekwam. Dat wil zeggen, ze plaatste het achterbeen niet goed onder de massa. Het beeld wat ik had werd dus nu duidelijk bevestigd. Vooral tijdens wendingen viel ze naar binnen en probeerde ze de wendingen zo vierkant mogelijk te houden. Heel logisch voor een paard met een balans probleem en ook zeker niet ernstig.Een goed op te lossen probleem waardoor het paard makkelijker kan bewegen en dus nog beter zijn werk als manege paard kan gaan uitvoeren. Ik ben begonnen met het leren dragen. Dat houdt in dat je het paard het zo makkelijk mogelijk maakt om jou te dragen. Hier reageerde ze op zoals bijna alle paarden doen. Ik heb dus nauwelijks druk( max 2 ons!) op de teugels. Maak je je paard nageeflijk met bijvoorbeeld de teugels of met een slofteugel, dan creëer je een valse nageeflijkheid. Het paard wordt dan gedwongen verkeerde spieren te gebruiken. Terwijl bij de draagmethode het paard zelf de juiste spieren aanspant. Hierbij loop je dus nooit kans op overbelasting van spieren, banden of pezen. Het paard wordt dus door natuurkundige wetten gestimuleerd door de zit van de ruiter en de beenhulpen van de ruiter, zichzelf zodanig rond te maken, waardoor het paard zijn rug spieren zodanig aanspant dat de wervels van het paard rond kunnen worden en de rugspieren die bescherming kunnen bieden en de ruiter kunnen dragen. Doordat er geen belemmering in de wervelkolom plaats vindt, kan het paard zich goed bewegen. Tijdens dit proces wordt er gewicht naar achteren gebracht en is de achterhand de motor van het paard. Dat kon je bij Kimberly ook zien gebeuren. Ze ging wat achterwaarts lopen met een enkele pas zijwaarts omdat ze haar achterhand niet het laagste punt wil laten zijn. Ze liep immers zoals ik al geconstateerd had op de voorhand. In principe is dat dan waar de kracht vandaan zou moeten komen. Daarom raken ook veel paarden in de problemen want de kracht moet natuurlijk altijd van achteren komen. Denk maar aan een speedboot. Door de natuurlijke inwerking van de zit werd Kimberly gestimuleerd om na het achterwaarts gaan zichzelf nageeflijk te maken omdat dat voor een paard zeer aangenaam is. Dat is dus het draagprincipe. Kimberly pakte dat goed op ondanks de spanning van alles wat er om haar heen gebeurde. Na dat dragen voelde ik al meteen dat de afdruk krachtiger werd tijdens de stap. Voor enkelen was dat ook zichtbaar maar dit zijn zulke kleine details die moet je wel kunnen zien. Met de wendingen werd het al meteen wat moeilijker. Ook weer heel logisch, want dan moet een paard zijn of haar binnenbenen altijd in verhouding korter neerzetten dan zijn buitenbenen omdat het anders onmogelijk is om een wending te maken. Een tweetal dames uit dat publiek waren het daar niet mee eens. Op mijn verzoek om dan maar een rondje om een tafel te gaan lopen waarbij de stappen die ze maakten even groot moesten zijn, reageerden ze ook niet. Het is jammer als mensen dat al niet kunnen begrijpen. Zij durfden zelfs te beweren dat paarden dan onregelmatig zouden lopen. Het tegendeel is natuurlijk waar. Mijn dierenarts moest er hartelijk om lachen toen ik haar de kwestie voorlegde. Deze dierenarts betreurt dit soort dingen ook omdat juist door deze misverstanden veel problemen ontstaan. Helaas kon ik het deze dames ook niet duidelijk maken. Het zou toch ook heel raar zijn als je heel veel slechte, goede en opgegeven paarden weer goed krijgt, als je een methode zou gebruiken waardoor paarden onregelmatig zouden worden! Maar goed, ik hoop dat deze dames er in ieder geval goed over zullen nadenken. Kimberly had duidelijk meer moeite met de wendingen. Een stukje extra begeleiding gaf haar die steun om de wending toch goed te kunnen doorlopen. Ze bleef dus goed in balans al kostte haar dat moeite. Ook in de draf was er hetzelfde probleem. Al moet ik zeggen dat ze keurig met haar hoofd tegen de loodlijn (zonder druk van de teugels) aan draafde. Het is erg knap dat ze dit laat zien na deze korte periode. Tijdens deze demonstratie heb ik dus gewerkt met het paard Kimberly aan haar balans en aan haar recht worden. Van dezelfde dames kwam ook nog het verzoek van galop. Doordat het paard helemaal moet wennen aan deze aanvullende rijmethode en het feit dat ze al problemen had bij de galop, leek het mij niet verantwoordt om te gaan galopperen. Ze moest tijdens de demonstratie spieren leren aanspannen die ze niet of nauwelijks had leren aanspannen. Daarnaast moest ze spieren leren ontspannen die ze altijd had leren gebruiken. Een heel moeilijk proces wat tijd nodig heeft. Dat Kimberly een gemiddeld manege paard zou zijn ben ik niet eens met de mensen van Stal Mansour. Ik denk dat Kimberly meer potentie heeft dan een gemiddeld manege paard. Kimberly was erg warm omdat we met haar gewerkt hebben van binnenuit. We hebben de bewegingen vanuit het paard laten komen en laten blijven komen. Ik vond dat Kimberly absoluut in goede conditie was. Helaas was er niemand uit het publiek die het verschil zelf even wilde voelen. Ook de dames die er naar hun eigen zeggen weinig van begrepen en eigenlijk geen verbetering konden zien, lieten het jammer genoeg afweten. Ik vond dat heel jammer omdat ze dan misschien zouden kunnen hebben voelen wat het verschil zou zijn omdat ze het niet zagen. Met Kimberly had ik denk ik nog meer kunnen bereiken als ze niet zo gespannen was gebleven.

De mensen die Kimberly kenden zagen duidelijk de verbetering vertelden ze na afloop. Ook waren er vragen of ik nog meer demonstraties met andere paarden zou laten zien en kwam er van andere stallen het verzoek of ik daar ook eens wilde komen. Al met al een geslaagde dag met bijna uitsluitends positieve reacties. Ook de andere NH onderdelen waren interessant. Leuk evenement in het algemeen op een prachtige locatie!

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!


CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-04 19:40

Jippie schreef:
Er gingen gewoon een aantal dingen gruwelijk mis door je eigen onkunde. Jij schrijft dat toe aan het onrustig en gespannen zijn van het paard of je wuift het gewoon weg. Als je niet in staat bent om dat in te zien dan kun je jezelf ook nooit verbeteren

In je hele verhaal ontdek ik nergens ook maar een spoortje zelfkritiek laat staan zelfkennis, maar wel een overvloed aan arrogantie, zelfverheerlijking en tunnel-vision. Ik denk dat dat wel tekenend is voor jou en de A8-methode.


Gelukkig weet ik inmiddels wie dit zegt.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-04 19:46

Ik ga nergens meer op in, alles is duidelijk. Als jullie deze twee dames willen geloven, vind ik dat prima. Mijn stukje is geschreven zoals ik het beleefd, gevoeld en gezien heb. Dat heeft dus niets met een verdediging te maken. Het geeft dus aan dat er 2 duidelijke meningen zijn. En ik heb net zoveel recht op mijn mening als ieder ander. Bedankt voor jullie reacties.

Gelukkig zijn er ook nog meer mensen dan die paar hier op bokt, die wel hebben kunnen zien wat deze geweldige methode kan betekenen voor paarden! Een heel groot aantal hebben het ook zelf ervaren! Iedereen zijn mening! Gelukkig leven we in een vrij in land!

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!


CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-04 19:47

SuperPepeijn schreef:
echt heel triest antwoord a8 en het sluit aan op mijn posting over jou.

ik denk dat je al je credits hier nu wel verspeeld hebt.


Credits van wie SP?

Ja, RK dat scheelt mij in ieder geval een eind rijden! Zijn we beiden tevreden, dat is toch geweldig!

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-04 19:50

Dat klopt en veel van deze ooggetuigen zagen het verschil wel!

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-04 20:10

runningkawa schreef:
Blossom
iedreen reageert zo na meer dan een jaar verhalen over het revolutionaire van aqua te hebben aangehoord.
Maar ik verwacht dat jij die niet mee gekregen hebt. Lachen

Zij is letterlijk beter dan anky en alle andere, die trainen allemaal verkeerd.
Behalve aqua

maar zo ziet het er volgens verschillende toch echt niet uit blijkt nu.

En goede argumentatie vanuit aqua blijft hlaas weg


Hoe kom je daarbij RK?

Een goede argumentatie blijft helemaal niet uit maar deze argumentatie begrijpend kunnen lezen is wat anders blijkbaar!

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-04 20:13

Ellebel schreef:
Blossomm, ik heb nooit gezegd dat deze mevrouw niet sypathiek is, of een slecht persoon of wat dan ook. Het enige waar ik (en de meeste anderen denk ik) teleurgesteld over zijn is dat er geen constructieve en leerzame discussie kan volgen uit het meningsverschil dat er duidelijk is.


Maar aan wie ligt dat dan?

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-04 20:14

Gelukkig zijn er een aantal bokkers die dat doen ja. Gek he, dat ze nu juist weer massaal reageren..........

En ja RK, voor sommige dingen heb je meer inzicht nodig dan voor andere!

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-04 20:30

SuperPepeijn schreef:
niet aan jou a8. echt niet.


Wat geweldig SP, dat uitgerekend jij dat ziet. Dat had ik nou echt niet verwacht OK dan!

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-04 20:32

runningkawa schreef:
idd, helemaal met je eens

Blij dat ik Lielle in het echt ken en weet hoe goed ze ziet of een paard onregelmatig loopt of niet.

Krijg jij maar een sinzicht in dat je eeblok beton van 6 meter voor je hebt staan.

maar helaas, dat zal nooit gebeuren.
Maar er is naar mijn idee, meer dan genoeg duidelijk geworden.


Ik zie nergens een blok beton maar kan me Lielle nog wel herinneren over wat ze zei......

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-04 20:43

Ach RK, dat zeg je iedere keer......

Sleep well Blossomm

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-04 20:53

He Samsam zo ken ik je weer....er is toch wel een verschil hoor....

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dartel, dierenfan, djinnie, DotBot, Miiej, OmgiliBot en 57 bezoekers