Kurrijden: een vak apart!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Kurrijden: een vak apart!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-02 14:44

Vandaag ging ik voor het eerst mijn kur oefenen in het plaatselijke ruitercentrum. Netjes van tevoren opgeschreven dat het met muziek zou zijn, zodat mensen daar rekening mee konden houden.

Eyes kwam mij helpen en parkeerde zijn auto naast de bak, want uit zijn autoradio komt meer geluid dan uit mijn cd-speler.

Eerst even losgereden en toen kwamen er mensen om te mennen. Dus ik vroeg of ze wilden wachten totdat ik klaar was, zoals de regels ook gelden in deze accommodatie, waarop er een discussie ontstond of ik de bak voor mij alleen had besproken.
Ik begon dus lekker opgefokt aan de kur, dat is natuurlijk net wat voor mij.

Ja, ja, les nr 1: laat je niet beinvloeden door omstandigheden van buitenaf en concentreer je op je paard!

Het ging dus al meteen mis, ik vergat spontaan een eenvoudige wissel te maken, hoewel ik de video al -tig keer heb gezien.
Dus weer opnieuw, muziek aan, daar ging ie weer.
Ik geloof dat ik nu te snel vertrok of was het juist te langzaam, nou ja, dat weet ik ook niet meer, ik heb beide varianten gehad Haha!
De ene keer was mijn vliegende wissel dus te laat, de andere keer weer te vroeg.
Het luistert vreselijk nauwkeurig want als je ergens te vroeg bent, werkt dat natuurlijk de hele kur door.

Les nr. 2: Op de muziek rijden en niet op de letter.
De muziek bepaalt wat je wanneer doet en of dat nu precies bij een letter is of niet, dat doet niet zoveel terzake, als het maar klopt.

Afijn, na 2 1/2 keer de kur gereden te hebben stopten we er maar mee. Zowel Fitz als ik lagen helemaal op apegapen. Het viel allemaal nog niet mee, ik was erg gespannen, lette veel te veel op de muziek en reed niet secuur genoeg, raffelde de oefeningen af, kortom, er valt nog heeeeeel wat te oefenen.

De ellende is dat ik echter geen 20 x 60 bak ter beschikking heb, waardoor ik iedere keer moet uitwijken naar het ruitercentrum, waar het ook vaak druk is.
Ik hoop daar toch een oplossing voor te kunnen vinden, want zo werkt het niet.
Nu eerst ff slapen want ik ben helemaal kapot Slapen

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 14:53

hahaha dat was dus bloed, zweet en tranen. Ben benieuwd naar de reactie van Eyes.

Jammer dat je niet hier in de buurt woont ruimte en bak genoeg om het te oefenen. Kan je niet ergens op gras oefenen en zelf een bak uitzetten ??

Bij ons oefenen ze ook heel vaak alleen met een walkman ophun kop. Gaat altijd prima.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 15:04

Is er geen moment op de dag dat het erg rustig is zodat je het rijk alleen hebt?
Het lijkt mij ook lastig rijden maar als het lukt geef je een mooi showtje weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 15:20

Ik geloof je meteen hoor dat dat best tegen valt een kur op muziek. Je kunt nog zo veel droog oefenen maar als je er op zit is het toch weer heel anders. Eigenlijk is het een heel andere tak van sport en daar moet je ook eerst een beetje ervaring in opdoen.
Lastig dat je thuis geen 20-60 baan hebt. Hebben jullie geen weide waar je met wat spring balken de hoeken kunt markeren van een 20-60 baan? op mijn vorige stal was de bak 35-66 en daar markeerden ze ook op die manier de baan als er een kur geoefend moest worden.
Succes er mee

Smaxie

Berichten: 1266
Geregistreerd: 21-05-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 15:36

Sjonge Fitz... het ziet er allemaal zo mooi uit als mensen een kur rijden....
Hahahahaha.....

Inderdaad bloed, zweet en tranen... maar hou het einddoel voor ogen!!!
Je kunt het!!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 15:48

Tja,
niemand heeft gezegd dat paardrijden makkelijk is,
laat staan kur-rijden...

Maar tijd zat nog!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 16:24

Ik herken dit helemaal. Met Jur heb ik 2 kürwedstrijden gereden in 1 weekend (Waarland en Hoofddorp) en dit waren ook meteen de laatste wedstrijden met Jur... Verdrietig
Met een ander paard had ik ook een kür en ik zou meedoen aan een kürwedstrijd bij Spijkerboor, maar door de MKZ ging het niet door.

Maar kürrijden is inderdaad erg moeilijk. Je rijdt puur op de muziek en soms heb je gewoon minder tijd om iets af te werken als je achter ligt of moet je wat inhouden als je voor de muziek zit. Maar ik vind het verschrikkelijk leuk om te doen en ik kan niet wachten tot ik weer Z ben om weer küren te gaan rijden.

Veel oefenen en alles komt goed! Lachen

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 16:42

ik oefen met een kur van al een half jaar van te voren 1 keer in de week en ik kijk 'm echt 100 keer op video en dan nog wil het niet helemaal.
hier en daar wat hoekjes afsnijden enzo.een volte wat kleiner rijden tja met een show kan/ mag dat maar straks voor punten... brr ben blij dat ik nog niet zover ben haha

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 16:45

Poe... Ik geloof je ook meteen hoor, als je zegt dat het moeilijk is! En het lijkt me al helemaal niets voor mij, ik ben wel zo gigantisch a-rytmisch... ik heb totaal geen gevoel voor muziek of wat dan ook. Maar gelukkig dat dat ook niet hoeft bij de endurance Haha! .

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-02 17:05

Tja, je weet bij dat ruitercentrum nooit wanneer het wel of niet druk is. Verleden week had ik er 2 1/2 uur gereden zonder dat er iemand kwam en vanochtend was het dus best druk.

De wei is bij ons net ingezaaid dus ik zal daar vast geen bak op uit mogen zetten.

En tijd zat, Sjuim??? Over goed 3 weken is het al 11 mei!!
En als je dan zoals ik geen 20 x 60 bak hebt, zijn die heel gauw om.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 17:17

Als het goed is kunnen wij binnenkort een 20x60 baan uitzetten in de wei Fitz! Ik laat het nog wel even weten, dan kan je misschien bij ons oefenen?

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 18:16

Mijn paard heeft 2 maanden op de Dijckhoeve (Lissebroek) gestaan en daar kon ik altijd rustig dressuren. Kan je daar niet heen?
Niet teveel stressen hoor, in 3 weken kun je nog héél veel doen.