Daisies griffelbeentje op twee plaatsen gebroken!

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Gulpje

Berichten: 8061
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Daisies griffelbeentje op twee plaatsen gebroken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-04 18:20

Verdrietig

Vanwege het slechte weer mochten de paarden gisteren niet het land op, dus werden de paarden om en om over de paddocks verdeeld. Ik heb Dees bij een Friese merrie gezet waar ze ook mee in het land heeft gestaan.

Ik ging uitmesten en 25 minuten later werd ik geroepen; Breg, je paard is kreupel!" Blijkbaar hadden ze gevochten. Ik naar buiten gerend, stond een stalgenoot met dat arme paard. Ze had haar achterbeentje heel hoog opgetrokken en trilde helemaal van de pijn. Ik heb meteen de veearts gebeld, want je hebt kreupel en kreupel, maar ze verging duidelijk van de pijn. Veearts Gert Jan Karstens zolu er binnen een uur zijn, en intussen hebben we haar been afgespoten. Er was niet veel te zien, een paar oppervlakkige schaafwondjes aan de binnenkant van haar spronggewricht.

Stukje bij beetje legde ze meer gewicht op het zere beentje, en ben ik even met haar gaan stappen. Ze liep intussen al weer redelijk gelukkig. Daarna op stal gezet en gewacht. Gert jan kwam een uurtje later, en voelde uitgebreid haar beentje. Hij was op zijn minst gezegd ongerust. Er zat teveel vocht rond de pees, en hij kon duidelijk voelen dat het griffelbeentje niet goed op zijn plaats zat. Hij liet het me voelen, en het 'knarste' tussen mijn vingers.... Boos!


Toen zijn we met een noodgang naar zijn kliniek in Woudenberg gereden. Daar moesten we even wachten op een stel aardige mensen met een paard wat last had van zijn spronggewricht. Toen de foto's. Ze was ontzettend braaf, en bleef netjes stilstaan. De uitslag was overduidelijk. Het griffelbeetje was op twee plekken gebroken. De bovenste breuk vond hij het waard om met rust enigzins aan elkaar te laten groeien, terwijl de breuk op de helft van het beentje zonder meer operatief verwijderd zal moeten worden. De echo van de pees was al positiever gelukkig. Er was op het eerste gezicht geen beschadiging whatsoever te zien, afgezien van de bloeduitstortingen. Dees kreeg verband en een soort soft gips om het been, en we werden naar huis gestuurd met het dringende advies om haar 10 dagen absolute stalrust te geven. Daarna moeten we terugkomen voor nieuwe foto's, en wordt ze geopereerd.
Ik was zo vreselijk bang om haar te verliezen, dat gevoel is werkelijk onbeschrijfelijk.... Huilen Huilen

Gelukkig zal ze 100% herstellen na de operatie, dus het wordt moeilijk, maar we komen er doorheen!

The nights are long, but the years are short when you're alive

[ITP] Ode aan onze bijna 25-jarige Daisy


Gulpje

Berichten: 8061
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-04 18:25

Thanks! Het is nog zo onwerkelijk. Daisy heeft in de 10 jaar dat we haar hebben nog NOOIT iets gemakneerd. Ja, een kreupelheid vanwege een slechte hoefsmid, maar ze is altijd een enorme bikkel geweest. Daarom was ik denk ik ook zo vreselijk overstuur. Maar gelukkig was ze vandaag ontzettend vrolijk. Ze wordt dodelijk verwend door iedereen, we zorgen dat ze 4x per dag kuil krijgt, veel wortels en appels, dus we komen er wel door Lachen

The nights are long, but the years are short when you're alive

[ITP] Ode aan onze bijna 25-jarige Daisy

Gulpje

Berichten: 8061
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-04 18:04

Thanks voor jullie lieve woorden! Ik heb inderdaad veel vertrouwen in Gert Jan, wat is hij goed met mijn veeartsen hatende paardje Haha!!
Ik ben er de afgelopen twee dagen de hele dag geweest, lekker met haar getut, stalletje schoongemaakt, maantjes getrokken enzo. Ze vindt het geweldig dat iedereen haar zoveel aandacht en lekkers geeft.
Stennisje: Ik hou het even in de gaten idd, ik kan nl zo overstappen naar hooi. Maar dit kuil is op zich erg licht.

Kim: Thanks! Ik ben me idd kapot geschrokken, ik was even bang dat ik haar kwijt zou raken, maar we hebben een engeltje boven ons hoofd denk ik!

Danielle: Heet het de Vallei? Vast wel, want het zit naast de Valleiruiters Lachen Ik ben ook echt enorm blij met hem, hij heeft net nog even naar haar gekeken, en vond haar erg vrolijk.

The nights are long, but the years are short when you're alive

[ITP] Ode aan onze bijna 25-jarige Daisy


Gulpje

Berichten: 8061
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-04 19:28

Dankje Mar!

The nights are long, but the years are short when you're alive

[ITP] Ode aan onze bijna 25-jarige Daisy

Gulpje

Berichten: 8061
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-04 09:59

Heike schreef:
Brr schrikken zeg. fijn dat alles goed gaat komen. Hoe lang gaat dit allemaal bij elkaar duren?



Ik denk dat het er aan ligt in hoeverre de bovenste breuk is genezen. Als hij die niet verwijdert tijdens de operatie kunnen we denk ik nog wel rekenen op een paar maanden rust. Het kan ook anders: We spraken een man in de wachtkamer van de kliniek. Zijn paard had 1 breuk in t griffelbeen, en hij zat er al weer op, 3 weken na de operatie.

The nights are long, but the years are short when you're alive

[ITP] Ode aan onze bijna 25-jarige Daisy

Gulpje

Berichten: 8061
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-04 10:36

Randy01 schreef:
Heel veel sterkte met het herstel.

Ik heb nog wel een opstekertje voor je: mijn paard Imago is 4 jaar geleden ook geopereerd aan een gebroken griffelbeentje. Het was wel op maar 1 plaats gebroken hoor. Hij had verder ook geen beschadigingen aan pees o.i.d.
Hij is weer helemaal 'de oude' en liep 6 weken na de operatie al weer op zijn 'oude' ZZ-licht niveau!!!



Als dat eens zou kunnen! Dat ze 6 weken na de operatie ineens op ZZ Licht niveau loopt! Haha!

Maar erg fijn dat het allemaal zo snel goed ging!

The nights are long, but the years are short when you're alive

[ITP] Ode aan onze bijna 25-jarige Daisy

Gulpje

Berichten: 8061
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-04 10:48

Dat snap ik hoor Lachen

Thanks voor het positivisme Lachen

The nights are long, but the years are short when you're alive

[ITP] Ode aan onze bijna 25-jarige Daisy

Gulpje

Berichten: 8061
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-04 11:40

cornelie schreef:
En ondanks vooral alle positieve berichten is het destijds met een paard van een kennis niet goed afgelopen.



Wat is er dan gebeurd? Leg het ajb even uit voor je me een beetje bang gaat zitten maken!

The nights are long, but the years are short when you're alive

[ITP] Ode aan onze bijna 25-jarige Daisy

Gulpje

Berichten: 8061
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-04 21:51

Vandaag hebben we Daisy naar de kliniek gebracht. Ze was heel relaxed, en mocht bij aankomst in een mooie buitenstal staan. Ze was gelukkig erg vrolijk, en ontzettend braaf voor een paard dat bijna twee weken haar stal niet is uitgeweest!! Morgen wordt ze geopereerd. We mogen er niet bij zijn maar worden gebeld als er nieuws is. Gert Jan en z'n assistenten waren erg positief, dus ik ben met een gerust hart naar huis gegaan! Wel zielig trouwens dat ze vanavond en morgenochtend niet mag eten.. Ach gut Maar ja, als het moet dan moet het!

The nights are long, but the years are short when you're alive

[ITP] Ode aan onze bijna 25-jarige Daisy

Gulpje

Berichten: 8061
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-04 17:25

Het is allemaal goed gegaan! Ze stond er erg zxielig bij vanmiddag maar knapte enorm op in de anderhalf uur dat we bij haar waren. Morgenavond halen we haar op!

OK dan! Haha!

The nights are long, but the years are short when you're alive

[ITP] Ode aan onze bijna 25-jarige Daisy

Gulpje

Berichten: 8061
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-04 22:29

ankie1 schreef:
He gelukkig Breg dat alles zo goed gegaan is!Spook had al naar Theo gebeld en vertelde al dat jullie haar aan het ophalen waren... Geef dr maar veel knuffels en pas goed op dr zodat ze weeer snel beter is!!!!



Thanks! Het gaat gelukkig heel goed met haar, de VA was zeer tevreden over hoe het beentje eruit zag Lachen

The nights are long, but the years are short when you're alive

[ITP] Ode aan onze bijna 25-jarige Daisy


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Arjette15, Ladyson, shaddy82 en 38 bezoekers