gezond paard inslapen ??

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sabrinaboer
Berichten: 460
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: rotterdam

gezond paard inslapen ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-04 12:11

vond dit op de boxerforum bij regenboog brug ter nagedachtenis van een overleden dier
Lieve Tantivy,

dik 3 jaar heb ik voor je mogen zorgen.
Als 5 maanden oud meissie kwam je naar me toe, net van je moeder weg.
Iedereen zei dat ik me dat inbeelde, maar volgens mij zag je in mij een vervanger van je mammie die je zo miste.

Elke dag kwam ik zeker 2 keer bij je kijken en knuffelden we.
Borstelen vond je heerlijk, maar het leukste waren toch de brokjes.
Dat ik elke morgen om 5 uur mijn bed uit moest kon me niks schelen.

Vaak gingen we wandelen samen,
vrachtwagens en tractors deden je niks, jij was stoer.
Waar andere paarden zouden stoppen, stapte jij stoer verder en keek niet op of om.
Maar eigenlijk deden we dit toch voor de mooie bosritten die we samen zouden maken als je 3 zou worden.

En toen je 3 werd, was je een grote knappe meid geworden.
Met die bosritten zou het nu helemaal goedkomen, samen crossen.
Ik bracht je naar de manege met de boodschap dat jij zo'n brave meid was.
Maar je had het niet naar je zin en ook het rijden stond je niet aan.

In de hoop dat je me gewoon miste heb ik je lekker weer thuis gehaald.
En daar hebben we het samen nog geprobeerd.
Maar ook daar werd je boos, zo erg dat je Wies erg veel pijn hebt gedaan.

Er zijn van die verhalen van paarden die zo vrij zijn, dat niemand ze kan berijden.
Ik wil graag denken dat jij ook zo'n paard was.

Vanmorgen heeft Mark je van me meegenomen.
Zoals een brave meid betaamt liep je braaf de trailer op.
Nieuwsgierig wat de reis zal brengen.

Waar jij heengaat kun je galopperen wat je wilt, vrij zoals je bent.
En alle dieren die daar ook zijn (zoals de boxers die hier soms genoemd worden, Siat, Mike, Kay en allemaal die andere kanjers) zullen op je letten, net als jij op hen zult letten.

Je blijft mijn mooie knappe meissie.

Kobus roept je nu, maar je komt nooit meer terug.........

Ik zal je missen.

*Tantivy 13 april 2000 - 9 januari 2004*

wat vinden julie hiervan ???
dit paard was gezond maar niet te rijden

_________________
Wherever you go, whatever you do, may god's angels watch over you.i always love you sunlight,p...

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 12:15

Tja, wat moet je ervan vinden? Ik kan me haast niet indenken dat een paard wat erg braaf is in de omgang een gevaar onder het zadel zou moeten zijn. Maar ja, je kent de achtergronden niet....

Lusitano

Berichten: 2895
Geregistreerd: 13-09-02
Woonplaats: Wormerveer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 12:16

tja....moeilijk over te oordelen want je kent natuurlijk niet het hele verhaal? Misschien heeft ze alles geprobeerd en was het dier staatsgevaarlijk? Dan had ze geen andere keus.

Als dat niet het geval is vind ik het verwerpelijk dat je een gezond paard laat slachten alleen om die reden, maar dat is slechts mijn mening.
Meestal is er namenlijk toch een aanleiding voor zulk afwijkend gedrag. Maar nogmaals, we kennen niet het hele verhaal, laat ik niet te snel oordelen.

Moonlightje

Berichten: 7073
Geregistreerd: 09-07-04
Woonplaats: Oude-Tonge

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 12:24

zielig, maar ja je weet inderdaad niet wat er gebeurt is.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 12:24

als dat paard niet te rijden was, dan was er dus wel degelijk was mis..
en misschien beter zo.

Ariebombarie

Berichten: 10924
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: AMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 12:26

Lusitano schreef:
tja....moeilijk over te oordelen want je kent natuurlijk niet het hele verhaal? Misschien heeft ze alles geprobeerd en was het dier staatsgevaarlijk? Dan had ze geen andere keus.

Als dat niet het geval is vind ik het verwerpelijk dat je een gezond paard laat slachten alleen om die reden, maar dat is slechts mijn mening.
Meestal is er namenlijk toch een aanleiding voor zulk afwijkend gedrag. Maar nogmaals, we kennen niet het hele verhaal, laat ik niet te snel oordelen.


helemaal mee eens
ik heb mn hond meoten laten afmaken omdat het een angstbijter was, dus kan me er wel iets bij indenken...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 12:29

Ik heb er zo mijn twijfels over dat er echt alles aan is gedaan. Als een paard niet te rijden is kan dat drie redenen hebben: lichamelijk probleem of een erg sterk karakter/totale paniek.
Hoewel ik het lichamelijke probleem niet uitsluit, denk ik in dit geval toch aan een erg sterk character of complete paniek op het moment dat er iemand op de rug stapt. En dan moet je als paard het geluk hebben in kundige handen te komen zodat men daar doorheen komen kan.
In dit geval vermoed ik dat de beslissing is gemaakt zonder dat er naar andere mogelijkheden is gekeken, of er ook maar aan gedacht is dat het paard in andere handen beter af was geweest. Een niet te rijden paard is niet zo makkelijk te verkopen. En de slachtprijs is dan tenminste nog iets...

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 12:34

Ik zelf vind het niet toepasselijk, geef het paard aan iemand anders, desnoods voor niets en zo heeft een ander paard er weer een maatje bij.

Wij hadden ook een paard op stal en die was erg lief, maar je kon er echt niet op rijden, was erg gevaarlijk! Maar o die nou naar de slacht te brengen nee hoor, er zijn genoeg andere doeleinde

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 12:39

Het beest had als weidemaatje kunnen leven , heerlijk bij iemand op het land om daar lekker te niksen als hij echt niet te berijden was !

In mijn ogen , zo vat ik dit verhaal op , is er te weinig aan gedaan !

SpetterMacho
Berichten: 592
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 12:45

een paard wat niet te bereiden is maak je niet af.. je kan het altijd als geschelschap gebruiken. of gewoon op land gooien.. Zielig noem ik je dan om een leven te beroven van een paard die niet te rijden is.. Geef hem dan een super leven op het land...

En ik ken het verhaal misschien niet maar zo denk ik er dan over.. als het geen gevaar aan de hand is waarom dan afmaken :S:S:S

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 12:46

SpetterMacho schreef:
een paard wat niet te bereiden is maak je niet af..


Vork....................................... Nagelbijten / Gniffelen

SpetterMacho
Berichten: 592
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 12:47

jesus ga je sjow doen berijden dang :S

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 12:51

Ik vind het nogal bot om iemand die je niet kent en een verhaal waar je de achtergrond niet van kent zo af te kammen en te veroordelen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 12:55

Margreet schreef:
Ik vind het nogal bot om iemand die je niet kent en een verhaal waar je de achtergrond niet van kent zo af te kammen en te veroordelen.


Persoon in kwestie heeft het open op het internet geplaatst. Nu kun je idd zeggen dat je geen berichten van andere fora op bokt mag zetten, maar als de plaatser van het bericht heeft het op het internet gezet, voor iedereen duidelijk te lezen. Dat er dan vragen opkomen is niet meer dan natuurlijk. Dat mensen er een eigen draai aan geven ook.

Als een paard bij het inrijden moeilijk is, moet met daar doorheen. En niet een paard weer terughalen en het zelf gaan proberen.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 14:06

Ik meen te lezen dat het paard iemand flink heeft laten verongelukken, of ligt dat aan mij? In dat geval kan ik me indenken dat mensen misschien 'geen andere uitweg' zien en het niet aandurven er iemand anders op te laten rijden...

sabrinaboer
Berichten: 460
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-04 14:12

hoe ik het ook wend of keer het was een merrie van 4 nou leuke fok merrie of misschien kon ze wel aangespannen woorden ja zo zie je maar hoe we allemaal verschillen he kwa gedachten

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 14:17

Had toch op zijn minst een leuke fokmerrie kunnen worden lijkt mij Scheve mond Maar inderdaad, je weet niet hoe vaak ze geprobeerd hebben om het beestje zadelmak te maken, maar in laten slapen is imo erg zonde, veel paarden zijn onder het zadel vreselijk maar aangespannen super..naar mijn idee heeft is het dier dus ten onrechte afgemaakt omdat de persoon in kwestie er niet mee om kon gaan

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 14:21

En daar ben ik het dan weer niet mee eens. Laten we er eens van uitgaan dat het paard niet ingereden kan worden door een characterfout: als je daar een veulen mee fokt heb je grote kans dat het veulen het character van de merrie meekrijgt, of iig haar gedrag gaat overnemen.
Voor een gezonde paardenpopulatie moet je met een merrie waar anders niets mee te beginnen is toch echt geen veulentjes fokken!

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 14:30

Het is niet zo netjes om zonder iemand zijn toestemming een verhaal op een forum te plaatsen.
De persoon in kwestie kan zelf niet reageren, het lijkt me dus niet zo zinvol om te gaan speculeren of het terecht is dat het paard is afgemaakt.

Vandaar een slotje.