Pleidooi voor het afgekeurde paard...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Pleidooi voor het afgekeurde paard...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-02 11:34

Heel vaak kunen we in reacties hier op bokt lezen "een afgekeurd paard zal ik nooit kopen!" of "als die op een foto een aanmerking heeft, dan moet je hem echt niet nemen, veel te groot risico"......

Ik vind het wat vermoeiend. We keuren voornamelijk op de geschiktheid van een paard voor de sport, en als je dan doorvraagt dan willen we kennelijk allen boven de Z gaan rijden met het paard.
In praktijk zal slechts een klein deel van die kopers ook werkelijk de Z halen, niet elke ruiter is zo kundig als hij zelf zou wensen....
Bedenk; een paard wordt gekeurd afhankelijk van het beoogde gebruiksdoel. zo wordt hetzelfde paard eerder geodgekeurd als de koper verklaart recreatief te rijden, als dat de koper verklaart Z springen en Z dressuur te gaan doen.

Een paard met een drietje ergens heeft een verhoogd risico dat het daaraan feitelijk ongeschikt zal raken; dat wil HELEMAAL NIET zeggen dat het dus werkelijk zo zal zijn. Het is een kans.
Zo'n keuring is een moment opname.
Een nu kompleet feilloos paard kan heus morgen dood in de box liggen wegens een koliekaanval. Bovendien, vandaag goed op foto's wil helemaal niet zeggen dat het niet volgende week een lichte spat kan hebben. Atrose hoeft helemaal niet erfelijk te zijn, een flinke tik op een gewricht kan genoeg zijn; ook bij een volledig goedgekeurd paard!

En op hoeveel mogelijk fatale delen worden paarden helemaal niet gekeurd? Denk aan stofwisseling (suikerziektes/gevoelig voor bevangeheid) conditie van de darmen (koliek), hersenen (denk aan tumoren). de rugwervels worden niet gekeurd, bekkenscheefheid ook niet. Er zijn zoveel andere elementen net zo belangrijk voor de levensduur van het paard anders dan zijn benen.

Ik denk dat het tijd wordt dat we de waarde van de rontgen-keuring gaan zien voor wat het is. Een moment opname waaruit je geen garantie kan krijgen voor een ofwel goede, ofwel slechte afloop van een paard. Baseer je mening op kennis, niet op paniek. Een paard niet kopen want "misschien raakt hij kreupel, hij heeft verhoogd risico" is paniekvoetbal, ELK paard heeft groot risico op kreupelheid.
Ben je niet bereid een risico te nemen, vestig dan niet je hoop op een vlekkeloos keuringsrapport, koop dan gewoon geen paard. Want ze hebben allemaal hoge risico's op van alles.....

Is een paard klinisch in orde, niet kreupel na de buigproef en staat het je aan en jij bent zelf, als je eerlijk bent, geen ANky, Piet, Jeroen of Coby? Geef het paard dan een kans.
Er belanden teveel gezonde paarden met een aanmerking op de slachtbank, puur omdat een dierenarts er een drietje aan hing.

Tuurlijk hoort een lagere aanschafwaarde bij een paard met een aanmerking. Maar, helemaal niet willen kopen want "stel je voor" is jammer. Want van de meeste van die paarden kan een beetje ruiter nog jaren plezier hebben, ook daar is een verhoogd risico op!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 11:45

DEES! Je haalt me de woorden uit de mond! En dan die prijs die ze vragen voor die rontg. keuring! Vanaf de f 600,- en dan weet je eigenlijk nog niks! als mijn paard een drietje heeft, zit ik er niet mee. Geef mij maar een paard met een 3 dat het goed doet in de sport, dan een paard met allemaal eentjes die toch niet geschikt blijkt te zijn, (komt veel te vaak voor, en je ziet ook veel toppers met drietjes in de sport, rara?)

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 11:50

En zo kun je nog wel even doorgaan, ook op andere gebieden. Waarom een cap dragen als je morgen een hartaanval kunt krijgen? Waarom je auto APK laten keuren als je 'm morgen in de prak kunt rijden? Waarom een gordel omdoen als je morgen vermoord kunt worden?

Paarden zijn duur genoeg en je loopt al risico genoeg. Daarom zou ik de weinige risico's die je (in beperkte mate) uit kunt sluiten toch graag uit willen sluiten of in ieder geval zoveel mogelijk inperken. Ja, hij kan 2 weken later kreupel zijn aan 't een of 't ander, of dood in z'n stal liggen, dat is een risico dat je niet uit kunt sluiten, maar dat betekent nog niet dat je maar een paard met verhoogd risico moet kopen terwijl er ook paarden rond lopen die dat verhoogde risico niet hebben.
Dat het je overkomt kun je niet voorkomen vaak, maar het risico bewust gaan opzoeken is weer een ander uiterste.

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Re: Pleidooi voor het afgekeurde paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 11:50

[quote="Dees"]
. We keuren voornamelijk op de geschiktheid van een paard voor de sport, en als je dan doorvraagt dan willen we kennelijk allen boven de Z gaan rijden met het paard.
In praktijk zal slechts een klein deel van die kopers ook werkelijk de Z halen, niet elke ruiter is zo kundig als hij zelf zou wensen....

Is een paard klinisch in orde, niet kreupel na de buigproef en staat het je aan en jij bent zelf, als je eerlijk bent, geen ANky, Piet, Jeroen of Coby? Geef het paard dan een kans.
quote]

ten eerste moet je eerst nagaan of er niet ook mensen zijn die EN roepen een paard die afgekeurd is niet te kopen EN ook daadwerkelijk hoog gaan lopen. Ik ben het met je eens, er zijn hier een hoop mensen op amateur niveau, maar niet alles hoor!!

ten tweede vind ik dat als je een paard laat keuren, je dit doet om hem goed te laten keuren of niet.. =Wanneer je geen waarde hecht aan de uitslag, hoef je hem ook niet te laten keuren.....
Een paard wordt niet voor niets afgekeurd, er is ergens een verhoogde kans op. Neem je dit risico, dan is dat prima, neem je dit niet dan is dat ook goed. eigen keus.
Het feit dat een recreatie paard eerder wordt goedgekeurd dan een militairy paard is logisch te verklaren. Je kijkt met een keuring naar gebreken die een kans van blessure oplebveren. Wanneer de arbeid groter is, worden deze gebreken sneller aangesproken, dan wanneer een paard ieder dag lekjker in het bos mag huppelen. Daarom vind ik het goed dat ze zo kijken bij een keuring.

Dat wil niet zeggen dat ik allemaal paarden heb die iedere dag rad zijn, tuurlijk worden zij ook wel eens kreupel. Dat sluipt erin dat ze af en toe kreupel worden. kan gebeuren. Maar alles wordt gekeurd. En zo kun je in ieder geval de kans proberen uit te sluiten. Als je een paard koopt die helemaal goed is, heb je kans dat ie uiteindelijk hoefkatrolontsteking krijgt. Die kans is er. Maar wanneer je een paard koopt die het al heeft, dan heeft ie het sowiso. Dat ie er MISSCHIEN geen last van heeft, is prima, maar ik sluit die kans liever uit.
En ja: ik heb een paar maanden geleden een paard laten keuren, nou Dees, hij liep honderd procent rad tijdens de klinische keuring. Nou, hij ging op de foto, maar was helemaal verrot in de benen. MOet jij eens een militairy gaan rijden met zo'n paard! als ie er kreupel aan wordt, dan wordt ie dat ook goed.
Prima als er dan mensen zijn die hem wel willen kopen, vind ik leuk voor ze, maar ik koop ze niet. kwestie van principe....

dus hou rekening met de mensen die geen honderd procent amateur zijn, laat iedereen zelf kiezen of ie een paard koopt dat is afgekeurd of niet!
Laatst bijgewerkt door Merel Blom op 11-04-02 12:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 11:55

Helemaal met Dees eens. Mijn DA heeft deze uitspraak ook een aantal keren gedaan, en dat is tevens een paardensportvrouw.

Daar komt bij dat sommige recreatiepaarden het veel zwaarder hebben dan sommige dressuurpaarden, maar dat bij een keuring een dressuurpaard zwaarder gekeurd wordt dan een recreatiepaard. Vind ik niet kloppen.

Als je bij ons (egmond) het zware duinzand in wilt om te recreeren, moet je paard een verdomd sterk stel benen en bijzonder goede hart en longen hebben om daar niet helemaal kapot aan te gaan. Uitspraak van mijn DA.

Dus bij een aankoopkeuring duidelijk omschrijven wat je met je paard wilt gaan doen. Omschrijving recreatie is niet voldoende!!! Ik zie daar regelmatig de slachtoffers van rondlopen....

Ik ken hoefkatrolpatienten met 0 of 1 voor hun straalbeen op de foto, toch ontzettend kreupel. Ik ken ook paarden met 4 voor hun straalbeen en die lopen al jarenlang in de sport, zonder problemen. Erg relatief dus.

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 13:06

ik ben het er helemaal niet mee eens. Inderdaad loopt ook een ogenschijnlijk gezond paard risico's, maar zover je daarin risico's kan uitsluiten, is dat toch mooi meegenomen?

Ik heb dus ook een paard gehad wat na 3 jaar slechter begon te lopen en binnen 3 maanden ondanks speciaal beslag en medicijnen stokkreupel liep. ik heb haar dus uiteindelijk weggegeven aan een man die met haar wou fokken. Wat er uiteindelijk verder met haar is gebeurt wil ik helemaal niet weten. Ik wou achteraf dat ik haar nooit gekocht had.

Ik zal nooit meer een afgekeurd of niet gekeurd paard kopen, want het verdriet is het me niet waard, en het paard eindigt dan vaak alsnog bij de slager.

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 13:11

Nikita heb ik helemaal niet laten keuren! Ik reed d´r al een paar jaar en wist dat ze nooit wat gehad had in die tijd. Mocht ze afgekeurd worden had het niet veel uitgemaakt, want ik was toch verliefd op d´r en had d´r dan ook echt niet laten lopen. Wellicht is het verzekeringstechnisch wel een ander verhaal, maar ze is 18 en ik heb d´r niet verzekerd dus daar hoefde ik niet op te letten.

Maar.................. ik denk wel dat als ik een naar een nieuw paard op zoek zou gaan (nog laaaaaaaaaaaaaaang niet hoop ik) dat ik dan wel zou laten keuren. Gewoon voor de zekerheid om gebreken die er al zijn iig uit te sluiten, en je kan dan altijd nog de afweging maken om te kopen of niet.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 13:19

al laat je foto's maken, je wordt er niet wijzer van, de risico's worden er niet minder op. Een paard kopen houdt risico's in, en die kun je niet uitsluiten.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 13:19

Ik heb mijn paard als 3 jarige gekocht en alleen klinisch laten keuren.
Dat kon omdat er nog niks mee gedaan was. Ik weet ook dat ik daarmee een bepaald risico genomen heb.
Toch vind ik dat, als je een paard volledig wilt laten keuren, daar ook de consequentie uit moet trekken. Niet goedgekeurd = niet kopen.
Waarom doe je anders een uitgebreide keuring?
Met een paard net zo lang leuren tot hij goedgekeurd wordt en dan zeggen dat hij goed is "het kost wat maar dan heb je ook wat", daar zakt mijn broek van af.
Een paard is goed, of niet goed, klaar. Verder zeggen die cijfertjes mij ook niks. Ik heb een jong paard gekocht, waar nog vrijwel niks mee gedaan was en die recht en hard op de benen staat.
Als hij dan door de klinische keuring komt, is het mij goed.
ik heb trouwens gelijk gekregen, hij is nu 13, en 2 keer kreupel geweest, 1 x verstapt en een keer een klap gehad. Beide keren heb ik hem een week op rust gezet en was het over

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 13:21

Ik ben het volledig met Dees eens.
Ik heb nog een mooie link, die hier wel bij past:

http://home.iae.nl/users/lijssel/nederl ... ansen.html

Ik zou zeggen, lees dit artikel eens door en kijk dan eens hoe men aan de kansberekening en de uitslagen 1,2,3 en 4 komt. Is uiterst interessant en dan ga je toch eens je vragen bij sommige uitslagen zetten.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-02 13:28

en had je, Lis, dat paard 3 jaar eerder dan niet laten keuren?

Misschien heb je m'n pleidooi dan niet helemaal begrepen, maar eh...wat je beleefde met je paard na drie jaren wel goed te zijn geweeest, dat kan je ook zeker wel weer overkomen bij een paard wat is goedgekeurd!
Een paard met een aanmerking kan in sommige gevallen nog wel eens een gezonder paard zijn dan een paard met een foutloos rontgen-rapport.

En voor Merel; ik begrijp dat als je military rijdt met een paard, er aan de fysiek hoge eisen worden gesteld. je bent in dat geval terecht heel kritisch.
Mijn pleidooi gaat vooral uit naar de minder fanatieke ruiter, die gewoon op een recreatieve, hobbymatig sportieve manier (niet commercieel, niet topsport-prestatiegericht, maar gewoon op een leuke manier) het paard wil gebruiken.

Het zijn vaak ook juist die ruiters die niet door het keuringsrapport heen kunnen lezen, terwijl het voor hun gebruik eigenijk het minst interessant is. Want een paard met een manco voor de topsport, kan op landelijk niveau echt nog wel een hele tijd meedraaien....

Ik ben zelf bepaald geen Gonnelien of Arjen, ik heb dus liever een gewoon goed lopend gezond paard met een aantekening, dan een 100 % goedgekeurde die niet recht kan lopen omdat zijn heupen scheef staan.
En als een paard met een drietje maar klinisch wel gewoon goed dan een leuk betaalbaar prijsje heeft, dan moet je niet zeuren en ervan gaan genieten.

Want nogmaals, zo'n paard hoeft zijn hele leven lang nergens last van te krijgen, en ook goedgekeurde paarden kunnen finaal kreupel raken. Die keuring is zo zwart-op-wit en ik vind het onterecht dat de gemiddelde hobby-matige ruiter het paard op grond van zo'n rapport als 'gegarandeerde miskoop' ziet.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 13:34

Nou Dees, je krijgt wel één zekerheid bij een rontgenologische keuring hoor! Een VETTE dierenartsenrekening. Maar zekerheid? Nee. Als bijvoorbeeld Billy nou zijn paard WEL rontg. had laten keuren, was dat paard misschien afgekeurd geweest en had hij het niet gekocht. Nu heeft hij dat geld in zijn zak gehouden en heeft hij al die tijd gewoon kunnen rijden.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 13:36

Ehm... Billy = zij Haha!
Paard Billy = ex-hij }>

Rosaly

Berichten: 876
Geregistreerd: 05-08-01
Woonplaats: Brasschaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 13:36

Een keuring is idd alleen een momentopname, en ik vind het heel mooi zoals het in één van mijn boeken verwoord staat:

"Het is de mening van iemand die op dat gebied geacht wordt deskundig te zijn"

Dus je kan nooit helemaal op de resultaten van een keuring vertrouwen...

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-02 13:40

gut, ik wil nog wel verder gaan.

Ik ken een paard met spat. Gewoon, afgekeurd, want spat.
Zit in de sprong.
Nou bestaat dat gewricht uit een viertal buigpunten, de bovenste levert 60 % van de buiging, daaronder zit 30 % van de beweging, daaronder (die twee schijven die vaak aanelkaar vergroeien)
7 % van de beweging en daar weer onder nog eens 3 %.

Het bewuste paard heeft spat in de 7 % regio.
Dat paard kan wel gewoon bewegen, zelfs als je er op let is er niets te zien aan de beweging. De spat is inmiddels kompleet, dat wil zeggen, het zit aaneengegroeid en dus zal er niet zo heel veel meer aan veranderen, de kans dat het dier juist daaraan nog kreupel zal raken is erg klein.

Het beest is kerngezond, beweegt mooi en regelmatig, wordt meerdere malen per week echt fanatiek gereden, leuk om te zien. En toch, zo'n paard komt dus niet door de keuring.
Zo'n paard afwijzen om die aanwezige spat, dat is toch onzin! vind ik....

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 13:43

Spat is een vorm van arthrose. Lees: slijtage. Hoe zijn z'n andere gewrichten er aan toe vraag ik me dan af? Hoe lang gaat het nog goed? Wanneer krijgt hij andere klachten?
Een risico neem je altijd bij de aankoop van een paard, dat kun je echt niet uitsluiten, maar ik ga het toch echt niet bewust opzoeken!

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 13:43

Ik zou WEL keuren, een 3-tje hoeft inderdaad niet te betekenen dat een paard kreupel wordt, maar toch, een 3 wordt nooit meer een 1. En bovendien zijn veel gebreken erfelijk. Volg de basiscursus van het KWPN maar om daar meer van te weten te komen.
OCD wordt vaak geconstateerd bij een keuring, is erfelijk, kan geopereerd worden en dan wordt je paard alsnog volledig goedegekeurd. Dat doen ze met de goedgekeurde hengsten ook. Die gaan volledig op de foto als ze 1.5 jaar oud zijn, worden vervolgens geopereerd aan OCD en worden dan bij de hengstenkeuring goedgekeurd.
Met die foto's weet je tenminste ook of jou paar het risico op OCD loopt. OCD is niet zo erg, maar ik heb liever wel een goede straalbeentjes en goede hoefkatrol e.d. Dat is niet te operen. Dus WEL foto's

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 13:44

mijn paard heb ik destijds dus niet laten keuren, dat was nog niet zo 'in', althans niet bij ons op stal.
De dierenarts liet mij weten dat als ik haar toen wel had laten keuren dat hij 99% zeker wist dat ze toen ook al afgekeurd zou worden. haar voorbenen waren dus al stuk toen ik haar kocht. Ze had er alleen nog geen last van. Ik ben voor een second opinion bij een andere da geweest, en deze vertelde mij precies hetzelfde.

Dus buiten alle kosten (foto's, speciaal beslag, medicijnen) om, heb ik een hoop verdriet gehad van iets wat ik van te voren had kunnen weten. Ik begrijp dat het ook kan gebeuren bij een goedgekeurd paard, maar die kans is dan toch weer kleiner, hè?
En daarom zal ik nooit meer een paard kopen wat niet- of af- gekeurd is.

Het paard wat ik daarna heb gekocht was net 3 jaar, kwam zo uit het land en had nog nooit iemand opgezeten, maar heb ik toch klinisch en röntgenologisch laten keuren.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 13:47

Maar nou nog een vraagje.
Vanaf welke prijs laat je een paard volledig keuren?
Ik kan me zo voorstellen dat je een paard van 15000 gulden anders laat keuren dan een paard van 3500 gulden

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 13:55

Ik zou keuren vanaf iedere prijs, zelfs als ik een paard kado zou krijgen, wil ik toch weten wat ik op stal zou zetten.

jaja, ook een gegeven paard kijk ik in de mond Haha!

Kelan

Berichten: 1625
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 13:56

Zoals mijn dierenarts het mooi kan zeggen: "van de rontgenfoto's kun je niet zien of het om een dood of levend paard gaat"

Bovendien klopt het onderzoek waarop de klassering in 1, 2, 3 en 4 en de kreupelheidskansen daarbij statistisch gezien van geen kanten. Iedere wiskundige zou spontaan gaan huilen als ze dat zagen, en het zo ook zo als schoolvoorbeeld "hoe moet het niet" in colleges statistiek gebruikt kunnen worden.
Maar omdat de verzekeringen de resultaten wel overgenomen hebben, wil niemand nu meer een paard met 3-tje. Naar mijn mening volkomen onterecht.
Een paard met een enkel 3-tje op de foto's zou ik dus ook zeker niet laten staan.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-02 13:58

Margreet schreef:
Spat is een vorm van arthrose. Lees: slijtage. Hoe zijn z'n andere gewrichten er aan toe vraag ik me dan af? Hoe lang gaat het nog goed? Wanneer krijgt hij andere klachten?


Het betreffende paard heeft op alle andere onderdelen een 1, ofwel goed. Er is geen sprake van slijtage. De spat is naar alle waarschijnlijkheid ontstaan door impact van buitenaf, maw een trauma die een inwendig onsteking heeft veroorzaakt welke als gevolg botwoekering maakte. Ook dat is spat. De erfelijkheid daarvan is dus ook uitgesloten.

Hoe lang dit paard nog goed zal blijven....
Ach, net zo lang als een geodgekeurd paard, wie weet daar nu het antwoord op?!

En en...een onherstelbare kreupelheid bij paarden kan ontstaan binnen een week. denk aan de verminkende hoefbevangenheid. Maar ook een 'onschuldige' vernageling kan een ontsteking veroorzaken die het hoefbeen laat kantelen.

Speciaal voor Gerrie: ik ben zelf OCD patient. Het zal wel erfelijk zijn hoor, maar eh....geen van mijn voorouders heeft klachten gehad. En toch heb ik het. en nadat ze 3x mijn chips hebben verwijderd, loop ik al minstens 9 jaren weer heel regelmatig, ook in draf. Ik geloof niet dat mijn ocd op de foto zichtbaar zou zijn geweest als ze mij een jaar daarvoor op de foto hadden gezet...
Ook OCD is niet het einde van de wereld.
Waarmee ik wil zeggen dat als je paard nu goedgekeurd wordt op foto's, dat helemaal nog niet garandeerd dat het niet OCD zal krijgen....

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 14:01

Billy schreef:
Ehm... Billy = zij Haha!
Paard Billy = ex-hij }>


Haha! Haha! Haha!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 14:02

paarden worden gewoonlijk vanaf de f 9000,- rontg. gekeurd. Dat is omdat de verzekeringsmaatschappij dat eist (indien je het paard wilt verzekeren). Tsja, ik vond vroeger ook altijd dat je een paard rontg. moest laten keuren, maar sindsdat ik paarden tegengekomen ben die geheel goed gekeurd waren en met de 5 al niet meer geschikt voor de sport (nee, echt niet door slechte training), en andere afgekeurde paarden het wel goed heb zien doen in de sport, hecht ik geen waarde meer aan die fasering. Ze zijn immers niet statistisch onderlegd, zoals al eerder gezegd werd.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 14:12

Ik blijf toch echt bij mijn standpunt dat je risico misschien niet kunt uitsluiten, maar ook niet bewust op moet gaan zoeken.

Overigens rij ik op een paard dat keihard afgekeurd zou worden, klinisch al. Rontgenologisch valt het misschien nog wel mee. Ik heb erg veel lol met haar, maar kopen? Nee. Alleen al doordat ik haar achtergrond ken. Nou is ze gelukkig niet te koop en gaat dat ook niet gebeuren.
Bij een voor jouw onbekend paard ken je de achtergrond niet en je zult toch ergens een aanknopingspunt moeten zoeken: een keuring, andere mogelijkheden zijn er niet. Het verhaal van de eigenaar is niet objectief, de objectiviteit van een keuring valt ook te betwisten, maar daar is wel een mouw aan te passen. Klinisch moet een paard gewoon 100% zijn voor mij, rontgenologisch zijn er concessies te doen afhankelijk van gebruiksdoel, prijs en leeftijd.