Big diet voor Toon en Kaminka

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Big diet voor Toon en Kaminka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-02 10:51

Aangezien ik geloof ik alles al geprobeerd heb om mijn twee rolmopsen slank te krijgen, zonder resultaat zat er niets anders op dan....

Ze twee keer per dag te laten werken. Haha!

Daar sta je dan om kwart over zeven 's morgens een paard te longeren... Haha! En daarna nog een... En 's avonds allebei dus nog een keer aan het werk. Gelukkig is woon-werk-stal allemaal vlak bij elkaar, dus prima te doen.

Maar ik sla op deze manier twee, of nee zelfs drie vliegen in 1 klap:
Lachen Ik kan twee keer per dag in de gaten houden hoeveel kuilgras mijn paarden te eten krijgen en indien nodig daarvan wat weghalen.
Lachen Ze krijgen meteen een betere conditie, ook nooit weg natuurlijk.
Lachen Ze vallen al behoorlijk af.

Afspraken maken met de stalhouder over minder voer, bleek niet te lukken, dus dan maar op deze manier. Zodra ze slanker zijn kunnen ze langzaam aan af en toe een uurtje op het gras. Nu durf ik dat niet aan... moddervette paarden op voorjaarsgras..... Nee, maar niet doen.

als je er goed over nadenkt is het te idioot voor woorden: 2 x daags je paard laten werken omdat je stalhouder weigert minder te voeren... Frusty Hij is trouwens best geschrokken van mijn vastbeslotenheid het heft in eigen handen te nemen... had hij blijkbaar niet verwacht.

Je had die smoelen van die paarden moeten zien, de eerste keer dat ik ze 's morgens vroeg mee de longeerbak in nam. Ik zei "stap" tegen Toon, maar die draaide zijn hoofd naar me om en keek me stomverbaasd aan en vroeg zich af of ik wel helemaal goed bij mijn hoofd was! *LOL* Kaminka was een beetje pissig, de eerste keer. Ik haalde haar bij haar eten weg en dat kon ze niet erg waarderen, dus ze liep met een boos gezicht haar rondjes. De dagen erna vonden ze het allebei eigenlijk wel gezellig. Lekker stel!

Vanmorgen kreeg ik trouwens bijna Kaminka over me heen. Stalhouder zetten de sproeier aan in de naastgelegen bak en dacht er even niet bij na dat Kaminka daarnaast liep. Dat beest schrok zich helemaal wild en nam een spurt mijn kant op. Gelukkig zag ze op het laatste moment dat ik daar ook nog stond en sprong ze snel de andere kant op. Longeerlijn tussen haar benen en zo, gelukkig maakt ze daar nooit wat van.

Je maakt wat mee met die knollen.


Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-02 11:19

Abtronic... Haha! Haha! ! Zie het al voor me!

Ben zelf trouwens heel solidair met mijn beestjes: zelf ook aan de lijn! We doen het goed of we doen het niet! Pling

Tja, je moet wat met zulke bourgondiers! }>

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-02 13:35

Stalhouder is inderdaad ex-melkveehouder. Hij heeft nog drie koeien voor de fun, die ook baggervet zijn trouwens.

Bij hem is het een typische geval van de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt: paarden moeten veel ruwvoer (ben ik helemaal mee eens) en hoeven bijna geen krachtvoer (ben ik maar ten dele mee eens). Dat is het meest natuurlijk volgens hem.

Ruwvoer prima, maar kuilgras kun je echt niet onbeperkt geven hoor. Bermhooi zou goed zijn, ruwstengelig met veel kruiden en niet te veel voedingswaarde.

Bovendien voert de stalhouder maar 2 x per dag. En dan dus hele grote bergen kuil. Dat vind ik dus helemaal niet natuurlijk.

Wil je het echt goed doen, moet je vier keer per dag een beetje hooi geven en het krachtvoer ook verdelen over minimaal 3 voerbeurten. Dat dat niet altijd en overal kan, snap ik. Maar paarden 2 x per dag volproppen met voer is volgens mij niet de manier. Ja, het is DE manier om een buikig en vet paard te creeren.

Geen twee paarden hebben hetzelfde nodig en daarbij moet je het ook nog aan het werk aanpassen. Met bix is hij wel zuinig, te zuinig naar mijn idee. Boos! Wat krijg je dan: dikke en slome paarden die niet echt vooruit te branden zijn. Zelf voer ik wat krachtvoer bij als ze gewerkt hebben, anders niet.

Maar ja, verder bevalt de stal ontzettend goed, eigenlijk is het een van de beste stallen in noordholland. Overal is echter wel wat, is mijn ervaring.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-02 15:39

Altijd in voor een ritje Cowgirl! Maar dan wel bij jullie in de duinen, hier in Egmond is het zo ontzettend mul, mijn DA raadt ons af om hier fanatiek te gaan rijden, kun je nagaan!

Die hooinetten maakte hij niet goed vast, waardoor de paarden er een keer met hun voeten in zijn beland. Dat deed ik dus maar niet meer. Voer klaar zetten hielp ook niet, hij gaf ze gewoon extra erbij, want hij vond dat ze te weinig kregen... Frusty Nu ben ik er dus steeds bij en dat moet maar even.

Hele dagen op het gras is vorig jaar ook niet goed gegaan bij Toon en Kaminka, halve dagen is zat voor ze, zelfs van een kale wei vreten ze zich nog vol. Je kunt die twee van mij echt wel vergelijken met fjorden en haffies: sober houden!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-02 09:29

Ik hoor het al: ik ben niet de enige met paarden die van de lucht kunnen leven! Haha!

Cowgirl, ik snap precies wat je bedoelt met dat hooinet, ik had ook zo'n soort constructie bedacht en aan hem uitgelegd, maar ja, valt blijkbaar niet mee om zo'n ding goed op te hangen of zo??? Verward

Misschien ga ik over een week of twee wel een nieuwe poging wagen met hooinetten, eerst maar even flink afvallen, dan is het ergste leed geleden.

De singel van Toon kan nu zonder problemen vast!!! Feestje!!! Haha! Party!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _RobinA_, amber15, Christel1, EliseXJoelle, HarmanyL, moeshie, Patriesje, Vlindy, Waratje en 121 bezoekers