hoe vinden jullie het om met een cap te rijden.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
astrid

Berichten: 245
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: weelde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-01 23:53

Ik rijd dus altijd met een cap als eerste vindt ik dat mijn zelfvertrouwen groter is en ten tweede moet ik dus ook het voorbeeld geven aan jolanda ,want als ik geen cap op heb wil zij dat ook niet en ik vindt dus dat zij hem altijd op moet hebben ook als ze aan het uitstappen is .
hetzelfde met chaps ik vind ze ook fijner rijden dan mijn laarzen voor de veiligheid zijn de laarzen dus wel beter net als het rijden met een cap.
nu mijn vraag wat zouden jullie doenals het verplicht gaat worden om met een cap te rijden ?

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-01 00:23

als het verplicht word heb je geen keuze meer. En dat vind ik wel jammer.Ik wil altijd graag zelf kunnen kiezen

ik heb ook altijd een cap op maar de mensen moeten zelf zo slim zijn. Zijn ze dat niet dan hoeft een cap niet want er zitten maar weinig hersens in dat bolletje dat beschermt moet worden (geintje)

maar ja ik vind een cap gewoon een goed idee. Maar heb een hekel aan moeten en verplichtingen

Maatje02

Berichten: 1175
Geregistreerd: 18-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-01 00:29

Ik heb geen problemen ( meer) met een cap hoor!
Sinds vorig jaar heb ik m'n eigenlijk altijd op, tenzij ik echt maar heel kort en alleen in stap ga rijden, dan wil ik soms nog overwegen 'm thuis te laten, maar vaak doe ik m ook dan op hoor.
Vorig jaar ben ik namelijk met paard en al gevallen en m'n cap ( zo'n 'ouderwetse' zware waar je koppijn en rode strepen van krijgt maar waar je verder weinig aan hebt vind ik) lag 5 meter verder op de grond..
In m'n jeugd ben ik ook een keer gruwelijk hard ( galop) gevallen en meegesleurd ( veel tranen, maar op wat blauwe plekken na geen schade verder) en ook toen t zelfde verhaal.
Ik heb vaak zonder cap gereden tussen m'n 10-de en 16-de, omdat ik hoofdzakelijk op shetjes reed of kleine pony's en omdat ik vond dat ik aan die caps niets had behalve dus ongemak, als ik al zou vallen ( "ik reed immers al vanaf m'n 6-de"..)
Sinds een jaar heb ik een goede cap, een casco, hij stat niet echt super, maar ik ben er inmiddels trots op dat ik m heb en vind het zelfs stoer als ik m opdoe. 't is een soort helm, maar superlicht, je veolt m eigenlijk niet zitten en hij heeft een dubbele kinband, waardoor hij toch goed vast zit.
En je kan 'm verstellen zoals je wilt, zowel de hoofdmaat als de kinband.
ideaal hoor, kan m iedereen aanbevelen!
In het begin voelde ik me toch wel stikem een beetje voor banketstaaf lopen/rijden ( ondanks dat ik geen 16 meer ben..), maar daar ben ik nu lang en breed overheen. Ik had 'm alleen 5 jaar eerder moeten kopen ( langer bestaan ze niet in deze perfecte vorm).
krijg nog wel soms vremde blikken, maar dat doet me niets meer behalve dat k me gewoon goed voel, ik vind het nu echt dom als mensen zeggen: "Ik val toch niet, kan wel rijden/cap helpt niet", etc.
Natuurlijk, als je echt ongelukkig valt en je breekt je nek of rug, dan helpt een cap niet nee, maar er zijn ook tig gevallen waarin een cap heel goed helpt. Vorige week nog is er een mevrouw overleden, omdat haar paard struikelde ( net als bij mij vorig jaar met een jonge)en zij met haar hoofd op de weg smakte..
Dan denk ik wel : "dat had mij ook kunnen overkomen"
je moet niet bang zijn, maar bewustwording van de risico's ( en de uitsluiting ervan voor zover mogelijk), is wel belangrijk!
Ik zeg vaak, ik ben niet bang maar wel voorzichtig.
'Natuurlijk' zijn er situaties dat ik ook weleens geen cap op heb, eigenlijk voornamelijk toch vanwege de uiterlijke factor, of mdat ik denk dat de risico's beperkt zullen blijven; van de zomer ben ik gaan poedelen met leo in de grevelingen, ik in badpak en zonder zadel met leo door t water, zover mogelijk. Toen had ik dus een keer geen cap op, ergens best dom geef ik toe, want onderweg naar huis kan ze er best vandoor gaan of struikelen..
Een volgende keer zal ik 'm wel opdoen en na t zwemmen gewoon weer opzetten ofzo. 1 keer vallen kan immers genoeg zijn.
Sinds ik deze cap heb is t dragen van een cap niets vervelends meer voor mij!
( lijkt wel een reclame spot, maar is wel zo haha)

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-01 00:35

ik vind een cap wel zeer nuttig,heb in mijn tiener jaren diverse malen een hersenpanschudding gehad Koe
heel stom hoor.maar meestal draag ik hem nu wel,alleen zie ik bijna niets meer want ik lijk net zo'n calimero,groooooote cap en klein hoofie.maar ach heb er geen problemen mee en het is voor je eigen veiligheid!

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-01 10:23

Tijdens het springen heb ik altijd mijn Casco op. Superlicht en erg veilig! Tijdens de les in de manege heb ik altijd mijn gewone cap op, maar als ik thuis aan het trainen ben, heb ik geen cap op. Ik vind het niet prettig zitten en ik weet wel dat het nog prettiger is als je met een hersenschudding rondloopt... Tijdens buitenritten heb ik ook meestal mijn Casco op. In de zomer vind ik het echter toch erg vervelend. Zweet... zweet... zweet... Tja, soms moet ik me toch maar eens afvragen of ik zo wel verstandig bezig ben.
Nou ja, tijdens het risicovollere werk, zoals springen, heb ik mijn hoofd altijd netjes beschermd. Laten we het daar maar bij houden...

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-01 11:15

Ik draag mijn cap altijd buiten, met springen en met les. Heel soms als ik alleen rijd met weinig paarden in de bak laat ik 'm wel eens af.

Bij mij si het ook zo dat de cap me zelfvertrouwen geeft.

Ik transpireer heel snel op mijn hoofd, met cap en zonder cap, dus echt lekker is het niet, maar ja wel veilig.

astrid

Berichten: 245
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: weelde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-01 11:28

ik vind ook dat het je plicht is om voor je eigen veiligheid je cap op te zetten .wat ik ook wel raar vind is dat kinderen je echt aan zitten te kijken als je als volwassene een cap op heb .
bij ons op de manege dragen al steeds meer volwassenen een cap ik vind dat wel prettig.
we geven dan toch met zijn allen een goed voorbeeld en we willen toch ook dat onze kinderen(voor diegene die ook kinderen hebben die ook paardrijden)het goed aanleren .

moekoekoeJarig
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-01 11:31

Waaaaah...ik haat alles wat op mijn hoofd zir,t/m zo'n klem in je haar aan toe.
Ik heb een whiplash en sindsdien verdraag ik niks meer op mijn hoofd, zelfs een dressuurhoedje tijdens een proef is een beproeving (hihi).
Hoewel het niet erg goed is, rijd ik daarom zonder cap.
Bij ons is sinds januari springen met cap verplicht voor iedereen (eerst alleen voor de manegeklanten) en als ik het goed begrepen heb vanaf oktober ALTIJD een cap... Ik vind het wel goed, hoewel ik gruwel van verplichtigen. Maar voor mijn nekje ben ik er niet blij mee. Lees hier voor het eerst over Casco (?), denk dat ik die maar eens ga proberen, als ie zo licht is...bedankt dus voor de tip.

Groetjes Suzanne

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-01 12:01

Ik draag bij mijn jonge paard altijd een (Casco) cap. Daar ben ik ook zeer tevreden over, terwijl ik vroeger een cap haatte. Als ik mijn andere paard rijd (24 en ik heb hem al 21 jaar) doe ik het niet, maar als het verplicht wordt heb ik daar geen moeite mee, al is het wel heerlijk om met je haren in de wind door het bos te galopperen. Maar na een paar keer hard te zijn gevallen, ben ik toch wel blij met een goede bescherming. Als ik weer SGW ga starten komt er ook zeker een body protector, ik ben al te vaak bont en blauw geweest na een val.

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-01 13:00

Ik draag altijd een cap, dat vind ik veiliger. Gisteren bijvoorbeeld mocht ik Bassie even losrijden voor iemand anders (hij was een beetje fris en zij reed pas voor de derde keer ofzo). Ik stapte op zonder cap....en hij begon te dribbelen, toen had ik echt zoiets van ships!! Geen cap!!

Snel afgestapt en cap gaan halen. Daarna was Bas zo rustig...helemaal ontspannen, wilde alles doen wat ik vroeg...dus heb ik gewoon meer zelfvertrouwen met cap dan zonder en dat weet ie!!!

PinnieLinnie

Berichten: 588
Geregistreerd: 22-01-01
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-01 13:54

Hai,
Ik rijd in de bak zonder cap op Iowa.Omdat ik weet dat ik haar kan vertrouwen en omdat er nog nooit iets is gebeurd waardoor ik niet zeker weet of zonder cap rijden wel verstandig is bij me.
Maar buiten draag ik altijd een cap..buiten is Iowa een ontzettend heethoofdje, ookal gaat ze niet aan de kletter of bokken,maar ik draag hem altijd!
Uitstappen langs de weg niet zovaak,maar als t druk is op de weg wel hoor!
Kwee nie..maar buiten altijd,in de bak niet.
Met wedstrijden moet het.
En als ik een paard ga rijden die ik absoluut niet ken,niet vertrouw ofzo of als het nog heel jong is.
Als ik Xantippe in zou gaan rijden,zou ik zeker een cap op doen.
Het is gewoon een verplichting voor mezelf om een op te doen als ik buiten ga rijden voor op de weg of op t strand.
Het is veilig, want er kan best veel gebeuren.
En jah..af en toe voel ik me best voor banketstaaf lopen hoor met dat poedersuikerding op!
Daarom heb ik een hele mooi 'slanke' cap, geen bolle zoals vele hebben, voor de wedstrijden dressuur.
En een veiligheidscap met vaste kinband voor springen en buitenrijden.
Groetties!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-01 14:04

Ik heb nooit een cap op.
Dom he? Ik weet het heus zelf, dat het voor je iegen veiligheid is, maar oh wat vind ik ze irritant!!
De laatste keer dat ik er een op had is denk ik... z'on 2/3 jaar geleden, toen ik een jong paard aan het inrijden was.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-01 14:50

Ik vind het heel verstandig om een cap te dragen. Maar dan alleen zo'n moderne met een driepuntssysteem die is goedgekeurd en zo'n CE label heeft. Zo'n ouderwetse met een kinbandje is levensgevaarlijk.
Ik heb nooit een cap op, op geen enkel paard. Ik rij nu 2 paarden, mijn eigen paard en een springpaard waar ik een jaar op ga rijden. Dit paard is gigantisch groot, maar nee... geen cap. Ik weet dat het dom is. Maar niemand draagt een cap bij ons en dan doe je het zelf ook niet snel. ALs ik mijn jonge paard ga inrijden doe ik het wel, heb ik al voorgenomen.
Maar als je wedstrijden rijdt hoef je ook niet eens een cap op, hoedje mag immers ook, zeker in de Z.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-01 17:19

bleh, ik haat die dingen echt. Ik weet dat het op den duur verplicht wordt maar je loopt er best mee voor gek.bij ons op de manege noemen ze de nieuwe veiligheidscap's al Beschermende champignonnen. Ik doe buiten wel altijd mijn cap op, maar als ik in de bak op mijn eigen paardje rijdt nooit, als ik een jong paard of een onbekend paard zou gaan rijden doe ik het wel..

Groetjes ymke

Ontario

Berichten: 1921
Geregistreerd: 25-01-01
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-01 19:01

Ik vond het vreselijk! Maar nu heb ik zo'n geval wat lijkt op een 'wielrencap' en daar voel je bijna niets van!

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-01 22:28

Op de ORUN cursus is zo'n veiligheidscap verplicht, maar thuis draag ik alleen een cap als ik ga springen. Voor de rest heb ik mijn cap eigenlijk nooit op. Toevallig had ik gisteren wel zoiets van, had ik dat ding maar opgezet, het was voor het eerst sinds maanden dat ik weer een buitenrit maakte en met die gekke knol van mij weet je maar nooit. Maar hij was hartstikke braaf dus niets aan het handje.

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-01 22:31

ik ben dr aan gewend maar vind t niet echt t toppunt van leuk ofzo. wat dat betreft lijkt me zo'n paddestoel wel fijn, lekker licht en ventileert ook nog eens! ik rij 9 vd 10 keer wel gewoon met cap. op de manege is t verplicht en met mn vz pony ga ik meestal t bos in en dan doe ik ook altijd mn cap op.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-01 22:40

Ik haat die dingen..

Maar ik moet er bij sommmige mensen een op.
Je bent nl. zonder niet verzekerd.. poedersuiker!

Naja overal valt overheen te komen dus dit overleef ik hoop ik ook wel..

Die casco Youngster vind ik niet eens zo heel beroerd zitten..
de traditionele zwarte wel..
En de zelfde alleen dikker is een @#$%&^W%$#@ ding

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-01 23:27

ojee wat erg ik heb er nooit 1 op en okkal is m'n paard zo braaf hij kan toch vallen alleen als ik een jong paard rijd heb ik er 1 op...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-01 08:07

ik heb net als kim geen cap op als ik met [***] rijd daar heb ik dat precies niet op nodig (die geeft mij een veilig gevoel )
maar als ik op iemand anders zijn jonge paard rijdt dan wel als ik er een bij heb anders iet !!!
en hier is het bewijs van kim met een cap !

Afbeelding maar als ze gevaarlijk doet met lottel en gaat springen wat ie volgens haar niet graag doet (kijk naar de foto en je ziet iets anders ) dan zie je haar zonder tocg springen !! kim kim toch een schandaal voor deze wereld !!!

Afbeelding

haha sorry kim vond het alleeeeeen hippe foto's *LOL*

groetjes
pj


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Heike op 2001-02-13 12:55 ]</font>

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-01 09:38

Ik heb altijd een cap op. Ik rijd onder andere op een nogal onberekenbaar paard. hij kan enorm stijgeren en bokken. In de 4 jaar dat ik hem nu rijd was ik er tot voor kort nog nooit afgedonderd. Waarschijnlijk omdat je er enorm rekening mee houdt dat ie plotseling iets kan flikken. Van een paard dat nooit een stap verkeerd zet en plotseling een bok geeft maak je volgens mij veel eerder een buiteling. Maar goed, laatst had ie me toch te pakken, hij sprong heel hoog op, draaide om en gaf een paar knetterbokken. Ik vloog met een grote boog door de lucht en landde met m`n kop boven op een steen. Was ff van de wereld, maar ik denk dat als ik m`n goedgekeurde dikke veiligheidshelm niet ophad, ik hier niet meer gezeten had. Met paarden inrijden heb ik uiteraard ook altijd mijn cap op. Ik rijd zelfs dressuurwedstrijden met zo`n championnenhelm. Alleen als ik op een van de zeer makke ponies rijd en het is ook nog eens heel warm weer, dan wil ik wel eens een overtreding maken en geen helm dragen. Dom.

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-01 10:02

Ik draag altijd een Cap. nouja bijna altijd eentje. alleen als we shows rijden niet, Op zich best vreemd is juist weer anders, dus enger, dan normaal. Maar we promoten de tinker enja als je dan met zo'n dikke valhelm en zigeunerkleren erop gaat zitten straal je niet echt betrouwbaarheid uit, terwijl dat juist een van de fijne eigenschappen is van de tinker.

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-01 10:54

Citaat:
Op 2001-02-12 22:27, schreef Nimber:
ojee wat erg ik heb er nooit 1 op en okkal is m'n paard zo braaf hij kan toch vallen alleen als ik een jong paard rijd heb ik er 1 op...



Hihihi....die Kim....wou je zeggen dat Lot niet jong is??? hahaha.....*LOL*
Groetjes Ineke

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-01 13:39

Lot is een ouwe zak haha.
en de foto's van PJ doen het lekker niet nene!
Ik spring nooit dus heb ik geen cap op anders wel met springen op 1 keer na mijn nichtje ging springen en ik had net gereden en heb 1 sprongetje mee gedaan met Lot (nooit weer dus!)
Moon reed ik altijd met cap.
die kon nogal flink de lucht ingaan en ik wa sbang voor het achterover slaan al is dat nooit gebeurd.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-01 13:53

Ik draag alleen met buitenritten een cap, en dan bedoel ik eigenlijk een crosshelm. Stom gezicht joh! Maar hij zit heerlijk, krijg geen hoofdpijn en voel me wat veiliger dan zonder. Heb ooit eens met mijn kop op het asfalt gelegen, dit vergeet ik nooooiiiittt meer! Heb het overleefd zonder hersenschudding, dat was nog het gekke! Sinds die tijd rij ik buiten altijd met die helm op ook al is mijn huidige paard (SuperToon) zeer braaf en betrouwbaar. Hij kan tenslotte altijd struikelen waardoor je met je kop tegen een boom aan knalt. Dus ik ben wat ouder en wijzer (zucht...) geworden en draag dat ding dan maar! Springen heb ik met Toon nog niet gedaan vanwege de hoefkraakbeenverbening (schijnt van E. Offereins wel te kunnen), en als ik dat ga doen zal ik dat ding ook maar opzetten. Poeh. Groetjes Mieke