Propala deugt niet helemaal volgens mij.. + vraag..

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 14:06

Fijn dat het zo goed gaat!

En wat betreft dat stappen aan de lijn, vooral veel oefenen. Duidelijk met je stem zijn en vooral consequent zijn in je commando's.
Eerst wou Ed ook alleen maar hard en klieren aan de longeerlijn. Nu kan ik alles met hem, zelfs een verzamelde draf aan de lijn lukt me prima. Ik heb nooit getrokken aan de lijn. Als je dat doet, dan valt een paard helemaal uit het evenwicht. Ook een zweep voor de neus werkt bij mij niet. M'n longeerzweep is best lang, maar m'n touw nog veeel langer!

Als je begint, dan stuur je je paard van je weg en zeg je 'STAP'. Heel simpel. Als je ziet dat ie aanstalten gaat maken om te gaan draven, dan moet jij hem voor zijn en het commando 'DRAF' geven. Laat hem door middel van klikken met je tong en 'hooo....' roepen ook langzamer en sneller draven. Natuurlijk kun je daar ook andere commando's voor kiezen, als je er maar consequent mee omgaat.

Let ook op je lichaamshouding. Hempflig (ofzo...) heeft daar een mooi boek over geschreven. Natural Horsemanship-boeken zijn interessant om te lezen. Ikzelf ben niet zo'n fanatieke NH'er, maar ik heb toch een paar nuttige tips uit die boeken gehaald die ik nu toepas op het longeren.

Op een gegeven moment lukt het dan vanzelf om te stappen aan de lijn. Alle overgangen zijn dan mogelijk, van verzamelde stap tot uitgestrekte galop.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)



carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 16:27

Corona schreef:
hoi, ik werk inderdaad ook met stemcommando´s maar tussen ´stap´ en ´draf´ zit voor een paard geen verschil hoor. hij gaat af op de klanken en dan zijn stap, draf en galop alledrie het zelfde. dat werkt dus niet.


Jou paard misschien niet, maar de mijne echt wel!

Stap = Staaaaaaaaaaap
Draf = Drrrrrrrrrrraf!
Galop = Gallllooooooooooooop!

Voor 'versnellingen' zoals verzameling of versnelling gebruik ik hohohohoho / russstig (voor langzamer) of klik ik met m'n tong als ik wil dat ie sneller gaat (zoals Roos doet bij het stappen).

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, Kaatastrof, KDS, LisaVH96, savieralover, Yavanna en 44 bezoekers