Voelen paarden gevoelens aan?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Smurfie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Voelen paarden gevoelens aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-04 14:39

Ik vraag me toch af of paarden gevoelens aanvoelen.
Als ik verdrietig ben en ik ga in het weiland zitten komt me beesie altijd naar me toe en duwt is zn hoofd onder me arm en probeert ie me op te vrolijken.

Is dit nu toeval of voelen ze het gewoon aan?

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 14:45

Dat voelt ze aan! Echt, ik verbaas me er soms heel erg over... Amber is nog heel jong en die is soms teveel bezig met jong en speels zijn, maar Sikiley is al wat ouder en die voelt mij feilloos aan...
Ik kon eerst nix met haar worden, ze wilde alleen maar snel... Toen kreeg ik een auto-ongelukje, waardoor het rijden moeilijker werd door nekpijn. Ik ging toen maar met haar wandelen in plaats van rijden, ze deed zo voorzichtig! Op een gegeven moment ben ik op haar gaan zitten en we zijn rustig naar huis gestapt, met alleen een halster om en zonder malle fratsen van Sikiley...
Haha moet ik nu eens proberen Haha!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 14:46

ik geloof daar niet in, dat is vermenselijking denk ik..........

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 14:47

IngridM schreef:
ik geloof daar niet in, dat is vermenselijking denk ik..........

haha wat heeeerlijk nuchter Haha! maar toch blijf ik bij mn punt Knipoog

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 14:50

IngridM schreef:
ik geloof daar niet in, dat is vermenselijking denk ik..........


Hoe verklaar je het dan als je zenuwachtig bent, of boos, dat je paard daarop reageert???
Ik geloof er dus wel degelijk in. Ze ruiken ook angst etc...

MootjeK

Berichten: 1195
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 14:54

Ik ben er absoluut van overtuigd dat dieren onze gemoedstoestand kunnen aanvoelen. Ben ik chagerijnig, dan krijg ik dat net zo hard terug van mijn bijrijdpony door vervelend gedrag van zijn kant. Zit ik er wat gespannen op, dan kan ik er de klok op gelijk zetten dat hij me juist dán gaat uitproberen. Als ik heel blij ben, werkt hij heerlijk mee en ben ik uiteindelijk nog blijer. En als ik eens verdrietig ben, dan lijkt het alsof hij voorzichtiger met me is. Dus ja, volgens mij voelen ze onze gevoelens zeker aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 15:01

Jup dat weet ik wel zeker, als ik me verdrietig voel, en ga bij haar in de paddock zitten, gaat ze me likken, en in het gezicht blazen. En kijkt voor mijn gevoel bezorgd naar me Haha! Ken allemaal menselijke gevoelens en eigenschappen toe, weet het, maar ze voelt het wel aan, volgens mij. Nog een ander verhaal, toen ik een keer aan mijn knie geopereerd was, en niet mocht rijden, maar het na 2 maanden wel beu was, bleef ze heel rustig staan tot ik eindelijk op haar zat (daarvoor veel moeite met stilstaan) en verder liep ze heel rustig. Met name omdat ik wat bang was om eraf te vallen, want dat mocht absoluut niet, en ze kreeg toen weinig beweging. Ze voelde dus dat ze voorzichtig met mij moest zijn.

Paarden voelen ons uitstekend aan, wij mensen zijn alleen het vermogen verloren hun aan te voelen… En da’s jammer, heel jammer Scheve mond

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 15:06

Ik denk ook wel dat ze me goed aan voelt. Moet zeggen hoe langer we Flanna hebben des te meer ik daar van overtuigt raak..
Maar bij mijn hondje is het net zo.. als ik sip ben komt hij me ook opvrolijken Ach gut

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 15:13

Yep, zekers weten van wel.
Als ik me niet lekker voel of niet goed in me vel zit dan kan ik net zo goed niet op Fayette gaan rijden want ze voelt dat feilloos aan. En ze maakt er of misbruik van }> of ze doet helemaal niets en heeft dan ook nergens zin in.
De hond van mijn vriend voelt stemmingen, e.d. ook goed aan. Als ik erge last heb van die maandelijkse perioden dan is ze een stuk minder springerig en komt ze vaak lief bij me liggen Lovers

De kat van mijn ouders heeft de laatste 3 jaar sowieso al last van een permanente vrijbui dus die kan ik niet als voorbeeld nemen Haha!

Moonlightje

Berichten: 7073
Geregistreerd: 09-07-04
Woonplaats: Oude-Tonge

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 15:39

Ik weet het zeker dat paarden gevoelens voelen, mijn paard athans wel en de paarden en poezen die daar lopen ook, want als ik weereens ruzie heb thuis of soms met mn vriend dan zitten ze allemaal bij me en super lief doen, ook als ik dan ga rijden. ze vrolijkt me altijd op!!

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 16:12

toen ik ernstige verdriet had waren mijn paarden degene die me opvrolijkte,
met zn tweetjes waren ze opeens heel knuffelig,
heel raar,maar toch zeker 100 % waar !!

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 16:15

Als ik huilend bij Winnie om zijn nek hang is hij ineens veel minder lomp ( lees, niet meer, hij doet dan heel voorzichtig ) Haha! En als ik in een jolige bui ben dan is hij ook blij en vrolijk Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 16:37

Wel typisch dat de meeste paarden juist lastiger worden als hun baasje niet goed in hun vel zit. Mijn pony is dan juist altijd braver, omdat ik minder van dr kan hebben, en dat voelt ze ook gelijk aan Bloos! En sjokt dan braaf voort, en haalt nauwelijks wat uit Haha! Vind dat wel lief van dr

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 17:19

Ik ga wat splitsen in dit topic.

(ik heb dus wat berichten verwijderd uit dit topic, voor alle duidelijkheid).

Graag weer ontopic verder.

Rainbowgirl

Berichten: 519
Geregistreerd: 02-07-04
Woonplaats: Hijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 18:03

Ik denk idd ook wel dat je paard/pony je aanvoelt...

Als ik verdrietig was en bij Pepper in de bak/weiland ging zitten,
kwam hij er ook altijd heeel lief bij staan en liet zich ook heel makkelijk
aanhalen en elke x zijn hoofd bij de mijne... Lachen
Terwijl hij normaal altijd heel vervelend is/was als ik hem een onverwacht
bezoek kom geven terwijl hij lekker geniet van de wei/bak...

dekoezegtboe

Berichten: 3568
Geregistreerd: 15-12-03
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 18:11

ik weet zeker dat fosh mijn stemming aanvoelt.... daarom ga ik ook nooit rijden als ik me niet lekker voel ofzo want ik weet dat fosh dan ook gaat klieren en dan ga ik haar straffen maar het is gewoon een reactie op mij is Lachen nog 2 voorbeeldjes ....
Fosh liep (voor haar doen) de sterren van de hemel en toen kwam er iemand naar mij toe en die had een nare mededeling... ik was meteen woedend en fosh veranderde in een klein draakje!!

Laatst zag ik het ff helemaal niet zitten en toen zat ik 10 minuten lopen van fosh tussen de groenten... het is alleen weiland dus ze kon me zien... ik zat aan haar te denken hoe blij is met dr ben en op dat moment keek ze op en begon ze te hinniken!! Lovers ik voelde me meteen weer goed OK dan!

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 18:16

ik denk dat Flame mijn stemming wel voelt...
soms als ik erg verdrietig ben....
heb ik echt het idee dat flame mij probeerd te troosten Lachen

als ik in een vrolijke bui ben maakt ze daar altijd gebruik van
en als ik in een chagerijnige bui ben heb ik het idee dat ze altijd net even wat meer haar best doet Lachen

ja ik denk dat paarden je gevoelens aanvoelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 18:21

ja hoor ik weet het zeker.

Ik heb ME en ben daardoor vaak moe en heb dan ook geen spierkracht, en ben dan vaak ook duizelig, 1x opzij springen kan dan genoeg zijn om eraf te vallen.
Ik eigenwijze stap dan toch op mijn paard.
En in de tijd dat Kawa nog wel eens klierde (nu is hij oud en wijs Knipoog ), deed hij dat nooit als ik er zo duf opzat.
Hij hield dus echt rekening met me.

Maar zo merk je dat ook als mensen bang op hun paard zitten, paard loopt dan wat te etteren, stapt er dan iemand op die niet bang is, is het vaak over.

Eva_
Berichten: 6698
Geregistreerd: 23-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 19:51

Jaa Weet ik heel zeker..!
Jij ziet toch ook als iemand verlegen is?

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 19:54

Tuurlijk voelen ze dat aan. Daarom heeft het ook geen zin om kwaad op het paard te stappen, wedden dat het slechter gaat dan anders?!

Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 21:29

Ik heb een keer een zwaar ongeluk gehad met mijn verzorgpaard waardoor ik lange tijd in het ziekenhuis lag. De eerste keer dat ik kwam kijken naar hem keerde hij zijn kont naar me toen en liep helemaal naar het achterste stuk van de wei. Toen ik voor de eerste keer weer op hem ging rijden liep hij te draalen en toen ik opstapte had hij zijn staart tussen zijn benen en keek heel bang. Dus ik geloof wel degelijk dat paarden gevoelens hebben en dat ze het ook aanvoelen.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 23:27

Ze hebben een boel in de gaten, maar je moet het niet overdrijven. Ik geloof er niet in dat ze echt beseffen hoe je je voelt, ze reageren gewoon puur op hoe je je gedraagt en het feit dat het anders is dan anders. Actie - reactie.
Ben je boos en gedraag je je unfair tegenover je paard, dan zal hij ook lastig worden. Ben je verdrietig en geef je niet de vrolijke begroeting die je anders geeft, dan zal hij om aandacht komen vragen etc.. Dat een paard denkt "baasje is verdrietig dus ik moet haar troosten" dat gaat me te ver, daar geloof ik niet in, dat is té menselijk.

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 23:36

Margreet schreef:
Dat een paard denkt "baasje is verdrietig dus ik moet haar troosten" dat gaat me te ver, daar geloof ik niet in, dat is té menselijk.

Daar kan ik me helemaal in voelen.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 09:35

griebels schreef:
Hoe verklaar je het dan als je zenuwachtig bent, of boos, dat je paard daarop reageert???
Ik geloof er dus wel degelijk in. Ze ruiken ook angst etc...



Yep, mee eens OK dan!

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 09:44

Ik denk niet dat ze dat aanvoelen, ze lezen gewoon je lichaamstaal. Knipoog
En een paard wat jou accepteerd zal positief daarop reageren.
Een ander paard kan er ook negatief op reageren.