Vlieg en ik achterover geklapt!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 16:48

karamel schreef:
wel vervelend als dat gebeurd ja! misschien moet je ook wat voorzichtiger met hem omgaan. als ik je berichtjes zo lees heb je er pas een paar keer opgezeten. als je nu te snel wil en gaat heeft dat gevolgen voor de lange termijn. die jonge paarden hebben veel tijd nodig om sterker te worden. vooral hun pezen en spieren. als je het nu wat rustiger aan doet gaat je paard veel langer mee.

´´het gebeurde ook gewoon zo snel, ik had hem bij zn bit vast, met mn ene hand het bit en de andere hand de binnenteugel, dus ik had ook geen kans om hem met een kanl tussen zn kop omlaag te meppen zeg maar..``

dit lijkt me ook zeker niet de manier om met een jong paard om te gaan. als hij het niet snapt kan je het misschien op een andere manier duidelijk maken. groetjes en veel succes ermee!!



Ben het met je eens.......... maar zoek maar eens op Vlieg....... dan zie je dat bij dit paard niks standaard is Haha! Haha! Haha!


KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 16:58

Okee....... een "les" duurt ongeveer 20 minuten....... we stappen over de hoefslag maken een volte, gebroken lijntje en een slangevolte......... waarom een slangevolte zou je zeggen....... nou omdat meneer wel eens linksaf wil als hij rechtsaf moet..... en bij linksaf willen moet je niet denken dat hij gewoon naar links buigt... maar moet je meer zien als IK GA LINKSAF PUNT!!! ONGEACHT WAT JIJ OP MIJN RUG ZEGT!!!.... dit kan overigens ook net zo goed rechtsaf zijn hoor........ tis maar net hoe zn pet staat. Haha! Haha! Haha! In draf doen we rechtuit, in ritme vooral..... en jawel hier en daar een volte.......... in galop gaan we alleen nog maar rechtuit behalve als hij zijn meewerk knop aan heeft dan een voltetje.... Dit is niet zwaar voor een jong paard, echt niet Haha! Haha! Haha!

Vlieg is een heel dominant paard, behalve dat hij ook zo dominant is heeft hij ook geen ontzag voor zn eigen lichaam.... Vlieg gaat door een hek heen om het niet te hoeven doen. Zij moest dat paard van mij met twee handen aan een teugel omtrekken. Waarom, omdat ze al dik 10 minuten bezig was met lief vragen, en op een goede manier begrenzend dat paard van de hoefslag af te krijgen.... en uiteindelijk houd dat een keer op, zeker als hij gewoon keihard door je heen denderd en op geen enkele manier iets van jou aantrekt. Ik zeg altijd..... eerst vriendelijk vragen, dan dwingend vragen en daarna maakt het niet meer uit hoe je het doet als je het maar doet........ dan maar niet vriendelijk.

Vlieg heeft er wel van geleerd, na dit accefietje heeft hij zich weer keurig gedragen, en alle gevraagde voltes netjes gereden......... zelfs zn galop was keurig netjes.

Hij is best heel braaf, maar heel.... heel lastig. Ik heb Dani voorspeld, allang voordat ze erop zat dat ze nog heel vaak met tranen in haar ogen van haar paard af zal stappen....... hij zal haar nog vaak tot wanhoop drijven..... Maarja hij is ook wel erg leuk Haha! Haha!:D


KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 17:28

remi schreef:
Jeetje zeg wat heb jij mazzel gehad, heb je nu niet de schrik in je benen om er de volgende keer weer op te stappen( ik weet wel dat je gelijk weer bent opgestapt maar ik vond de keer na het achteroverslaan enger dan er gelijk weer op) Ik ben daarna nog wel een tijdje huiverig geweest voor steigerende paarden.


Dat heb ik ook altijd............ ik stap altijd gelijk weer op en ga door met wat ik op dat moment aan het doen was...... maar de keren daarop dan ben ik toch iets nervous Haha! Haha! Haha!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 18:27

Hij doet (deed) dit ook gewoon aan het touwtje omdat hij naar rechts wilde en zij niet Haha! Haha!:D..... Hij kan ook niet tussendoor van het land af......... zelfde reactie... Het is gewoon een draak Haha! Haha! Haha!

En hij staakt niet hoor, hij blijft lopen

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 22:54

Ze hebben daar een bak met een betonnen wand waar betonnen palen aangeplakt zitten zegmaar..... ik ga rechtsom, wil een volte op........ peerd zet zn hele lijf vast....... ik zie betonnen uitsteeksels wel erg dicht langs mn knie komen en denk........ koppie naar de muur Haha! Haha! Haha! peerd loopt echt keihard met zn kaak tegen die betonnen muur op......... zou je toch denken dattie wat geleerd heeft........... NOT dus Haha! Haha! Haha! volgende poging tot volte verliep weer hetzelfde, alleen kwamen we nu aan het eind van de bak in de omheining terecht......... raar ding hoor die vlieg............ Haha! Haha! Haha!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 12:59

het stuk net achter het zadel tot aan zn heup is vrij gevoellig.....

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 08:57

paars schreef:
Misschien een idee voor je om je wat te verdiepen in Natural Horsemanship? Dan wordt het meer samenwerken met Vlieg dan met elkaar vechten zoals nu. Hij heeft een dominantieprobleem schrijf je, en als ie lichamelijk straks weer helemaal goed is, zou ik daar eerst eens mee beginnen. Anders blijf je hier de hele tijd verder mee zitten. En het is misschien niet nodig! Je leert dan technieken waar je paard veel steun aan kan hebben en zich niet zo verzet. maar het kan idd zijn dat er een lichamelijk oorzaak zit. Ik hoop dat je dan begrijpt dat je goed naar je paard moet luisteren en niet ervan uitgaat dat ie eigenwijs is, maar hij probeert je iets duidelijk te maken, wat door jou werd genegeerd. Hij heeft pijn. Je kan geen fijne band verwachten als je hem dan toch dwingt door de pijn heen te lopen. Met natural horsemanship leer je de kleine signalen van je paard herkennen. Het klink misschien wazig, dat zou ik 2 jaar geleden ook gezegd hebben, maar het werkt ECHT!!
In ieder geval veel succes vrijdag met de fysio en met je Vlieg (erg leuke naam!!)


NH doen we in meerdere of mindere mate aan........ altijd als we beginnen zet ik even de verhouding weer even recht bij meneer...... aan lang lijntje meelopen, ik sta stil en hij ook gelijk, ik draai rechtsom en hij draait mee zonder in mijn ruimte te komen, linksom hij volgt.... daar beginnen we mee........ maar ik kan je vertellen voordat hij het in de gaten had dat het handiger was om deze kleine simpele dingen gewoon normaal braaf te doen ik eerst hem behoorlijk op zn nummer heb moeten zetten. Toen hij dacht mij met een schijnaanval wel op mn plek te krijgen heeft hij de hele lange zijde van de bak in zn achteruit gezeten, en toen was het over......

Nu is hij braaf en blij als ik kom........ ik zet nog wel iedere keer even de verhoudingen recht als we naar de bak toe lopen, maar ik hoef nooit meer onaangenaam tegen hem te doen. Sterker nog ik ben hem eigenlijk alleen nog maar aan het belonen. Vlieggie is best lief, maar geen doorsnee paard en alleen al daarom zal niet een methode (zoals klassiek of NH) bij hem passen... Bij hem is het elke minuut beslissen hoe je op zn gedrag reageert en aanvoelen, bekijken, evalueren en anticiperen.

Als je ziet hoe enorm hij al veranderd is in die paar maanden. Je moet niet vergeten dat Vlieg als een 3 jarige hengst, die al een aantal malen gedekt had bij Dani kwam! Zo bij een boer uit zn stal getrokken waar die tot zn knieen in de stront stond....... Ik vind m nog redelijk opgedroogd, en hij doet echt best wel zn bessie, maarja hij heeft in het korte leventje geleerd dat hij met kracht en een grote bek mensen wel zover kan krijgen dat hij toch zn zin krijgt.... (gelijk een reclameblok voor de opfok Haha! )

NH is leuk, maar bij dit paard eigenlijk levensgevaarlijk, voorlopig! Misschien als hij straks wat ouder is en wat minder rebels tussen zn oren
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 17-08-04 09:13, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 08:59

paars schreef:
Dani probeert het al een tijdje via haar "eigen" methode......
(ja ik hou vol.... Schijnheilig , want Dani moet langer mee dan vandaag !!)



euh Dani werkt met mij samen............. en geloof me, ik weet heel goed wat ik doe Haha! Haha! Haha!


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amber15, Charat, HighFly_, XxMariellexX en 132 bezoekers