Een hele moeilijke beslissing...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PartoutZ

Berichten: 5409
Geregistreerd: 08-11-03
Woonplaats: Puttershoek

Een hele moeilijke beslissing...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-04 22:12

Ik wil eigenlijk gelijk beginnen over vandaag maar daar hebben jullie weinig aan... Daarom zal ik even bij het begin beginnen!

Zoals sommige van jullie hier al wel hebben gezien kregen mijn zusje (Nassie @ Bokt) en ik een maandje geleden ons eerste eigen paardje... Wij natuurlijk helemaal hoteldebotel! Maar een paar dagen terug vroeg een stalgenoot (Annet) aan Jos (staleigenaar) ofdat hij nou ook niet vond dat ze van die dikke spronggewrichten had... Jos vond van niet... Hij vond het een grof paard en daar horen grove benen bij... Annet die liet hem voelen... Bleek er allemaal vocht te zitten... Dus hij was best wel bang voor OCD (Losse stukjes bot) en raadde ons aan om foto's te laten maken...

En dat is dus gebeurd vandaag... Alle 4 de benen zijn van top tot teen op de foto gegaan... Haar voorbenen waren perfekt... Haar achterbenen het tegenovergestelde... Scheve mond Ze had op 3 plekken OC (Het "begin" van OCD alleen zitten de stukje dan nog vast)... Hij kon ons niet garanderen dat ze daar nooit geen last van zou gaan krijgen... En hoever ze in de sport zou komen, moest de tijd ons leren...
Hij heeft nog wel meer dingen gezegd/uitgelegd, maar ik was best wel geschrokken dat ik eigenlijk niet echt alles heb kunnen horen...

Ik heb mijn beslissing genomen...
Of dat een leuke is!? Zeker niet!
Of het de juiste is... Ik denk het wel! Verdrietig

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 22:13

je laat haar opereren????

PartoutZ

Berichten: 5409
Geregistreerd: 08-11-03
Woonplaats: Puttershoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-04 22:14

Nee dat heeft geen zin... Ze heeft er nu nog geen last van...
Ik wil haar terug brengen naar de verkoper...

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 22:15

Ik denk het niet.... Scheve mond
Hee meissie kop op he ik weet even niet wat ik moet zeggen!
Het enige wat ik kan zeggen is... heel erg veel sterkte Ach gut

nielsforever
Berichten: 719
Geregistreerd: 16-06-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 22:15

Breng je hem weer terug naar de vorige eigenaar of kan tie daar nog aan geopereerd worden?Ik wil je iig veel sterkte wensen.

Kido

Berichten: 5332
Geregistreerd: 04-08-03
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 22:16

gaat ze nu dan terug naar de vorige eigenaar?

heb het al gelezen waren veel zelfde reacties in een keer

PartoutZ

Berichten: 5409
Geregistreerd: 08-11-03
Woonplaats: Puttershoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-04 22:18

Het is nog niet zeker dat ze terug gaat... mijn ouders en zusje moeten ook mee beslissen...

Opereren heeft nu nog weinig nut omdat ze er nog geen last van heeft...

juval

Berichten: 13200
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 22:30

ik denk dat het de juiste beslissing is, hoe moeilijk ook. Hoe langer je wacht, hoe meer je je aan het paard gaat hechten en dan wordt het alleen nog veel moeilijker. Veel succes/sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 22:53

Het is missshien niet te vergelijken maar onze hond had OCD in zijn schouders stukjes kraakbeen teveel en deze is er dus wel aan geopereerd..! Het is dus echt een zware operatie met een lang herstelperiode waarin ze bijna niet mogen lopen en lopen ook gewoon zeer doet..

Ik denk ook dat jouw beslissing de beste is, opereren kan maar dat kost zoveel geld en tijd.. Ik zou goed overleggen met je zusje en met je vader!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 22:56

Het is ongetwijfeld een hele moeilijke beslsissing. Maar wel de juiste denk ik.... Wil de vorige eigenaar haar nog terug nemen?

Sterkte ermee iig Ach gut

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 07:53

Dus toch niet goed. Jee, wat erg voor jullie.... Ach gut
Maar zoals ik al zei, beter nu dan over een half jaar.

Ik denk dat het wel de juiste beslissing is Lies. Zeker omdat je de sport in wil. Dan kun je beter nu afscheid nemen, want des te langer je wacht, des te moeilijker het wordt.....

Ach gut

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 08:15

Ik snap niet zo goed dat je haar niet laat opereren OMDAT ze er nu geen last van heeft, dat is dan toch juist op tijd?
Ik denk wel dat je haar beter terug kunt brengen, al zijn er ook operaties die wel slagen.
In ieder geval veel sterkte.

Mer1980

Berichten: 18830
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 08:37

Opereren kost zo'n 1700 euro dan moet het paard nog min. 4 weken op stalrust en moet zeker nog een week op de kliniek staan. Om de risico's van een operatie nog maar te vergeten. Voor al dat geld kun je een fijn gezond paard kopen. En dan moet je nog rekening houden dat dit verborgen gebreken zijn en onder het risico van de vorige eigenaar valt!

Ik vind het een goede beslissing. mocht je je ouders en zusje niet kunnen overtuigen laat ze dan nog eens praten met de veearts over alle ellende die je kan krijgen met zo'n paard.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 08:42

Rot voor je, maar beter nu dan over een half jaar.
Stel je voor dat je nu niet achter gekomen was.
Je neemt de goede beslissing.
Succes.

Boomerang
Berichten: 1506
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 08:59

Wat naar! Net nu jullie zo blij waren met je nieuwe paardje! Veel sterkte ermee, dat je zo maar van meer leed bespaard blijft!

Tindra
Berichten: 2226
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 09:47

Oooh, wat vervelend.. Scheve mond

Heel erg veel sterkte met het nemen van een beslissing.

Guetta

Berichten: 3969
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Klundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 09:51

wat een moeilijke beslissing.... heel veel sterkte en ook voor je paardje...

Baytje
Berichten: 405
Geregistreerd: 07-08-02
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 09:51

[quote="Merilyn"]Opereren kost zo'n 1700 euro dan moet het paard nog min. 4 weken op stalrust en moet zeker nog een week op de kliniek staan.


mijn ervaring hiermee is heel anders. ook mijn paard had last van OC. laten opereren, en binnen 2 weken mocht ik er weer op. nix stalrust, meteen stappen omdat t vocht eruit moest. operatie kostte 500 euro, en was niets meer dan een kijkoperatie. kan me voorstellen dat je er niet echt op zit te wachten als je net t paard gekocht hebt, maar als je al verknocht bent aan t paard (wat ik was) zou ik t risico nemen. succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 09:54

Ik heb mijn merrie ook laten opereren aan ocd, de kosten voor een operatie zijn ong 500 euro. Het is een relatief simpele kijkoperatie. Je paard moet dan wel 6 weken boxrust houden. Maar er zijn genoeg (top)wedstrijdpaarden die ocd hebben(gehad).
Maar je kan je paard idd beter nu terugbrengen naar de verkoper dan over een half jaar, want dan ben je er al helemaal aan gehecht.
Succes ermee!

Mist

Berichten: 9486
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 19:16

of met de verkoper afspreken dat hij de operatie betaalt ?? dus dat hij jullie euro 500 van de aankoopsom teruggeeft !

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 22:12

Ik heb de foto's gisteren ook gezien, en ook gehoord wat de veearts te zeggen had. De plekken waar ze OC heeft zijn de knie, en beide sprongen. De knie was er het ergst aan toe, maar wel het best te opereren, omdat daar een duidelijk stuk bot zat wat nog net vast zat. De sprongen zijn niet zozeer bijna losse stukjes, maar gewoon onregelmatig gevormde gewrichten, er zijn a.h.w. happen uit. Moeilijk te operenen dus, omdat er niks weg te halen valt.

Lies, je weet mijn mening, en hoe rot het ook is, het is wel de beste oplossing

Avanti_haf

Berichten: 427
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Katwijk aan zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 07:54

terug brengen naar de verkoper van dit paard nu heb je er nog niet zoveel binding mee dat bespaard je een hoop ellende in de toekomst en dan hebben we het nog niet gehad, over de kosten en het verdriet. iets wat zeker komt

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 16:15

Supertje het is goed dat je er bij was, want ik kan me voorstellen dat Liesjuh en haar zus het even "kwijt" zijn.
Probeer ze terug te krijgen naar een realististischl beeld. Dit paard, hoe sneu ook, moet terug naar de verkoper en dan mag je hopen, dat deze echt ter goeder trouw geweest zijn.
Al heb ik hier helaas mijn twijfels over, want bolspat ( uit het vehaal maak ik op dat het paard dit bij 2 spronggewrichten al had) is voor iedere beetje ervaren paardenman/vrouw duidelijk herkenbaar.

Het is niet realistisch om bij dit paard aan opereren te denken. Afgezien nog van de kosten en die zullen gezien het totaal beeld de 2500 euro nog wel ver overschrijden, kun je niet echt verwachten hier een leuk gezond sportpaard er aan over te houden.
Het paard heeft nu nog geen last, maar die knie moet eigenlijk wel geopereerd worden, want die is er het ergste aan.
Wat volgt is onvermijdelijk een stukje overbelasting van het andere been, vanwege de operatie. Dit been, gezien het feit, dat er nu al een bolspat = overvulling van het gewricht bestaat, gaat gegarandeerd opspelen.
En zodra je met het eerste been zover bent, dat het andere been verholpen kan worden, krijg je zonder meer hetzelfde verhaal terug naar het andere spronggewricht.

Dit wordt een gebed zonder eind, met torenhoge kosten en als het tegen zit (wat gezien de hoeveelheid aan beengebreken, zeer waarschijnlijk is)een matig resultaat.l

Het zal heus wel verdriet geven, dat het beestje waar ze gek mee zijn, terug moet, maar beter dat, dan alle ellende die nog komen gaan.

Ik raad hun ter zeerste aan, het paard terug te brengen bij de verkoper.
Ze hebben gezien hetgeen er geconstateerd is, niet alleen recht op volledige terugbetaling van de aanschaf kosten, maar ook de kosten die ze gemaakt hebben voor de gemaakte foto's.

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 17:51

Ik ga mee met kitten, als ik voor die keuze stond zou ik het paard ook terugbrengen, hoe vervelend het ook is. Als je een paard koopt wil je graag een gezond dier en niet een waarvan je van te voren weet dat er een verhoogt risico op blessures is.

Een vriendin van mij heeft een soortgelijke situatie meegemaakt en is al een jaar aan het dokteren, dus naast het aankoopbedrag is ze al een vermogen kwijt aan DA kosten en vrije dagen om naar de kliniek te gaan. Daarnaast kan ze het paard nog steeds niet voluit rijden. Als ze dit van te voren had geweten had ze hem teruggebracht, nu is het te laat.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 19:36

Liesjuh haar moeder was er overigens ook bij, en ze krijgen een uitgebreid rapport van de veearts.
Ik vraag me alleen af of zoiets als dit in alle gevallen onder verborgen gebreken valt. De koper heeft toch ook een onderzoeksplicht?