trektocht met mijn paard!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sofieke
Berichten: 79
Geregistreerd: 26-06-04
Woonplaats: België

trektocht met mijn paard!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-04 20:56

hallo,

ik ben wat onzeker om op trektocht te gaan met mijn paard!!
het is wel mijn droom maar daarvoor ga ik mijn paard niet verpesten.
daarom vraag ik ff jullie mening!!
ik zou volgend jaar op trektocht gaan van antwerpen naar de kempen.
ik heb een bwp van 13 jaar! hij heeft altijd dressuur gereden en gesprongen. hij heeft ook 10 jaar op stal gestaan zonder ooit een weide te zien. toen ik hem heeft hij altijd op een weide gestaan.
nu hij springt wel naar alle kanten als hij een papiertje ziet liggen. hij is dus wel een schrikschijterke. maar daar zie ik het probleem niet van in.
wat ik mij ook afvraag of hij dat wel gaat aankunnen en ben vooral bang om iets tegen te komen.
ik weet wel wat je allemaal moet meenemen en voorbereiden maar die suggesties mogen ook komen!!

sofie

Sarisv

Berichten: 1605
Geregistreerd: 26-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 11:08

Ik zou eerst een kort buitenritje maken en kijken hoe hij daar op reageerd, als dat goed gaat dan zou je het kunnen proberen....
En neem voor de zekerheid iemand mee die op de fiets gaat ofzo want dan heb je tog iemand bij je die snel kan ingrijpen
Kweet niej hoever dat trektocht is maar ja this maar een suggetie..
Good Luck.....
xxxxxx

Quarterh0rse

Berichten: 8491
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 11:39

ja ik zou eerst ervoor zorgen dat hij gewent is om buitenritten te maken en misschien wat minder schrikkerig word. kzelf zou ook super graag een trektocht willen maken met m'n toekomstige paard

Klijn

Berichten: 5566
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Schaijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 12:00

Ik zou idd net als al wordt gezegd ook eerst korte buitenritjes maken en als dit goed gaat langere proberen. En dan niet iets langer van 2uur ofzo maar van een halve dag (een uur of 5/6) uiteraard wel als je paard dit qua conditie aankan. Als dat goed gaat kun denk ik gerust op trektocht gaan. Wij zijn al 3 keer op trektocht gegaan en als je zelfverzekerd bent en het klikt met je paard je vertrouwd hem dan gaat het echt wel goed

foetsie

Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 16:15

Een trektocht maken is heel gaaf.
Ben ook net een week of 2 terug van een trektocht.
( foto's zie website)
Het belangrijkste is dat je paard in een goede conditie verkeerd en ook wel goed verkeersmak is.
Natuurlijk veel buitenrijden en dit rustig opbouwen en ook voor die tijd de evt. zadeltassen ed uit proberen.

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 16:30

Ja, ik wil ook nog eens een trektocht gaan maken met m'n paardje! Lachen Ik zou het alleen doen als je paard eenmaal gewend is om buiten te rijden, om op hol slaan enzo te vermijden. En inderdaad, een goede conditie! Dit is - vind ik in ieder geval - het makkelijkste te trainen door veel bosritten te maken, want een paar uur bakwerk gaat op den duur vervelen!!

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 18:54

Ik wil idd ook een trektocht met mijn paard gaan maken, lijkt me super gaaf! Heb al een afspraak staan met xtostarlight Knipoog Maar, nu dit topic er toch staat wil ik ook graag nog wat vragen stellen...

-Hoe doe je de overnachtingen? Kan je daarvoor het beste bij manege's aankloppen of juist beter bij vrienden en bekenden?

- Kan je je paard het beste op een stal laten overnachten of kan je hem ook bij iemand op de wei gooien? Hoe wordt dat over het algemeen gedaan en hoe reageren paarden op een "vreemde" plaats om te overnachten?

- Zijn er vaste routes? Normaal als ik ergens heen ga kijk ik op de wegenkaart, maar de autosnelweg is niet echt de route die ik dan wil volgen Knipoog

- Hoeveel uur kan je rijden op een dag? Wat is reeel tegenover je paard?

- Zijn er nog andere verplichtingen waar je aan moet voldoen? (ruiterbewijs, licht dragen enz.)

Alvast bedankt voor het beantwoorden van deze vragen Lachen

sofieke
Berichten: 79
Geregistreerd: 26-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-04 18:20

hallo,
mijn paard zal altijd bang hebben en schrikken.
ik heb hem in de hand en als hij mijn zekerheid voelt gaat die gewoon verder.
conditie trainen is natuurlijk nodig maar daar heb ik een jaar voor en zal wel lukken.
alvast bedankt voor de reacties!!

amable:
wij gaan mensen zoeken die een weide hebben waar we de paarden mogen opzetten en ons tentje.

wij gaan een route uitstippelen voor we vertrekken en uitrekenen hoelang we er ongeveer over rijden.

als het paard een goede conditie heeft dan kan hij wel een aantal uurtjes rijden. wij reden vroeger toch 7u ( niet aan een stuk natuurlijk).

maar ik weet vele dingen ook nog niet!!

sofie

mawa

Berichten: 272
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 19:22

Ik zou eens kijken hoe je een paard voor endurance traint, omdat je paard voor zo'n trektocht een goede conditie moet hebben. Lijkt me wel een te gek idee trouwens, als het kan zou ik zeggen: doen!! Voor je aan vanalles vast zit en je geen tijd meer hebt. Haha!

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 09:02

Idd flink trainen (ook voor je zelf...). Als je weet dat je hem buiten kan houden lijkt me dat geen probleem. Van te voren eens een dagtocht rijden met volle bepakking, dat rijdt toch weer anders als gewoon kaal. Kun je gelijk zijn of je bepaalde dingen nog anders moet bevestigen/verpakken.

Ik neem op een lange rit overigens ook altijd wat voor mijn paard mee, een beetje brok, of wat snoepjes. Verder zoek ik tijdens de pauze een stuk gras op waar ze kan grazen (ze wil toch niet uit een emmer drinken) en liefst niet in de zon (tenzij het niet zo warm weer is). Afhankelijk van de durr van de pauze gaat het zadel eraf, maar meestal blijft ie dus liggen.

Moet je al je spullen meenemen of rijdt er een auto achter je aan om de spullen naar het volgende adres te brengen? Als je alles mee moet. Niet teveel mee nemen! Zorgen voor degelijk verpakkingsmateriaal en bevstigingsmateriaal wat niet schuurt. Het kan handig zijn om de tent te splitsen in tentdoek en de 2e persoon de stokken. Vaak is dat het zwaarste onderdeel wat mee moet.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 23:38

Er is een boekje over, het is uitgegeven door de NVVR en het heet:" met je paard op pad:. Boordevol tips en dergelijke Het is maar een klein boekje en het zal dus niet zo duur zijn.

Ik ga morgen naar zee met het beest, wij zijn via via aan adressen en overnachting gekomen. Let op dat je per dag maximaal 30 kilometer kan lopen en als het heet is een stuk minder. Je kunt ook het beste gaan in een daas-vrije periode.

sofieke
Berichten: 79
Geregistreerd: 26-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-04 10:51

wij moeten als zelf meenemen!! er gaat niemand met de auto achter of voor rijden.
hij kan met gemak buiten staan. hij is het nu wel gewoon.
ik heb een tentje dat verpakt is in 4 cm breedte en 30 cm hoogte. dus dat gaat het probleem zeker niet zijn. Pling
en inderdaad moet ik mezelf ook trainen.
de bleinen van 2 jaar geleden zijn nu wild vlees. Bloos!
toen heb ik het ook gevoeld en eigenlijk zijn we toen maar 4u weg geweest. Verward

dat boekje interesserd mij wel, ik kan hier ook eens zien of ze dat hebben. ik woon in België en hier hebben ze niet altijd dezelfde dingen als bij jullie.

zou ik zo'n dagtochten kunnen rijden met bandages?
ik weet dat die er niet lang aan mogen dus misschien toch maar getten gaan kopen??

sofie

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 13:21

Alle spullen zelf meenemen is echt veel!! Dat waren wij eerst ook van plan, maar daar zijn we toch maar vanaf gestapt toen we zagen hoeveel erop moest! Je kan het beste helemaal geen bescherming omdoen op dagtocht, gaat alleen maar schuren en warm worden (maar ik ben zowiezo al niet echt voorstander van bescherming).
Wij stonden vorige week op de veluwe, op een camping, en vanuit daar kon je dagtochten veluwetrail rijden, was heel mooi overal. Vooral dagtocht 3 is een aanrader!

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 21:10

Tja, ik ben ook geen voorstander van peesbeschermers of bandages, alleen als je paard echt zichzelf aantikt is het soms nodig. Reis zo licht mogelijk.
Het was overigens super aan zee, It heeft ontdekt dat zeewater heel vies smaakt.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 09:28

Ik heb nog even dat boekje nagezocht het heet :Met uw paard op stap" en is uitgegeven door Tirion, ISBN nummer 90 5210 348 8. Zo nu kun je het vast bester vinden...
Succes

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 09:30

eerst laten wennen aan allelei dingen enz en dan opgaan bouw, eerst een uur, paar dagen later anderhalf uur enz, en je paard kan het best aan kwa leeftijd hoor!

findi

Berichten: 755
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Oostrozebeke, W-VL Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 19:30

veel trainen
rustig opbouwen

en vooral je paard niet overdoen

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 11:48

Het is prima mogelijk om alles te paard mee te nemen!
Incl. brokjes, slaapzak etc. Doe ik ook.

EbbyT
Berichten: 262
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 11:59

Ik ga met zeer waarschijnlijk volgend jaar een week trekken vanuit waar mijn paard staat (zeeland) en dan misschien nog ene stukje N-B.
Maar waar ik mee zit: (alles moet mee te paard)kookspullen. Om nou 7 dagen in een restaurant te eten is wel en beetje veel... En drinken, pakken in je zadeltassen, onhandig. En hoe ga je langs de super?
Ben benieuwd naar de antwoorden.
Pverginds ik zoek nog iemand om mee te gaan Lachen.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 12:14

EbbyT schreef:
Maar waar ik mee zit: (alles moet mee te paard)kookspullen. Om nou 7 dagen in een restaurant te eten is wel en beetje veel... En drinken, pakken in je zadeltassen, onhandig. En hoe ga je langs de super?
Ben benieuwd naar de antwoorden.


Tegen de tijd dat je boodschapjes wilt gaan doen kijk je uit naar een huis waar ze paarden of een leegstaand weitje hebben, bel aan en vraag of je even je paard mag parkeren. Je zult ook moeten overnachten en je kunt ook vanuit die plaats booschapjes doen. Je hoeft echt niet elke dag uit eten, ik kan mij prima redden met brood en wat koude thee of ranja. als ik dan warm wil eten dan eet ik een pannekoek, een eenvoudige sate e.d.
als je ergens wat warms wilt drinken je paard aanzetten ergens bij een cafe, gewoon gaan en uitvogelen wat je het beste bevalt.

Avanti_haf

Berichten: 427
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Katwijk aan zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 16:08

ga eerst maar eens veel buitenritten maken om hem buiten te laten wennen en zijn lichaam moet ook wennen om rechtdoor te lopen in plaats van in een bak

ik denk dat wanneer je een goede conditie met hem opbouwt en hem heel goed laat wennen aan het buitenrijden dan moet het lukken!

ga ervoor zou ik zeggen!

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 16:41

over een paar jaar wil ik met vlieg ook een trektocht maken.
lijkt me echt super.
maak je paard wel bom-proof zeg maar, en echt 200% verkeersmak.
En veel opbouwen.
begin met korte buitenritjes, en als je in de bak rijdt veel draven voor conditie.