Wanneer afmaken (discussie)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Wanneer afmaken (discussie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-04 12:01

n.a.v. een discussie bij ons op stal, was ik benieuwd naar jullie mening.

Op welk moment, onder welke omstandigheden en op welke manier zouden jullie een paard laten afmaken?

Ik persoonlijk heb niet zoveel problemen met het laten afmaken van dieren/paarden, als het maar op de goede manier gebeurd. Dit houdt in dat het paard direct dood moet zijn en hier zelf niets van in de gaten moet hebben.

Dit houdt dan ook in dat je in principe gezonde dieren kunt afmaken die geen of een slechte toekomst tegemoet gaan.

Bijvoorbeeld; een oud paard die niet meer geschikt is om op te rijden en je hebt er geen ruimte/geld voor om hem in de wei te laten lopen. je wilt niet dat hij in de handel komt, omdat we allemaal weten waar dit soort paarden naartoe gaan. Ik vindt dat in dit soort gevallen je een paard zijn leven mag ontnemen om lijden te voorkomen.

Dit is maar een voorbeeld om aan te geven wat ik met deze discussie bedoel. Dus waar ligt bij jullie (in het algemeen dus niet aan de hand van dit voorbeeld) de grens?


snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-04 12:24

Persoonlijk vindt ik het niet egoistisch als je een paard afmaakt. In heb ook duidelijk aangegeven dat het gaat om afmaken als de toekomst voor het paard er niet rooskleurig uit ziet. Als een oud paard zijn dagen in de wei met soortgenootjes mag slijten is dat prima toch?

Ik ben het met carola eens dat dieren niet in jaren kunnen denken. Paarden leven met de dag. En als je het goed doet zonder dat het paard het in de gaten heeft dan zie ik geen probleem. Het dier heeft een fijn en pijnloos leven gehad.

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-04 12:29

pearl_tje schreef:
Als zoals in je voorbeeld een oud paard in de handel terrecht zal komen, zou ik de keuze maken AFMAKEN.. Een oud paard doet het niet mer in de handel die gaat van hot naar her en kan niet van zijn oude dag genieten.. Ja dan zou ik ook de keuze maken slacht...


doe je hem dan naar de slacht of laat je hem dan inslapen?

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-04 12:52

Ik vindt het een naar idee als je je paard naar de slacht moet brengen. Niet omdat andere mensen hem dan opeten, maar omdat ik vindt dat het paard onnodig stress heeft, door in zo'n trailer te moeten en op een vreemd terrein aan zijn einde komt.

Het lijkt mij veel vrediger om hem in te laten slapen in de wei.
Zeker als het afmaken geen noodgreep is dan kun je toch gewoon vragen wanneer de kadaverdienst langs kan komen, en dan geef je het dier toch op dezelfde dag nog een spuitje, dan hoeft hij ook niet zo lang aan de weg te liggen.

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-04 12:56

Onlangs was er op de tv een discussie over dit onderwerp. Op een gegeven moment brachten ze de stelling;

Er komt een man bij de da, hij heeft genoeg van zijn hond, het is een gezond en lief dier, maar de man heeft er gewoon geen zin meer in en vraagt of de da hem wil afmaken. Wat doet u?

Nou wat zou jij doen?

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-04 13:08

Paard heeft toch niet in de gaten dat hij jaren trouwe dienst heeft bewezen?

Tuurlijk is het moeilijk om op een gegeven moment afscheidt te moeten nemen van je maatje, maar dat maatje heeft dit echt niet in de gaten als je het goed doet.

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-04 13:16

De discussie ging bij ons op stal over een pony die hoefkatrol heeft. Ze staat al twee maand met pijn. Eigenaresse heeft geen geld voor verdere onderzoeken en/ of behandelingen. Het dier kreeg de laatste twee weken pijnstillers, zelfs toen liep ze niet goed. Nu is ze van de pijnstillers af en ze loopt weer net zo slecht als voorheen (lees als de pony stil staat ontlast ze haar slechte been).

In mijn optiek is het het beste om de pony te laten afmaken. De pony heeft geen vooruitzicht; er is geen geld voor onderzoek/behandeling
het dier is niet geschikt voor de handel
Het dier heeft 24 uur per dag pijn.

Andere mensen bij ons op stal zijn van mening dat de pony nog prima in de wei kan staan, volgens hen is de pony happy ook al heeft ze een zeer been.

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-04 13:24

Aramat schreef:
Net zolang door zoeken naar een plek waar hij een goede oude dag kan hebben of me kapot werken zodat ik genoeg verdien om m te houden. Zolang een paard nog lol in zn leven heeft waarom moet je m dat dan afnemen? Je hebt gekozen voor een paard, je weet dat het veel geld kost, dan moet je ook met de gevolgen om kunnen gaan..


Ik snap dat het als verraad klink om zo'n paard af te maken. En vergis je niet ik zou het ook heel moeilijk hebben om zo'n beslissing te maken. Maar leef je eens in in het paard. Een paard kan niet rationeel denken. Het dier heeft er toch niets van in de gaten. En natuurlijk moet je met de gevolgen om kunnen gaan. Maar er zijn situaties waarin in mijn opinie afmaken een goede keuze is.
Ik zie dit niet als afdanken, maar het paard leed besparen.

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-04 13:27

Aramat schreef:
Als een paard echt pijn heeft is t een ander verhaal! Als het niet meer beter kan worden met behandelingen dan is t einde verhaal. Maar als er nog behandelingen mogelijk zijn dan snap ik niet waarom ze dat niet probeerd (ik heb geen verstand van hko, dus weet niet of dat beter kan worden). Ze weet dat een paard veel geld kan kosten..


hko is niet te genezen. je kan het paard alleen verlichting geven. In dit geval zijn deze mensen door onvoorziene omstandigheden in financiele moeilijkheden gekomen.

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-04 13:31

runningkawa schreef:
Omdat het paard het niet in de gaten heeft mogen wij het zonder blikken of blozen in de frikandellen laten draaien?
nee, dat vind ik niet kunnen.
Als een paard pijn heeft heeft wel, dat bespaar je verder leed.
maar anders is het puur omdat hij jou in de weg zit en je bv liever een jong sportpaard hebt.
En dat vind ik niet kunnen


Nee ik laat een paard niet zomaar afmaken. Maar in sommige situaties (zoals het oude paard) zeg ik niet bijvoorbaad nee. En dat doe ik NIET vanuit mijn eigen idee om een sportpaard weer te kopen! Daar denk je toch niet aan als je voor de keuze staat om je maatje te verliezen?!
Nee ik wil het paard in de toekomst niet laten lijden, het dier heeft een goed leven gehad laat hem daar maar aan terug denken!


snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-04 13:36

runningkawa schreef:
genoeg bokkers die paarden hadden met de diagnose hko en weer vrolijk rond rijden
ik zou echt zeker willen weten dat het niet meer te verhelpen is

En wat zijn ovoorziene omstandigeheden?
Sommige vinden een paar keer niet op vakantie kunnen al een onvoorziene omstandigheid

(niet dat ik hoef te weten wat, maar gewoon ff ter verduidelijking)


Ik wil hier niet verder op ingaan maar hen is niet te verwijten dat ze zomaar aan een paard zijn begonnen (financieel gezien dan). Om even een beeld te geven, ze hebben thuis een zwembad en een sauna, maar ze kunnnen die nu niet meer gebruiken doordat zelfs dat te duur is geworden Tong uitsteken
De dochter (zij rijdt de pony) heeft een bijbaantje en al haar geld gaat op aan haar pony.

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-04 13:40

runningkawa schreef:
oke
voorbeeld

kawa is 12
het hoogste in de sport wat we beiden aankunnen is behaald
ik zou graaag weer een jong paard willen, maar 2 in pension is te duur.
Dus laat ik kawa maar afmaken, dan lijd hij in de toekomst niet.

op deze manier zal je het er vast niet mee eens zijn, maar een groot verschil zie ik niet.
Afmaken om lijden in de misschien verre toekomst te besparen vind ik een rare reden.
want ook een paard van 27 kan misschien nog 5 jaar zonder pijn rond huppelen in de wei


In de praktijk zal ik dit zelf nooit doen nee. Puur omdat ik dat voor mijzelf, binnen mijn eigen emoties dit niet vindt stroken. Maar als je dit vanuit het paar bekijkt, mja hij heeft een goed leven gehad en of hij dan 12 is geworden of 22 doet er voor zo'n paard niet zoveel toe. Denk ik dan he.

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-04 13:48

runningkawa schreef:
Bijna al mijn geld gaat ook naar het paard Lachen
al jaren Lachen
ja sorry, heb daar helemaal geen medelijden mee?
ik zal nu wel hard zijn of zo?


Ik heb eerlijk gezegd ook geen medelijden hoor met haar (het zijn uberhaupt een beetje egoistische mensen maar dat doet er niet toe) de reden hiervoor is dat zij de pony al twee maand laat staan met pijn. Ik denk dat zij gewoon een beslissing moet nemen. Welke dat dan ook is. Zo kan het ook niet verder.

Ik zal een uitspraak van haar nooit vergeten;
ze was in discussie over dit ond. met een stalgenootje die twee paarden heeft;

stalgenootje; je moet wel nadenken over zulke moeilijke dingen, mijn paard is ook niet meer de jongste (22) en ooit komt de dag dat hij om wat voor reden dan ook niet meer bij ons kan zijn.

Eigenaresse pony; ja jij kunt je paard dan wel laten inslapen jij hebt dan nog een paard. Als ik mijn pony in laat slapen hen IK helemaal niks meer.
Dit toont volgens mij toch aan dat ze de pony alleen maar laat staan omdat zij dan geen pony meer heeft. Boos!

BTW al mijn zuurverdiende geld gaat ook naar mijn paard hoor Haha!

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-04 13:50

runningkawa schreef:

En ik kan het niet snappen dat jij dat goed vind Verward


Vindt ook niet heb er echt een hekel aan als mensen zo met hun pony omgaan. Maargoed het kan je toch overkomen dat je financieel gezien het niet meer kunt opbrengen?

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-04 13:57

Het loopt idd een beetje door elkaar.
Maar ik ben van mening dat een PAARD het niet in de gaten heeft als hij een spuitje krijgt.

Ik ben ook van menig dat je een paard niet mag afdanken als een wegwerp bekertje ofzo. Het is en blijft een levend dier. Maar dit heeft meer met onze gevoelens te maken dan met die van het paard.
Dus als je je eigen emoties opzij kan schuiven dan zou je kunnen zeggen dat het niet erg is om een dier af te laten maken.

Ik was gewoon benieuwd naar waar bij jullie de grens zit.
En ach een beetje opstoken mag toch wel? Tong uitsteken

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-04 14:00

pearl_tje schreef:
Maar een paard van 25 jaar de handel in doen is ook niet eerlijk..


Ik denk dat iedereen het hier wel mee eens is, toch?

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-04 14:01

runningkawa schreef:
er is meer dan handel
en je hebt zelf verplichtingen
en dat wist je voordat je een dier koopt
En dat een paard duur is weten we ook.
Al valt dat in een wei met wat anderen ook heel erg mee.


Maar ben je het met me eens dat ALS je je EIGEN emoties opzij kunt zeten, het dan geoorloofd is een gezond paard af te maken?

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-04 18:35

Ik geef jullie allemaal gelijk. In onze maatschappij is het niet geoorloofd een gezond dier te euthaniseren. En daarom (omdat ik zelf ook in deze maatschappij leef) vindt ik ook dat je een dier niet moet afdanken als hij niet meer zijn dienst kan voldoen (rijden). Je moet de gevolgen overzien en die ook nemen als je een paard koopt. En in het ideale geval laat je je oude paard gewoon van zijn oude dag genieten.

Maar zet al deze dingen eens opzij. Een paard weet niet beter. Een paard kent onze maatschappij en onze gedragsregels niet. Dus hij kan ook niet weten dat het belachelijk is als je hem na jaren trouwe dienst in laat slapen, hij weet uberhaupt niet eens dat je hem laat inslapen.

Ik zeg niet DAT ik het doe, maar ik zat zo met die gedachte, en ik dacht ach het paard weet gewoon niet beter.

Dus ik bedoel dus, leef je in in het paard.
Je hebt een fijn leven, altijd goed gevoerd, schone stal, weidegang met soortgenootjes voldoende beweging, en op een dag krijg je in de wei een spuitje en je wordt ineens heel moe en je gaat slapen.

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-04 18:47

Jullie denken allemaal vanuit jullie eigen menselijke emoties en wat maatschappelijk verantwoordt is.

[quote="Amethyst"]Waar je aan begint moet je ook afmaken vind ik.
En dat geldt voor alles.

Maar daar gaat het niet om wat betrefd het paard. Die weet gewoon niet beter. En er bestaat voor mij trouwens ook nog een verschil of het een dier betreft of een mens. Dus dat voorbeeld van alle bejaarden euthenaseren, gaat bij mij natuurlijk niet op Haha! .

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-04 19:01

Ik zou een paard ook niet naar de slacht bengen maargoed dat is idd persoonlijk.

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-04 19:15

Serendipity1 schreef:
je pony heeft al die tijd trouw voor je klaar gestaan, doet iets wanneer jij daar zin in hebt. ik denk dat hij dan, als de pijn niet in erge mate is, dat hij gewoon een rustig leven moet hebben in de wei, en moet gaan als hij daar zelf klaar voor is.

ik vind het dan egoistisch (en zeker in dit geval) om hem in te laten slapen.
het klinkt misschien heel braaf, maar ik vind niet dat die pony het verdiend. het gaat in dit geval alleen om de belangen van de eigenares.


Dus jij vindt dat firefly niet ernstig genoeg lijdt om hem af te maken?

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-04 19:17

Amethyst schreef:
Voor mij wel (moest overigens erg lachen om dat voorbeeld van die bejaarden Bloos ) Lachen
Neem nou dat voorbeeld van een oud paard, verder nog gezond, maar er kan niet meer op gereden worden, dát verhaal.
Jij hebt voor een x aantal jaar dat paard gekocht, daar lief en leed mee gedeelt en omdat jij daar nu, na al die jaren dienst die hij/zij je heeft bewezen niet meer op kunt rijden, maak je hem af? Nou, dat vind ik dus niet kunnen. Je bent eens aan dit paard begonnen, en dat moet je ook afmaken in de zin van een goede oude dag geven bij JOU zelf thuis.
Dat is mijn mening, en ik bekijk het inderdaad uit het oogpunt van mijn eigen menselijke emoties. Niet naar wat maatschappelijk verantwoord is, want dat zal me m'n kont roesten..


Natuurlijk doe je dat niet met je paard omdat jij dat niet kunt stroken met jou eigen emoties. Ik zou het ook niet doen hoor Knipoog . Maar kun je je voorstellen dat dat voor het paard niet erg is?

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-04 19:26

Serendipity1 schreef:
dat zeg ik niet.

maar ik heb vandaag, terwijl *** (eigenares) o zo blij was dat ze weer een keer kan rijden, samen met lotte ff bij firefly gestaan, en misschien klinkt het wel penny, maar ze is echt een lief beest, en ik vind het zelfs ook nog een beetje *** schuld dat het zo ver is gekomen (hoeft medisch niet zo te zijn, maar gewoon de manier hoe ze ermee om gaat...)

ze kreupelt als een gek, kan amper draaien en lopen, in dat opzicht wel inslapen ja, maar van de andere kant...


O, zo ja, ja dat klopt, zo van we rijden hem eerst in de filistijnen en als hij dan niet meer kan, dan doen we hem toch gewoon weg....
Huilen Daar geef ik je idd gelijk in .

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-04 20:10

Mist schreef:
Dit is een prima voorbeeld van iemand die in deze situatie geen paard aan had moeten schaffen ! Als mijn paarden alle drie tegelijk een operatie zouden moeten ondergaan, kan ik dat nog steeds betalen, anders was ik er nooit aan begonnen! HKO is een hele hoop aan te doen beslagtechnisch, het kost alleen veel tijd (en geld) om erachter te komen wat precies voor dit specifieke paard werkt ( + een goede hoefsmid natuurlijk, die ook veel geld kosten Haha! ) en als dat alles niet werkt kun je nog een zenuwsnede overwegen waardoor het paard pijnloos op de wei kan.


Ben het geheel met je eens. maar ik kan haar dat niet echt duidelijk maken (en met mij de hele stal niet) Boos!

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-04 20:20

runningkawa schreef:
Wie zegt snepje dat een paard dat helemaal niet weet?

we zijn allemaal zielen in een lichaam
en elke ziel op aarde heeft een doel.
ook een dier
en mogen wij mensen zomaar beslissen deze ziel zonder enig verantwoorde reden het leven ontnemen..?
Een dier dat er altijd voor je is geweest zo afdanken?
Ik weet zeker dat je ook de ziel van een paard kunt raken,
ook door hem af te danken, het leven te ontnemen wat voor hem nog waardevol is,
ik geloof er in dat een paard dat zeker waarneemt.

En dat is geen emotie, noem het een soort van geloof


Ja dat is idd heel persoonlijk. En aan dat geloof zal ik ook niet tornen. Ik persoonlijk schat het paard niet zo in.

Ik geloof dat een paard wel degelijk een ziel heeft. Het kan immers basis emoties ervaren zoals pijn, angst, vreugde enz.
Ik denk echter niet dat een paard in verbanden kan denken. Om een voorbeeld te geven; een paard bokt niet omdat hij denkt ik zal jou er eens even afbokken zodat jij je lekker zeer gaat doen.

Het paard bokt iemand eraf door een directe oorzaak, hij heeft pijn, angst voor de ruiter, geen behoefte aan een 70 kilo wegend wezen op zijn rug die in zijn buik zit te prikken enz. bedenk de rest er maar bij genoeg inspiratiebronnen om ons heen toch? Knipoog .

Een paard kan hoogstens simpele verbanden leggen door gewening. Denk dan aan de lucht van de da waardoor het angstig wordt (in het verleden misschien vervelende prikken gehad terwijl hij die lucht rook) Dat betekend niet dat het dier de dood ruikt ofzo, maar het vindt de da gewoon niet leuk.


Ik geloof niet dat een paard weet dat je zijn leven wilt ontnemen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Danielle_h, Dartel, fleurtjeuh, lotte_dl, Sas75, TamaraFloor, Vickym98 en 93 bezoekers

cron