Schoppen OK, maar dit???

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Schoppen OK, maar dit???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-04 10:58

Jildau beleefd er schijnbaar erg veel plezier aan om 's ochtends tegen de stalwand aan te gaan schoppen. Is lastig, want we wonen midden in de bebouwde kom dus naast mij schopt ze de helft van de buurt ook nog eens lastig....maar OK. Ik weet er nog steeds geen goede oplossing voor, dus liet het maar even gebeuren....

Maar wat zag ik nu vanochtend? Ze had een stuk van een plank afgeslagen! En dit is hardhout, dus echt wel stevig spul! Ik hoorde al dat ze rake klappen aan de stal had gegeven, maar dit kan echt niet Boos!

Tsja en nu....weet niet wat ik hier nu mee aan mot Rubber matten langs de wand leek me een optie, maar ik weet niet waar je die kunt kopen. Of gewoon een oud stuk schuimrubber of een stuk matras ofzo tijdelijk tegen de bewuste plek aanhangen...nou ja ik ga maar eens even brainstormen hierover Scheve mond

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 11:00

waarom schopt ze? ongeduldig, vol energie? ik zou wat aan de oorzaak doen, niet aan het schoppen zelf, hoe is ze als ze 24 uur per dag op het land staat???

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 11:03

Ask Suimpje Haha!

Nee, flauw.... kan me voorstellen dat het heel erg lastig is.... Maar een oplossing zou ik ook zo 1,2,3 niet weten
Succes ermee!

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-04 11:05

Duncan schreef:
hoe is ze als ze 24 uur per dag op het land staat???


Blij Haha! Maar ja, dat kan niet bij ons Dat was een van de redenen waarom ik haar al heb willen verkopen: ze heeft eigenlijk ruimte nodig...maar goed, nu wordt er een paddock aangelegd waar ze altijd in kan, alleen is die man die het aan komt leggen niet op komen dagen vorige week Verward Maar die schijnt wel meer vaag in zijn afspraken te zijn....nog even wachten dus Scheve mond

Toen ik haar net had deed ze het trouwens nog niet....maar toen het eenmaal begon toen heeft ze haar oude stal ook al stuk geschopt, dus nu weet ze waarschijnlijk dat die mogelijkheid bestaat en probeert ze het nog eens...

Edit: ze kan overigens altijd naar de paddock (die er al wel ligt maar nog niet gedraineerd en met zand gestort is), heeft een uitloopstal, dus dat is het probleem niet.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 11:12

Kijk even in de Hoefslag/ i.d.Strengen of Gouden Gids. In de eerste 2 wordt geadverteerd met rubber voor stallen en trailers. Ook een trailerhandel kan je wel verder helpen. Kokos tapijt is ook een goede optie
Navragen bij een tapijt fabriek/ handel. Schuimrubber of een matras is geen optie, dit wordt kapot getrokken worden en ze kunnen er ook stukken van binnenkrijgen. Succes.

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 11:25

Zou een stroomdraad niet helpen?

Dancer

Berichten: 2146
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 11:52

ik heb vroeger ook een paard in een woonwijk gehad. Wij hadden rubber matten langs de wand. Deze moet je dan wel los laten hangen van de wand. Dus tegen de houten wand een lat maken zo halverwege de stalwand. Daar rubber matten tegenaan bevestigen en voila, je hoort er niets meer van!!!

melodica
Berichten: 68
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: Best

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 11:53

Stroomdraad lijkt me geen goede optie, een paard moet zich hoe dan ook toch veilig voelen in zijn stal, lijkt me. Bij mijn paard was inderdaad rubberen matten iets van de muur gehangen een oplossing!!!

Nikkeltje
Berichten: 173
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 13:03

Rubber matten ja.. hmm die moet je toch ergens kunnen kopen.. ja of een matras maar dat is meteen weer zo groot... en die knip je niet zo gemakkeijk doormidden ofzo *-)

Nikkeltje
Berichten: 173
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 13:05

Duncan schreef:
waarom schopt ze? ongeduldig, vol energie? ik zou wat aan de oorzaak doen, niet aan het schoppen zelf, hoe is ze als ze 24 uur per dag op het land staat???


Ik denk dat als je rubber matten ofzo ophangt, én iets aan het schoppen zelf doet en iets aan de oorzaak. Want de meeste paarden houden vanzelf op met trappen als ze merken dat het toch geen geluid veroorzaakt Scheve mond

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 13:11

Een matras vind ik geen goede oplossing, ze kunnen eraan gaan knagen en er stukken van opeten. Wat mij handig lijkt zijn rubberen matten tegen de muur aan plakken. Denk niet dat die rubberen matten van een of andere speciaal spul moeten zijn, heb ook wel eens een stal gezien waarin rubber matten tegen de muur aan zaten van dat voordeur rubber [geen andere benaming Knipoog zwart met van die gaten erin. Die zijn wat goedkoper en makkelijk te bevestigen. Ben het wel met melodica eens, het paard moet zich veilig voelen in z'n stal en dus is een stroomdraad niet een goede optie.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132013
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 13:17

Je zou eens bij een trailerverkoper kunnen informeren of die iets voor je heeft liggen.
In Nieuwendijk zit er eentje (ben even de naam kwijt Knipoog) en Van Hooff in Drunen heeft vast ook nog wel wat liggen.
Of bij Agradi in Den Bosch, daar verkopen ze ook veel spullen voor paarden/veestallen ( www.agradi.nl )

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 13:20

Dancer schreef:
ik heb vroeger ook een paard in een woonwijk gehad. Wij hadden rubber matten langs de wand. Deze moet je dan wel los laten hangen van de wand. Dus tegen de houten wand een lat maken zo halverwege de stalwand. Daar rubber matten tegenaan bevestigen en voila, je hoort er niets meer van!!!


Hetzelfde systeem voor een draver merrie die dat deed, werkt heel goed tegen het geluid en de klap wordt gedempt, want voor het paard zelf is het ook niet goed.

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-04 14:40

Bedankt voor alle tips! Ik denk idd dat de lol er snel vanaf is als er geen geluid meer te horen is....ga meteen even achter de rubberen matten aan bellen! Stroomdraad vind ik idd ook geen optie om dezelfde reden als melodica...

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 14:42

Staat ze alleen of met andere paarden? Misschien dat gezelschap/afleiding wat helpt.

Ik vraag dit want een vriendin van mij had ook een winter lang haar pony in de tuin gehad (alleen!!), de tweede winter ging ie door het lint en na drie dagen lang de deur eruit trappen had ze het voor elkaar: naar een pensionstal met andere pony's (slim dier!). Verder een schat van een pony zonder stalondeugden, maar die eenzaamheid werg haar blijkbaar (logisch!) te veel.
Succes er mee. OK dan!

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-04 15:00

Ze staan met zijn 3en, dus dat is zeer zeker niet het probleem Haha! Het is gewoon een bezige bij op stal. In het verleden brak ze steeds uit (ze was erg handig in sloten open maken) en nu heeft ze dit als bezigheid ontdekt....tsja....

kimmie261

Berichten: 19203
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 16:08

ik heb nog wel een paar rubbermatten voor je liggen...

als je interesse hebt hoor ik het wel..

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 16:12

bel de boeren evt in de buurt, die hebben ook vaak goede rubbermatten liggen die je voor weinig mee mag nemen !

en idd de manier zoals boven beschreven, met een lat ertussen, dat dempt de klap en het geluid !

is ze in een andere stal ook zo onrustig ?
of alleen in deze?
anders zou ze ( jaja kom ik weer Tong uitsteken ) op een waterader kunnen staan?

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 17:17

Mocht het nou niet lukken met de rubber matten, dan kun je altijd nog kijken op www.bosrubber.nl zij verkopen alle soorten maten in matten.

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 17:20

iemand had er een oplossing voor(was jijd at mischien??)
Hadden ze een waterslang, met zo`n doucegeval eraan, op de stal vastgemaakt, zodat hij vooruit spoot(de stal in) en ze hoefde alleen maar het kraantje buiten open te draaien zodat de pony een lekkere koude douce kreeg!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 17:27

asjoe4ever schreef:
iemand had er een oplossing voor(was jijd at mischien??)
Hadden ze een waterslang, met zo`n doucegeval eraan, op de stal vastgemaakt, zodat hij vooruit spoot(de stal in) en ze hoefde alleen maar het kraantje buiten open te draaien zodat de pony een lekkere koude douce kreeg!

Dat was Sjuimpje Haha!

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-04 18:04

Simmie schreef:
Mocht het nou niet lukken met de rubber matten, dan kun je altijd nog kijken op www.bosrubber.nl zij verkopen alle soorten maten in matten.


Kijk, zoiets zocht ik. Thanx!

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 18:05

ik denk dat het verveling is
hoe groot is haar stal?
koop 2 hoonetten, doe hooi er zo in dat de 2 netej over elkaar hangen, zo heeft ze nog meer moeite om het eruit te krijgen
hang een colafles met wat biks op in de stal, zoadat ze moete heeft om zeeruit te krijgen
om de schok te dempen kun je voorlopig jutezakken vullen met hooi/stro, en dat tegen de stal wand hangen
smijt wat wortels tussen het stro, laat een radio spelen, geef ze bezigheid
en belangrijk,hal ze zoveel en zolang mogelijk uit haar stal...
succes!

LadyJane

Berichten: 1487
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Woudrichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 18:31

En als je haar 's nachts gewoon eens lekker buiten laat staan in de paddock?? Eigen schuld, dikke bult!!

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 18:39

crossmonster schreef:
anders zou ze ( jaja kom ik weer Tong uitsteken ) op een waterader kunnen staan?


Dacht ik ook direct aan hoor Knipoog
Bij een vriendin van me op stal was het ook een waterader.....