paarden voor het eerst samen in de wei?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

paarden voor het eerst samen in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 18:08

Mijn bijrijdpaard staat altijd alleen in de wei,terwijl de eigenaren nog een pony en een paard hebben.
Ik wil dus voorstellen ze gezamenlijk in de wei te zetten,maar hoe kan je dit het beste doen?
Hoe laat je ze aan elkaar wennen enzo?

De merrie en de pony staan al jaren samen buiten,mijn bijrijdpaard,een grote ruin,staat dus alleen.

tips zijn erg welkom,alvast bedankt.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 18:18

Toen Prima erbij kwam hebben we haar aan Evita laten wennen door eerst de wei in drie stukken de verdelen, Prima in het laatste stuk en Evita in het eerste. Zo konden ze elkaar wel roepen en zien maar niet aanraken. Toen Prima uitgeraasd en geknord was, hebben we het stuk opengedaan en kon ze het middelste stuk in. Dus toen konden ze elkaar aanraken maar waren ze nog gescheiden door een stroomdraad. En toen dat goed bleek te gaan hebben we ze samen gezet. Eerste dag een half uurtje, en 's anderndaags na naast elkaar op stal te hebben gestaan gewoon samen de wei op.
Maar is er geen reden waarom de ruin alleen staat? Want ik zou het anders maar raar vinden dat de andere paarden van de eigenaar samen mogen staan en de ruin niet Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 18:24

nou,de eigenaren hebben meerdere paarden gehad.
de ruin heeft eigenlijk vroeger toen hij nog hengst was samen gestaan met een leeftijdsgenootje.
Dit dier staat nu bij een Bokker.dus Paard is eigenlijk al die tijd in zijn eentje naar buiten gegaan,deels ook een beetje angst van de eigenaren volgens mij.
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 06-02-19 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd op verzoek

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 19:44

Eerst aan elkaar laten wennen door er een enkel hek tussen te zetten en dan in een grote wei, zodat ze elkaar kunnen ontwijken als ze gaan vechten olm de rangorde

NienkeM

Berichten: 564
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 09:00

Ik zou me er ook vooral niet te veel mee gaan bemoeien. Ze zullen het toch samen uit moeten zoeken (de paarden dus Lachen ). Zet de idd eerst in twee weides naast elkaar zodat ze elkaar kunnen besnuffelen en aan elkaar kunnen wennen. Laat ze zo een paar dagen staan en zet ze dan samen. Zorg wel dat er voldoende ruimte is want het gaat pas mis als 1 van de paarden zich heel erg in het nauw gedreven voelt.
Ik heb het vorige week nog meegemaakt (paard losgebroken). Na een minuut of 10 was de rust weergekeerd en stonden alle paarden weer rustig te eten.

ijsje
Berichten: 503
Geregistreerd: 18-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 11:14

ik heb ze gewoon gelijk bij elkaar gezet, ze hebben een week gestoeid met elkaar maar waren gelijk ook superlief voor elkaar

tije

Berichten: 1546
Geregistreerd: 21-08-02
Woonplaats: randje utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 11:18

net als ijsje,wij gooien het hele stel tegelijk het weiland op

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 11:19

Wij zetten de paarden apart op de wei. Ze zijn wel een tijd samen geweest maar er was altijd wel iets. Nu kunnen ze alleen met de neuzen aan elkaar en hebben ze vééél minder snel blessures. Maar als je het toch wilt proberen kun je er in het begin even het beste bij blijven.