zal ik een vriendje kopen of niet?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

zal ik een vriendje kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-04 18:53

Ik heb een dillema'tje. Vanaf juli komt Joris alleen te staan als we geen nieuwe stalgenoot erbnij krijgen, en vooralsnog ziet dat er niet naar uit.
Joris heeft nooit alleen gestaan, en kan daar ook niet zo goed tegen.

Nu heb ik heel veel interesse in een shetlandpony (ruin dacht ik) voor erbij. Dan ben ik voor altijd van de ellende af dat Joris misschien alleen komt te staan...Maar wat kost dat nu aan voer etc>? En is het reeel om een pony erbij te kopen? Ik heb een meisje die echt wel voor hem wil zorgen en met hem wil spelen, dus dat zit wel goed.

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 18:56

Ik weet niet hoeveel het precies gaat kosten, maar je moet er echt voor zorgen dat je pony niet alleen komt te staan. Je zegt al dat ie er niet goed tegen kan, maar sowieso is het voor elke pony belangrijk dat ie een maatje heeft in het weiland.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 19:00

een shet kost zoveel niet van voer
meestal alsze op de weide kunen staan hebben ze voldoende aan ruwvoer (wel oppassen bij een tevette weide i.v.m hoefbevangenheid!)
en een handje (of meer, te zien aan de hoeveelheid werk) biks per dag is voldoende voor de vitaminen en mineralen voorziening
in de winter (stalperiode kun je eventueel hooi bijvoeren)
van stro is het hetzelfde als van ee ngroot paard, te zien hoe groot de stal is

edit: misschien dat iemand ergens een paard op pensioen heeft, of een paard op rust, dat die voorlopig kan gezelschap zijn, tot je iets anders hebt? (mss een veulen ofzo die gespeend wordt ofzo)

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 19:15

Shetten hebben maar weinig voer nodig, alleen de kosten voor hoefsmid en wormenkuren etc. zullen hetzelfde zijn als bij een "gewone" pony.

Maar ik zou het doen.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 12:46

Als je er niks mee doet hebben ze genoeg aan gras in de zomer en hooi in de winter (eventueel een handje brok per dag als ze dunner worden).
Wormenkuren kun je wel 2 keer mee doen als je ze goed bewaart, hoefsmid blijft wel hetzelfde (maar alleen bekappen) en inentingen ook hetzelfde.
Ze zijn echt niet duur in onderhoud, totdat ze ziek worden, wat dat betreft zijn ze even duur als een paard van 1.80