Niet meer durven paardrijden, wat nu?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laar

Berichten: 6654
Geregistreerd: 24-02-02
Woonplaats: Noord Brabant

Niet meer durven paardrijden, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-04 19:52

Ik ben in 2 maanden 4 keer van het paard gevallen.
de laatste keer, brak ik mijn sleutelbeen en had een zwaar gekneusde heup.
Mijn heup doet nogsteeds erg pijn, en mij onderrug is nogsteeds gezwollen (wat vast wat met de kneuzing te maken heeft).
Ik kan tot nu toe haast alles weer, behalve rennen en paardrijden.

Maar ik durf niet meer te rijden.
Ik kan Doerak Simpelweg gewoon niet goed aan Verdrietig
Hij is zo vreselijk schrikachtig.
Mijn zus kan geweldig op hem rijden ( die rijdt er nu zo'n 2/3 jaar op).
ik rijd nu zo'n 8 maanden op..

Stoppen zou laf zijn, en is geen optie.
Doerak zou verkocht moeten worden, of mijn zus zou mijn rij-tijden in moeten nemen. wat dus echt geen optie is.

Maar ik durf niet.. Ik durf echt niet te rijden..
wat moet ik doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 19:55

Waarom probeer je niet met hulp van een goede instructeur je vertrouwen weer terug te winnen? Mischien dat je op die manier wat meer zekerheid krijgt. Desnoods op een ander paard proberen?
Ik ken je gevoel wel. Na mijn val heb ik ook nog steeds angst. Het is heel vervelend. Ik ben er met goede begeleiding overheen gekomen. Dat moet jou ook vast goed lukken! Ach gut

Chica

Berichten: 12272
Geregistreerd: 04-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 19:59

Laat eerst je rug goed helen en neem de tijd voordat je besluit wat je definitief gaat doen Lachen

Nadat ik mijn rug gebroken had (niet door ongeluk te paard overigens) dacht ik ook dat ik nooit meer kon of zelfs nog op een rug durfde te klimmen... maar inmiddels rijd ik wel weer Lachen
Niet meer zoals vroeger, kan ook niet meer door wat ik nu nog over heb gehouden, mijn rug is niet echt soepel meer maar ik heb de angst opzij gegooid en heb het gedaan.
Daar moet je wel aan toe zijn dus nogmaals, neem er de tijd voor Lachen

Ik heb je topic trouwens even verplaatst naar PaardenPraat Lachen

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 20:06

Het is nu 7 weken geleden dat ik viel en mijn heup brak. Gisteren ben ik voor de eerste keer in het zadel geklommen.... het was eng... maar ik DEED het wel!
Had ik angst gehad, dan had ik iemand gevraagd mij te helpen. Het uitspreken van je angst is de sleutel tot de oplossing.

Zeg dat je bang bent, maar ook dat je graag over je angst heen wil.

Ik wens je heel veel succes

Marietje1990

Berichten: 2573
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 20:06

Heeyz,

Ik snap je probleem, k heb een beetje het zelfde meegemaakt alleen had k de angste daarna met springen en niet met paardrijden in het geheel. Ik heb het op gelost om eerst egt goed te genezen en daarna op een hele makke pony weer beginnen maar, dat kan bij jou moeilijk omdat, je een eigen paard heb en dat was bij mij nie zo. Ik zou rustig aan beginnen en een goede instructeur vragen om je daarbij te helpen en alles in stappen doen. Eerst er alleen naast lopen en weer zorgen dat je hem vertrouwt. Als je dat egt onder controle heb. Heeft je instructeur denk k al gezegd hoe je hem iets rustiger kan krijgen (daar heb k geen verstand van).

Ik hoop dat het lukt en dat je hier iets aan hebt.
Ach gut
Kuzzzzzzz Marije

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 20:10

Hulp vragen. Desnoods beginnen aan een longeerlijntje. EN gewoon doorbijten, doorgaan. T kan ff duren maar je komt er wel weer overheen.

Ik heb het ook gehad dat k niet meer durfde te rijden (juist nadat k er weer flink hard afgevallen was durfde ik weer wel te rijden..) Ik bleef gewoon rijden, en viel er dus wel af. Maar gewoon doorgaan, je wint vanzelf je vertrouwen weer terug. Probeer desnoods op een mak paardje te gaan rijden.

succes OK dan!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 20:13

Eerst helemaal genezen.....
Daarna misschien proberen je vertrouwen eerst terug te krijgen op een rustig paard? Het is dat je zo ver weg woont..... anders had ik er hier nog wel eentje voor je gehad Lachen
Daarna rustig weer beginnen, onder begeleiding van een goede instructeer die weet dat jij bang bent en daar ook rekening mee houdt.

Succes!

Laar

Berichten: 6654
Geregistreerd: 24-02-02
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-04 20:17

Het voordeel is wel dat Doerak nu op de wei staat.
dus op een manegepaard weer op gaan bouwen, zou idd geen slecht idee zijn.

Maar het blijft Doerak, waar ik weer op moet gaan rijden.
Ik snap ook niet zo goed waarom ik er zo'n gedoe van maak.
Ben denk ik weer bang zo hard te vallen.. Scheve mond

Chica, dankje voor het verplaatsen.


[Edit: ik heb lang over dit bericht gedaan. dus ondertussen weer een hoop reacties; bedankt.. Als ik het zo lees.. denk ik dat ik toch maar met mijn paps erover moet praten, en moet herstarten op een rustig manege paard]

N00tje

Berichten: 7734
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 20:23

Gewoon heel rustig aan weer beginnen, en pas een klein stapje verder gaan als je ECHT niet bang bent, zodra je je weer bang voelt neem je weer een stapje teurg. Vertrouwen is zoo belangrijk!! Ik ben nou ook rustig aan weer mijn vertouwen aan het terug krijgen, twee jaar geleden heb ik een trap gehad, en ik was bang geworden (vooral voor 'grotere' paarden van boven de 1.50) inmiddels heb ik laatst weer op een paard van 1.65 gereden (en ik was NIET bang!) en ik spring weer, maar dat wel op pony's Haha! Maar het is gewoon heel belangrijk om de tijd te nemen.

Laar

Berichten: 6654
Geregistreerd: 24-02-02
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-04 23:16

Ik heb het er met mijn papa over gehad.
moest wel even huilen, het valt me toch wel heel zwaar.
maar ik heb met hem besloten dat ik op een rustig manege paard ga rijden. en het leek me ook een idee, om bijv. buiten de les om weer rustig aan via privé lessen op Doerak te beginnen.

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 23:18

denk dat dit nog de beste oplossing is. Eerst een tijde op een braaf paardje rijden,en dan weer rustigaan beginnen met Doerak.
veel succes iig Lachen

Toffeetje
Berichten: 93
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: DenHaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 01:14

Misschien inderdaad eerst op een ander (rustiger) paard gaan rijden.
En dat andere paard beter leren kennen, lekker mee gaan wandelen enzo.
Dan leert hij jou ook goed kennen en voelt ie misschien ook beter aan hoe jij je voelt en hoe ver je wilt gaan, en dan houd hij daar misschien rekening mee. En jij weet ook nog beter hoe hij is en hoe ie op vanalles reageert...

Delinda

Berichten: 1165
Geregistreerd: 28-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 16:11

Sorane schreef:
Waarom probeer je niet met hulp van een goede instructeur je vertrouwen weer terug te winnen? Mischien dat je op die manier wat meer zekerheid krijgt. Desnoods op een ander paard proberen?


Kijk eens op www.alona.nl ,misschien wat voor jou?

Kliko

Berichten: 3026
Geregistreerd: 19-01-04
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 16:20

Misschien is het iets om op een paard of pony te gaan zitten waarvan je zeker weet dat hij braaf is.. Ik kan voorlopig ook niet rijden op mijn paard, omdat ik niet kan opstappen en omdat de mijne met opstappen niet lief is. Maar ik heb wel al op een andere gezeten waarvan ik zeker weet dat hij lief is met opstappen... En het was toch wel heel fijn dat ik er weer een keer op gezeten had.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 16:51

Citaat:
Ik heb het er met mijn papa over gehad.
moest wel even huilen, het valt me toch wel heel zwaar.
maar ik heb met hem besloten dat ik op een rustig manege paard ga rijden. en het leek me ook een idee, om bijv. buiten de les om weer rustig aan via privé lessen op Doerak te beginnen.
_________________


OK dan! Goed zo!

Enne je hoeft je heus niet te schamen hoor.
Ik ben na mijn hernia ook bang geweest om weer te gaan rijden, ondanks dat ik niet kon wachten om het weer te doen en ik een mak paard heb.

Succes ermee en doe rustig aan het komt vanzelf weer.

lovebonney

Berichten: 1862
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 17:17

goed dat je eerst je vertrouwen weer gaat opbouwen!

Goed dat je door zet!

En denk eraan he: Niks tegen je in doen!Kan aleen maar andersom werken!

Heel veel succes verder met het paardrijden!