Manegepaarden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
aardbei

Berichten: 470
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Ridderkerk

Manegepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-04 12:42

Heey mensen,

Ik wil even weten wat jullie ervan vinden dat manegepaarden na een leven van hard werken naar de slacht gaan en niet de kans krijgen om hun laatste jaartjes op een weilandje te slijten!!

Of dat manegepaarden, als ze iets mankeren, meteen wegmoeten terwijl het verholpen zou kunnen worden met een dierenarts of fysho!!

Dat soor dingen.....wie heeft er een mening over??

rossebol

Berichten: 3764
Geregistreerd: 07-01-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 12:56

ja zo gaat het berijfsleven er aan toe ik zou het zelf nooit kunnen maar meestal is er op die bedrijven niet zo veel geld voor fysio en allemaal van datsoort dingen ze denken meestal het geld moet toch binnen komen we kopen wel een andere pony. Op de manege waar ik nu stage loop gaan ze wel gewoon lekker met pensioen lekker op het weiland en in de zomer krijgen ze ook een paar maandjes vakantie dat vind ik ideaal maarja het geld moet er ook voor zijn.

marjoleinie

Berichten: 1521
Geregistreerd: 20-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 12:56

ik vind dat belachelijk, elk paard hoort hulp te krijgen en na een jaar hard werken en veel gedult (die terecht soms wel een op raakt) een wel verdiende rust

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 12:57


Emeandor

Berichten: 200
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 13:08

Op onze manege vind ik het nog best meevallen. Tuurlijk, ze staan de hele dag op stal, krijgen veel verschillende ruiters op hun rug, staan niet altijd zo goed meer aan de hulpen. Maar ze zijn nog wél nageeflijk te rijden, eens per jaar een vakantie van 4 weken op het land, en als ze ziek zijn, of lichamelijke problemen hebben, komt de veearts gewoon langs en zo nodig ook een fysiotherapeut. Ze staan in grote boxen, elke dag worden de stallen goed uitgemest en krijgen ze een flinke laag stro. Kortom: het blijven manegepaarden, maar ze hebben het relatief gezien best goed.

serenatje
Berichten: 233
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 14:57

Hey!
Bij ons op de manage kunne ze streng zijn voor de paarden, maar ze heben elke dag een schone stal, krijgen meer en lekker eten dan anders prive paarden ( moeten 2x lopen soms) worden elke dag lang gepoetst, al zijn ze kreupel of ze staan stil, of ze mogen het weiland op, ook als ze het ff niet meer trekken, mogen ze een tijdje op de wei! met andere paarden, en worden aantal keren in de week losgegooit in de paddock, we hebben ook een fries gered van de slacht, ze heet femke en word 1x per dag gereden, meer mag ze niet, je merkt echt het verschil, toen ze net kwam was ze heel bang, nu is ze aardig opgeknap, ze heeft weer een mooi vacht, is dikker geworden, en is minder bang!
Als er kopers zijn voor manage paarden bij ons op de manage, worden ze verkocht! dat gaat wel makkelijker!
Als ze ziek zijn, komt gewoon de veearts, en krijgen ze medicijnen ofso!

het enige na deel is, ze hebben niemand om aan te hechten, toen ik er stage liep, merkte je wel, dat ze snel aan je gehecht raken, als ik aan kwam lopen begonne ze allemaal te hinneken, ( en nee, niet om het voeren:P) dat is gewoon zo erg leuk, ook met losgooien, zijn ze helemaal blij, en zullen ze je nooit trappen!

Het blijven manage paarden, maar ik vind het allemaal super paarden, als ik een paard was, stond ik al binnen een week bij de slacht!

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 16:01

Bij ons op de manege wordt er echt wel gekeken of problemen kunnen worden verholpen!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 16:02

Ik vind het wel triest, maar ik snap ook dat er voor een manege weinig andere mogelijkheden zijn.

Daarbij doe je een paard vaak geen lol ermee, dat als hij een levenlang heeft doorgebracht op een manege, om hem op zijn oude dag plotseling uit zijn omgeving weg te halen om met pensioen te gaan. Het ligt allemaal erg gecompliceerd helaas.

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 16:04

Desiree schreef:
Ik vind het wel triest, maar ik snap ook dat er voor een manege weinig andere mogelijkheden zijn.

Daarbij doe je een paard vaak geen lol ermee, dat als hij een levenlang heeft doorgebracht op een manege, om hem op zijn oude dag plotseling uit zijn omgeving weg te halen om met pensioen te gaan. Het ligt allemaal erg gecompliceerd helaas.


Als je een paard in zijn uppie zet, inderdaad niet nee, maar ik heb nog nooit echt iets gehoord dat een paard ongelukkig werd toen hij werd weggehaald van de manege en bij andere paardjes werd gezet (dus niet alleen kwam te staan!)

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 16:34

Bij mijn oude manege gaven ze een pony pensioen, die was in de dertig. Maar toen werd hij steeds magerder en zijn gezondheid ging achteruit. Toen ze hem weer in de lessen inzetten werd hij weer beter. Hij wilde niet met pensioen en heeft tot zijn dood, 38 jaar een half uur of uur per dag in de lessen meeglopen. (met lichte kleine kinderen)

KimDai
Berichten: 836
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 16:36

Bij die manege bij ons in de buurt kopen ze vaak juist paarden die een beetje opgelapt moeten worden omdat de aanschafprijs laag is en omdat ze dan toch nog kunnen blijven leven.
Brave paarden met bijvoorbeeld asmatische aandoening die met medicijnen hiervoor goed behandeld kunnen worden (maar die voor een particulier te duur zijn) bijvoorbeeld of paarden met beengebreken die met speciaal beslag nog even een tijdje meekunnen.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 01:14

Bij ons worden de paarden goed verzorgd vind ik. Zoveel mogelijk de wei op (zelfs in de winter), schone stallen, goed voer, niet te veel en niet te weinig werken,... En oude paarden blijven bij ons gewoon staan of bij vrienden van de eigenaresse op de wei gezet.
Meestal koopt onze manege "onhandelbare" paarden of paardjes van een handelaar voor een spotprijsje. D emeeste van die paarden hebben dan ooit eens iemand eraf gebokt of eens gebeten.. Levensgevaarlijk hoor Lachen

aardbei

Berichten: 470
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-04 12:43

De pony's en paarden worden op zich goed verzord bij ons. Ze hebben eten, drinken, een schone, droge, warme stal. 's Winters een dekentje en in de zomer lekker in de wei 's nachts, maar als ze eenmaal wat ouder woden en/of iets gaan mankere wordt er weining tot niets aan gedaan....en dat zit me eigenlijk een beetje dwars!!

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 15:28

Bij ons blijven ze tot hun dood Op moment is de oudste 31, welke nog 1 uur per dag een lesje loopt Haha! Pittige tante nog *LOL*

sam_antha

Berichten: 2044
Geregistreerd: 10-08-03
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 18:34

Bij ons worden de pony's als ze oud zijn meestal gekocht door de ouwe verzorgster(s) van dat beesie en die gaat dan lekker naar een rusthuis toe!

En als een pony iets mankeert wordt gewoon de veearts gebelt en gekeken wat er aan de hand is en als het beesie nooit blijvende pijn er van zal hebben wordt alles gedaan om um beter te maken!

Kliko

Berichten: 3026
Geregistreerd: 19-01-04
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 11:00

Bij onze manegepaarden en pony's wordt er alles aan gedaan om ze er weer bovenop te krijgen wanneer ze iets mankeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 11:06

Kliko schreef:
Bij onze manegepaarden en pony's wordt er alles aan gedaan om ze er weer bovenop te krijgen wanneer ze iets mankeren.


Bij ons ook

Mariet

Berichten: 1332
Geregistreerd: 13-01-04
Woonplaats: Noordwijk, Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 11:35

Nouw bij ons op de manege wordt er ook echt alles aan gedaan en als ze te oud zijn om nog te lopen gaan ze op het land.. dr is nu bij ons een paardje Joris die is met ze 25ste met pension gegaan en is nu 33 en staat nog fijn bij onze manege op het landje.. Duz niet alle maneges zijn zo slecht.. er is pas wel een paardje naar de slacht gegaaan maar die had zoveel pijn.. die kon gewoon niet meer genezen worden en om hem nou te laten staan met pijn is ook niet egt alles... naja.. dit wilde ik even kwijt...

groetjes Mariet

Roosch

Berichten: 36638
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 11:44

bij ons is dat ook alles goed verzorgd, een geweldige manege!
maar er was een pony (blondy, RIP girl!) die was in de 30!!!
en die moest nog werken totdat ze haar "naar een meisje stuurden" en daar is ze vredig gestorven.
Bij ons op de manege zeggen ze nooit dat een pony gestorven is, maar verzinnen ze een smoesje terwijl de hele manege het toch al weet! wat vinden jullie hiervan? Huilen heel veel groetjes roos

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 11:44

Bij mij op de manege hebben de paarden echt wel erg goed. Er is een paard van over 30 jaar die op de manege haar dag mag slijten. Ze krijgt geen spuitje. zeker weten van niet! :

Toffeetje
Berichten: 93
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: DenHaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 12:09

Hoe kan je een paard nou naar de slacht brengen, dat doe je toch niet!!!!!!!! Een manege heeft misschien geen geld om een paard op de manege te houden, maar naar de slacht???!!!!!
Echt vet zielig, paarden zijn ook levende wezens....... Maar als een paard heel veel pijn en verdriet heeft, kan die misschien toch beter en spuitje.

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 12:33

Ik vind het sneu dat paarden na een leven hard werken naar de slager gaan, of als ze jong zijn maar ernstig ziek ipv langdurige (kostbare behandeling) een spuitje krijgen of naar de slacht, maar aan de andere kant begrijp ik ook waarom ze het doen, het blijft nou eenmaal een commercieel bedrijf, en paarden die alleen maar geld kosten kunnen ze er nou eenmaal niet bij hebben. Wel is het vaak zo dat deze paarden dan verkocht kunnen worden en dat gebeurt ook best vaak gelukkig Lachen
maar wat mij afgelopen jaren best vaak opviel, was manegepaarden die op 25 jarige leeftijd of soms ouder met pensioen mochten, in een weiland met andere paarden lekker kwamen te staan, en gewoon helemaal lusteloos werden, waarna ze weer teruggingen naar de manege en daar weer helemaal gelukkig waren en tot hun dood meeliepen in de lessen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 12:45

Een hele oude pony van onze manege staat nu (naar wat ik laatst hoorde) bij een instructrice in de wei. Vingers aflikken

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 19:53

uik vind het wel zielig dat ze na lang werken naar de slacht gaan vooral als er iets aan te doen is
maar bij ons worden ze goed verzorgt
krijgen goed voer, kuil, meestal een schone stal
er zit een merrie van 18
dankzij de manege krijgt ze nog een kans
wel zit er een pony die al een tijdje kreupel staat en iets met de nieren denk ik heft
de DA is erbij gekomen, maar de herstelperiode is te lang
een manege is een bedrijf, en ze kunnen niet alle oude/zieke paarden een stal laten bezetten, en dat ze er geen inkomen van hebben
dus ik denk dat het gauw einde verhaal zal zijn voor nicky

Jaydee

Berichten: 1576
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 19:54

Ik vindt het ook super zielig..
Bij ons op de manege is het nog niet zo erg.
Die mogen na het rijden nog een tijdje in het weiland staan!