Gammon heeft bloedwormen

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 09:12

Pellie schreef:
oh erg bedankt allemaal hoor! OK dan!

Ik moet rond half 2 weer bellen, hij rijd nu visites.... *pom pom pom* It's gonna be a long long day... Muziek!

gelukkig heb ik zo afleiding van mijn werk, van 10.00 tot 18.00 maar dat is wel erg lang hoor... Scheve mond

jullie horen nog!


pellie, pellie, géén paniek! Ach gut
wat jij gevonden hebt zijn de volwassen wormen, die eigenlijk bij elk paard in bepaalde mate te vinden zijn (daarom moet er juist ontwormd worden Knipoog ). de term 'bloedworm' is een zeer verwarrende term, want dat zijn niet de echte wormen, maar de larve-fase van de strongylusworm, en die leven in de BLOEDvaten vooraleer ze volwassen worden in de darm. die vind je dus NOOIT in de mest!
en élk paard die de volwassen wormen heeft, heeft in eerste instantie die larvevorm in het bloed gehad. dit wordt maar echt gevaarlijk als het er om véél gaat, en dan vooral bij jonge (nog niet immune) paarden.

jouw paard is dus écht niet in gevaar! of hij veel larvaire vormen in de bloedvaten heeft, kan trouwens alleen maar met een bloedonderzoek gezien worden. maar als hij verder totaal gezond is, is daar niet onmiddellijk reden toe.


ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 17:33

klaske schreef:
maar nu weet ik nog niet hoe je van die larven afkomt.. speciaal ontwormingskuurtje? kuurtjes maken toch alleen de darmen schoon??


neeee, dat is misschien óók een misverstand : of je het produkt nu via de mond of injektie (of opgietmethode) geeft : élk (goed) wormmiddel wordt vanuit de darm ook naar het bloed opgenomen, of omgekeerd, vanuit het bloed naar de darm uitgescheiden.
dat wil dus zeggen dat je bij elke goede ontwormbeurt met een produkt waartegen nog geen resistentie is ook die 'bloedvat-larven' meeneemt. maar, er is wél een verschil per produkt qua aktiviteit tegen die larvestadia.
een zware larvebesmetting in de bloedvaten kan je dus krijgen bij jonge paarden, bij zeer erg besmette weiden, of bij herhaald ontwormen met een produkt met een te lage aktiviteit. en bij de kombinatie van die drie faktoren kan het écht goed fout gaan....

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 23:19

GIGIBO schreef:
gelukkig valt het allemaal mee. wie kan mij vertellen hoe bloedwormen er precies uitzien. en hoe ontdek ik of mijn paardjes ze hebben. Verward


even hogerop lezen in het topic Knipoog
je kán ze niet zien, en of ze er (erg) mee besmet zijn zie je alleen via een bloedonderzoek.
alle paarden hebben ze trouwens in (zeer) lichte mate.

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 09:18

GIGIBO schreef:
ja oke maar ik neem aan dat je ze wel kan zien in de mest van het paard na het ontwormen!


nee.... Knipoog
de bloedwormen zijn 'de jonkies', en zitten IN de bloedvaten. maak je die dood, dan worden ze gewoon door de bloedcellen opgeruimd, niks meer van te zien.
maak je die niét dood, dan verhuizen ze , eens ze volwassen zijn, naar de darm, en dáár zijn ze de (zichtbare) worm.
maar de volwassen worm geeft láng niet zoveel schade als 'het jonkie'.

ieder paard met volwassen wormen (= ieder paard dus Haha! ) heeft dus ook altijd een aantal jonkies (gehad).

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 10:17

Anna-Jelly schreef:
En die zichtbare worm heet?
Ik zie dat je dierenarts bent.. maar de dierenarts hier had het tegen mij ook over bloedwormen Verward
Elk paard heeft wormen ja maar hoe komt het dan dat je ze nu ziet in de mest? Die roden dan? Want jij zegt dat je ze niet kan zien na het ontwormen, maar Gam was de dag ervoor ontwormt?


die zichtbare worm heet strongylus (verschillende soorten).

uh, nog even proberen maar..... Haha!

ja, de term bloedworm wordt wel gebruikt. maar om helemaal juist te zijn zou hij dus 'bloed-babyworm' moeten heten.

zeg, jouw paard eet een larve op met gras uit de wei - slikt die in - die larve is voorgeprogrammeerd om zich via omwegen een weg te boren naar de grote bloedvaten van de darm. DAN NOEMT ZE BLOEDWORM . ze eet zich lekker rond Vingers aflikken , wordt volwassen en denkt aan verhuizen => boort zich een weg naar de darm, en zit dan IN DE DARM : nu noemt deze vowassen vorm gewoon DARMWORM Knipoog . die begint eitjes te leggen, deze komen weer met de mest naar buiten (onzichtbaar klein) en worden weer door het paard opgegeten enz.enz.enz. Haha!

als je met een goed produkt ontwormt worden én de babywormen in de bloedvaten, én de volwassen wormen in de darm een kopje kleiner gemaakt (nooit allemaal, maar wel het grootste deel). de 'bloedwormfase' zié je niet naar buiten komen, die zitten (dood) in de bloedbaan.de volwassen worm wordt dan dood uitgemest, en dát zie je wél.
er wordt (door de dierenarts) van de aandoening 'bloedworm' gesproken als er véééél van die larven in de bloedvaten zitten. dan krijgt het paard daar echt last van namelijk.

bij enkele larfjes is er niks aan de hand - en dat is de toestand waarin de meeste van onze (goed ontwormde) paarden zich bevinden.....

en morgen neem ik hierover examen af hoor ~~}> ........... Haha! Haha!

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 17:55

ingeo is net vandaag een nieuw paardje (SCHÁTJE!!!!!!!!!!!) gaan ophalen, dus is éven druk Haha! Haha! !
morgen : epistel bloedworm nr. 2 Haha! Cool !


ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 09:59

curly2day"]
[quote="ingeo schreef:
ingeo is net vandaag een nieuw paardje (SCHÁTJE!!!!!!!!!!!) gaan ophalen, dus is éven druk Haha! Haha!


Oja ............. Bloos
[/quote]

weet jij niéts van af hé Schijnheilig Tong uitsteken ........... Haha!

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 10:30

Pellie schreef:
Ja die rode sliertjes bewogen echt, maaike en appie hebben ze zelf gezien. Ben ook wel benieuwd hoe dat zit dan Lachen

wel goed dat je hier nog ff je theorie kan oefenen ingeo... handig zo'n bokt haha!
Ik heb gister nog in wat stront van Gam lopen zoeken maar kon niks vinden.

Ik ben er ook van overtuigd dat je met z'n allen samen moet ontwormen maar bij ons is dat ook niet zo. de stalhouders en nog een paar waaronder Gam zitten op een schema van de kliniek dus ik ga er vanuit dat dit goed zit.

Ja het lijkt gelukkig mee te vallen mensen! Clown


haha, pellie, laat ik dan in het dagelijkse leven ook nog lesgeven, komt me dus héél bekend voor.... Haha!
eigenlijk doe ik dit hier zelden of nooit, maar dit bloedwormverhaal, en jij daarover zo in de zorg, kon ik nu toch even niet laten Knipoog .

dat 'uitgepoepte' wormen nog bewegen na de behandeling : ja, beschouw dat maar als hun laatste stuiptrekkingen hoor! een gezonde worm laat zich immers niet met de mest meenemen. van zodra ze zich 'doodziek' voelen van dat wormmiddel gebeurt dat wel. ze zijn dan al op sterven na dood zeg maar. de mestballen worden dan hun uitvaartskist Haha! .

en vermits het rotweer is, en ik toch niet met mijn nieuwe knollie naar buiten kan Frusty , doen we er nog maar wat uitleg bij :

het ideale ontwormschema is dat waarbij idd alle paarden samen behandeld worden met een tussentijd die kórter is dan de 'prepatente periode'. dat is het tijdsinterval dat zit tussen opname van jonge larven met het gras (of zand van de paddock), en het moment waarop die jonge larven naar volwassen zijn uitgegroeid (na hun ganse reisweg via de bloedvaten, weet je nog Knipoog ) en zélf eitjes gaan produceren.. deze periode is voor elke wormsoort weer anders, maar meestal wordt vier weken als de beste tussentijd gezien. door op die manier te ontwormen zullen er steeds minder eitjes uitgescheiden worden via de paardenmest, en wordt de besmettingskans steeds kleiner.

maar, maak je geen illusie : dit is (zoals heel veel zaken Haha! ) mooi in theorie, maar veel moeilijker in de praktijk. juist door de omstandigheden die jullie al noemen.
komt nog eens bij dat het ook niét de bedoeling is om een paard (of welk ander dier ook) zo rigoureus mogelijk volledig wormvrij te houden : de hele omgeving is konstant met worm(eitjes/larven) besmet, daar raken we nooit van af, dat is dus een vast gegeven. dieren MOETEN dus een bepaalde mate van immuniteit tegen die parasieten opbouwen, en dat kunnen ze alleen maar als ze er mee in kontakt komen. ze moéten er dus (beperkt) mee in aanraking komen, van jongsaf aan. maar dat moet wel opgebouwd worden, van weinig naar iets meer kontakt. want jonge, niet immune veulens en jaarlingen kunnen echt MASSAAL met jonge larven in de bloedvaten besmet zijn, en dat kan echt dodelijk worden.

bij een volwassen paard is dat echt niet zo'n probleem - die hebben meestal al een goede basisimmuniteit, en ook bij veel slordiger ontwormen als het ideale schema kunnen ze zich meestal prima redden.

de meeste moderne wormiddelen werken tegen zowel de larve(bloedworm)-vorm als tegen de volwassen vorm van strongyluswormen. het één natuurlijk nog net iets beter dan het ander. de goede aktiviteit van wormmiddel wordt juist uitgemeten aan hoe aktief het wel of niet is tegen de bloedvatlarven. de volwassen vormen in de darm worden veel makkelijker door bijna alle bestaande wormmiddelen aangepakt.

en natalie : als jouw dierenarts gesondeerd heeft (in de maag) dan was hij wel op zoek naar een VOLLEDIG ander type worm. één van een soort waar ik nog eens een boktblad vol over zou kunnen typen. maar dat doe ik dus niet Knipoog Haha! .

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 11:40

Pellie schreef:
oke dan even kort door de bocht: een paard wat in zijn jonge jaren niet al teveel kennis heeftgemaakt met wormenkuren kan daardoor immuner zijn voor wormen?


dat is zelfs heel juist door de bocht Knipoog !

ook het tegenovergestelde is waar (ook bij runderen goed bekend), en eigenlijk nog gevaarlijker : dieren (veulens, kalveren) die in hun jeugd TE efficiënt en concientieus worden behandeld bouwen te wéinig immuniteit op! het probleem verplaatst zich dus gewoon naar het volgende jaar. en dan kunnen ze in hun tweede (of derde) jaar plots wél zwaar besmet worden.
zoals met heel veel zaken : de gulden middenweg hé.....

het allerbeste is (zoals bij kalveren gebeurt, maar voor paarden qua houderij niet zo makkelijk uit te voeren) : de veulens in hun eerste afgespeende weideperiode om de drie weken omweiden achter de volwassen paarden aan. de volwassen dieren scheiden normaal heel weinig wormeitjes uit, de jonge heel veel.
dus bij veel jonge dieren samen (opfok bv.) op een standweide is het oppassen geblazen. eigenlijk moet je dan omweiden, en elk perceel weer eens maaien tussendoor. of alle mest (zo snel mogelijk) van het land halen. één keer in de week mest ruimen heeft niet zoveel zin, dan zijn de eitjes al larfjes geworden, en zitten al ergens klaar op een grasspriet Vingers aflikken Bloos! !

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 11:56

xena schreef:
doe ik er nog even een schepje bovenop:


en wat is er nu waar kwa ontworming??

de ene DA zegt iedere keer een andere...de andere DA nee juist NIET omdat ze dan resistent worden..

Verward


ja, dat is omdat 'de wetenschap' het daar eigenlijk ook nog niet over eens is.....resistentie en resistentie-ontwikkeling is (ook bij bacteriën) een zeer ingewikkelde en nog niet volledig opgehelderde materie. Verward

staat iets wetenschappelijk vast (de aarde is rond bv. Schijnheilig Haha! ) dan ben je een oen als je iets anders beweert.

is wetenschappelijk iets nog niet voor de volle 100% uitgeplozen, dan moet je je voor je eigen mening richten op wie of waar je het meeste vertrouwen in hebt. de éne dierenarts kan zich dus baseren op artikel of wetenschapper A en de andere op wetenschapper B.

juist of fout? dat weten we dan misschien over enkele jaren Knipoog .

en dit verklaart héél wat meningsverschillen in het (dier) geneeskundige wereldje...

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 12:58

xena schreef:
maar het is wel waar dat alleen een ontworming met daarin ivermectine nog niet als resistent middel gezien mag worden????


over resistentie tov. ivermectine (en aanverwanten) is mij zeker nog niets bekend. gebruik het zelf ook Knipoog !

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 13:05

joyce B schreef:
Bij Moenira trof ik gister ook heel veel rode wormpjes aan in de mest...
Het krioelde ervan. Ik dacht dat ze misschien net ontwormd was, maar de eigenaresse zei dat ze juist net nieuwe wormenkuren binnen had gekregen om te ontwormen... Ben dus heel benieuwd waarom er zoveel naar buiten kwamen zonder aanleiding... Kan iemand dat uitleggen?


ben je zéker dat die met de mest mee naar buiten zijn gekomen? dat het geen vliegen- of keverlarven waren?

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 13:31

Vasthi schreef:
Ingeo, begrijp ik nu dat je eigenlijk om de 4 weken moet gaan ontwormen?????
Ik ontworm nu 6 maal per jaar, 2 maal met equimax en tussendoor met verschillende andere kuren.


nee, dat van die 4 weken slaat sowieso alleen op het weideseizoen, dus dat is ook maar 6 maand ongeveer.
en om de 4 weken is theoretisch misschien het ideale, maar dat zou ik zelf alleen maar doen bij jonge dieren, en in situaties waar je in kan schatten dat de besmettingsgraad hoog tot zeer hoog is.

denk dat je dus met zes keer toch al heel wat doet.

in een situatie waar je bv. maar twee of drie volwassen paarden op een groot weiland hebt staan vind ik 6 keer al heel veel.

heb je een pák paarden van verschillende eigenaren (en dus met verschillende besmettingsgraad, omdat ze verschillend behandeld worden) op een relatief intens bezet stuk weiland, dan zou ik in het weideseizoen wél regelmatig ontwormen. maar om de zes weken is ook al heel wat hoor.

alleen voor jónge dieren moet je heel erg strikt zijn in het weideseizoen.

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 15:34

Anna-Jelly schreef:
Pff en voor die van mij niet dan Boos! Hij is net zo mooi slank.. nou kan wel zwaaien naar zn slanke figuurtje nu hij én op rust staat én op dat stomme gras Boos! (oke ik moet ook een stuk lopen dat werkt ook tegen Tong uitsteken maar niet zo slecht voor mij val je van af Schijnheilig )
Maargoed Ingeo ik geloof dat ik het nu zo ongeveer snap Haha! (handig zo'n bokt-DA)
Btw gefeliciteerd met je aanwinst, erg vriendelijk hoofd heeft hij!


en z'n hoofd is van binnen éven vriendelijk als het er van buiten uit ziet! *LOL*

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 11:55

joyce B"]
[quote="ingeo"][quote="joyce B schreef:
Bij Moenira trof ik gister ook heel veel rode wormpjes aan in de mest...
Het krioelde ervan. Ik dacht dat ze misschien net ontwormd was, maar de eigenaresse zei dat ze juist net nieuwe wormenkuren binnen had gekregen om te ontwormen... Ben dus heel benieuwd waarom er zoveel naar buiten kwamen zonder aanleiding... Kan iemand dat uitleggen?


ben je zéker dat die met de mest mee naar buiten zijn gekomen? dat het geen vliegen- of keverlarven waren?
[/quote]

Ik stond haar buiten op de poetsplaats te poetsen toen ze moest mesten...
Die mest moest ik opruimen en toen zag ik het... Verser dan dat kan niet toch? Knipoog
[/quote]

een niét ontwormd paard die zoveel wormen uitpoept heeft toch wel een fíkse besmetting hoor. en als je het verhaal hierboven hebt gevolgd kan je begrijpen dat al die wormpjes (of toch een groot deel ervan, al naar gelang de soort) een aantal weken terug 'bloedworm' waren....en dat begint er dan toch al niet echt onschadelijk uit te zien.
toch even checken met je dierenarts qua wormkuursoort misschien?

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 09:49

ja, daarom kan je ook alleen maar in algemene termen spreken qua ontwormingsadvies. het hangt er in dat verband enorm van af over welk middel je spreekt. equest werkt véél langer, en hoeft dus idd maar om de 12 weken .

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 14:44

Anna-Jelly schreef:
Maar ik moest Ewald dus ontwormen met Equest en over 4 weken weer. Is dat neit schadelijk dan?? Aangezien het alleen maar vor het zekere is... (weet zeker dat hij niet die besmetting heeft). En ik ben vergeten aan mijn DA te vragen maar maakt het uit met welk wormmiddel ik hem over 4 weken ontworm?


daar kan ik zelf geen reden voor bedenken. vraag misschien eens na waarom hij dat voorstelt?
ik zou het bij mijn eigen paard niet doen, tenzij ik via de fabrikant aanwijzingen zou krijgen dat het in uitzonderlijke gevallen wel aan te raden is.

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 18:01

Meyke schreef:
:)* kunnen we niet een apart topic met: vragen aan onze bokt-DA Ingeo openen? haha

heel veel succes meiden met de worpies Ach gut .

bedankt voor de handige tips en uitleg, nu snap ik alles veel beter! Slim


'worMpies' zal je bedoelen Haha! !

je bent GEZAKT voor je examen Extreme duivel Extreme duivel


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3timesmom, Hanneke137, IASCrawler, Vagabondo en 37 bezoekers