Morgen een vervelende dag

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Trea

Berichten: 732
Geregistreerd: 05-08-02
Woonplaats: Boxtel

Morgen een vervelende dag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-04 18:49

Morgen moet ik naar Den Haag om voor het tuchtcollege te getuigen tegen mijn ex veearts. Het is een vrij lang verhaal maar ik zal het proberen kort te omschrijven. Vorig jaar was mijn allerliefste Tinkermerrie Dana eindelijk drachtig (is niet makkelijk gegaan) ze was drachtig van een tweeling waarvan er eentje is weg gehaald. Bij na controle leek ook het vruchtje dat ze hadden laten zitten weg te zijn. Ze moest maar weer terug naar de hengst, maar in overleg met de hengstenboer hebben we besloten af te wachten tot ze weer hengstig werd. Dit gebeurde niet en we vonden haar gedrag wel erg veranderen en haar dikker worden, dus nogmaals de veearts erbij gehaald(maar die verzekerde mij dat ze niet drachtig kon zijn want ze hadden het destijds met z'n tweeën vast gesteld) na veel zeuren heeft hij toen toch nog meer een keer een echo gemaakt en wat bleek ze was wel degelijk drachtig en wel 7 maanden. Aan de ene kant was ik wel boos en aan de andere kant natuurlijk dol gelukkig.


Tegen het einde van de dracht begon Dana erg vermoeid en onrustig te worden (ze stond constant te zweten) tot op een nacht ze het heel slecht kreeg (we dachten aan koliek) De veearts er weer bij en die heeft haar geheel onderzocht en gevoeld en verzekerde ons dat alles in orde was. Ik vroeg hem toen hoe lang het nog zou duren voor het veulen kwam, daarop zei hij dat ligt aan moedertje natuur maar het veulen heb ik net gevoeld en ligt er heel mooi voor (klaar om geboren te worden) Ik heb toen nog de grap gemaakt nou dan bent u de eerst die hem geaaid heeft.

En na zo'n twee weken begon eindelijk de bevalling, en ze had het heel moeilijk ging iedere keer staan en liet zich gewoon weet vallen. Dus weer de veearts gebeld we moesten maar even afwachten. Tot de stal eigenaar het genoeg vond hij zei die merrie heeft het veel te zwaar en moet geholpen worden en hij ging zelf voelen en wat heeft hij vast het staartje. Ja het veulen lag helemaal niet goed maar lag in een stuit, weer de veearts gebeld en met Dana gaan lopen. Na zo'n twintig minuten was daar dan de veearts en wat er verder allemaal is gebeurd ik zal jullie de details besparen maar na zo'n anderhalf uur later is het veulen er dood uitgekomen. Een mooi bont hengstje. Dus daar stonden wij met een dood veulen en een uitgeputte merrie. Die toen ook nog eens erg ziek is geweest en haar kriusbanden volledig had verrekt. Gelukkig is dit met de tijd weer goed gekomen. Maar helaas heb ik haar toen wegens omstandigheden moeten verkopen. (ik had gehoopt door met haar te fokken ik een beetje de stallings kosten eruit kon halen).

Wij hebben toen uitgebreid rond gevraagt of het veulen in die twee weken (nadat de veearts was komen opvoelen) gedraaid zou kunnen zijn, maar dit kan nooit een veulen ligt met drie / vier maanden in een positie waarin die niet meer kan draaien. En ook goed rond gevraagd of wij andere stappen hadden konden ondernemen om het veulen te redden. En de antwoorden waren overal JA het veulen had een kans van 70% gehad bij een keizersnee of in een vroeg stadium misschien zelfs nog gedraaid kunnen worden (misschien met die 7 maanden tijdens die echo).

Dit verhaal hebben wij destijds bij het tuchtcollege neergelegd en die vinden het waarschijnlijk ook een flink falen van deze veearts van zei hebben er nu dus een zaak van gemaakt. Waarbij nu morgen dus moeten getuigen. En het rare is het is nu precies een jaar geleden allemaal gebeurd. Ik heb dus ook geen idee wat ons morgen te wachten staat.

de tweede keer is veeeeeeeeeeeeeeeel beter


Trea

Berichten: 732
Geregistreerd: 05-08-02
Woonplaats: Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-04 21:33

Miep schreef:
Bah wat een verhaal..
Heb je zelf de echo niet gezien?
Was toen ook al te zien dat het veulen in een stuit lag?

Ik wil de Veearts niet verdedigen hoor, maar zelfs dingen die onmogelijk lijken te zijn, kunnen alsnog gebeuren.


Waarschijnlijk niet te zien want je ziet op zo'n echo natuurlijk maar een heel klein gedeelte van de echo, maar ze hadden het wel degelijk kunnen voelen en vooral toen de veearts bij haar kwam die twee weken voor de dracht. Want het lijkt mij (en dus ok het tuchtcollege) dan een bil toch wel heel anders voelt dan een hoofdje.

de tweede keer is veeeeeeeeeeeeeeeel beter

Trea

Berichten: 732
Geregistreerd: 05-08-02
Woonplaats: Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-04 09:52

Nou vandaag is het zover zo naar den Haag met lood in mijn schoen, ik breng vanavond wel een verslag van hoe het is afgelopen. Nagelbijten / Gniffelen

de tweede keer is veeeeeeeeeeeeeeeel beter


Trea

Berichten: 732
Geregistreerd: 05-08-02
Woonplaats: Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-04 09:53

Percy schreef:
Succes morgen, het hele verhaal staat me nog goed bij, eerst de vreugde van de dracht, toen het verdriet omdat ze niet meer drachtig was, vervolgens weer de blijdschap toen ze toch drachtig bleek te zijn en daarna die hele nare gebeurtenis.

Ik wist niet dat je haar verkocht had, wat jammer. Hebben jullie de andere Tinker nog wel?

Ja Bon is er nog wel en as zaterdag ga ik kijken voor een nieuwe Tinkermerrie zie ITP bij toeval gevonden en nu bijna van mij.

Hoe is het met Parcival en de Kids
Gr Trea

de tweede keer is veeeeeeeeeeeeeeeel beter


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dartel, Elegance_, MarieAnne, su72, vilheide en 42 bezoekers