Verantwoordelijkheden Verkoper...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Danielle
Berichten: 236
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-01 00:06

Hoi,
Ik zou wel eens willen weten wat jullie van het volgende vinden:

Stel je hebt een paard te koop, eentje met een gebruiksaanwijzing, niet voor de beginner, druk etc. En er komt iemand die dat paard wil kopen, maar eigenlijk past die combinatie niet, het paard is veel te moeilijk en het zal vrijwel zeker net lukken. Maar nu is diegene helemaal gek van je paard, echt liefde op het eerste gezicht. Verkoop je hem dan wel of niet?

Ben benieuwd!

Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-01 00:10

Ligt eraan. Als het paard zo snel mogelijk weg moet en er is geen andere mogelijkheid, zou ik zeggen ja. Maar als ik een beter baasje voor mijn paard kan krijgen en ik heb niet zoveel haast, zou ik liever even wachten en hem verkopen aan iemand die wel bij hem past.

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-01 00:40

als het particulier is zou ik het niet doen.... ik wil toch het beste voor mijn paard en niet aan iemand verkopen waarvan ik weet dat die hem niet aankan... dan zou ik wachten tot een beter baasje want als zij hem niet aankan wordt die zo weer doorverkocht

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-01 00:42

Heb ik ooit meegemaakt, een jong meisje die eindelijk een paard van haar ouders mocht. Ik denk dat ze elk paard geweldig had gevonden want ze had haast; stel je voor dat haar ouders zich bedachten. Het paard was echter heel erg moeilijk, ik verkocht haar omdat ik haar niet aankon, ze was supersteegs en kon niet alleen naar buiten. Een poging daartoe resulteerde erin dat ik eraf geworpen werd en mijn schouder uit de kom vloog. Zelfs in de bak werd ze gek als ik haar daar alleen reed of zelfs maar wanneer ik haar wilde wegdraaien van een ander paard. Ik heb haar niet aan haar verkocht. Het was een drama voor meisje en paard geworden en dat wilde ik niet op mijn geweten hebben. Uiteindelijk heb ik haar toch kunnen verkopen aan iemand die het met haar aandurfde maar helaas is dat toch ook fout gegaan. Ze is een aantal keren doorverkocht. Ik heb achteraf spijt gehad dat ik haar niet heb laten inslapen maar ze was lichamelijk kerngezond. Er was blijkbaar in haar verleden iets gebeurd of er was gewoon een steekje los; dat zal ik nooit zeker weten.
Ik heb overigens van alles geprobeerd voor ik haar verkocht, ik heb haar zelfs laten herscholen door een trainer maar zelfs die gaf al snel de moed op.
_________________
Wordt gratis lid van stichting Tinkerland en doe mee aan onze tinker-evenementen!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Percy op 2001-12-07 23:45 ]</font>

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-01 01:12

Ligt eraan. Als ik zo'n kombinatie zelf zou kunnen begeleiden misschien wel, anders zou ik inderdaad wel even achter mijn oor krabben. Ik heb om diezelfde reden ook een aantal keren geweigerd mijn westernzadel te verkopen en ook teruggenomen, omdat het gewoon niet paste.
Percy, soms moet je inderdaad de tegenstrijdige beslissing nemen om een lichamelijk gezond paard toch in te laten slapen. Een kennis van mij heeft eens zoiets aan de hand gehad en heeft toen een hulpkreet geplaatst op het forum van de NVVR. Een van de leden dacht in de beschrijving iets te herkennen en gaf haar het ernstige advies om indien ze gelijk had het paard af te laten maken. De eigenaar heeft hiertoe uiteindelijk ook besloten en toen bleek het paard inderdaad een hersenverweking te hebben, precies zoals dat lid vermoedde. Ook dit paard was verder helemaal gezond, maar was in zijn reacties onbetrouwbaar. Het leek dus in eerste instantie overbodig om hem in te laten slapen, maar uiteindelijk zou het met dit paard nooit iets geworden zijn.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 10:31

Ik heb ook zoiets aan de hand gehad met Soliste, mijn engelse dwarsbloed die ik te koop had staan. Doordat het een wever en een luchtzuiger was vroeg ik er niet veel voor, dus kreeg ik ook mensen die haar als eerste paard wilden kopen. Nou was het er eentje met een gebruiksaanwijzing en zeker niet geschikt voor beginners.

Ik kreeg een jong meisje op bezoek met haar ouders, allemaal geen verstand van paarden. Ze reed er in de bak op en dat ging prima (daar zat het probleem ook niet) en ze wilde Soliste heel graag hebben. Ik had mijn twijfels, het dier zou bij hun thuis komen te staan, alleen.... en het meisje moest over de weg door de polder naar de rijvereniging. Dat waren nou juist dingen die met dit paard levensgevaarlijk waren.

Dus ik heb toen besloten dat ik het niet verantwoord vond om haar aan hun te verkopen. Ze waren woedend.... tja, ik begreep wel waarom: waar vind je een bloedmooi, kerngezond, makkelijk (in de bak) te rijden paard, waar alle knoppen tot M niveau op zaten voor 2500 gulden???? Nergens dus.

En dan te bedenken dat de vader van dat meisje een rijke bollenboer was... Frusty

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 11:13

Ik zou zo'n paard niet aan die persoon verkopen, want dan weet ik dat dat paard straks de handel in gaat en dat is mijn bedoeling niet. Ik vind eigenlijk wel dat de verkoper die verantwoordelijkheid ook moet hebben en niet koste wat kost moet willen verkopen. Dan ben je echt niet goed bezig.

CC - LOVER

Berichten: 551
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 12:41

een vriendin van mij heeft haar jonge super eigenwijze fjord ook verkocht, ze had te weinig tijd voor hem
een klein meisje kocht hem, maar hij bleef wel op dezelfde manege staan, dat meisje kon hem dus lang niet aan, en nu komt die vriendin van mij die de pony verkocht heeft nog vaker op de manege dan eerst omdat ze dat meisje helpen moet met de pony
en ze had hem juist verkocht omdat ze er te weinig tijd voor had
koop dus een paard die bij je past, en verkoop geen paard aan iemand die niet bij het paard past

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 11:42

Dat slaat toch hopelijk niet op jou, he Danielle, ik hoop het echt niet!!!

Danielle
Berichten: 236
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-01 12:19

Hey,
Nee hoor het slaat niet op mij!
Persoonlijk vind ik dat als het paard te moeilijk is voor de koper, je hem niet moet verkopen, dat is vragen om problemen en wie weet waar je paard dan uit komt. Je wil toch ook het beste voor je paard? Maar toch zie je het veel, dat er alleen aan het geld gedacht wordt en dat het paard snel verkocht wordt.
Groetjes Danielle

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 12:21

Daar heb je gelijk in, gelukkig heeft het niks met jou te maken!!! Party!!

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 13:30

Moeilijk…ik heb me schuldig gemaakt aan beide…ik heb een bok gehad die als je hem niks vroeg ook niets deed. Maar zodra je hem achter de vodden zat werd hij vervelend, dwz aan de hand. Ik heb in zes maanden tijd 1 bok van hem gehad, maar aan de hand was hij vreselijk irritant. Hij rukte zich los en zo…Ik had niet gelijk aanleiding maar ik vertrouwde hem niet echt. Het klikte niet en ik heb hem verkocht. Het vrouwtje (30+) dat kwam kijken had al eens aan arabiertje gehad en dit was haar vierde eigen paard. Ze kwam met een vriendin die er niet al te veel kijk op had en ze gilden tegelijk en direct hoe fan-tas-tisch ze mijn paard vonden. Ze stapte erop en vond hem te gek. Ze vroeg er ook niks van. Ik heb gezegd dat hij aan de hand vervelend kon zijn als je hem bijv. met een zweep achter bij tikte en hun reactie was ‘ja wie doet dat dan ook’. Ze wilde hem absoluut hebben dus toen was hij verkocht. Zonder ront. keuring en of ik even de klinische wilde regelen…(daar was ze zelf dus ook niet bij aanwezig). Tja, sorry maar dan ben je dom bezig als koper. Maar ja ze is drie keer wezen rijden en alles ging toppie, ik dacht dat ze omdat ze er toch niks van vroeg wel mee overweg zou kunnen. En heb over niks gelogen maar heb ook niet elke drakenactie verteld.
Bij mijn Trakkie, waar ik he-le-maal kapot van was, heb ik specifiek naar een goed passend adres gezocht en daar ook flink op ingeleverd. Was ander verhaal vond ik.
Ik ben er wel achter gekomen dat ik het niet leuk vind om een paard te verkopen, los van dat je afscheid moet nemen van het dier. Hoewel ik om de eerste weinig verdriet heb gehad…

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 14:08

Hangt ervan af.. als je ook maar enig medeleven met je paard hebt, dan zal je hem niet aan de verkeerde eigenaar verkopen. Ik heb al een lijst van mensen die geen ponies van ons direkt zullen kopen...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 14:54

om die redenen laat ik een verkoop evt. ook niet doorgaan joost. Ik wil inderdaad dat het paard goed terecht komt, en dat is bij mensen die er goed mee overweg kunnen en er tevreden mee zijn. MAar Gail, die mensen die dat ene paard van jou kochten, weet jij hoe dat afgelopen is? Hebben ze dat paard nog? Daar zou ik toch nieuwsgierig naar zijn.

Clautje

Berichten: 14584
Geregistreerd: 13-05-01
Woonplaats: Hazerswoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 14:58

Ja, ik zou hem verkopen.
Die koper maakt zelf de keuze of zij hem passend vind!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 15:35

Dat hangt er vanaf hoe erg je van het paard af wil. Klinkt heel cru, maar ik heb een paard gehad, wat ik veels te snel gekocht heb, zonder eerst goed naar haar te kijken.
Thuis bleek het een enorme etter en klier te zijn. Die heb ik na een half jaar verkocht. En ik heb toen wel gezegd dat ze niet de makkelijkste was, maar niet dat ik haar wegdeed omdat ze onhandelbaar was. Gelukkig was het een meisje van een jaar of 25, zij had wel veel ervaring en kon goed de baas over mijn paard zijn.
Toen hebben ze haar meteen gekocht en ik heb nooit een slecht woord van hun over mijn ex-paard gehad, ze zeiden alleen dat ze wat sterk was.