even een heel angstig moment + een goede rijles.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

even een heel angstig moment + een goede rijles.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-04 10:04

Gisteren ben ik met mijn paard naar mijn instructeur geweest om voor het eerst in groep te gaan rijden. Ze is 5 heeft eigenlijk nog nooit echt een groep paarden gewerkt. Op 3-jarige leeftijd heb ik het geprobeerd maar de kleine kinderen waren bang van haar omdat ze zo groot is en nogal zich enorm kan imponerend opstellen. De kleine kinderen wilden na de 2de keer niet meer meerijden en dat vond ik zo sneu voor de kleintjes dat ik maar niet meer in de groep ben gaan rijden. Dus gisteren aangekomen, paard van de wagen gehaald en mijn vader wandelde met haar naar het hek om naar de binnenbak te gaan. Komen er daar net op het moment dat hij het dichtgebonden hek (vanwege de honden die anders altijd weglopen) wilt openen toch wel 2 gigantisch kipwagens van wegenwerkers aangereden met voor hun voertuig maximum snelheid en veel lawaai aangereden. Denk je dat die mannen snelheid minderden of zelfs maar stopten bij het zien van een heel angstig rondspringend paard? Nee hoor Stoom uit je oren reden vrolijk verder terwijl mijn paard bijna onder het 2de voertuig sprong van angst. De 2de chauffeur zat zelfs vrolijk met zijn mobieltje te bellen. Nu denken jullie waarschijnlijk waar was jij. Ik kwam op een 50-tal meter aangestrompeld met mijn armen vol tuig en kon niet op tijd bij hem zijn. Ik dacht nu is het om zeep om een rustig les te hebben. Heb eerst Sultana rustig opgezadeld en nog wat tot rust laten komen en haar daarna nog effe gelongeerd om de stress erwat uit te lopen. Ondertussen waren mijn mede lessers erbij gekomen. Ik stapte op en stapte wat rond aan de lange teugel. Zodra de les begon heb ik mijn teugels opgenomen en nog wat gestapt zodat ze echt snapte dat ze moest luisteren naar mij en niet in de andere paarden hun achterwerk mocht lopen. Haha! . De eerste minuten in draf was wat afwachten wat ze ging doen met de andere paarden naast haar liepen of voor haar of achter haar maar ze gedroeg zich goed zodat ik na een tijdje haar echt aan het werk kon zetten. Ze was soms wat angstig als er een paard wat dicht kwam op een volte of in tegengestelde richting kwam maar ze liet zich toch voorwaarts rijden. Wel gemerkt dat dit geen paard is voor groepsdressuur. Ze heeft veel te ruime gangen daarvoor Haha! . Op haar normale arbeidsdraf moest ik vaak afdraaien naar een volte of moest ik de binnenhoefslag nemen of ik reed in de anderen hun achterwerk Haha! . Voor de rest ging het echt toppie. OK dan! OK dan! Was echt trots op haar gisteren. Zelfs nadat er een ander paard eventjes voor wat vuurwerk zorgde door flink te schrikken van iets en wat te bokken, sprong zij eventjes gewoon op zij maar bleef na een beloning van mij voor rest heel erg kalm. Als dit zo verder gaat kan ik echt denken om volgend jaar eindelijk weer wedstrijden te kunnen gaan rijden

Jolan
Berichten: 374
Geregistreerd: 15-10-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 10:32

Gewoon doorgaan, dan wens ik je veel succes met je toekomstplannen.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 10:39

Ik had wel even moeite om het hele stuk te lezen, af en toe dacht : wat bedoelt ze nu? Bloos Haha!

Als ik het goed begrijp rijden jullie achter elkaar aan in een groepsles. Dat is voor jou dan lastig als je vaak moet afwenden en voltes rijden, maar het is wel lekker dat je paard kan wennen aan andere paarden.

rona
Berichten: 2902
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 11:17

Goed hoor dat het na dat met die vrachtwagens toch nog ging en dan ook nog voor de eerste keer weer echt in een groep!
Veel succes met de rest OK dan!

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-04 11:19

essie79 schreef:
Ik had wel even moeite om het hele stuk te lezen, af en toe dacht : wat bedoelt ze nu? Bloos Haha!

Als ik het goed begrijp rijden jullie achter elkaar aan in een groepsles. Dat is voor jou dan lastig als je vaak moet afwenden en voltes rijden, maar het is wel lekker dat je paard kan wennen aan andere paarden.



Ik weet niet hoe het bij jullie in Nederland is in een manege groepsles maar hier rijden ze bij de meeste maneges dus inderdaad achter elkaar. Ken zelfs een manege waar sommige paarden echt op een bepaalde plaats in de groep moeten zitten ofdat er anders een schoppartij wordt. Bij mijn instructeur hoef je je niet echt in een rij te rijden maar soms ontkom je er niet aan dat je eventjes achter een ander paard moet blijven en dat er nog andere paarden achter je zitten. zo moesten we gisteren met de zes ruiters die er waren ons opsplitsen in 2 grote voltes. Zo heb je wel een paard eens voor jouw en achter je. Ik rij vooral in groep om het paard te leren dat andere paarden echt niets doen als ze eens langsscheren wat je nog wel eens tegenkomt op een druk voorterrein op een concours. Het zijn voor haar goede lessen en zo blijf ik ook onder controle van mijn instructeur zonder dat ik nog eens een extra privéles moet nemen. Ik heb al 1 keer in de week privéles dus ik het altijd handig als ik dan nog een keer in de week het geleerde onder zijn supervisie kan doen zonder dat hij echt constant er staat op te kijken (hopelijk heb ik dit goed uitgelegd. het is soms moeilijk onder woorden brengen wat je eigenlijk bedoeld.) Het enige wat hij eigenlijk vraagt is dat iedereen op dezelfde hand rijdt. Dus ofwel linkerhand ofwel rechterhand voor de rest ben je min of meer vrij in wat je doet. Hij vraagt in uur les ook wel enkele gezamenlijke oefeningen hoor zoals slangenvolte, of wijken voor de kuit of schouderbinnenwaarts. Maar het hangt ook van je niveau van rijden af of je dit moet doen of niet. Soms rijden gevorderden en beginners (dit zijn dan wel geen echte beginnelingen hoor) samen.

Snappen jullie het nog?