Waar leer je van rijden? Altijd hetzelfde of steeds and

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-01 18:47

Waar vinden jullie dat je meer van leert? Telkens op hetzelfde paard rijden: leer je goed kennen en dus goed te berijden. Of is steeds een ander paard beter omdat je zo met verschillende karakters leert omgaan?

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 18:49

Als je net begint met rijden en zelf dus nog veel moet leren is het goed om vaak op verschillende paarden te rijden, dan leer je zo veel mogelijk dingen oplossen en daar heb je later alleen maar plezier van, handigheid en routine krijgen.
Als je wat verder bent (of wilt komen) dan werkt dat het best op steeds hetzelfde paard omdat je die dan door en door kent en zo steeds een stapje verder kunt komen richting het maximaal haalbare.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 18:53

uhm, vind het bijde goed. van de ene kant is het goed om met 1 pony ver te komen, maar door verschillde pony's te berijden leer je meer. denk ik.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 18:55

beide...
doordat ik 1 vast paard heb waar ik op kan oefenen en die helemaal naar mijn hand staat kan ik op andere paarden vaak ook makkelijker dat gevoel naar boven halen. door dat steeds vaker bij andere paarden te doen wordt je er steeds handiger in

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 18:57

ik denk dat je een paard moet hebben waar alleen jij (of bijna niemand anders op rijd)
en daarnaast een boel paarden waar je afentoe op rijdt. zo blijf je leren (andere paarden) maar kan je ook verder komen (met het ene paard)

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 19:38

Ik vind dat je op zo ongeveer elk paard moet kunnen wegrijden. Iemand die op 1 paard kan rijden kan niet rijden. DAt paard gaat immers ook een keer dood en dan sta je nergens meer.

Wel is het handig als je 1 paard hebt waar je mee verder kunt komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 20:28

Ik heb vroeger op veel verschillende paarden gereden.
Dit ware jonge paarden en hier heb ik ontzettend veel op geleerd.
Elk paard heeft een ander karakter en heeft andere omgang nodig.

Nu rij ik alleen op Kawa en kan ik dus oefeningen als bv travers en keertwendin gaan oefenen wat natuurlijk op een 3 jarige niet gaat. Dus nu leer ik die dingen weer.

Dus van allebei leer je veel.
Naar mijn inziens kan het 1 niet zonder het ander.


_________________
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: runningkawa op 2001-12-03 19:38 ]</font>

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 20:34

ik ben het wel eens met steef.
vroeger reed ik veel verschillende paarden, wel recreatief maar toch.
de afgelopen 4 jaar heb ik hoofdzakelijk alleen op felix gereden en ik merk het gelijk als ik op een ander paard zit. Ik heb het idee dat ik niet meer kan rijden. als ik eenmaal zit gaat het wel hoor. Nu heb ik Danno erbij dus kan ik wat vaker afwisselen.
3 weken na Ijsland heb ik echt heerlijk onspannen gereden op mijn eigen paard maar nu wordt het alweer minder, je valt weer terug in je oude ritme zeg maar.
Ik wou dat ik wat vaker op andere paarden kon rijden.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 22:07

Ik ga toch echt voor verschillende paarden, daar leer je het meeste van. Een vriend van mij heeft leren rijden op zijn eigen paard en dat ging prima. Maar hij stapte op een ander paard en dat ging a la minuut met hem aan de kletter, hij reed dit paard op dezelfde manier als zijn eigen paard en dat had dus geen effect, kortom we zijn er met zijn allen voorgesprongen om het paard tot stilstand te krijgen.
Mijn idee daarvan is niet dat hij had leren paardrijden, maar hij had leren rijden op zijn eigen paard. Paarden aanvoelen leer je echt door op verschillende types en karakters te rijden!

Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-01 23:37

Het idee van vooral je eigen rijden en zo af en toe een ander vind ik wel goed. Zo weet je hoe het voelt als het goed gaat en dat kan je dan ook bij die andere paarden proberen voor elkaar te krijgen. Bovendien ljkt me ook het leukst. Kan je lekker met je eigen rijden (wat is nu leuker dan dat?) en vooor de afwisseling op een ander is ook wel eens leuk.