Discussie; paarden worden teveel vermenselijkt

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 09:33

Ik ben het voor een groot deel met Fitzroy eens. Je kunt wedstrijdpaarden en recreatiepaarden gewoon niet met elkaar vergelijken. Een recreatiepaard kan je over het algemeen veel soberder houden. Een wedstrijdpaard moet echt niet zo dik in het haar zitten want ten eerste gaat de conditie dan achteruit en ze worden veel sneller ziek. Ik scheer zelf niet, maar voorkom het door op tijd een deken om te doen. Maar nu de paarden op een boerderij staan ben ik wel wat makkelijker geworden dan toen ik nog op een dressuurstal stond. Mijn paarden hebben trouwens allebei een deken op, maar glimmen erover.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl


Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 09:39

Mijn paarden gaan ook altijd naar buiten en in de zomer de hele dag op het land, niets mis mee hoor (alleen krijgen ze wel grasbuiken maar dat is dan niet anders). Wat betreft de DA, die komt zelden bij mijn paarden omdat ik meestal zelf wel weet wat er aan de hand is en hoe ik ze kan behandelen.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl


Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 13:34

Phia ik weet niet over wie jij je zo kwaad maakt, maar ik denk dat het nogal overdreven is en dat iedereen het beste wil voor zijn paard. Ik ken toppaarden die ook verwend worden, die met 2 dekens op stal staan, maar die het super goed hebben. 3x Per dag eruit, veel afwisseling, en die hebben veel plezier in hun leven. Ik ken ook paarden op de 'natuurlijke' manier worden gehouden en lang zo happy niet zijn, die met weer en wind in de kou staan en die er niet bepaald vrolijk en gelukkig uitzien. Geef mij dan maar het 'verwende' paard dat glimmend in zijn vel zit en een gelukkige uitstraling heeft.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 16:54

Ik heb het geluk dat mijn paarden veel buiten kunnen op deze stal, maar op mijn vorige stal kon dat niet. En eerlijk gezegd kan ik het me best voorstellen dat als je een super duur paard hebt (van een halve ton ofzo) dat je daar best voorzichtig mee om gaat. Nu moeten jullie me niet meteen gaan aanvallen dat alle paarden evenveel waard zijn enzo, want dat is natuurlijk ook zo. Maar het is gewoon niet leuk als je een toekomst hebt met een goed paard, dat het dan verpest wordt doordat ie een trap krijgt van een ander paard of zich verstapt of uitglijdt in een natte wei. Ik zou met zo'n paard ook gewoon anders omgaan, maar ik zeg dus niet: nooit naar buiten, want ze moeten natuurlijk zoveel mogelijk naar buiten en er veel uit komen. Er zijn gewoon zoveel manieren om paarden te houden en het ene paard moet wat soberder gehouden worden dan het andere. Ik doe mijn paarden er gewoon geen plezier mee om ze in keiharde regen naar buiten te doen, een ander paard zit daar misschien niet mee. Je kan gewoon niet alle paarden over 1 kam strijken, dat gaat niet.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 18:51

Pony's worden sowieso gemiddeld ouder dan paarden, ze zijn veel sterker dan paarden. En ik ken ook zat dressuurpaarden die 'verwend' zijn maar toch een hele respectabele leeftijd hebben gehaald.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 14:17

Phia, waarom ben jij dit topic begonnen? Om iemand aan te vallen ofzo? Dat idee heb ik wel namelijk. Laat iedereen toch lekker in z'n waarde. Tenzij iemand een paard niet goed behandeld, maar je kan er wel van uitgaan dat iedereen hier op bokt het beste voor zijn paard wil.

En nogmaals, paarden worden gewoon op verschillende manieren gehouden en er is niet 1 goede manier. Wat wel duidelijk is, is dat paarden zoveel mogelijk beweging nodig hebben. Toppaarden komen daarom 3x uit hun box, maar mogen meestal niet los in de wei (uitzonderingen daargelaten). Andere paarden (bijv. recreatiepaarden) staan dag en nacht op het land. Wat is beter? Ja het is 'natuurlijker' om het paard dag en nacht in het land te gooien, maar als het ons alleen maar gaat om het zo natuurlijk mogelijk houden van paarden, dan moet je er ook niet op gaan zitten!!

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 14:22

Oke sorry maar Phia heeft de laatste tijd vaker van dit soort topics waarin ze laat merken dat zij het allemaal zo super voor elkaar heeft en anderen niet. Alsof zij het alleen maar goed doet. Laat iedereen toch gewoon in z'n waarde!

En je hoeft niet meteen zo te schreeuwen. Boos!

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 14:24

Maar vind je deze uitspraak normaal dan??

"Ik ken hier op Bokt een paard die behandeld wordt alsof hij een topdressuurpaard is. Het paard is nix gewend en gaat van alles mankeren. Er is nog iemand die dat paard heel goed kent en denkt daar precies hetzelfde over."

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 15:03

Precies, dat bedoelde ik! (Reactie op Laura). Als anderen het op een andere manier (moeten) doen is dat niet per definitie minder goed of zelfs slecht. Ik heb toevallig het geluk dat mijn paarden nu iedere dag al buiten komen als ik werk (tenzij het heel slecht weer is) maar op de vorige stal kon dat gewoon niet. Dan is het gewoon heel vervelend maar kunnen de paarden er overdag niet uit. Het is dan gewoon niet anders, je moet toch werken om je paard te kunnen betalen en we hebben niet allemaal het geluk dat Phia heeft om iedere dag bij de paarden te kunnen zitten!

_________________
Don't care what people say
Just follow your own way
*Enigma*

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Jura op 2001-12-04 15:05 ]</font>

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 15:05

Citaat:
Op 2001-12-04 14:59, schreef imker:
Tuurlijk leggen we ons paard een deken op als het kouder wordt, maar mijn paard gaat dus elke dag naar buiten, behalve als het met bakken uit de hemel komt. Vrieskou of motregen, buiten is beter dan binnen. Het enige wat ik van de zomer heb gedaan, is Imker binnengehouden als het zo heel erg warm was, en dan 's nachts naar buiten, zonder dazen en vliegen....




Tja dat is jouw manier maar dat wil niet zeggen dat een ander het meteen slecht doet als ie het anders doet, dat bedoel ik dus. Ik wil mijn paarden gewoon niet 's nachts buiten hebben, maar daarom is dat niet meteen slecht ofzo. Zie je nou dat iedereen het op een andere manier doet en dat er meerdere manieren goed kunnen zijn?

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 16:22

Maar Phia, waarom val je dan mensen aan die het anders (moeten) doen dan jij?? Verward

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 18:49

Er staat niet in dat hij het over zijn paard heeft, het gaat hier om een voorbeeld van paarden van verschillende 'prijsklassen', en hoe hij daar mee om zou gaan.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 09:19

Citaat:
Op 2001-12-04 21:06, schreef PhiaBink:

FF Of-topic

Alsof wij niet hoeven te werken voor de paarden en wat denk je van het onderhoud.!!!!!
Wij hebben helaas geen geldboompje in de tuin. Wij gaan niet op vakantie, wij kunnen niet ff een weekend weg. Uiteten is ook wanneer het kan.

We hebben er voor gekozen en wij leven nu eenmaal voor de dieren die hier rond lopen. Vakantiegeld en 13de maand gaan op in het huis en de stallen. Zomervakantie is verbouwen en hooien en 3 weken op het strand liggen is er niet bij. Henk werkt bij de KLM en ik heb 2 pensionpaardjes waaraan ik wat verdien. Dus ........




Ik wil hier nog even op reageren. Ik werk ook hard om mijn paarden beweging te geven en alles eromheen. Zowel op kantoor, als bij de paarden zelf. Straks komt er een derde paard (hoef ik overigens niet zelf te betalen) en dan ben ik echt fulltime aan het werk, maar ik kies hier zelf voor. Ik kan ook niet op vakantie, ja af en toe naar een huis waar Claudia en op passen maar dan gaan de paarden mee. Ik moet er heel veel voor laten.

Jij hebt het geluk dat je een man hebt die voor een 2de inkomen zorgt zodat jij thuis bij de paarden kan zijn, en geloof me, dat is ook mijn wens.

MAAR... als ik het ooit voor elkaar krijg om ooit thuis paarden te houden en ze de hele dag buiten te kunnen hebben en precies kan bepalen wat ik met ze doe, dan zal ik NOOIT andere mensen veroordelen die het anders doen, omdat ze gewoon die kansen niet hebben of omdat ze het anders willen. En dat bedoel ik, veroordeel andere mensen niet als ze het anders doen dan jij.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 09:32

Gaaaap

Je snapt hem echt niet he?? *LOL*

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 11:19

Lovely begrijpt precies wat ik bedoel.

En Mytens, als ik kon kiezen, zou ik ook op een boerderij wonen met paarden aan huis en een man die werkt, maar daar gaat het helemaal niet om! Het lijkt wel alsof je het niet WIL begrijpen!

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 12:05

Ben het met je eens Merel, topsporters krijgen ook een goede begeleiding, niets mis mee. En zo zijn er dus verschillende manieren om met paarden om te gaan, die allemaal goed kunnen zijn! Lachen

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 14:45

Esther, ik begrijp helemaal wat je bedoelt, je moet duidelijk en consequent omgaan met dieren en niet lopen tuttelen en het onnodig ingewikkeld maken. Maar in zekere zin behandel je kleine kinderen net zo (denk ik Haha!), want daar moet je ook duidelijk en consequent tegen zijn. Alleen dan misschien niet te vaak een tik uitdelen. Haha!

Puck, ik denk dat je gelijk hebt dat fulltime in de paarden harder werken is, lichamelijk dan, want er komt heel veel bij kijken, terwijl het op kantoor veel relaxter is. Maar ik moet zeggen dat ik het nu beide een beetje heb. Op vrije dagen kom ik 3x per dag bij de paarden, op werkdagen maar 1x. Maar wat ik doe is niet alleen rijden, maar ook stallen mesten, voeren, de bak aanharken, etc etc. Maar goed, dit was eigenlijk heel erg offtopic.

Mytens, ten eerste hoef je je niet zo druk te maken en ten tweede begrijp ik wel wat Merel bedoelt. Toen Lotje in de zomer dag en nacht in de wei liep (en dus een recreatiepony was op dat moment), en ze liep kreupel, dan keek ik het rustig een paar dagen aan en meestal verdween de kreupelheid weer, door de vele beweging die ze zichzelf gaf in het land. Bij een paard dat actief in de sport loopt, ga je er meteen achteraan. Als je dagen of weken niet kunt rijden en je weet niet wat er is, is dat heel frustrerend, je training wordt verstoord zeg maar, je planning ook (misschien heb je je ingeschreven voor wedstrijden), en zo'n paard staat dan maar op stal, je wilt weten wat je wel en niet kunt doen. Dat heeft niets te maken met dat je het ene paard minder vindt dan een ander.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 15:38

Ja dat vind ik ook!

Maar Mytens, waarom vind je dat mensen het zwart-wit zien, misschien lees jij gewoon niet goed wat mensen eigenlijk bedoelen en trek jij overhaaste conclusies. Want volgens mij zijn we het uiteindelijk in grote lijnen met elkaar eens hoor!

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Freekfuchs, Iccc, Mark0919, mooney en 53 bezoekers