Hoefschoenen en de gebruikerservaringen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Hoefschoenen en de gebruikerservaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-04 13:17

Naar aanleiding van dit topic http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=202702&highlight= ben ik eens benieuwd naar de ervaringen van de gebruikers van hoefschoenen.

Aangezien de meeste bokkers de test in de Bit slecht vinden, kunnen we zo onze eigen ervaringen eens verzamelen en kijken wat daaruit komt.

Zet hieronder jouw reactie neer met daarin:
*Welke hoefschoenen je hebt
*Waarvoor gebruik je ze
*Wat voor hoeven heeft je paard (kwaliteit en vorm)
*En wat je ervaringen er tot nu toe mee zijn

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-04 13:22

Zal gelijk zelf maar beginnen Haha!

Ik heb de Easyboot
Ik gebruik ze voor het buitenrijden (meestal over verharde wegen)
Mijn paard heeft vrij steile hoeven. Wel zijn haar hoeven erg hard en sterk.

Ik heb de schoenen nu 2 keer kunnen testen buiten. Beide keren langer dan een uur aangehad. Ze gaan makkelijk aan en zijn goed af te stellen met de skisluiting voor.

Ze liep er gelijk de eerste keer op weg alsof ze ze al jaren had Lachen Ook met de draf liep ze veeeel beter dan wanneer we met blote voeten buiten waren.

Met het uitdoen heb je idd een platte schroevendraaier nodig om de schoen uit te wrikken (gaat best makkelijk). Ik heb van de puntjes in de zijkant van de schoen nog geen beschadigingen gezien op haar hoeven.

Enige minpuntje tot nu toe is dat de schoenen iets gingen draaien om haar hoef, maar ik denk dat dat een kwestie van afstellen.

Al met al ben ik er erg tevreden over en heb al helemaal zin in lekker veel draven buiten met de zomer Lachen

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 13:52

gebruik je zoekfunctie, ik ga mn verhaal niet voor de 40e keer neerzetten.... zoek op hoefschoen of een van de merken en er gaat een wereld voor je open

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 13:59

ik heb zowel de Marquis als de Old Mac's geprobeerd. Mijn paard heeft normale hoeven. Sterk en normaal van vorm. Mijn paard kreeg er telkens schuurplekken van hoe lang ik ook opbouwde. Ik gebruikte ze voor buitenrijden.

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-04 15:46

Vippie schreef:
gebruik je zoekfunctie, ik ga mn verhaal niet voor de 40e keer neerzetten.... zoek op hoefschoen of een van de merken en er gaat een wereld voor je open


Verkeerde been uit bed gestapt of gewoon niet in staat normaal te reageren???

Als je zelf ook de zoekfunctie gebruikt zie je dat ik al eens uitgebreid verslag heb gedaan.

Het idee is alleen maar om nu n.a.v. de test van bit en de reacties daarop van de bokkers centraal in 1 topic te verzamelen als soort gebruikerstest en dat ook eens bij Bit laten weten. De meeste mensen die gereageerd hebben in topics hadden hun hoefschoenen toen net aangeschaft en hebben inmiddels ervaren hoe de schoenen zijn in gebruik.

Als je niet wilt reageren, dan doe je dat gewoon niet.

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 17:31

Ik had Marquis schoenen en ik was heel enthousiast.. Totdat ik ze op het asvalt echt uit ging proberen.. Dus draven enzo.. Dat ging helemaal niet lekker. Hij liep gewoon echt niet lekker op die schoenen. Nou is hij een tijdje kreupel geweest dus na die periode maar weer geprobeerd maar hij bleef zonder schoenen lekkerder lopen dan met.. Ze lagen dus ongebruikt in mn kast, hartstikke zonde!
Ik heb conctact gehad met Horsebalance (leverancier Marquis) en dankzij hun goede service hebben we dit kunnen oplossen.
Nu gaat mijn paardje dus weer op blote voetjes door het leven Lachen

Ik vind de test in Bit eigenlijk kant nog wal raken.. Hoe kun je nou aan de hand van 1 keer proberen bepalen of schoenen wel of niet geod zijn?
In de handleiding van Marquis staat ook duidelijk aan gegeven dat je de het gebruik van de schoenen op moet bouwen. Als zij een paard dan meteen 20 minuten met die schoenen laten lopen vind ik het niet raar dat dat paard schuurplekken kreeg...

Hoefschoenen kunnen imo een geweldige oplossing zijn maar werken niet voor ieder paard.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 17:37

Poohbeer"]
[quote="Vippie schreef:
gebruik je zoekfunctie, ik ga mn verhaal niet voor de 40e keer neerzetten.... zoek op hoefschoen of een van de merken en er gaat een wereld voor je open


Verkeerde been uit bed gestapt of gewoon niet in staat normaal te reageren???

Als je zelf ook de zoekfunctie gebruikt zie je dat ik al eens uitgebreid verslag heb gedaan.

Het idee is alleen maar om nu n.a.v. de test van bit en de reacties daarop van de bokkers centraal in 1 topic te verzamelen als soort gebruikerstest en dat ook eens bij Bit laten weten. De meeste mensen die gereageerd hebben in topics hadden hun hoefschoenen toen net aangeschaft en hebben inmiddels ervaren hoe de schoenen zijn in gebruik.

Als je niet wilt reageren, dan doe je dat gewoon niet.
[/quote]

Als je dat even iets duidelijker had uitgelegd... ik had zoiets ohnee alweer zo'n topic (nr 234567789 zo'n beetje)...
Maar dan nog, als je even zoekt kun je veel gebruikserervaringen vinden, beetje kopieren en plakken en voila je hebt een pracht van een overzicht.
Zoek op Tjody en Hoefschoen of gympies en Smit en je ziet mijn verslagen van mijn schoentjes van Smit die ik met endurance gebruik.
Succes!

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 22:21

Ik heb Smitjes, en heb ze alleen voor de buitenritten.
Rinkja haar hoeven zijn wel sterk, maar groeien langzaam waardoor hij het beslaan de nieuwe nagelgaten steeds vlakbij de oude kwamen te zitten, en haar ijzers heel snel alweer los zaten.
Ze voldoen heel goed met rijden, maar het aan- en uittrekken is in het begin wel heel moeilijk omdat het rubber dan nog stug is, en je er zelf ook even handigheid in moet krijgen.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 22:29

En probeer ook even VrijRuiter nr. 3 van 2003 (juninummer) te bemachtigen via een willekeurig NVVR-lid Haha!. Daarin staat ook een artikel waarin gebruikers van diverse soorten en merken hoefschoenen aan het woord komen en over de voor- en nadelen vertellen.

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 19:03

Ik heb sinds kort Dallmer hoefschoenen voor Guinness, ik heb haar van de ijzers af gehaald, omdat ze erg vaak een ijzer verloor. Guinness heeft sterke, gelijkmatige hoeven en staat netjes recht op de benen. Ik heb tot nu toe 3x gereden met de schoenen, ze zitten heel netjes, Guinness liep er zo op weg. Ze zijn erg gemakkelijk aan en uit te trekken. De schoenen stel je helemaal af op de hoeven van je paard. Bij de eerste rit verloor ik tot 2x toe de rechterschoen, die heb ik dus nog iets versteld, nu is het goed. Ze heeft helaas wel wat schuurplekjes in de kootholtes gereden (te snel te lang gereden op zeer enthousiast paardje Haha! ) door de bovenrand van de schoenen. De plekjes zijn nu weer genezen en ik ga het nu toch even rustig proberen op te bouwen, ondanks dat Guinness nergens last van lijkt te hebben. De schoenen kosten € 130,- per paar, je krijgt er een soort van sokken bij geleverd, reserve schroefjes en reserve sluiting. Schoenen zien er heel degelijk uit vind ik.

pmarena

Berichten: 48107
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 21:49

Nou , bij deze voor mij de laatste keer dat ik over mijn hoefschoen-ervaringen ga vertellen , en maken de Mods er maar een Sticky van hoor

Zal het even helemaal voor eens-en-altijd uittypen *kuch*

Eerste ervaring was met 7/8 Arabiertje van 17 dat een probleem had met een kreupel beentje , dit bleek later veroorzaakt te worden juist doordat het been ernaast niet goed was. Ook artrose , en moest in het begin op stal met 3 x per dag 10 minuutjes stappen. Is corrigerend bekapt , werd te kort gedaan waardoor ze even bloedde. Dus voor die 3 x 10 minuutjes per dag hoefschoentjes gekocht zodat haar hoeven konden herstellen zonder te slijten.

Waren Easy Boots.

In mijn herinnering van 6 jaar geleden :

Erg rot aan te trekken , mij lukte het zeer moeilijk , was een echte krachttoer... ik vond ze ook niet geweldig zitten , erg plasticerig en glad-achtig..viel er absoluut niet voor en vond het maar stomme dingen.

Pastten ook niet geweldig... weet nog dat ze erg snel sleten en dat met die korte stap-stukje alleen maar , nog zo veel mogelijk door gras ook !

Erge afknapper iig. Maar tegenwoordig hoor ik juist hele goede verhalen van ook mensen buiten bokt Haha! over de Easy Boots. Wel lijkt het een probleem dat ze toch tijdens de rit uitgaan , maar dat lijkt afhankelijk van de vorm van de hoef. Vrijwel alle hoefschoenen zijn gemaakt voor brede hoeven. Dus meer breedte dan lengte.

En daar heb je al een probleem als je een paardje hebt met smallere hoeven , dus MEER lengte dan breedte. Als je dan schoentjes van de juiste lengte koop (zodat ze er in past...) dan hou je een stuk in de breedte over wat leeg blijft , en daar wordt het allemaal niet steviger en stabieler van , logisch gezien. Ook worden de hoeven breder gemaakt dan het paard gewend is en kunnen de schoenen tegen elkaar gaan strijken.

Toen ik Rena kocht had ze ijzers onder.
Ik heb dat ook een paar maanden voortgezet , maar het was elke keer prijs met de ijzers : weer afgetrapt en dan kun je weer zoeken in de wei .

Gevaarlijk dus , dat er ergens een ijzer met omhoog stekende nagels ligt te wachten tot er een paard doorheen galoppeerd of met rollen erin terecht komt...brrrrrr (ik bedenk altijd de meest akelige scenario's Haha! )

Daarbij liep ze ook voor geen meter als ze een ijzer kwijt was en kon ik haar dus niet laten werken naast de weidegang die ze elke dag kreeg.

Alleen de hele dag op de wei rondhopsen was niet genoeg voor haar , als ik haar maar 1 dag zonder werk "liet staan" dan was het meteen feest de dag erna : alles eng en een echte paniekzaaier onder m;n kont , op het gevaarlijke af Scheve mond

Dat kon ik dus niet gebruiken..

Ook vond ik het aftrappen erg link , straks verzwikt ze iets tijdens het staan op haar eigen ijzer , of breekt er echt een groot stuk hoef mee af.

En ze ploegde met die ijzers ook heel haar wei om....

Tijd voor wat anders dus !

Kwam op het spoor van hoefschoentjes en was er door veel leeswerk en indenken inmiddels van overtuigd dat blootvoets het best was voor een paardelijf.

Heb de verschillende beschikbare schoentjes voor mezelf ge-analiseerd en heb de Old Macs gekocht omdat die er het fijnste uitkwamen vond ik.

Macs arriveerden , ik ermee naar Rena , ze alle 4 aangetrokken en weggestapt. Liep 3 pasjes als een haantje met van die hoge beentjes en toen liep ze heerlijk cool ermee rond al Cool

De springschoenen die ik eerder al had geprobeerd in de hoop het ijzer tegen aftrappen te beschermen , daar had ze langer voor nodig om aan te wennen *LOL*

Meteen een klein rondje naast de fiets gemaakt , vooral stappen en klein tukje draf af en toe om te zien hoe ze dat deed. Weg met stenen ernaast om de berm te verstevigen , van dat vrij grove gehakte puin.

Ik Rena een beetje opzij sturen zodat ze van de weg in die steen-berm moest. Ze wilde het ECHT niet , dacht dat ik gek geworden was Boos!

Maar toen ze het dan toch maar deed zag je haar opleven en na een meter of 10 over de stenen draven had ze een grijns van oor tot oor over dat smoelwerk , bij wijze van

Heerlijk natuurlijk met die zolen eronder , ze voelde die scherpe stenen helemaal niet ! 8)

Nouja , de derde keer zo'n beetje dat we er een half uurtje mee weg gingen kwamen we terug op stal en zag ik in haar achter-kootholte een bloederig plekje Bloos!

Zat er aan het boven-hoekje van het onderste flapje van het deel dat om de hoef heen gaat en met klitteband in de kootholte samenkomt , een heel plukje bloederig huid + haar , dat zag er echt niet uit !!

Dat was wel een heel slecht teken....

Heb toen erg veel ge-experimenteerd om beschadiging door dat hoekje te voorkomen. een stukje dikke deken achterin vastklemmen om de kootholte te beschermen : werkte goed , maar verloor ze onderweg Haha!

Dus dan maar helemaal in de zool van de schoen leggen met een stukje eruit stekend aan de achterkant ter bescherming

Helaas , ook dat liep ze eruit.

Inmiddels had ik bedacht dat de schoen ook wat draaide waardoor het schuurplekje in de kootholte ontstond. Dat draaien kwam dan weer omdat haar hoeven niet breed genoeg waren om de schoentjes mooi op te vullen waardoor ze stevigheid en steun van de hoef hadden.

Dus 2 insertje gemaakt van dik schokdempend stevig soort schuimrubber om tussen de hoefwand en de schoen te steken aan beide zijkanten.

Dit werkte goed !

Alleen Rena streek nog wel eens met haar achterschoentjes langs elkaar , die beentjes bewegen ook zo dicht langs elkaar van nature....

Dus toen besloot ik dat de schoenen zo weinig mogelijk aan de binnekant uit mochten steken , dus haalde ik de insert er aan de binnenkant uit en alleen een dikke aan de buitenkant , waardoor de schoen als het ware strak tegen de binnenkant van de hoef zat , maar toch de ruimte aan de buitenkant goed opgevuld werd. Hierdoor kreeg ze minder materiaal aan de binnenkant waardoor de schoentjes niet meer langs elkaar werden geschuurd. Schoentjes zaten ook mooi stevig door de inserts Lachen

Geprobeerd of verband / een sok / wat dan ook om haar kootholte werkte zodat het hoekje daar overheen kon glijden.

Maar helaas : het werkte een tijdje en dan zag je ineens weer een schuurplekje

Toen een stuk neopreen besteld en zelf een beschermertje geknutseld om met klitteband een soort bad in haar kootholte te bevestigen , een soort kogelbeschermer zeg maar maar dan helemaal van zacht neopreen en neopreen in de kootholte. Schoentje aan , neopreen zat al om het beentje vast met klitteband en het riempoje van de schoen ging nog eens om een deel ook , dus ik dacht dat dat wel stevig bleef zitten OK dan!

Helaas , na een tijdje bleek dat ook niet goed te werken.

Heb toen simpelweg 2 stukjes neopreen op elkaar genaaid en aan het binnenste flapje van de Macs genaaid met ijzergaren. Dat KON niet weg en zat altijd goed , kwam precies mooi tussen de kootholte en de punt van het andere eroverheen liggende flapje. Dat heeft altijd super gewerkt en vanaf toen waren de Old Macs helemaal super !! OK dan!

Rena haar hoeven hadden echter inmiddels een wat langere maat Macs nodig omdat ze bij de eerste wat teveel op de achterkant ging lopen , dat pastte niet lekker meer en ging ook best irritant piepen.

Dus een grotere maat overgenomen.

Die werden echter HELEMAAL erg breed (aan beide kanten een centimeter over ! Scheve mond ) en dat vond ik niet meer acceptabel om haar mee rond te laten lopen.

Na weer rondkijken wat dan WEL een geschikte vervanging zou zijn bleken de andere schoentjes dus ook veels te breed te worden bij de juiste lengte , helaas. Smitjes waren de beste optie , maar die trekken mij toch niet heel erg , hoewel ze wel mooi op maat worden gemaakt natuurlijk OK dan! Bovendien ook het ernaartoe moeten met alle gedoe van dien maakten dat ik dat niet echt wilde.

Was bezig met zadeltassen voor de Barefoot te bestellen en zag ineens toen ik weer voor de zoveelste dag achter elkaar op de site van Easy Care (van de Easy Boots idd Lachen ) keek , dat er die dag nieuwe schoentjes op stonden !!!!!

Zag er erg leuk en goed doordacht uit , en toen ik de maattabel bekeek werd daarin aangegeven dat bij Marena de lengte van haar hoef een maat 1 Boa-schoentje nodig had , en de breedte......verrek !! OOK de maat 1 !!! Verward Party!! Party!!

Bij andere schoentjes zat er wel een paar maten verschil tussen dus na het eerste enthousiasme werd ik toen HELEMAAL enthousiast natuurlijk !

Heb ze besteld en ze zouden zodra ze leverbaar kwamen (waren nog niet op de markt gebracht) naar me verstuurd worden , en ik kan ze nu dus als het goed is elk moment krijgen. Heb er erg grote verwachtingen van en ik hoop dat ze dat waarmaken. Ze lijken voor mij en Rena het beste wat er op dit moment verkrijgbaar is in alle opzichten.

Pasvorm , model , gebruiks-gemak ...hoe ze vormgegeven zijn : echt mooi !!! OK dan!