ruiterrijbewijs veluwetrail Laag Soeren

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

ruiterrijbewijs veluwetrail Laag Soeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-04 19:26

Wij willen met een groep een stukje veluwetrail gaan rijden, net als vorig jaar. Nu kunnen we een camping krijgen in Laag Soeren. Daar staat bij dat het ruiterrijbewijs verplicht is. Geen van ons heeft natuurlijk zo'n rijbewijs. In Twente is dat niet echt een issue.

Weet iemand hoe goed er gecontroleerd wordt op dat rijbewijs en wat de eventuele boete is, mocht je gesnapt worden?

JECKYLL

Berichten: 1411
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: VELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 20:15

Bij ons in het bos moet je ook een ruiterbewijs hebben.. maar ik moet zeggen dat ik in al die jaren dat ik hem heb (en dat is al bijna 10 jaar) nog nooit iemand naar mijn ruiterbewijs gevraagd heeft
Meestal zwaait de boswachter alleen en rijdt dan vervolgens weer door..
ook als ik soms geen gele plaatjes om heb.
Ik heb ook geen idee wat hiervoor de boete is, misschien kan ik het voor je opzoeken. En volgens mij krijg je eerst een waarschuwing, maar dat weet ik niet zeker Verward

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30626
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 22:09

Maar 1 iemand hoeft hem te hebben van de groep. Maar controle heb ik ook nog niet meegemaakt. Nu kom ik er ook weinig, ben er alleen toen een weekje wezen rijden. En daar moest je wel een ruiterbewijs hebben op die plek. We zijn wel de boswachter tegengekomen, maar die vroeg nergens naar.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 23:20

In de omgeving van laag-soeren wordt er wel redelijk streng gecontroleerd. Ik kom toch wel regelmatig de boswachter tegen en die kijkt toch echt wel naar de platen die je om hebt. Vaak als je die om hebt wordt er verder nergens naar gevraagd. En als je je normaal gedraagd besteden ze eigenlijk weinig aandacht aan je Knipoog

Maar ik vind het geen aanrader om in die omgeving zonder bewijs te rijden. Overigens wordt van alle ruiters een ruiter bewijs verwacht, en niet van 1 iemand in de groep.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-04 13:35

geldt het ruiterbewijs voor het gehele gebied rondom laag soeren? Met andere woorden kun je op andere plekken behalve die Veluwezoom wel leuk rijden? Als dat zo is, dan moeten we toch maar uitwijken naar Drente. Alle andere campings met stalling op de Veluwe zijn vol namelijk...

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 21:59

Zo ver ik weet is het voor de gehele omgeving verplicht een ruiterbewijs te hebben. Is zo beslist door de eigenaar van dat landgoed(eren).

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-04 22:20

sjakie schreef:
Zo ver ik weet is het voor de gehele omgeving verplicht een ruiterbewijs te hebben. Is zo beslist door de eigenaar van dat landgoed(eren).



Nou dat is gelukkig absoluut niet zo. Hier in Twente is een Ruiterbewijs absoluut niet verplicht. In Drente kunnen we rustig rijden zonder ruiterbewijs. Vorig jaar zijn we naar de Veluwe geweest, waar het nergens verplicht is (zelfs niet in park de hoge veluwe) behalve dat ene kleine stukje bij de posbank...

Op de site van de stichting recreatie ruiter staan de plekken waar het verplicht is in Nederland. Die zijn op 1 hand te tellen en er horen enkele landgoederen bij. Ik rij regelmatig in het Lutterzand (van Natuurmonumenten) en ook daar is geen ruiterbewijs verplicht. Haha!

Zou dat wel zo zijn dan heb je een probleem... er zijn 60.000 mensen die ooit zo'n bewijs hebben gehaald (waarvan een groot deel het ook heeft laten verlopen, omdat je het steeds moet verlengen) en er zijn zo'n 500.000 mensen die te paard wel eens op de weg komen.

Overigens mag je ook in ruiterbewijsgebied gewoon op de openbare weg zonder ruiterbewijs. Je bent in Nederland nl. eerst verkeersdeelnemer op je paard. En het ruiterbewijs is geen verplichting vanuit de verkeerswet Lachen

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 00:31

Citaat:
Overigens wordt van alle ruiters een ruiter bewijs verwacht, en niet van 1 iemand in de groep.


Da's niet waar... Check je boek maar eens goed...

Voor de rest ben ik het helemaal met Anya eens. Ipv zorgen voor voorzieningen voor alle ruiters is de SRR imo bezig om een beperkte groep privileges te geven. Hoe je je moet gedragen buiten (en in) de manege hoor je volgens mij gewoon te leren bij een goede manege of rijvereniging. Dat hoort gewoon bij leren paardrijden (of mennen). Het is imo geen apart onderdeel. De bijbehorende verzekering is leuk maar vaak overbodig. Laat dat eerst eens uitzoeken door je assurantietussenpersoon, die moet je daar uitsluitsel over kunnen geven.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 10:09

Anya schreef:
Vorig jaar zijn we naar de Veluwe geweest, waar het nergens verplicht is (zelfs niet in park de hoge veluwe) behalve dat ene kleine stukje bij de posbank...


dan weet je toch ook al waar het wel en niet verplicht is Verward

Ik rijd op de posbank en daar is het idd wel degelijk verplicht en wordt er ook behoorlijk fanatiek op gecontroleerd. Dus als je daar wegblijft is er geen probleem, toch???

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-04 11:38

Nee Sjakie want nergens staan de grensen precies vermeld. Ik kan op de routekaart van de veluwetrail zien dat voor bepaalde routes het bewijs verplicht is, maar of dat alleen het gebied van de route is of ook het directe gebied erom heen, en waar de grens precies ligt...Dat kan ik dus niet zien...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 12:31

Voor de stukken grond van Gelders Landschap rond Laag Soeren/Loenen is het verplicht, voor de grond van Staats Bosbeheer niet.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-04 13:56

Ilindra schreef:
Voor de stukken grond van Gelders Landschap rond Laag Soeren/Loenen is het verplicht, voor de grond van Staats Bosbeheer niet.


Kijk dat antwoord zocht ik nu. Haha! Dat is nu voor volgend jaar. Want we zijn uitgeweken naar 50 km ruiterbewijsloos ruiterpad in Drente.

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 14:15

annegti schreef:
Citaat:
Overigens wordt van alle ruiters een ruiter bewijs verwacht, en niet van 1 iemand in de groep.


Da's niet waar... Check je boek maar eens goed...



iedereen heeft een ruiterbewijs nodig. ik dacht ook altijd dat als 1 iemand het had het goed was, maar heb het vorig jaar toch nagevraagd en toen bleek dat iedereen een ruiterbewijs moet hebben in die gebieden.
Laag soeren/Loenen is erg mooi rijden. Maar vanuit laag soeren moet je eerst door een stuk verplicht bos voordat je in het zonder-ruiterbewijs-bos komt.

JECKYLL

Berichten: 1411
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: VELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 15:10

Bij ons op de manege hebben sommige mensen (instructeurs) een begeleiderspas, zodat je met de manegeklanten ook een bosritje kan maken... dan mag je dus wel mensen meenemen zonder ruiterbewijs en helaas ik heb er ook 1 gehad maar die is niet meer verlengd dus ik kan jullie (volgend jaar) niet door dat stuk 'heen loodsen' Haha!

scattie

Berichten: 39
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 20:09

Ik heb al zo'n zin in de trail.... nu niet inde veulwe maar in drente.... Ik kan bijna niet wachten Lachen Haha! Lachen