Artikel in Paardenkrant over "het knikje"

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 13:41

Edit: heb de paardenkrant nog niet gezien, artikel in Bit wel gelezen. Ik heb ook het proefschrift bekeken en vond de conclusie dat rond en diep rijden schadelijk is te kort door de bocht. Naar mijn weten komt dat ook niet letterlijk zo in het proefschrift naar voren.

Je kunt simpelweg niet zo redeneren omdat je geen hard bewijs hebt dat de paarden die gebruikt zijn in dat onderzoek, daadwerkelijk zo gereden zijn.

De conclusie die ik zelf in het proefschrift teruglas was: "Als je slecht rijdt, gaat je paard kapot". Nou ja, dat is natuurlijk een waarheid als een Koe

Maar ik ben zeer benieuwd naar de verpletterende resulaten van de aqua8-trainingsmethoden op de wereldspelen van 2006 en de Olympische Spelen van 2008...


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 13:55

lever het me maar. Ik vind het dus geen hard bewijs om o.a. bovengenoemde reden. Wetenschappelijk is een rekbaar begrip, dat zou jij moeten weten.

Ik ben ook zeer benieuwd naar het harde bewijs van jouw wondermethode, daar zit ik ook al zowat een jaar op te wachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 14:57

En als mensen een paard verkopen dat niet bij hun eigen "systeem" past dan is het volgens jullie ook niet goed. Op die manier kun je het nooit goeddoen natuurlijk.

aqua: ik denk dat het belangrijkste verschil in de hele discussie steeds is dat jij geen TOPsport nastreeft. Zolang jij op die manier dus appels en peren met elkaar blijft vergelijken kom je nooit een steek verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 15:08

Je lu.lt er weer omheen aqua...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 15:15

In dat geval aqua, wil ik ook resultaten van je.

Of ga je nu eerst nog even steggelen over de defenitie van topsport?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 13:14

Wat mij persoonlijk stoort is dat ik nog nooit enig concreets van je gehoord heb. Alleen talloze dooddoeners en algemene verhalen over tact en schwung. Ja, we willen allemaal een paard dat fijn over de rug beweegt dus dat vind ik persoonlijk nogal gel*l. Je pretendeert (in je onderschrift nota bene) dat je revolutionaire trainingen biedt. Ik heb tot nu toe niks revolutionairs gehoord eerlijk gezegd.

Ik heb met meerdere trainers op hoog niveau gewerkt, en de essentie van wat ze zeggen is bij allemaal gelijk. Ik twijfel dus ook ten zeerste aan dat revolutionaire achter jouw methode.

Juist omdat je nooit met wat concreets komt, ben ik niet zo van je onder de indruk. Ik vind het best leuk om een keer een theoretische casus in elkaar te draaien (heb je daar ook wel eens wat opzetjes voor gegeven, maar daar wil jij dan nooit op in gaan) Ik heb genoeg praktijkmateriaal liggen van vage, slecht gereden en soms zelfs kapotte paarden. Vind het best leuk om daar eens over te ouwehoeren om zo wat meer inzicht in de materie te krijgen. Maar zolang jij niet op dit soort voorstellen in wilt gaan en alleen maar om de hete brei heen blijft draaien, ben ik niet geneigd om je serieus te nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 13:18

Maar dat zwembad heeft IMO niet zoveel te maken met wat a8h onder de man met die paarden doet, en daar draait de discussie hier even om.

Leuk dus als je zegt dat je ermee in de krant gestaan hebt (ben ik ook niet mee onder de indruk te krijgen overigens, heb zelf ook gepubliceerd in NRC Knipoog ) maar dat heeft niks met je rijmethode te maken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 12:15

Ik heb het idee dat veel mensen teveel blijven hangen in het optische aspect van de zaak. Het maakt niet uit waar je een paard rijdt, je streeft een zeker gevoel na, en niet een plaatje. De individuele bouw van een paard bepaald namelijk waar het ideale punt ligt waar je hem voorstelt. Een paard heel diep rijden is een middel om een doel (namelijk een fijnere aanleuning in een hoge oprichting) te verkrijgen, en niet een doel op zich! En ik denk dat het daar bij de meesten fout gaat.

Elk paard heeft een bepaalde manier van lopen, een eigen "ritme" in elke gang waar hij het liefste loopt. Bij sommige paarden kun je heel makkelijk met dat tempo/ritme variëren, bij andere (zoals mijn Sven bijvoorbeeld) gaat dat bijna niet. Ik wil in de training mijn paard in allerlei verschillende "ritmes" kunnen rijden. Ten eerste omdat ik daarmee zijn gehele lijf meer aanspreek, en hem dus minder eenzijdig belast, ten tweede omdat ik daarmee in de ring sneller problemen kan oplossen als er een keer wat mis gaat (en er gaat nou eenmaal altijd wat mis). Naar een wedstrijd toe zoek je natuurlijk weer het basisritme dat het paard het beste past.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 12:17

Ik heb het idee dat veel mensen teveel blijven hangen in het optische aspect van de zaak. Het maakt niet uit waar je een paard rijdt, je streeft een zeker gevoel na, en niet een plaatje. De individuele bouw van een paard bepaald namelijk waar het ideale punt ligt waar je hem voorstelt. Een paard heel diep rijden is een middel om een doel (namelijk een fijnere aanleuning in een hoge oprichting) te verkrijgen, en niet een doel op zich! En ik denk dat het daar bij de meesten fout gaat.

Elk paard heeft een bepaalde manier van lopen, een eigen "ritme" in elke gang waar hij het liefste loopt. Bij sommige paarden kun je heel makkelijk met dat tempo/ritme variëren, bij andere (zoals mijn Sven bijvoorbeeld) gaat dat bijna niet. Ik wil in de training mijn paard in allerlei verschillende "ritmes" kunnen rijden. Ten eerste omdat ik daarmee zijn gehele lijf meer aanspreek, en hem dus minder eenzijdig belast, ten tweede omdat ik daarmee in de ring sneller problemen kan oplossen als er een keer wat mis gaat (en er gaat nou eenmaal altijd wat mis). Naar een wedstrijd toe zoek je natuurlijk weer het basisritme dat het paard het beste past.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 12:33

Ik vind het grappig dat je over die balans begint, want ik heb dat probleem dus helemaal niet. Ik krijg absoluut een fijnere aanleuning als ik mijn paarden van tijd tot tijd heel erg diep werk. Maar ik streef daarbij een gevoel na. De mate waarin je een paard diep of niet diep werkt, verschilt namelijk per paard en zelfs per dag. Dus hoe kun je zeggen dat de individuele bouw van een paard er niet toe doet? Die maakt juist alle verschil in de gehele training!

Een paard wat van zichzelf compleet op de kop gebouwd is ga je niet ook nog eens een keer heel diep rijden om het hem en jezelf nog eens extra moeilijk te maken. Een paard dat juist heel hoog wil blijven en daarbij gemakkelijk zijn rug wegdrukt rijd je nog eens extra diep om hem daar helemaal los te maken. Allebei de paarden zullen een ander plaatje geven in de voor hen ideale hoge oprichting. Je kunt wel wat sleutelen aan dat beeld om het beter te krijgen in de ring, wat misschien ten koste zal gaan van je eigen (fijne) gevoel (maar dat moet je dan maar voor lief nemen) maar daar zul je nooit komen als je het aan het paard overlaat waar die het fijnste loopt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 12:46

En dan nog: je kunt de bouw van een paard niet vergelijken met die van een mens. Dus het is een vergelijking die niet klopt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 13:04

Je hebt wel een punt in wat je daar zegt Promptertje.

Wat mij tegenstaat aan dat genoemde onderzoek is dat je niet weet hoe die paarden met die botwoekeringen precies getraind zijn. Ik vind het dus te kort door de bocht om daar zulke vergaande conclusies aan te verbinden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 14:59

Pipo: ik wil er niet aan dat een paard dat pijn heeft fijn los door zijn lijf kan blijven lopen. Zo lang mijn paarden dus opknappen van de manier waarop ik ze rijd wil ik niet geloven dat ik het slecht doe.

Ik rijd overigens niet continu diep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 15:11

Ik denk niet dat er iemand is die bereidwillig zijn paarden de vernieling in wil helpen. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 16:05

Ik rijd mijn paarden op een manier die mij goed lijkt. Op dit moment gebruik ik het (zeer) diep rijden van tijd tot tijd en ben zeer tevreden met wat dat voor de paarden doet die ik nu rij. Misschien dat dat over een poos anders is, dat kan ik nu niet zeggen. Een paar jaar terug reed ik ook anders dan ik nu doe, en ik hoop toch dat ik mezelf nog een beetje blijf ontwikkelen de komende jaren.

Ik denk niet dat een onderzoek mijn manier van rijden volledig om kan gooien als dat onderzoek niet overeenkomt met wat ik bij mijn eigen paarden merk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 16:30

Zoals ik hierboven dus zei: zolang mijn eigen paarden goed gezond zijn en blij aan het werk gaan, verwacht ik niet dat ik mijn manier van trainen compleet ga omgooien.

Ik ben het gezeik hierover een beetje zat eigenlijk. Niemand helpt moedwillig een paard de vernieling in, mensen die hun paarden diep werken hebben dus echt niet elk paard continu met hun kop tussen hun knieën lopen, en slecht paardrijden kun je zowel diep als hoog. Wat wil je nou nog meer horen?

Dat je met slecht paardrijden je paard de vernieling in helpt vind ik een waarheid als een Koe Veel meer kan ik niet uit dit beruchte onderzoek halen, dus het voegt IMO niet zoveel toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 16:37

Als ik merk dat mijn paarden kapot gaan of minder goed presteren wel. Maar tot nu toe heb ik daar dus nog weinig van gemerkt, ik denk niet dat dat onderzoek daar iets aan veranderd Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 16:47

Mensen willen zo verschrikkelijk graag bewijzen dat het hartstikke slecht is, dat je daar een beetje zat van wordt eerlijk gezegd. Ik baseer me liever op wat ik in mijn eigen paarden zie dan op wat ik in de krant lees.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 16:50

Maar Atridh: wat doe je dan als er een onderzoek komt dat het rijden in een hoge oprichting slecht is? Stap jij daar dan ook vanaf? Ik kon zelf eerlijk gezegd vrij weinig met dit hele onderzoek van die pfof. Weiler, (behalve dat van slecht rijden je paard kapot gaat, maar dat was niks nieuws) maar er zijn er ook die er uit concluderen dat hij het juist over die hoge oprichting heeft, zoals iedereen zijn paarden dus in de wedstrijdring voorstelt. Stap jij dan ineens over op western?

Er zijn al 15 jaar lang allerlei onderzoeken die beweren dat het slecht is, en er zijn zijn al die tijd ook allerlei fysiotherapeuten en veeartsen die het juist positief vinden en het aanraden. Dus waar kun je je dan beter op baseren dan op je eigen paarden? Ik vind dat helemaal geen struisvogelpolitiek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 17:05

astridh schreef:
Maar ik wil mijn paard wel recht in de ogen kunnen blijven kijken en me niet achteraf verschuilen achter ik heb het niet geweten.


Ik denk dat als je goed naar je paard kijkt je jezelf niet zoveel te verwijten hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 17:44

niets meer aan toe te voegen Aimee...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 08:10

Aqua8horse schreef:
Je schrijft dat jouw paard moeite heeft met de verschillende ritmes. Vandaar dat ik denk aan de balans.

Die bewering gaat niet op, want dat betreffende paard is nog nooit diep gereden. Juist om de manier waarop ie in elkaar zit...

Citaat:
En dat een paard los wordt van het diep rijden achter de loodlijn, gaat er bij mij niet in. In het geval dat jij beschrijft moet je aan de achterhand gaan werken om hem los door zijn lijf te krijgen. In mijn visie dus juist niet aan de voorkant.

Zo lang jij niet kunt of wilt begrijpen dat diep rijden begint aan de achterkant, is het zinloos dit soort discussies met je te voeren.



Citaat:
Ik ben van mening dat een trainingsmethode op ieder paard van toepassing moet zijn. Ieder paard moet namelijk dragen en dat heeft niets met de bouw te maken.
Ik ben dus van mening dat de bouw van het paard alles bepaald. Je gaat altijd uit van het paard, wat je ook doet.

Citaat:
Dat het LDR systeem voor toepassing afhankelijk is van de bouw van een paard, geeft mij duidelijk aan dat die trainingsmethode dus al niet goed is.
volgens mij ligt daar juist de kracht van het systeem, omdat het zo makkelijk aan te passen is aan het paard dat je rijdt. Wat hier wordt bestempeld als het LDR-systeem gaat enorm veel verder dan alleen dat diep rijden, alleen niemand heeft dat door omdat ze allemaal over die werkhouding vallen. Ik vind zelf bijvoorbeeld het schakelen in die ritmes en de signaalhulpen van veel grotere invloed dan dat diepe werk. Dat is slechts de werkhouding, en die pas je aan aan de bouw van het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 08:33

Maar daar gaat het hem nou net om aqua, je kunt niet met zekerheid zeggen hoe al die willekeurige slachtpaarden getraind zijn! Het waren al slachtpaarden, dus zo briljant zullen ze al niet (meer) in elkaar gezeten hebben. Ik mis echter ook het causale verband, of dat dus komt doordat de trainingsmethode fout is, of dat het komt doordat ze fout getraind zijn. Of gewoon rot in elkaar zaten om mee te beginnen, want daar zijn er ook genoeg van, en daar helpt geen trainingsmethode tegen.

Elke training is een lichte overbelasting, het lichaam heeft daarna een herstelperiode nodig en gaat dan een tegenreactie geven. Of je nou een hardloper, een bodybuilder of een dressuurpaard traint: dat is het principe van trainen. Trainen zonder overbelasting is dus geen training, want zonder overbelasting geeft het lichaam geen tegenreactie.

Mijn zus kwam gisteren tot de conclusie dat het voor de paarden het beste zou zijn als topruiters recreatief zouden gaan rijden. Dat is de enige manier waarop je ze echt heel kunt houden. Helaas werkt dat niet zo in de realiteit. De realiteit is dat er een hele grote groep recreanten is die min of meer onbewust hun paard compleet de vernieling in rijdt, er is een hele grote groep paarden die om mee te beginnen al compleet verrot waren, en er is een grote groep paarden die eigenlijk net een tikkeltje harder moeten werken dan ze in feite aankunnen. Daarnaast heb je dan de uitzonderingen als Bonfire en Rembrandt. Je kunt daaruit concluderen dat topsport met paarden onethisch is. Je kunt ook concluderen dat topsport in het algemeen onethisch is (wie was ook weer de turnster met die kapotte rug hier op bokt?). Kun je nog fijn een paar jaar over doorouwehoeren. Wat wel te verwachten is, dat in het geval dat (top)sport met paarden afgeschaft wordt, de waarde van het paard enorm gaat dalen. Daar worden z'n leefomstandigheden echt niet beter van.

Als je zielige paarden wilt redden zou ik eens beginnen bij het Brooke Hospital, en me om de westerse topsporters nog maar niet zo heel druk maken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-12-03 08:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 08:39

En ik vind het jammer dat ik nog geen reactie van je heb op wat ik op jouw quotes gereageerd heb in mijn eerste reactie van vandaag. Ik ga nu lekker naar Mechelen, fijn een weekendje genieten van echte sport met mensen die hart voor hun paarden hebben. Zie jullie wel weer Doei, doei Doei, doei

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 09:44

Aqua8horse"]
Met het tweede gedeelte van je reactie ben ik het gedeeltelijk eens. Wat er staat is zeker waar maar dat kan je veel beter bereiken als je niet in het LDR systeem rijdt. Ik denk namelijk als het rijden van verschillende ritmes moeilijk gaat er een balans probleem is ergens.
[/quote]

[quote="Aqua8horse"]
Als een paard problemen heeft met de ritmes is het vaak niet in balans. Dat heeft helemaal niets te maken met het LDR systeem.
[/quote]

Hier spreek je jezelf dus tegen aqua.

[quote="Aqua8horse"]
Je hebt het over een werkhouding die LDR gebruikt. Dan werk je dus met 2 verschillende balansen. Dat kan toch niet goed zijn?
[/quote] Verward Verward Verward Verklaar u nader....

[quote="Aqua8horse schreef:
Als het nou zo goed zou zijn waarom mag het dan niet op wedstrijden


*zucht*

Voor de laatste keer: een paard diep rijden is een middel om een doel te bereiken, en niet een doel op zich.

Penny: Ceasario doelt er volgens mij op dat Anky (en Edward is er eigenlijk het allerbeste in) een paard op het achterbeen kan houden, ook als ze hem heel erg diep heeft. De meesten kunnen dat niet narijden.

Uit de discussie met aqua blijkt ook weer dat veel mensen volgens mij een totaal verkeerd beeld hebben van hoe en waarom LDR door veel ruiters wordt toegepast.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, IASCrawler en 35 bezoekers