Verslag van de clinic hoefkatrol

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-01 10:38

Gisteren ging om 6 uur onze wekker nadat we maar 3 uurtjes geslapen hadden! Gaaaap
Nadat we alles hadden ingepakt enzo, waren we tegen 7 uur op stal. Claudia ging Jur poetsen en ik ging mijn laarzen schoonmaken en het hoofdstel. Alles in de auto gegooid en ik ging de trailer aankoppelen. Toen ik de lichten controleerde, gingen bij de richtingaanwijzers ALLE lichten van de trailer tegelijk knipperen!! Verward Ik nog een paar keer proberen en uiteindelijk deden de lichten het wel, gelukkig. Jur in de trailer, en we konden gaan. We vertrokken pas om 7.50 uur, terwijl we eigenlijk om kwart over 7 weg wilden! Ik dacht namelijk dat we er ruim 1,5 uur over zouden rijden. Maar we waren er stipt om 9 uur! Party!!

Toen we even hadden kennis gemaakt met Suzane, die de clinic organiseert, moesten we met de paarden de binnenbak in, om de paarden voor te stellen aan het publiek. Maar uiteindelijk besloot Antoine dat we allemaal pas de paarden zouden voorstellen als we ook gingen rijden. Ik zou als nummer 4 starten, maar uiteindelijk werd dat nummer 5 van de 8.

Prisca was inmiddels ook aangekomen en ik heb Leys zijn nieuwe kleur even bewonderd. Atridh was er ook en Karin kwam ook nog, dus we hadden een echte boktmeeting! Lachen
Charles, een goede vriend, was er ook. Jur stond in een box waar niets in lag en dat vond ze niet zo leuk! Knipoog
Om kwart over 12 zat ik op mijn paard. Toen iedereen weer in de bak was, konden we beginnen. Ik stelde Jur voor en Antoine liet mij stappen en draven. Toen moest ik halthouden en hij vertelde wat hij ervan dacht. Ik had het me op het ergste voorbereid, maar kon niet geloven wat hij zei!!

Hij zei dat er GEEN (lichamelijk) probleem was! Hij vond Jur een goed paard en zei dat ze zonder problemen binnen een paar maanden Prix St. Georges zou kunnen lopen!! Verward
Het probleem aan Jur is dus, zoals bij de meeste, dat ze op de linkerhand niet is rechtgericht. Als ik dat eerst goed zou doen, zou het probleem zijn opgelost. Verder prees hij mij ook nogal, maar daar ga ik verder niet op in! Bloos

Ik moest Jur in de buitenstelling laten lopen, en pas als ze de rechterteugel aannam, kon ze weer rechter worden. Ik vond het ontzettend moeilijk, en ik begreep wel precies wat hij bedoelde, maar het lukte nog niet zo. Antoine zei dat hij een paard met al Jur haar 'problemen' gewoon zou kopen, omdat het volgens hem allemaal is op te lossen!
Hij zei daarna dat hij wel op mijn paard wilde rijden, NA de clinic!! Cool
Astrid had ondertussen alles gefilmd. Heel erg bedankt!!

De andere paarden kwamen nog en we hebben lekker in de kantine wat gegeten en gedronken. Jur had de binnenkant van haar rechterachterijzer afgetrapt. Waarschijnlijk had ze daar op gestaan in de box of in de trailer. Ik zei voor de grap tegen Clau en Charles: als er nu toevallig een hoefsmid was, zou dat wel mooi uitkomen! En we liepen naar de kantine en jahoor, er was er gewoon een bezig! *LOL*
Prisca was in de buitenbak aan het rijden, en ze ging met me mee om te vragen of hij dat ijzer wilde vastmaken. Dat wilde hij wel en toen had Jur weer een vast ijzer!

Om half 4 was de clinic afgelopen (1,5 uur uitgelopen) en ik ging Jur opzadelen. Er waren nog wat mensen gebleven om hem te zien rijden op Jur. We gingen in de grote buitenbak rijden.

Ik heb toen nog wat gefilmd, want dit moest ik natuurlijk wel vastleggen!!
Echt bijzonder wat Antoine kan zeg! Cool
Jur ging echt mooi lopen. Hij zei dat hij haar natuurlijk niet teveel in 1 keer kon verzamelen en opgericht rijden, maar dat het er zeker in zat. Hij zei weer dat hij haar zo in de Prix St. Georges zou hebben lopen.

Hij liet haar afwisselend lang en wat meer opgericht en ze begon zo mooi ruim te lopen!
Toen moest ik er nog op! Nou het was wel een ander paard hoor! Knipoog
Antoine zei dat als hij haar een paar maanden zou rijden dat het een totaal ander paard zou worden, alleen de kleur zou nog hetzelfde zijn! *LOL*
Toen ik was uitgereden (met dank aan Claudia en Prisca voor het filmen) hebben we nog even nagepraat. Ik heb een hoop informatie meegekregen en ik ga zeker oefenen. Het lijkt me trouwens wel gaaf om haar een poosje door hem te laten rijden, maar daar heb ik helaas geen geld voor. Ook zou ik wel af en toe les willen, maar ik weet ook niet of dat mogelijk is.

Ik heb wel een beetje gemengde gevoelens over dit alles, de kliniek heeft mij doodleuk verteld dat dit paard niet meer in de sport kan en dan vertelt iemand anders je zomaar dat ze wel makkelijk de sport in kan en dat er geen probleem is! Scheve mond\
Ik durf nog steeds nergens op te hopen, maar ik ga wel goed oefenen en kijken wat de mogelijkheden zijn zoals les nemen enzo.

We gingen Jur lekker onder wassen met warm water en daarna gingen we weer richting huis. Om even na zessen waren we thuis en toen ging Clau Himeros rijden. Mijn stalgenoot kwam ook en ik heb al mijn moed bijeen geraapt en gevraagd of Himeros mee mag op vakantie volgende week. Dat mocht!!! Party!!
We moeten alleen nog bedenken hoe we het met vervoer moet, maar in ieder geval kan hij mee!! Alleen moet Razinda wel alleen achter blijven! Verdrietig

Ik moest nog mesten en opruimen en voeren en om half 9 konden we eindelijk naar huis. Claudia reed, want dan leert ze de weg sneller in Purmerend en omgeving en bovendien kon ik mijn ogen toch bijna niet meer openhouden. We zijn eerst naar de AH geweest waar de erwtensoep hebben gehaald en brood en sapjes en toen hebben we lekker gegeten terwijl we de video nog eens terugkeken. Ik maakte nog een slimme opmerking door de zeggen: He er zitten ook erwten in de soep! Haha!
Tja als je moe bent he.... Schijnheilig

Ik ging in bed liggen en was zo vertrokken terwijl Clau nog moest wachten op de was tot die klaar was. Nu gaan we naar stal en we gaan proberen al het geleerde in praktijk te brengen!

het was echt een hele geslaagde dag en misschien hebben anderen nog aanvullingen of kunnen ze het beter uitleggen wat er is gezegd! Lachen

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 10:53

Maartje, wat ongelovelijk gaaf voor je zeg!!! Ik wist niet wat ik las!!! Zo cool!!! Ik hoop zo voor je dat je idd een oplossing vind en gewoon door kunt met je Jur in de wedstrijdsport! Jij kunt het en Jur kan het!!! Oh, wat ben ik blij voor je, wat een goed bericht zeg!!!! Wow!
Gaaf hè? Als anderen jouw paard zo leuk kunnen laten lopen, ik kan dan alleen maar denken, dat wil ik ook leren!!! Maar ja, ik heb nog een lange weg te gaan, jij bent al veel verder en je kunt misschien nog veel verder komen!! Gefeliciteerd meis enne..ik wil de video als dat kan wel zien hoor, maandag!! gaaf dat je zoveel complimenten kreeg, je verdient ze! Haha! liefs Iloon

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 11:13

dat klinkt wel heel erg goed zeg!

gefeliciteerd met al de complimentjes die je hebt gekregen! Ze zullen terecht geweest zijn!!

En verder: hoop hebben is goed, maar ik ben ook blij dat je wel kritisch blijft! Veel succes en we zien je binnenkort rijden tegen Anky? Haha!

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 11:28

Wat goed dat je toch gegaan bent zeg, zo zie je toch maar weer. Super goed niuews. Probeer er nu zelf ook in te geloven, als die man geen gelijk heeft, wordt ze kreupel en dat is vroeg genoeg om te beseffen dat je te optimistisch geweest bent. Voorlopig geloof je hem (met reden) en geniet je lekker van je wedstrijdpaardje.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 11:31

Klinkt echt wel gaaf....
Jij hebt waarschijnlijk de rest van de dag in een enigzins roes (van de moeheid) verkeerd met een glimlach Lachen
Ik vond het al gaaf dat jij dat van Orry vind Lachen
Laat staan als het tegen je gezegd wordt in een clinic ....nou ben ik helemaal benieuwd naar dat mooie paardje *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 11:39

ha die maartja,

wat fijn dat ze zo goed ging,

ik hoopte ook les te nemen bij antoine de boodt maar dan moet ik met de trailer daarnaartoe en ik ben dus maar 16 dus lukt dat niet zo met die auto Knipoog

jammer want hier in belgië heb je niet zo veel goede insrcuteurs.

nU mischien wachten op van de zomer want mischien is er een kans dat er iemand anders mij les kan gaan geven .

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 12:08

Een kleine aanvulling op de reactie van maartje. Jura is een rechtsgebogen paard, dat betekent niet alleen dat ze linksom niet recht is maar ook rechtsom. Het probleem is echter makkelijker voor het paard te corrigeren op de linkerhand vandaar dat antoine daarmee begonnen is. De bedoeling is zoveel contrastelling te vragen totdat het paard ontspant en nageeft (het paard kan pas ontspannen als het in het lichaam recht is - de beide achterbenen worden onder de massa geplaatst in plaats van bij een scheef paard 1 been naast de massa), pas dan kan je proberen de hals weer recht voor het paard te krijgen. Op het moment dat het paard weer tegen de teugel in komt weer via contrastelling tot nageeflijkheid rijden en zo voort. Als het paard nageeft, been erbij om de buikspieren en achterhand aan het werk te zetten. Als ik het niet goed verwoord heb dan zal Tim het wel corrigeren.

Vandaag heb ik bij mijn eigen paard een en ander geprobeerd. Eerst gekeken of het links of rechtsgebogen was, dat is heel moeilijk te zien, aan de hoefafdruk te zien is hij recht. Ook op stand zie ik geen verschil. Met het rijden heb ik steeds via contrastelling het paard naar nageeflijkheid gereden, van daaruit rechtgesteld. Eerst vond mijn paard het een beetje raar die contrastelling maar later begreep hij het en begon hij lekker te swingen. Aan het rijden met stelling en buiging ben ik nog niet toegekomen. Eerst proberen om met een recht paard een goede constante aanleuning te verkrijgen. De aanleuning was er de laatste tijd wel maar niet constant genoeg. Het zou interessant zijn als antoine ook eens clinic zou geven voor paarden die geen last hebben van hoefkatrol, ik geef me dan als eerste op Cool .

_________________
Als dit een logische wereld was, dan zouden mannen in de amazonezit rijden.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: astridh op 2001-10-21 12:10 ]</font>

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 12:09

Ja vind ik ook een goed idee Astridh...

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 12:35

Jur heeft in de hele cliniq geen stap verkeerd gezet. Wat een super paardje zeg Lovers . Ik zou ook gewoon weer rustig gaan trainen en langzaam alle problemen oplossen. Jur is nog veels te jong om al met pensioen te gaan Haha! . Ze kan ze wil het en nu jij nog Haha! .

Zelf ben ik ook al even met dit soort oefeningen bezig vooral omdat Leys last heeft van zijn linkerkant. Het werkt goed want ik voel dat hij het moeilijk vind want hijgaat zich verschrikkelijk spannen aan alle kanten. Ik hoop toch dat ik hier toch met een week wat verbetering zie Frusty want het is errug vermoeied.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 14:24

Jeetje wat een rare gewaarwording als je dat ineens te horen krijgt!
Ik zou ook niet direct alle negatieve verhalen opzij durven schuiven maar er is dus weer hoop voor jou en Jur op hoog niveau! Leuk voor je, zet 'm op, jullie komen er wel!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 14:34

Topiiiieeeee!!!!

Nou, je weet nu dus weer wat je te doen staat!
Haal je stang en trenshoofdstel uit de stofnesten en trainen maar weer! Lovers

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 19:30

Super dat het zo goed ging. Wel een bijzondere ervaring, of niet?

De basis van verzamelen is het rechtrichten. En Antoine kan heel goed uitleggen hoe je dat moet doen. Dus op naar die grand prix!

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 20:28

Jammer dat ik er niet bij was Boos!

Heb je als je Jura longeerd ook het idee dat ze li-om niet spoort en re-om wel .
Moet dit even op me in laten werken ,interessante opmerking van Antoine.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 21:26

goh wat ontzettend goed nieuws!en wat heerlijk dat jur zo'n goed paard is eigenlijk(wat je natuurlijk al wist Knipoog )echt te gek om dit te horen!ik hoop dat je toch hoe dan ook een goede weg met dr kunt inslaan en zo zie je maar misschien komt alles(en vooral jura)weer op zijn pootjes terecht!fijn voor je hoor!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-01 23:31

Bedankt allemaal en Astrid bedankt voor het aanvullen!

Toen ik Jur kocht, was het eerste wat ons opviel dat ze op de harde weg, waar er met haar werd gedraafd voor de klinische keuring, haar achterhand naar links hield. Dus haar linkerachterbeen kwam niet onder de massa. Ze was toen 3,5 jaar en je denkt dat komt met rijden wel weer goed. Ik heb altijd geleerd dat je, als de achterhand naar binnen valt, de voorhand er als het ware voor moet plaatsen. Antoine vindt dit niet goed, omdat je dan niet bezig bent met het probleem van het niet recht zijn op te lossen, maar je verdoezelt alleen het probleem zeg maar. Dit vond ik ook een hele interessante opmerking, zo had ik het nooit bekeken. Ik hoop echt dat er een mogelijkheid is om nog eens bij hem een les te krijgen.

PJ, jammer dat je niet bij hem kan trainen, misschien later? Haha!
Toch ben ik altijd een beetje pessimistisch ofzo, ik weet niet of ik wel met Jur in de wedstrijden terug kan, want ik wil niet als het niet echt goed gaat. Maar ik ga de komende maanden eens proberen deze manier van rijden mezelf eigen te maken en dan kan ik altijd nog zien wat ik doe.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 23:40

Ik ken de voorgeschiedenis van Jura niet ,weet je zeker dat het probleem niet vanuit de knie cq bekken komt?

Het blijft een interessant gegeven dat de een het paard afkeurt terwijl een ander er lijnrecht tegenover staat en het prix st georges wilt laten rijden.
Moeilijk zeg ,kan me voorstellen dat je nog een beetje pessimistisch bent,ga maar oefenen ,en geef het de tijd ...wie weet ?
Succes!

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 23:40

Klinkt super zeg! Blijven oefenen dus Haha!

Je hebt zeker geen foto's e.d. van Duuntje kunnen maken??? *snif* Je kan dat zo leuk Verdrietig

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 09:41

Hé Maartje, wat een verhaal zeg! Zie je wel dat je niet voor schut gezet werd door Antoine of Jur?!

Mijn ervaring is dat het wel eventjes duurt voordat je de rijmethode van Antoine echt eigen hebt gemaakt. Nou rij jij natuurlijk een stuk beter dan ik, dus bij jou zal het wel wat sneller aanslaan denk ik.

Christa's paard loopt ook zoveel beter sinds zij hem op deze manier rijdt, soms is hij bij het begin van het rijuur behoorlijk onregelmatig, maar naarmate ze hem recht krijgt gaat hij steeds beter lopen.

Ik denk dat je er wel een paar maanden voor uit moet trekken om echt conclusies te kunnen trekken.
Regelmatig les van Antoine zou natuurlijk heel fijn zijn....Lachen

Op naar de Grand Prix! (Ik heb Anky en Arjen al gewaarschuwd dat ze flinke concurrentie gaan krijgen! Haha! )

Groetjes Mieke

Dorée

Berichten: 6707
Geregistreerd: 20-05-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 10:02

Wow Maartje!! wat ontzettend goed om dat te horen. Ik ben echt heel blij vor je!!
Maar goed dat je nu zeg maar 'second opinion' hebt gehad over Jur. Je ziet wat dat kan veroorzaken, kijk maar Quinto van Renate, die volgens de een afgemaakt moest worden en volgens de ander een prima rustig leven zou kunnen leiden....
Ik vind natuurlijk wel dat we snel ff bij jou moeten meeten (net als na Artis) en dan mag Maarten weer koken en dan kunnen wij fijn de video bewonderen!!! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 10:31

Ik zou het geweldig voor je vinden als alles toch nog helemaal goed komt met Jur. Poets je hoedje maar weer op *LOL* Het zou toch fantastisch zijn wanneer we je over een tijdje in de Pix St. george kunnen bewonderen. Komen je dromen dan misschien toch nog uit?!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-01 11:11

Haha *LOL*

Nou daar hoop ik maar niet op hoor. Eerst maar eens kijken of ik op die manier kan gaan rijden enzo! Party!!

Smaxie

Berichten: 1266
Geregistreerd: 21-05-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 11:11

Wat een geweldige ervaring moet dat geweest zijn.. en ook allemaal ONTZETTEND positief! Gaaf joh!!
Verder sluit ik me helemaal aan bij wat Jasmijn schrijft..

Wel gaaf dat zo iemand even op je paard "wil" rijden na de clinic...

Lekker gaan genieten meid!!