wat een verschil!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
estherg

Berichten: 24
Geregistreerd: 04-11-03

wat een verschil!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-03 16:19

Wat is het rijden op een manegepaard toch anders dan op een eigen paard! Sinds anderhalve week ben ik de troste eigenaar van mijn eerste paard (Moor), ik heb tot nu toe op manegepaarden gereden (ongeveer 3 jaar les gehad). Ik voel me op haar net een absolute beginner (nog meer dan dat ik al was in ieder geval), moet helemaal opnieuw leren subtiele hulpen te geven, i.p.v. de hulpen die je een "afgestompt" manegepaard moet geven. Is dat effe anders, zeg! Ik krijg haar wel al vrij aardig aan de teugel, dus het gaat allemaal de goeie kant op. Heb laatst met haar gesprongen (op de manege eens 3 lesjes gehad, max. 60 cm.), heb nu met haar 80 cm gedaan, maar aangezien Moor een springpaard is, maakt ze zo'n soepel sprong dat je het bijna niet merkt. Wel moet je haar goed inhouden, want ze wil zo graag. Bij een sprong deed ik dat niet en toe maakte ze gelijk een sprong van 1.20m over dat balkje van 80cm. Hellup! Maar ik ga absoluut vaker springen, echt gaaf!

Mariska15
Berichten: 818
Geregistreerd: 30-12-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 16:25

Jah er zit zeker een groot verschil tussen manegepaarden en eigen paarden, maar dat wist je vast en zeker al voordat je een eigen paard nam, en de verschillen zijn vast allemaal positief??!
Maar je moet wel veel les nemen zodat je je eigen paard niet verprutst en je er nog lekkerder op kunt rijden. hihi
Ik moet even lachen want ik weet nog precies hoe het was dat ik mijn eigen paard net had en echt helemaal niet kon rijden, maar dat verandert allemaal wel weer hoor haha.. groetjes Mariska

estherg

Berichten: 24
Geregistreerd: 04-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-03 16:52

Ja, alleen maar positief natuurlijk, maar daarom niet minder wennen! Maar dat zal langzaamaan wel allemaal komen... Als ik de juiste knopjes eenmaal (nog wat beter) gevonden heb bij haar weet ik zeker dat ik super op haar kan rijden! Ben nog een beetje aan het twijfelen wat les betreft, ga waarschijnlijk priveles nemen i.p.v. groepsles. Ik denk dat iets minder vaak priveles meer zin heeft dan vaker groepsles...

Charaz

Berichten: 24291
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 17:01

Groepsles heeft imo weinig zin, omdat je zo weinig aandacht krijgt en zeker met een eigen paard.

Roxxie
Berichten: 1082
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 17:02

Ik had niet zo'n verschil toen ik me eerste eigen paard kreeg (Redna).. Komt ook mischien wel omdat ik haar als manege paard had gekocht en ze werdt verkocht (al na 2 dagen) omdat ze zelfs voor de door gewinterden manege ruiter te stug en bot was en dus absoluut niet luisterde laat staan in de bak bleef...

estherg

Berichten: 24
Geregistreerd: 04-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-03 17:06

Bij Moor is het verschil waarschijnlijk zo groot omdat ze hiervoor 1 eigenaar heeft gehad, die haar zelf zadelmak heeft gemaakt en haar daarna heeft laten beleren door een profruiter. De eerste eigenaar rijdt zelf ook erg goed (dressuur en Z-springen), dus heeft Moor het ineens goed aangeleerd. Daar kan ik alleen maar van profiteren! Aangezien die eerste eigenaar een vriendin van mij is, komt dat ook nog eens extra handig uit, zij kan me mooi helpen als ik een "knopje" niet kan vinden.