Help... ik zit op een hormonenbom!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Help... ik zit op een hormonenbom!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-03 14:08

Zoals een aantal van jullie wel weten heb ik een hengst als bijrijdpaard. Hij is voor een hengst vrij makkelijk in de omgang, ook als je bijvoorbeeld vreemde paarden onderweg tegenkomt. Helaas heeft hij af en toe van die dagen, zoals afgelopen zaterdag, dat hij niet te houden is, dan is het gewoon een hormonenbom.

't Begon al dat ik met hem langs de bak liep, waar op dat moment een hengst in stond waar hij normaal gesproken niet naar omkijkt, hij sluurde me half mee naar het hek en ik moest hem een paar dreunen verkopen, voordat ik hem weer mee kreeg. Hij heeft de halve weg lopen "brullen" en dribbelen, om een gegeven moment wilde hij zelfs achter een ander paard aangaan, gelukkig kon ik hem toen net op tijd opzij trekken. Toen kwam het engste... ik kwam een tegenligger tegen op een pad wat net breed genoeg is om elkaar te passeren. Ik ging toch maar voor de zekerheid wat aan de kant staan. Op dat moment begon Okki als een gek achteruit te rennen, de bosjes door, rakelings langs bomen en hij nam nog een halve jong boompje mee. Hij liep zo achterwaarts de weg op, gelukkig kwam er op dat moment niets aan, want anders had het echt fout afgelopen. Ik heb hem toen een paar opduvels verkocht.

Ik ben er eigenlijk nogal van geschrokken. Het had zo fout kunnen gaan!
Het is een hengst, maar zo erg als afgelopen zaterdag heb ik hem nog niet meegemaakt. Misschien was het achteraf gezien beter geweest om niet met hem naar buiten te gaan, maar de eerste helft naar buiten ging redelijk goed. Ik baal er zo van, ik had er net weer een beetje vertrouwen in, maar dat is nu wel weer weggevaagd. Scheve mond

BounceBabe

Berichten: 6664
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Horseland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 14:20

Zo dat is wel even schrikken zeg! Hengsten tja ze zijn goed voor de voortplanting enzo, maar dat karakter kan altijd ff om de hoek komen. En als ze ook nog eens jong zijn, kunnen ze behoorlijke dingen uithalen! Heb je wel gemerkt! Ik vind het altijd knap dat mensen er zo rustig onder kunnen blijven, maar sommige niet. Iedergeval het was even schrikken maar als je hem aan de hand begeleid zorg dat je een zweepje hebt en een longeerlijn, die haal je door zijringen en doe je over de neus. Wil die gek worden, trek je het longeertouw aan en ontstaat er meer druk waardoor ze braver zijn. Tenminste dat is mijn ervaring!

Groetjes BounceBabe

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 14:22

Ja, ik merk ook wel bij Licor dat er dagen zijn dat hij wat meer last heeft van zijn hengst-zijn dan anders... Dan is het idd soms beter om gewoon in de vertrouwde bak te blijven.

Licor raakt enkel opgewonden als hij vreemde paarden ziet, dus paarden die hij ervoor nog nooit gezien heeft. In het begin kon ik hier totaal niet mee omgaan, nu gaat dat ook veel beter en gedraagt hij zich ook (niet meer roepen en dribbelen, enkel nog heel erg geïnteresseerd kijken).

Jij zat wschlk al met een klein hartje op hem toen je die tegenliggger tegenkwam, en ik merk zelf dat dat ook veel invloed heeft. Als ik me erg rustig houd en een beetje stoer terug doe (gedrag negeren), breng ik dat echt over op Licor en gaat hij niet meer stoer lopen doen.
Ook hem in een schouderbinnenwaarts zetten helpt erg goed. Hij is gelukkig nooit blind voor hulpen als hij opgewonden raakt, dus dat is ook wat makkelijker...

Kan de eigenaresse je geen tips geven?

BloemBloem

Berichten: 16583
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 14:31

Zonde zeg.......

Maar misschien gaat het de volgende keer wel weer heel goed....

Hengsten kunnen zo ontzettend onvoorspelbaar zijn...

Suc6 iig

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-03 14:46

Idra schreef:
Kan de eigenaresse je geen tips geven?


Ze had me net die ochtend een klein lesje gegeven. Scheve mond
Dat ging best aardig. In de bak is hij altijd vrij mak, maar het is eigenlijk de bedoeling dat ik met hem buiten rijd.

vallie

Berichten: 584
Geregistreerd: 23-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 14:54

het is ook van dat lekkere niet voorspelbare weer buiten, de ene keer regeren ze op de wind en de andere dag op de vrieskou. Ik heb vanmorgen met mijn paardje buiten gelopen en dat ging best goed, ik vindt het alleen erg moeilijk om al in te schatten wat meneer gaat doen, dus echt ontspannen naast hem lopen doe ik nog niet. maar dit was ook de 3e keer pas.

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 15:04

hengsten blijven vaak de grens opzoeken.
Enige want helpt is streng en consequent zijn.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 17:42

Liep je er naast of zat je erop?

En idd... die grens probeert Licor ook wel eens in de week uit! Zondag was hij bijvoorbeeld erg happerig, terwijl hij dat normaal nooit heeft. Ook is hij op mijn teen gestaan toen ik hem aan de hand ging stappen Boos! , omdat hij overenthousiast begon te grazen toen we even stil stonden en zijn voorbeen naar voren plaatste OP mijn teen... Het zal de wind geweest zijn, zeker?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-03 17:57

Ik zat erop. Ik ben consequent, maar dit keer leek het wel of er een draadje bij hem los zat. Ik kon niet echt tot hem doordringen zeg maar. Normaal gesproken heeft hij ook wel eens een terugvalletje, die ik gelijk afstraf, maar zaterdag was het de hele tijd "feest".