Handige tips voor lastige honden.....

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ManonT
Berichten: 74
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 18:03

Wat je simpel kan doen in die situatie:
aandachtoefeningen OK dan!

Als je merkt dat je hond zich op die andere hond gaat focussen, draai je je ineen keer om. Corrigeer de hond (slipketting of obediencebandje!) als hij niet direct met je meeloopt. Zo zorg je dat de hond zijn aandacht op jou richt, ipv op de andere hond. Wees hier heel creatief in, maak alle soorten bochten die je maar kan bedenken.
Neem een paar stukjes kaas mee, en hou die in je hand. Eerst je hond laten ruiken, daarna loopt hij al een stuk makkelijker mee. Als je hond geroken heeft aan al dat lekkers, neem je de riem in je rechterhand, en het lekkers in je linkerhand (hond loopt hierbij links). Corrigeren doe je met je rechterhand. Blijf vrolijk babbelen tegen je hond, noem desnoods je boodschappenlijstje op Haha! , maar zorg ervoor dat je hond jou leuker vind als dieandere honden. Zorg ook dat je iig NIET stil gaat staan of naar de hond gaat kijken. Gewoon doorlopen in een hoger tempo als normaal.

Meer uitleg via PB, ik weet niet waar je woont, anders wil ik je wel komen helpen. Dat is per slot van rekening makkelijker, dan weet je hoe het plaatje eruit komt te zien.


ManonT
Berichten: 74
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 18:41

Shiloh schreef:

Dan, wat nu, je ziet een hond in de verte aankomen (ga ze voorlopig 1 voor 1 uitlaten, want ze fokken elkaar alleen maar op, en je kunt niet op 2 honden tegelijk letten) je gaat optijd stoppen, en je laat je hond zitten. Eis ook METEEN gehoorzaamheid, ga het niet 30 keer herhalen, want elke keer als jij nog een keer zit zegt, denkt hij alleen van ze zegt het zo vast nog wel een keertje... Je zegt het 1 keer! luisterd hij niet dan plaats je je linkerhand op de kont, je trekt hem iets achterover en je laat hem zitten! en hierin mag je best streng zijn! Als hij zit zeg je duidelijk blijf! (met naam erbij)


NIET mee eens. Als je de hond laat zitten, kan hij nog makkelijk zijn aandacht op de andere hond richten. Door hem te laten/leren volgen gaat dit niet meer op. Hij moet dan letten op welke weg de baas gaat.
Als een hengst een merrie ziet, waar hij graag naar toe wil, laat je hem toch ook niet halthouden? Nee, dan zet je hem aan het werk!


EIS Vanaf dit moment dat de hond geen moment verplaatst! Verzet hij ook maar 1 poot, dan geef je een rukje aan de riem, zegt tegelijkertijd FOEI en vervolgens zeg je opnieuw blijf! Gaat hij staan, dan geef je een flinke harde ruk aan de riem! Het liefst dat hij flink achterover donderd! hoe harder het gaat hoe beter hij het onthoud (je moet hem natuurlijk niet de kop van zijn hoofd afrukken, maar je moet wel flink streng zijn! je moest eens weten wat moeders bij pups doen als ze buitensporig gedrag vertonen! DIT IS NIET ZIELIG! maar uiterst noodzakelijk, als jullie niet aan de honden laten merken dat JULLIE de baas zijn, dan gaat het GRONISCH fout!

Niet zielig, maar ook niet mee eens. Vanwege bovenstaande redenen, maar ook omdat de hond eerst het commando BLIJF ontzettend goed moet beheersen, wil je dit bereiken.

Dan zet je heel grof je voet vlak bij de halsband op de riem en druk je je voet naar beneden, op deze manier dwing je het hoofd van de hond naar de grond en kan hij niks anders dan gaan liggen... Ook dit klinkt hard, maar dit hoef je maar een paar keer te doen! Je meot van je hond de aandacht eisen! Als hij eenmaal met zijn kop aan de grond is zeg je blijf (niet dat hij heel anders kan) Als je dit consequent blijft doen! dan komt vanzelf een moment dat hij gewoo nnetjes stil blijft zitten.

Nee, ook niet mee eens. Je mag een hond nooit, maar dan ook NOOIT zo behandelen. Dit is wel degelijk zielig! Bedenk maar eens wat voor schade dit aan de nekwervels kan veroorzaken als je je hond met zo'n klap op de grond smakt. Bovendien zijn deze honden aardig groot, dus kan je op de lijn gaan staan, als deze honden op willen staan doen ze het toch wel.


ManonT
Berichten: 74
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 19:49

Shiloh schreef:
Ik vind dat je mijn woorden hier wel even lelijk uit de context haalt, ik smak niet ik dwing door de drukken! Dat is iets heel anders...


Dan zou ik als ik jou was een andere woordkeus toepassen. Het komt allemaal nogal grof over.

En er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. De ene manier wat grover dan de andere. Daarover discussieren heeft geen nut, want daar komt je toch niet uit.


ManonT
Berichten: 74
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 21:38

Een bergketting zal heel wrsch niet werken, want deze honden zien hun "baasje" niet als baas, eerder als hun gelijke, of misschien zelfs nog minder. Dit uit zich o.a. in het niet opvolgen van commando's.

Ik ben niet voor het straffen in deze situatie. Als een hond gestraft wordt als een andere hond nadert, zal hij de link "andere hond doet pijn" leggen, ipv direct de link met zijn gedrag te leggen. Dit kan weer agressie tot gevolgen hebben.

Gewoon proberen af te leiden is mijn advies, zonder allerlei wrede methodes.

ManonT
Berichten: 74
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 09:44

Ingrid, ik ben van mening dat een klein stukje lekkers (stukje kaas/worst) juist heel goed gegeven kan worden. Juist als extra stimulans, vooral bij van natuurlijk verschrikkelijk eigenwijze honden. Maar later moet dat wel afgebouwd worden.

Mijn hondje, een Jackje, had ik nooit aan het luisteren gekregen zonder die extra stimulans. Nu heb ik (hij is nu anderhalf) echt een perfect luisterende Jack Russel. Hij kan volgen, commando's op afstand gaan prima, noem maar op. Voor een Jackje is dit best uit een uitzondering. Helemaal omdat hij extra moeite heeft omdat hij aan een oortje doof is.
Ik heb getrainend mjet dit kettinkje:
Afbeelding
Die bevalt echt super. Dit in combinatie met (nu niet meer, maar tijdens trainingen) een klein stukje kaas.

ManonT
Berichten: 74
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 09:46

PintoNatal schreef:
een halti, dat is een soort honden halster, maar als je er te hard aan trekt dan issie wel zn nek omghedraaid



En halti/gentle leader kan heel goed werken. Je moet dan wel honden hebben die niet als een gek in het rond rennen. De bedoeling van een halti is, dat de hond in zijn voorwaartse beweging geremd wordt doordat zijn kop opzij wordt getrokken. Je mag er dus NIET aan gaan lopen trekken/rukken! Moge dit duidelijk zijn...

ManonT
Berichten: 74
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 12:58

Klopt Kippie. In de roedel (om even op Shiloh door te gaan) worden honden, als ze echt te ver gaan, bovenop de neus gebeten. Dit gaat dus ook alleen werken bij dominantie honden, bange honden worden er alleen maar banger van.

Assie, een halti is iets vriendelijks, zolang het dus maar op de goede manier word gebruikt. Ik denk ook niet dat er een richtlijn voor is wanneer te gebruiken, en wanneer absoluut niet. I.c.m. een gewone halsband is prima. Honden zijn vaak uit zichzelf al rustiger als de ze halti alleen al om hebben (is mijn ervaring tenminste).


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Avelienvd, Getty_Maan, Keandra, Mark0919, Pinacolada, RenskeFrea en 34 bezoekers