Nu op national Geographic:

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

Nu op national Geographic:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-03 13:49

Op national Geographic is Pat Parelli bezig wilde mustangs te vangen. Het zijn hele zeldzame mustangs, en ze willen proberen het met uitsterven te behoeden.

Heel indrukwekkend! Dus als het kan, moet je nu even naar N.G. gaan.

Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-03 13:58

Sorry mensen, ik schakelde ook vrij laat in, en zette het iets te laat op bokt... Bloos
Iig is het nu al afgelopen! Ach gut

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 17:00

Normaal zullen er in de loop van de week nog herhalingen zijn, da's vaak zo op NG

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 17:35

Ik ga toch maar eens in de krant kijken Lachen

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 17:40

Als je iets moest vinden, post het dan hé Knipoog

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 18:05

Ik dacht ze in America een overschot hadden aan Mustangs en dat ze gingen vangen om ze te temmen en zo te verkopen aan mensen om iets aan 't overschot te doen.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 19:00

Volgens mij moeten er ook ene bepaald aantal (mogen in ieder geval niet meer zijn) per jaar gevangen worden. Om een overschot en een te weinig aan mustangs te voorkomen. Die mustang worden meestal meteeen doorverkocht zodra ze een klein beetje tam zijn.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 01:38

KBR ranch vangt mustangs op die net gevangen zijn en maakt die zadelmak. Ben nog met die mensen in contact geweest. Het is er één van de vele die in het project betrokken zijn. Ik weet zelfs een online veilingsite waar je zo'n wild paardje kan kopen, soms voor echt belachelijke prijzen

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 10:25

VInd het eigelijk niet echt klopppen dat die mensen die dieren vangen. De natuur regelt zichzelf... het paardje wordt zo ineens uit zijn natuurlijke lefomgeving weggehaald en in een onnatuurlijke leefomgeving gehouden (denk aan stand-box)...

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 20:44

ja maar als ze op uitsterven staan dan komt er ook wel weer ies goeds uit voort

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 21:41

Yellowfish schreef:
VInd het eigelijk niet echt klopppen dat die mensen die dieren vangen. De natuur regelt zichzelf... het paardje wordt zo ineens uit zijn natuurlijke lefomgeving weggehaald en in een onnatuurlijke leefomgeving gehouden (denk aan stand-box)...


De paarden hoorden er niet eens van oorsprong te zijn, ze zijn afstammelingen van paarden die door de vroegere 'spanjaarden' die hun paarden (Barbarijse paarden en Andalusiërs) mee genomen werden. Sommige werden gekruisd, met de toenmalige paarden. En verder in het wild vrij gelaten. (waarschijnlijk omdat er geen nut meer voor was, of ze braken zelf uit)



m'n duizendste berichtje

Morrigan

Berichten: 6
Geregistreerd: 20-10-03
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 21:52

Wat dat betreft heb ik veel liever Monty Roberts (tja, ik gebruik ook gewoon zijn methode...) dan Pat Parelli. Ik vind dat Pat nog teveel hulpmiddelen gebruikt zeg maar... Doe mij dan maar Back To Basic. En hoe wouden ze ze dan voor uitsterven behoeden? Wat voor programma zat er verder achter???

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 22:16

Yellowfish schreef:
VInd het eigelijk niet echt klopppen dat die mensen die dieren vangen. De natuur regelt zichzelf... het paardje wordt zo ineens uit zijn natuurlijke lefomgeving weggehaald en in een onnatuurlijke leefomgeving gehouden (denk aan stand-box)...


en waar denk je dat onze paarden vandaan komen, sorry dan moet je ook qonsequent zijn,
we rukken ze gewoon uit moeder aarde: de baarmoeder???

Morrigan

Berichten: 6
Geregistreerd: 20-10-03
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 22:24

Nee, maar wij halen ze NU niet meer uit het wild, daar zijn er al zo weinig over en die moeten we behouden, en niet er weghalen. Wij fokken genoeg domestic paarden dat we toch niet meer wild nodig hebben?

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 00:18

Volgens mij komen er voor de kleinere gebieden die nu voor die wilde mustangs nog beschikbaar zijn, teveel mustangs. Ze hebben geen natuurlijke vijanden meer in die "gebiedjes", waardoor er ieder jaar wel een deel gevangen moeten worden. Dan is het afmaken of mak maken en verkopen. Volgens mij mag er in Amerika geen paardenvlees gegeten worden en bovendien lijkt het mij beter ze te laten leven en een tweede kans bij een goed iemand thuis te geven. Heeft Pril ( die in Amerika woont) niet ook mustangs ingereden? Misschien weet een van de anderen van de oudere garde dat nog, ik dacht van wel.

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 02:47

Ik heb toevallig net een hele documentaire gezien over mustangs en als ik het me goed herinner zit het zo:

Mustangs zijn afstammelingen van de paarden die ontsnapt waren aan de mensen die hen naar Amerika meegebracht hadden, de Spanjaarden. Het aantal mustangs vermenigvuldigde zich snel en binnen korte tijd waren het er miljoenen. Tegelijkertijd nam ook het aantal mensen toe. Aanvankelijk leverde dat geen problemen op omdat de ranchers hun eigen paarden door mustangs lieten dekken om zo paarden te hebben die het ruwe terrein beter aankonden, maar met de industriële revoltie kwam ook de tractor die grotendeels de rol van paarden op de boerderij overnam.

Ondertussen nam het aantal mensen nog steeds toe en werd steeds meer wilde natuur veranderd in agrarische gebieden. De mustang veranderde van een waardevolle werkkracht in een plaag. De overheid autoriseerde toen het vangen van mustangs. De prijs van paardenvlees was niet hoog, maar het kon een winstgevende onderneming zijn, mits je een groot aantal paarden ving. Helaas, werd er bij het vangen en vervoeren van de mustangs bepaald niet voorzichtig met ze omgegaan en de weg naar de slacht was voor velen een lijdensweg.

Een vrouw van de lokale rancher, met als bijnaam 'Wild Horse Annie', trok zich het lot van de mustangs aan en bracht een groot deel van haar tijd door met het fotograferen van de gruwelijke praktijken van de mustang vangers. Ze stuurde haar verhalen en foto's naar scholen, waarbij ze de schoolkinderen verzocht brieven te sturen naar de overheid.

Uiteindelijk won Annie haar strijd voor de mustang en de overheid stelde een nieuwe wet in die de mustang in bescherming nam: de mustang mocht niet langer geslacht worden. Dit was een belangrijke stap in het behoud van het ras, maar al snel bleek dat er door de snelle voortplanting een overschot aan mustangs zou komen. Om dit te voorkomen is toen besloten om een aantal keer per jaar de mustangs samen te drijven en een deel te verkopen. De gevangen mustangs zijn vaak onbeleerd en het is voor de koper een gok: zullen ze het paard krijgen dat ze willen en zal het paard ooit aan
"gevangenschap" gewend raken?

Jammer genoeg lijkt het einde van het verhaal nog niet in zicht. Door de groeiende bevolking en de inkrimping van de natuurgebieden zijn veel mustangs gedwongen deels in de buitenwijken te leven ...


Ik zal even het adres van het programma geven voor de geïnteresseerden, want er is veel informatie over de mustang te vinden:
Wild Horses: An American Romance