Veulen van 4 maand afspenen in de trailer??

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Veulen van 4 maand afspenen in de trailer??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-03 11:05

Nee niet ik natuulijk he. maar bij kenissen van ons hebben ze springpaarden. Nu vertelde ze aan mijn moeder dat er veulen was dat ze gingen spenen. Ow goed. Maar nu blijkt dat het veulen 4maand is. Een veulen van 4 maand kan gespeend worden dat weet ik wel maar ze doen het op zo een jonge leeftijd omdat de moeder terug drachtig is en het veulen anders teveel energie wegneemd van moeder en ongeboren veulen. is dit zo? En ze zijn van plan het veulen met moeder op de trailer te zetten en dan de moeder eruit te halen. ik heb nog nooit geweten dat veulens zo gespeend worden. is dat niet ontzettend gevaarlijk zo? Ik weet er zelf niks van he daarom dat ik het aan jullie vraag. Maar het klinkt zo gevaarlijk.

LindaVelings

Berichten: 1223
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 11:09

Lijkt mij ook niet de ideale manier om een veulen af te spenen Verward

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 11:11

zou ook absoluut niet mijn voorkeur hebben

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 11:11

het lijkt me dat zo'n beestje een trauma oploopt van een trailer zo. Waarom zou je het op zo'nmanier doen. 4 maanden kan maar is wat jong.

Geen idee, misschien dat ze er een goede ervaring meehebben en dan meteen met dat veulen wegrijden naar een opfokgroep of zo. Weet het anders ook niet.

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 11:18

Inderdaad vanaf 4 maanden kun je afspenen, je moet wel goed naar het veulen kijken of dit al kan. Wij hebben het toevallig afgelopen weekend gedaan met ons veulen, van ruim 4 maanden oud. We hebben het veulen samen met de moeder weggebracht (ca. 30 minuten met de trailer). Op het opfokadres hebben we ze beiden uit de trailer gehaald, moeder bij de trailer in de buurt gehouden en het veulen is meteen met nog 2 andere veulens op stal gegaan, moeder heeft wel even geroepen maar dochter had het te druk met haar leeftijdsgenoten (gelukkig maar). Moeders weer op de trailer gezet en meteen weggereden.
Onze merrie is wel braaf en goed handelbaar. Wij zouden er nooit voor kiezen om een veulen alleen op de trailer weg te brengen maar daar zijn de meningen over verdeeld.
Ons veulen had ook nog nooit op de trailer gestaan, en dan is het samen met moeders toch vertrouwder.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 11:34

4 maanden is toch echt wel de absolute minimum leeftijd waarop je een veulen kan spenen! Dat moet je eigenlijk alleen doen wanneer de merrie het duidelijk te zwaar heeft en je dat niet meer kan ondervangen met extra voer oid. Maar speen liever op een oudere leeftijd.
En er zijn veiliger methoden om een veulen te spenen dan zoals hierboven voorgesteld. Daar zijn ook wel verschillende topics over geweest.

pamba

Berichten: 257
Geregistreerd: 13-11-02
Woonplaats: Oudeschild- Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 11:46

Mijn veulen ging met ruim 5 maanden weg omdat ze er aan toe was om bij haar moeder weg te gaan.
Ik heb haar alleen in de trailer mee genomen en een beetje sedalin gegeven (ze had al wel vaker in de trailer gestaan samen met haar moeder) en het zeiltje natuurlijk dicht en de stangen eruit en het ging prima.
maar 4 maanden vind ik best wel vroeg om een veulen af te spennen ookal is de moeder alweer drachtig.

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 11:56

Wij brengen volgende week ook mijn veulen weg alleen in de trailer aangezien mijn merrie waarschijnlijk NOOIT meer de trailer opgaat als we haar zonder veulen meenemen. zucht... het is gelukkig maar 10 minuutjes rijden met de trailer.

Stal_Fiore

Berichten: 9340
Geregistreerd: 29-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 12:29

Is niet echt de beste manier om een veulen af te spenen. Zou ze gewoon lekker op stal zetten in allebei een andere box. Dat een veulen teveel energie van de moeder opslokt is niet waar. Een veulen van 4 maanden is wel erg vroeg en de moeder is nog niet hoogdrachtig dat ze haar veulen niet meer kan verzorgen.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 12:33

Ik heb mijn veulen op 4,5 maand afgespeent. Het was aan mijn merrie te zien dat ze het veulen zat was, en ze werd ontzettend dun en dof in haar vacht. Kreeg veel voer maar niets hielp. Ik heb het veulen een week van te voren steeds langer alleen in de box gelaten. Merrie ergens anders gezet. De laatste dag stonden ze de hele dag en nacht appart. Dat ging goed, en de volgende dag heb ik het veulen weggebracht. Helaas ging eht veulen niet op de trailer, dus moest moeder eerst en daarna het veulen, en dan merrie eraf.
Dit was geen prettige manier maar het ging niet anders.
Het deed me heel veel pijn om mijn merrie weer van de trailer af te halen en haar kind op de trailer te laten. Maar helaas, het kon niet anders.
Maar jij bedoelt volgens mij, het veulen zeg maar niet van te voren afspenen? Gewoon merrie + veulen op de trailer, merrie eraf en weg..?
Dat lijkt me idd ook niet echt zon goed idee..

Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 12:34

Nou dat hebben wij ook 1x gedaan (MAAR NOOIT MEER!!). Dat veulen was verkocht en die mensen wouden haar zo snel mogelijk hebben. Dus wij het veulen in de trailer afspenen. Dat arme beestje heeft zich losgerukt en sprong toen bijna uit de trailer. Wij hebben de DA toen gebeld en die is naar een parkeerplaats gekomen waar wij toen stonden om het arme dier plat te spuiten. Nee echt, 1x maar NOOIT MEER!!! Daar komen echt ongelukken van!!! Wij laten de veulen nu minstens 1 week op stal staan. En als ze alleen vervoerd moeten worden naar hun nieuwe eigenaar dan spenen wij ze ook alleen af, zo wennen ze al een beetje aan het alleen zijn en dat gaat super goed OK dan!

ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 12:54

mijn veulen is met ruim 5 maanden(bijna 6) op de trailer meegegaan .ze was er wel aan toe en moeders zeker ook!ze vond het wat eng alleen in de trailer maar is heel goed gegaan.ze heeft daarna nog een paar dagen wat gehinikt en toen was het over!

maar afspenen in een trailer??? Scheve mond

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 12:59

4 maanden is wel de minimum leeftijd ik zou het alleen doen als het echt niet anders kan. Wij brachten zelf altijd het veulen met de merrie samen naar het opfokbedrijf en gingen dan alleen met de merie terug, dat werkte super.
Ik zou een veulen niet alleen laten op de trailer. Wij hebben een paar jaar terug een heel vervelend ongeluk met een veulen in de trailer gehad daar was de merrie bij maar ik wil zoiets echt nooit meer meemaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 13:01

Mijn veulen is vorige week naar de opfok gegaan. HIj was 6 maanden oud. De week daarvoor heb ik hem bij zijn moeder weggehaald. Omdat ik pertinent niet wilde dat hij direct gespeend de trailer opmoest om vervolgens anderhalf uur op de wagen te staan. Daar heb ik teveel ongelukkken meegezien.

Diverse fokkers heb ik gevraagd hoe zij het deden, en iedereen gaf mij dit advies. Mits je de mogelijkheid hebt natuurlijk. Maar die luxe had ik gelukkig wel.

En het is allemaal prima verlopen.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 13:25

Als het zo zou moeten heb ik liever een hysterisch veulen dan een hysterische moeder op de trailer. Volgens mij zijn die namelijk veel gevaarlijker.

Ik vind het zelf heel moeilijk hoe ik mijn veulen moet afspenen. Lig er al 's nachts wakker van..

Mijn veulen is nu 3 maanden oud. Ik wil haar van haar moeder afhalen als ze 4 á 4,5 maand oud is. Ze word namelijk half december opgehaald door de koper en ik wil haar voor die tijd afgespeend hebben.

Alleen heb ik meerdere probleempjes omtrent het afspenen. Allereerst is het veulen niet goed mak, maar hier werk ik op dit moment hard aan en hoop dit voor die tijd redelijk opgelost te hebben.

Als ik mijn merrie en veulen beiden in een andere stal zet weet ik zeker dat er binnen 5 min een veulen over de deur heenspringt. Helaas heb ik maar 3 boxen die naast elkaar staan, dus uit elkaars zicht halen is helaas onmogelijk.

Hebben er misschien mensen ervaring met het afspenen in de wei? Dus veulen in een andere wei zetten dan moeder? En je moet dus voor die tijd al voor elkaar hebben dat ze redelijk lang zonder elkaar kunnen? Want moeder en kind kunnen nu maar 10 min uit elkaar max. Ik rij ook nog steeds niet.

Advies! aub!

ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 13:33

word en nu bedoelt de trailer in mamma eruit en wegrijden?of blijft ze in de trailer staan tot ze is afgespeend?

die van mij ging ook gelijk van de moeder af in de trailer.

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-03 14:00

Citaat:
word en nu bedoelt de trailer in mamma eruit en wegrijden?of blijft ze in de trailer staan tot ze is afgespeend?

Ja volgens wat ze mijn moeder verteld hebben wel ja. En het veulen gaat dan meteen naar de koper. Zou dat veulen dan geen trauma van de trailer kunnen krijgen? Ik kan me voorstellen dat als je een hechte band hebt met je veulen dat dit misschien wel kan. maar volgens mij is dit bij deze paarden niet het geval.

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 14:12

En het veulen kan niet alleen de trailer in?

Wij speenden de veulens altijd op stal, het veulen kwam dan in een box waar hij niet ergens over een deur kon hangen enzo. Ging altijd prima.
Vorig jaar hebben we het veulen met spenen weggebracht, ze ging met een ander veulen de weide op. Behalve wat zweten, was ze verder vrij rustig gweest in de trailer en heeft los gestaan. (boven de klep was met een plank dicht gemaakt.
Bij ons leren de veulens al wel op 10dagen wat eeen trailer is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 14:15

Afspenen in de wei?

Alleen als je meerdere veulens hebt, die als vriendjes kunnen fungeren. En goed afgezet, en de moeder niet kunnen horen, ruiken...........

En dan nog zou ik het link vinden.

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 14:21

Pipo schreef:
En dan nog zou ik het link vinden.

Waarom?
Als ze de hele tijd in het land hebben gelopen? Ze weten wat gras is..., maken nieuwe vrienden. Het is ons vorig jaar zo beter bevallen dan eerst op stal. Op stal raken ze nog meer gestrest omdat ze dan ahw opgesloten worden.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 14:49

De weiden grenzen dan alsnog aan elkaar Pipo. Ze staan trouwens nu samen in een kudde. Die kudde splits ik dan, veulen met de ene helft, moeder met de andere. Dus ze komen niet alleen of met vreemde paarden. Maar ja ik ben ook bang voor veulens of moeders door het schrikdraad heen...

Wat moet ik dan?

meisje

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-02-02
Woonplaats: ijmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 16:35

Veulen in een stal opsluiten weg bij zijn moeder liefst met soort genootjes
Beste nog op ander terein en veulen aandacht geven
En wel in stal waar je de boven kant kan asluiten

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 20:07

Ik heb m'n veulen vorig jaar op de wei gezet en moeders op stal, is goed gelopen Knipoog, omgekeerd geprobeert, en veulen sprong de stal uit Haha!

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 20:54

een veulen afspenen op de trailer zal ik echt afraden. Wanneer zo veulen erachter komt dat ie alleen is wil ie omdraaien, wat niet kan als ie vast staat. slaat de benen over de balk heen en hangt vast, gaat onder de balk door en zit vast, zodra je de deur opendoet springt ie wel door het deurtje heen. Nee mij niet gezien, en merrie zal over het algemeen niet hysterisch worden als het veulen weg is, hooghuit hinneken en stampen maar zich niet proberen los te breken uit de trailer. Wat nog meer meespeelt is als het veulen pas 4 maanden is nog klein is en makkelijker onder de voorstang heenkan. Een veulen van 6 maanden zal bijv veel makkelijker zijn moeder kunnen missen. iig dat is mijn ervaring.
Groetjes Bar

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 23:13

beppies schreef:
... We hebben het veulen samen met de moeder weggebracht (ca. 30 minuten met de trailer). Op het opfokadres hebben we ze beiden uit de trailer gehaald, moeder bij de trailer in de buurt gehouden en het veulen is meteen met nog 2 andere veulens op stal gegaan, moeder heeft wel even geroepen maar dochter had het te druk met haar leeftijdsgenoten (gelukkig maar). Moeders weer op de trailer gezet en meteen weggereden...


Vorig jaar kwamen er bij ons op stal 2 hengst-veulentjes. Het ene veulen (Jerry) was al gespeend, bij de tweede (Eldy) gebeurde het precies zo als Beppies beschrijft!
Dit veulen was toch wel lichtelijk gestressed: hij werd in een vreemde stal gezet, een ander -vreemd- veulen erbij en dan ook nog eens z´n moeder weg Scheve mond ! Jerry was twee weken daarvoor al afgespeend en had het volgens mij wel makkelijker !
Maar als je echt wilt spenen als ´ie weggaat, zou ik iig de merrie meenemen in de trailer!
Ik heb nu zelf ook een veulen en haar wil ik afspenen als ze ong. 5,5 - 6 mnd. is. Ik heb samen met mijn vriendin een stal-trakt en mijn meiden staan op het moment op een stal, hier 3 km. vandaan.
Op die stal, zijn nog 3 andere veulens, 1 hengstje en 2 merries. Als het zover is, blijft mijn veulen waar ze is en komt met de andere 2 merrietjes samen te staan. Mijn merrie komt weer terug bij mij op stal! Ook al is het maar 3 km. verderop en kan ik dat stukje makkelijk rijden, ik zet de merrie toch maar op de trailer Knipoog !