hengstenvooroordelen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Caira
Berichten: 26062
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

hengstenvooroordelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-03 12:12

Zoals sommigen al weten is mijn tinkie begin mei gedekt. De hengst is van een vriendin van mij. Zij heeft ook van de week met een huifkar en hengst aan de pen een nachtje bij ons op de camping gelogeerd. Zo makkelijk als zij met haar hengst om gaat niet te geloven. Nu heb ik het idee dat als er een hengstveulen uitkomt ik deze ook hengst wil laten. Nu de stalhouder ziet hoe makkelijk de hengst van Annelot is heeft hij ook het idee dat het makkelijk kan. Maar is dat ook zo? wordt hengstengedrag overdreven?

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 12:14

Ga maar is eind november in Ermelo kijken bij de 1e Bezichtiging, kijk dan maar of je hem nog steeds zo graag hengst wil houden Knipoog

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 12:17

Verschilt enorm per hengst...
Mijn hengst is op zich heel zoet, staat in stal gewoon met tralies naast andere paarden (geen merries) en overdag staat hij de hele dag in de paddock. Ik kan hem ook gewoon rijden met merries in de bak. Maar hij is nu 3 en begint toch wel steeds meer praatjes te krijgen. Maakt zich groot als hij de wei in mag, of wanneer er een merrie langskomt, heeft in zijn enthousiasme ook wel eens met een voorbeen gemaaid, tuurlijk is dat gelijk afgestraft en heeft hij het daarna niet meer gedaan, maar toch... Ik zou het in zijn geval onverantwoord vinden om hem aan een pin te zetten, los van het feit dat ik geen enkel paard van ons aan een pin zou zetten.

Caira
Berichten: 26062
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-03 12:19

zal er toch even bij vermelden dat het hier om tinkers gaat, niet om kwpners en aan de pin zetten is in Ierland doodnormaal of het nu een hengst of merrie is!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 12:22

't blijft toch vaak lastig met samenrijden, stalling vinden (uitbreekgevaar!), met anderen paarden de wei op kunnen, in een groep rijden... Als je niet wilt fokken met een paardje denk ik dat ze in de meeste gevallen beter afzijn als ruin, dan hebben ze een veel makkelijker sociaal leven met andere paarden. En dan zitten de eigen hormonen (waar ze toch niets mee kunnen) ze ook niet in de weg.

Caira
Berichten: 26062
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-03 12:24

Hij kan op de wei met ruinen das geen probleem genoeg weides aan de overkant van de weg! Dat vond ik ook een erg belangrijk aspect. Het is idd de bedoeling dat ermee gefokt gaat worden. De hengst waar ik het over had heeft zelfs met mijn hengstige merrie in de trailer gestaan en samen gereden.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 12:27

Hahaha,
doe ik zo mijn best om niet te oordelen op ras, moet ik dat in dit topic juist wel doen! Haha!
Sorry, maar dan kan ik je niet verder helpen

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 12:30

Ik heb zelf een tinkerhengst (dat weet je wel hé), en hij is erg braaf en mak. De merrie kan hem niet boeien, maar hij ravot wel met alle plezier met ons ruintje! Volgens mij hangt het in grote mate af van hoe een hengst opgevoed werd. Zit hij als jong hengstje samen met andere ruinen/hengsten zal hij vast socialer zijn dan één die al snel afgezonderd werd. Het lig ook aan de mate waarin hij respect voor jou heeft en aan jouw inzicht in z'n streken! Ik kan zo voorspellen of hij nog zal bokken ja of nee, of hij nog zal rollen ja of nee .... en of hij nog wil rennen ... sommige paardjes kan je bijna helemaal voorspellen zo terwijl ik dat bij andere niet kan. Al bij al is het altijd een kwestie van uitproberen! Ik heb het zelf ook beslist dat Spix hengst blijft zolang we met wederzijds respect kunnen omgaan met elkaar. Komt het moment dat ie het respect verliest of er een risico aan vast zit gaat het za(a)kje eraf Haha!.
Het uitbreekgevaar die ArwentLune aankaart wil ik nog dit op antwoorden .... als er bij ons één uitbreekt is het de merrie .... de hengst heeft respect voor een naaidraadje op een prikpaaltje ... ze zijn individueel anders, en zeker niet allemaal slecht of gemeen!

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 13:07

ligt aan de opvoeding en t temperament van je hengst. sommige hengsten mogen van mij zo in de achtertuin staan, terwijl ik andere het liefst ergens achter een betonnen muur ver uit mijn buurt. ligt totaal aan t paard.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 13:19

Het ligt idd gewoon aan het paard. Neem Dennis, die kan ik ook overal mee naar toe nemen. Hij word, juist omdat ik hem overal mee naar toe neem, al rustiger. Hij weet waneer hij mag dekken en waneer niet. En ook waneer hij zich moet gedragen en waneer hij gewoon vrij heeft.

Gister heeft er nog een meisje van 8 op gereden terwijl er een andere hengst vlak bij hem bijna door het hek heen vloog om Dennis aan te vliegen. Hij keek niet eens op!!!! En 'zijn' merrie liep hem constand te roepen toen dat meisje er op reed maar hij bleef gewoon netjes zijn werk doen.

Dit is dan ook een voorbeeld van een verschrikkelijk brave hengst. Maar ik ken ook genoeg monstertjes. Ik zou het gewoon aan kijken en hem alleen hengst laten als hij ook voor de fok gebruikt gaat worden. Het is dat Dennis goedgekeurd is anders was hij zijn ballen ook al kwijt geweest. Dat maakt het gewoon net ff makkelijker om hem mee te nemen ergens heen, zonder er commentaar op te krijgen omdat hij hengst is.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 13:29

Mijn hengst is ook een erg zoete man.

Ligt denk ik wel hoofdzakelijk aan zijn opvoeding EN zijn ras.

Hij is nu zes, is geboren en opgevoed in Spanje, op de hardere wijze denk ik, want hij is een tikkeltje kopschuw (is er na een maand wel al volledig uit). Hij begint mij nu ook wel uit te testen, maar gelukkig ben ik streng genoeg, en houdt hij er dan ook onmiddellijk mee op.
Hij heeft heel erg veel respect voor de electrische schrikdraad, en heeft ook absoluut geen springtalent, dus zal niet snel uitbreken.

Andere paarden zijn bijzonder interessant, en dan begint hij wat te roepen, maar onderneemt geen poging (of niet meer Haha! ) om er tussenuit te knijpen.
Eergisteren had hij weer eens last van zijn hormoontjes, en dan begint hij zelfs te roepen naar niets, of naar een vrachtwagen, of de koeien in de wei Altijd grappig, maar in het begin moest ik echt nog wennen aan zulk machogedrag.

Wat wel is bij een hengst: blijf steeds op je hoede, trek een lijn en trek ze ook recht. Wees consequent en dan heb je aan een hengst een erg trouw paard. Maar als het is om een paard te hebben waar je onbezorgd mee kan omgaan TEN ALLEN TIJDE dan is een ruin makkelijker.

Ik laat hem hengst, omdat hij zo makkelijk is en ik misschien wel met hem wil dekken (hij is goedgekeurd). Als dat verandert, dan gaan de balletjes eraf Tong uitsteken

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 15:19

Denk dat ras er niet altijd mee te maken heeft hoor Tong uitsteken Wij hebben nl een arabisch volbloed hengst en dat is ook een schatje (daarnaast ook wel eens een echte bloedkikker, maar dat heeft de ruin ook). Als je zegt dat je een arabisch volbloedhengst hebt springen de meeste mensen gelijk in de bosjes. Toegegeven: ik heb een aantal exemplaren gezien (w.o. onze ruin) die ik nooit van m'n leven als hengst in m'n buurt zou willen hebben, maar ik heb ook genoeg arabische hengsten gezien die superbraaf zijn. Beetje brullen en dat is het dan. Met merries kan hij soms wel wat heet worden, maar hij blijft over het algemeen echt superbraaf. Hij heeft ook wel een extreem goede opvoeding gehad en heeft ook zeker zijn karakter (heel positief altijd, hem zul je niet écht chaggie zien) heel erg mee.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 16:41

Het ene of het andere paard scheelt gewoon enorm. Op de fokkerij waar ik m'n veulen heb gekocht, stonden de meeste hengsten in een box in een aparte stal op één hengst na, die liep gewoon in een wei naast de wei van de merries en die keek er niet naar om.
Je kunt ze best goed opvoeden hoor, maar die hormonenkwestie krijg je er niet uit en bij het ene paard is het erger dan bij het andere paard.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 17:01

Brenin is thuis ook erg braaf, ik ben een tijdje geleden bij Sjuimpje geweest en heb daar een les meegereden samen met een merrie en een ruin, maar hij werd wel heter, en af en toe probeerde hij ook te trappen, wat ik gelukkig elke keer kon voorkomen..
Verder is het een schat van een beest die je niet zal bijten (behalve als hij zenuwachtig is), maar het zijn en blijven hengsten, dus moet je gewoon overal rekening mee houden, zeker in het voorjaar met alle rondvliegende hormoontjes Haha!

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 19:03

het is ook een kwestie ven opvoeden natuurlijk.

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 21:12

Heb mijn, jonge, hengst bij de merries en een veulen staan. Ze hebben de grootstepret van de wereld samen en hij is tot nu toe heel evenwichtig en erg lief. Blijft echter dat een hengst fundamenteel van een merrie verschilt in zijn gedragsopbouw en dat merk je: paarden zijn vluchtdieren, maar bij toenemende dreiging lopen merries door en een hengst draait om....
Hoop dat we onze hengst door veel spannende en leuke dingen aan te bieden heel kunnen laten. Is voor de merries tenslotte ook vele malen 'gezelliger'.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 22:54

ligt niet aan het ras maar aan het paard
ik heb met kwpn hengsten gewerkt die niet op of om kijken naar hengstige merries zolang de ketting niet aan het hoofdstel zat
ik ken een friese hengst die zelf op een terrein vol met merries met daaronder hengstige tuttebollen niet op of om kijkt , ook niet met andere hengsten als "concurentie"
ik ken een arabiertje wat van hetzelfde laken een pak is
ligt aan het temperament van het dier en de opvoedin
en een hengst die zijn hele leven een beetje in aanraking komt met merries en sociaal is opgevoed zal minder heftig reageren als hij een ander paard(merrie of hengst) ziet dan een hengst die apart staat van de meiden

Joyce1988
Berichten: 3518
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 23:32

Ik denk ook dat het heeft te maken met opvoeding.. maar ook wel met het temperament van het paard natuurlijk. Ik zou er maar eens goed over nadenken! Mijn oude verzorgpony was een hengst.. Altijd heel druk enzo, maar toen ik er heeel erg veel tijd in ging steken, toen is hij rustig geworden! Dat heeft er dus ook mee te maken denk ik. Maar ja, succes met je keuze!

Paduc

Berichten: 447
Geregistreerd: 28-04-03
Woonplaats: Maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 13:39

Ben in het bezit van een stevige Arabische Volbloed hengst en in de ring kan hij zeer behoorlijk tekeer gaan. Tijdens de show periode moet hij wel goed in de gaten gehouden worden en kan zich willen meten met je. Wij hebben nu 1 jaar pauze ingelast om hem na 3 jaren aangepaste stress eens de broodnodige ontspanning te geven. Hij is in de afgelopen maanden zo rustig geworden, dat hij met een slap touwtje tussen de merries door loopt, dat wil niet zeggen, dat hij in de losgooibak zijn kuren niet toont briesend met de staart erop. Wat ik hiermee wil zeggen, dat een hengst toch een speciale aanpak vereist en zeker, als je op een manege staat of op een stal met andere paarden en zeker met hengstige merries, want daar hebben ze toch een gezonde aandacht voor.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 14:10

Bij ons op stal staat een hengst van 25. Een schat van een beest dat helemaal geen hengstengedrag vertoont. Hij is wel heel sterk en heel erg bijdehand maar er zijn ruinen zat die dat ook hebben. Merries zijn voor hem helemaal niet interessant. Toe hij jong was ging hij alleen maar een beetje showen maar het was nooit gillen, bokken of meer ellende waar je wel eens van hoort. Zal een combinatie tussen karakter en opvoeding zijn. Ik ken merries die zich slechter weten te gedragen Haha!

ragna

Berichten: 1216
Geregistreerd: 05-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 22:19

het heeft niets te maken met het ras want ik had 1 volbloed hengst en ik heb nog 1 tinker hengst. mijn tinker hengst is veel moeilijker dan de volbloed. mijn hengst staat in helf open stallen en er mag een hengstige merrie tegen staan hij zal hem er niet over wippen. zelfs op de weide blijft hij op zijn stuk. MAAR alles ligt aan de opvoeding.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 23:12

ragna schreef:
Citaat:
MAAR alles ligt aan de opvoeding


Ben ik niet met je eens.
Het ligt er ook aan welke rang ze in de koppel hadden als jong paard/veulen. Als je dit ook onder opvoeding verstaat is het een heel ander verhaal.

Het is gewoon een feit dat paarden van een merrie met een hoge rangorde veel dominanter zijn als lager geplaatste paarden. Op jonge leeftijd in de koppel wordt deze rangorde ook weer uitgevochten. Je kunt ze dan wel elke week/dag even in handen hebben maar de meeste tijd zijn ze toch gewoon paard en leren ze ook paardengedrag (gelukkig) Als je dan een hengst treft die altijd bovenaan in de rangorde heeft gestaan heb je er een beste kluif aan hoor.

Karakter sla/aai je er niet uit. Feit blijft dat je bij ieder paard rekening moet houden met zijn karakter en zeker bij hengsten met opspelende hormonen. Als ik aan het rijden ben met Stiek (KWPN-hengst) en iemand draait een hengstige merrie voor zijn neus moet ik echt wel even doorpakken om controle te houden. Ook al is het de grootste knuffel van stal die niet bijt of slaat. Hormonen aai/sla je er niet uit!!!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 09:48

Mmmm .... ja, denk dat je hier echt wel een punt maakt hoor!!! Dat klopt wel! Mijn hengst is een doetje Haha!

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 09:56

Maar is het dan niet zo dat SOMMIGE rassen een makkelijker karakter hebben?

Hoeveel Andalusiërs en Lusitano's worden er gecastreerd? Dat zijn er echt niet veel... Heeft langs de ene kant ook wel te maken met de macho-culturen waaruit deze paarden voortkomen (een echte vent rijdt op een hengst), maar toch ligt een groot stuk hiervan bij de aard en het karakter van deze rassen. De Andalusiers en Lusis die ik al heb gezien (en ik heb er het afgelopen jaar een 15-tal uitgeprobeerd) waren stuk voor stuk vriendelijk en meegaand van aard, graag willen werken met veel respect voor de mens. Erg intelligente beesten...

Dit klopt niet voor ELKE anda/lusi, maar wel voor het grootste deel... Bij KWPN'ers/Haffies/Tinkers/shetties/... heb je er ook makkelijke tussenzitten, maar in verhouding zijn er dat veeeeeeel minder...

sassa
Berichten: 177
Geregistreerd: 12-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 12:25

Ik denk dat het ligt aan het soort paard wat je hebt.
Wat ook wel meespeelt is of de hengst dekt. Veel hengsten die veel dekken worden 'wilder' in de buurt van merries. Dus dan ook moeilijker in de omgang