4 jarige op M/Z niveau, schokkend........

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 12:25

Ik denk dat het erger is als een B ruiter 5/6 keer in de week een uur gaat rijden...

Wij hebben ook wel eens een 4 jarige met wedstrijdstop gehad omdat hij al de max aan punten in de M2 had. Beestje stond 24/7 op het land, werd 2x per week een half uur onder het zadel gereden en 1x rond geslingerd aan een halster.
Af en toe ging hij mee op concours om ringervaring op te doen. Maar als je per proef steeds 2 รก 3 wp rijdt, gaat het hard.
Als 5 of 6 jarige hebben we hem verkocht en volgens mij loopt hij nu (12 jaar) Prix St. George...



MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 17:44

Ik denk dat er ook een groot verschil is als je kijkt hoe een paard gereden wordt.
Als iemand met veel ervaring een paard spelenderwijs zijgangen leert, is dat een veel mindere belasting dan als een ruiter met minder ervaring daar een kwartier of langer per training mee bezig is. Dat is zelfs voor een ouder paard een grote belasting. En hoe vaak zie je wel niet (oudere) paarden moeizaam door de zijgangen komen tijdens de proef? Dat noem ik niet spelenderwijs maar zijgangen "doortrekken".
Zijgangen (zeker op M/Z nivo) zijn oefeningen om je paard soepel te maken, niet het kunstje wat ze moeten leren.

Overigens keken dezelfde mensen die het zielig vonden dat het paard als 4 jarige M2 liep, ons ook gek aan dat we zo'n "sportpaard" 24/7 buiten hadden van april tot november...

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 17:14

napoleon"]
[quote="astridastrid"][quote="MarijeR schreef:
Ik denk dat het erger is als een B ruiter 5/6 keer in de week een uur gaat rijden...


Oh, vertel?
Ben wel benieuwd
[/quote]

Ik ook Ben tenslotte nog maar gewoon een B-ruiter Schijnheilig
[/quote]
Als ik om me heen kijk hier in de buurt, denk ik dat het voor een 4 jarige meer belastend is als een B (of L/M wat je lezen wilt) ruiter er 5 of 6 keer per week een uur mee rond stuurt.
Het paard wat ik bedoelde werd 2x per week gereden en 1x rondgeslingerd aan een halster en liep verder 24/7 op het land.
Dat kon omdat het paard aardig wat talent had. Een paard met minder talent zou veel meer moeilijkheden daarmee gehad hebben.
En ik denk dat iemand die meerdere paarden van groen naar het Z of hoger heeft gereden toch wat meer ervaring heeft dan iemand die B of L rijdt. Wie kijkt er bv. niet verbaasd naar zijn paard als je instructeur er eens op stapt. Met meer ervaring kan je ook de mogelijkheden van je paard beter benutten.

En even voor alle duidelijkheid voordat ik weer rare PB's van mensen krijg, ik reed dat paard niet.
Ik had op dat moment nog veel te veel lol met mijn pony.
Mijn vader vond dressuur leuk om naar te kijken (en nadat hij mij met mijn pony's bezig had gezien had hij de hoop op een dressuurcarriere wel opgegeven Tong uitsteken ) en had daarom dressuurpaarden (of gedeeltelijke eigendom en/of sponsoring) die hij liet uitbrengen.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 17:55

napoleon"]
[quote="MarijeR schreef:
En ik denk dat iemand die meerdere paarden van groen naar het Z of hoger heeft gereden toch wat meer ervaring heeft dan iemand die B of L rijdt. Wie kijkt er bv. niet verbaasd naar zijn paard als je instructeur er eens op stapt. Met meer ervaring kan je ook de mogelijkheden van je paard beter benutten.


Ben ik het deels wel mee eens, maar aan de andere kant, wie zegt er dat een Z-ruiter vriendelijker met een paard om gaat dan een B-ruiter? Ja een Z-ruiter zal idd meer ervaring hebben, maar ik ben er heilig van overtuigd dat sommige Z-ruiters nog heel wat kunnen leren van zogezegd B-ruiters en uiteraard visa versa
[/quote]
Als ik er vanuit ga dat beide ruiters diervriendelijk bezig zijn en het beste uit het paard willen halen, heeft een ervaren ruiter het voordeel dat hij de "fouten" die hij maakte bij vorige paarden niet meer maakt en problemen eerder herkent.

Een voorbeeldje... Ik heb aardig wat paarden/pony's zadelmak gemaakt. En op een ervaren paard kon ik ook nette oefeningen laten zien.
Maar het aanleren bij een 4 jarig paard zou niet zo'n succes zijn geweest Knipoog


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: carin0903, ComscoreBot, Ilayla, Iris_Casper, Kaplaars, Marcato, maresie, marjor, Martje80, massiemas, Pellelilly, Plus_en_Min, SUSANNEx, Tigress, xSannee en 148 bezoekers