4 jarige op M/Z niveau, schokkend........

Moderators: Murosch, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Katja

4 jarige op M/Z niveau, schokkend........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-03 10:25

Als ik paarden te koop heb dan moet je mensen toch een beetje vertellen wat ze kunnen als je ze nog niet op wedstrijd uitgebracht hebt. Ik heb altijd twee uitdrukkingen daarvoor bv hij is L klaar of hij loopt op L/M niveau. Met het laatste bedoel ik dat een paard de oefeningen kent die in die klasse gevraagd worden maar nog niet zover bevestigd is dat hij die oefeningen ook al in de ring zou kunnen lopen.

Mijn vierjarige ruin is er één van het soort die het werk al snel saai vindt dus die kent inmiddels wel redelijk alle oefeningen voor het Z maar loopt nog niet gesloten en verzameld dat hij een proef kan lopen, hij kan gewoon spelenderwijs lekker een pasje opzij enzo.

Nu werd ik van de week door mensen gebeld die een paard zochten en die vroegen dus eerst naar de negen jarige die ik te koop had. Dit is een paard van een lesklant die heel erg moeilijk in de hals is en aangezien deze mensen vooral dressuur wilde rijden leek mij dat geen goed plan.
Toen vroegen ze wat ik nog meer had en ik vertelde van de vierjarige.

Nou dat had ik beter niet kunnen doen.....kreeg een hele preek over hoe belachelijk dat wel niet was en dat we dat zeker ook met die negenjarige gedaan hadden en hij daarom niet meer wilde lopen ed. En dat als ik deze nu ook zo zou rijden hij helemaal kapot zou gaan.

Ik rijd hem gemiddeld twee keer per week een half uurtje in de bak is dat nou echt zo schokkend???????

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-03 10:25

Bedankt voor alle reacties. Ik ben het zeker eens met de opmerkingen die geplaatst werden over de belasting van de pezen en banden. Ik ben daar ook erg voorzichtig mee maar denk wel dat het paard waar het om gaat erg lenig is waardoor de belasting van de banden niet schokkend is. Je moet ieder paard bekijken zoals hij is en wat voor de één een makkelijk is kan voor de ander een enorme belasting zijn. Ik blijf lekker een beetje spelen met hem en dan zien we wel waar het schip strand.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-03 17:41

Pipo schreef:
Een paard wat een aantal Z oefeningen spelenderwijs doet, vind ik niet M/Z afgericht. Dus ik vraag me af, waarom dat dan gezegd word. M/Z afgericht is ook de volledige verzameling die daar bij hoort. Tja en dat is knap wat voor een vierjarige die flink aan de maat is. Tuurlijk pakken ze het makkelijk op, en heeft hij het talent daarvoor, maar ik vind 2 keer per week trainen eigenlijk best heel weinig, en zwaar als je met 2 keer per week dit soort verzameling en oefeningen vraagt. Als je zou zeggen, ik zit er 4 a 5 keer per week op, en ik doe af en toe een pasje opzij, prima........! Maar met zo weinig erop zitten, en dan wel dit soort verzamelingen vragen????

Ach ieder zo zijn eigen manier!

Ik werk hem twee keer per week een klein half uurtje in de bak het is dus niet zo datr hij verder maar een beetje in het hok staat te wachten.
Hij gaat in ieder geval twee keer per week ongeveer een uur mee naar buiten lekker veel rechte lijnen en veel stappen om sterker te worden zonder een al te grote belasting. En dan loopt hij nog een keertje aan de longe.
Daarnaast loopt hij iedere dag minimaal 4 uur buiten maar op het moment eerder een uurtje of 8.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-03 17:51

Als de toekomsitge eigenaar er ook netjes op past wel denk ik.
Net trouwens naar een 11 jarige gekeken die al meer gelopen heeft dan ik in mijn hele carrière bij elkaar en die was nog zo spijkerhard en fris. Leuk om te zien dat paarden met goed management heel blijven.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-03 18:25

ruitje schreef:
het ene paard is anders dan het andere paard en dus kan de een het wel aan en de ander niet en volgens mij kun je dat moeilijk door de telefoon beoordlen Haha!

Dat had ik nou ook. Was echt boos dat ze mij zo veroordelen terwijl ze niet eens weten hoe ik met mijn paarden om ga.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-03 14:25

Katja schreef:
Ik werk hem twee keer per week een klein half uurtje in de bak het is dus niet zo datr hij verder maar een beetje in het hok staat te wachten.
Hij gaat in ieder geval twee keer per week ongeveer een uur mee naar buiten lekker veel rechte lijnen en veel stappen om sterker te worden zonder een al te grote belasting. En dan loopt hij nog een keertje aan de longe.
Daarnaast loopt hij iedere dag minimaal 4 uur buiten maar op het moment eerder een uurtje of 8.

Dit is dus hoe het hele programma eruit ziet Desiree 83. Het ging mij erom dat ik hem niet veel in de bak train. Maar vooral veel werk doe om hem sterker te krijgen zopnder teveel te belasten.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-03 16:23

Mijn eerste verhaal was ook niet helemaal compleet, krijg je als je gaat typen terwijl je bovenop de kast zit. Scheve mond
Ik denk dat dit best een goede opbouw kan zijn maar moet toegeven dat het moeilijk is om hem vandaag zijn vrije dag te gunnen omdat ik verder niets te rijden heb.
Hopelijk wordt mijn nieuwe aanwinst donderdag goedgekeurd en kan ik weer volop aan de slag.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie