What's happening with Gestion Joker???

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 15:13

Dit heb ik gevonden.
Ik dacht dat hij nu een nieuwe berijder had. Anky wil namelijk niet meer op hem rijden. Maar of ie verkocht is? Dat kan ik niet vinden.

Ik dacht bij mezelf: best een goede planning om in januari een been te breken", grapt Anky van Grunsven. Een half jaar na de ongelukkige val van haar paard Gestion Joker, waarbij ze een gecompliceerde breuk in haar linkerbovenbeen opliep, bewijst de regerend olympisch kampioene dressuur dat ze haar gevoel voor humor nog niet is verloren.

Het ongeluk, de verstoorde voorbereiding en het pensioen van de succesvolle Gestion Bonfire hebben Van Grunsven in de aanloop naar de Olympische Spelen van Athene niet van de wijs gebracht. "Athene is bovendien nog ver weg, voor mij en mijn nieuwe paard."

De Olympische Spelen van Sydney van 2000, waar Van Grunsven naast het individuele goud ook een zilveren medaille met het Nederlands team veroverde, maakten haar tot Nederlands recordhoudster medailles op de Olympische Spelen. Met haar in Barcelona, Atlanta en Sydney behaalde oogst van één gouden en vier zilveren medailles evenaarde ze het vergeelde record van schermer Arie de Jong en Charles Pahud de Mortanges, die zijn sporen eveneens in de hippische sport verdiende.

Het was bovendien niet ondenkbaar dat Van Grunsven haar illustere voorgangers uit de eerste helft van de vorige eeuw volgend jaar in de bakermat van de Spelen van hun olympische troon zal stoten, ondanks het feit dat Bonfire na Sydney mocht genieten van zijn oude dag. De val van Joker in januari leek echter in één klap aan alle bespiegelingen een einde te maken. Zo niet voor Van Grunsven. De amazone uit Erp bekent dat ze geen moment aan Athene had gedacht, nadat ze uit het zadel was geworpen.

"Nee hoor, ik dacht: dat had ik slechter kunnen doen. Januari en februari zijn sowieso altijd redelijk rustig en de Olympiade is pas volgend jaar", kijkt Van Grunsven terug. "Natuurlijk is het niet ideaal en ik had gehoopt op een kortere revalidatieperiode, maar dat heb je niet in de hand. Op dit moment gaat het best goed met mijn been. Tijdens het paardrijden heb ik geen enkel probleem en het lopen gaat steeds beter."

Joker, die ten tijde van het ongeluk herstellende was van een blessure, was minder gelukkig. Het paard werd na de manoeuvre nooit meer de oude en moest zijn plaats afstaan aan Gestion Salinero en Gestion Krack C. Hoewel de jonge paarden hun vaste berijdster enkele maanden moesten missen, heeft het tweetal geen trainingsachterstand opgelopen.

"Tijdens mijn blessure heeft mijn vriend en trainer Sjef Janssen ze getraind, dus ze hebben doorgereden en zijn goed in conditie. Dat iemand anders de teugels in handen heeft hoeft ook geen probleem te zijn. Natuurlijk is het afhankelijk van degene die rijdt, maar Sjef kan gewoon heel goed rijden. De kleine nuances zijn daarna aan mij."

Van Grunsven onderstreepte haar woorden meteen tijdens haar rentree in juni op het NK dressuur. Op het Nijmeegse Park Brakkenstein veroverde ze met de negenjarige Salinero voor de elfde keer de nationale dressuurtitel, na winst op de Grand Prix, de Grand Prix Special en de afsluitende Kür op Muziek. "Dat is natuurlijk goed voor het zelfvertrouwen. Ik heb pas een week voor het NK besloten om deel te nemen, maar dat het zo goed zou gaan daar had ik ook niet op gerekend. Ik ben met Salinero en Krack naar Nijmegen vertrokken. Ik had eigenlijk verwacht dat het met de laatste goed zou gaan, maar uiteindelijk ging het boven verwachting met Salinero."

Ook het mindere optreden van de relatief onervaren Salinero afgelopen maand tijdens Breda Hippique was snel verklaard en baarde Van Grunsven geen zorgen met het oog op de eventuele keuze voor het paard voor Athene. "Salinero was in Breda namelijk redelijk van slag. Het is ook een heel moeilijk concours, aangezien er eveneens andere onderdelen zoals de vierspannen gaande zijn. Het is erg hectisch en dat heb je niet op die manier bij de Olympiade. Bovendien zijn we volgend jaar weer een jaar verder en heeft Salinero ook meer ervaring, want er zijn nog genoeg concoursen tot de Spelen."

"Dit geldt ook voor Krack. Ik train door met beide paarden richting Athene. Je moet het zekere voor het onzekere nemen, ook in verband met blessures. Natuurlijk doe je in die periode bepaalde zaken iets anders dan voorheen met Bonfire. Ik kende Bonfire zo goed, terwijl het nu met Salinero in sommige gevallen nog een kwestie van aftasten is. Daar houd je rekening mee tijdens de voorbereiding."

Hoewel Van Grunsven in Athene de regerend kampioene is, verwacht ze niet dat de gouden medaille van Sydney extra druk met zich mee zal brengen. Sterker nog, de afwezigheid van Bonfire zou in dit opzicht wel eens een voordeel kunnen zijn. "De druk om te presteren voor de Spelen van Atlanta en Sydney was ook erg groot. Bovendien kan de druk nu zelfs wel eens iets minder zijn, aangezien mensen weten dat ik nu met een nieuw, jong paard arriveer."

Ook Van Grunsven zelf is op voorhand realistisch over haar kansen. "Salinero is natuurlijk nog maar negen jaar. Op welke termijn je eventueel succes kunt boeken is altijd de vraag. Je wilt ook niets forceren. Aan de andere kant, je streeft natuurlijk altijd perfectie na. Je wilt het allerhoogste, maar hoe ver je dan komt moet de toekomst uitwijzen. En als het nu niet lukt, dan hebben we altijd nog de Olympische Spelen van Peking in 2008", voegt ze er lachend aan toe.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...



Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 00:51

Ik heb vandaag gevraagd aan iemand die werkt bij Anky, dat Joker is verkocht.

Sjef heeft hem al die tijd wel doorgetrained. Ik zal nog eens vragen of waarom ze niet meer op hem rijdt.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, IASCrawler, LuckySeven en 191 bezoekers