Bang op jamaica, iemand anders erop...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Bang op jamaica, iemand anders erop...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-03 22:38

Was van plan lekker te gaan rijden, maar dat verliep behoorlijk anders. Met opzadelen was ze gewoon braaf, niks aan de hand, met rijden was ze gruwelijk vervelend, ze probeerde continu door het lint wat om de bak staat te stieren, had geen stuur, geen rem, als ik links wilde ging ze gewoon rechts. OP zich niet zo'n probleem. 1 rotknal, aanpakken die handel. Maar dit durfde ik niet. Ik wist dat als ik haar op haar mieter zou geven, ze er vandoor zou schieten. Gekscherende weg riep ik naar het terras: Wie kan rijden en wil Jamaica even opvoeden???
Laat Marleen er dan even op riep de instructrice die in de andere bak aan het lesgeven was. Maarja, ik kende heel die marleen niet.... Dus ik naar de instructrice, gaat dat wel dan? Is dat verantwoord? Al snel bleek dat Marleen voor een grote dressuurstal al talloze paarden had ingereden. Dus Marleen erop. En bij Marleen zette ze dezelfde kop erop. Marleen pakte haar echter wel aan, en daar was Jamaica niet van gedient. Al bokkend en scheurend gingen ze de bak door, maar als ze even een paar passen netjes beheerst liep, was het ook gelijk braaaafff....
Ben er daarna uiteraard zelf nog op gestapt, en toen was er niks aan de hand.
Hoop dat dit niet vaker komt, want ik zal dit toch een keer zelf moeten doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 22:42

ik wil je geen angst aan jagen, maar om eerlijk te zijn denk ik dat dit dus wel vaker terug gaat komen.
Je paard is niet gek.

Maar je zegt dat je haar niet aan durft te pakken.
Weet je wat veel enger is en waar meer lef bij nodig is, niet aanpakken.

Nu heb je geen stuur en luisterd hij niet.
Geef je hem op zijn flikker heeft hij ook ff geen stuur, zelfde dus
Maar daarna luister hij.
En zal het minder vaak gaan doen.

Dus wat is nu lef hebben? Lachen

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 22:43

stef schreef:
Hoop dat dit niet vaker komt, want ik zal dit toch een keer zelf moeten doen


Tja, t is nog een jong beestje he... En ik denk echt dat het het beste is als je haar zelf een keer fatsoenlijk aanpakt als het nog eens gebeurt... Want anders blijft ze je toch uitproberen (wat ze nu aan het doen is).
En waarschijnlijk is het ook gedaan met een of enkele keren haar aanpakken als ze die trukendoos weer opendoet...

Succes met het opvoeden van Jamaica... Enne: gewoon eventjes doorbijten en dan lukt het wel weer... OK dan!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 23:24

als ik dt zo lees dan denk ik dat jouw paardje heel goed weet dat jij haar niet aan durft te pakken, en dat dit binnenkort nog veel vaker gaat gebeuren!

maar is dit t zelfde paardje dat steigert op commando etc?

niet l*llig bedoeld maar ik zou met die trucjes even stoppen en dan andere dingen doen, maar iig geen dingen doen die ze tegen je kan gaan gebruiken!

en als ze de volgende keer weer zo kliert, meteen haar flink aanpakken!
en dat moet je zelf doen, want ze moet naar jou luisteren!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 01:35

het klopt wel wat RK zegt dat heb ik van heel dichtbij meegemaakt. je zal het zelf moeten oplossen. een jong paard haalt gewoon truukjes uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 08:03

Ik heb hetzelfde met Lois megemaakt en RK heeft helemaal gelijk. Lois liep met die andere ruiter braaf maar ik kon er uiteindelijk nog niet veel mee, want Lois wist precies met wie hij te maken had.
Bij mijn huidige instructrice heb ik alles zelf op leren lossen in de lessen en daar ben ik zo vreselijk veel mee ogeschoten! Ik ben er dus helemaal geen voorstander van om een ander eventjes op je paard te laten. Vroeg of laat krijg je de kous weer op je kop. Wat wel helpt is om samen met je instructrice dit probleem aan te pakken, maar wel als je er zelf op zit, je moet het zelf leren oplossen.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 08:11

Mijn dame ging ook regelmatig met mij aan de wandel, en bij mij heeft het wel ontzettend geholpen dat er even iemand anders op ging zitten om ff flink de waarheid te zeggen. Waarschijnlijk meer omdat ik zo pissig werd dat iedereen met mijn pony weg kon rijden behalve ik, maar goed, het werkte wel Lachen

auntie
Berichten: 28
Geregistreerd: 11-08-03
Woonplaats: vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 08:51

jou paard is ècht slim hoor! die weet heel goed wie de baas is en voelt echt jouw onzekerheid.
Dus, volgende keer: aanpakken, als je je daar niet fijn bij voelt, laat iemand die meer met dit bijltje heeft gehakt even bij je in de buurt blijven, voor eventuele aanwijzingen

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 09:39

Gewoon doen hoor stef! wat is nmou het ergste dat je kan overkomen?
Dat je een beetje hard gaat nou na een paar honder rondjes stopt ze er vanzelf mee hoor.
desnoods trek je dat bit tot achter de oren.
is ze nou helemaal>???

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 09:46

Idd niet angstig zijn, makkelijker gezegd als gedaan vaak. Maar ze heeft gewoon door dat jij der niet durft te straffen, doet ze zo hoppa ff tik of weet ik veel.

In ieder geval succes he!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 09:51

jaik ben het met de anderen eens, dit gaat vaker voorkomen ben ik bang, of er moest wat specefieks aan de hand zijn, maar ik ben bang dat dit een spelletje gaat worden, ha mn baasje is bang wat spannend....

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 10:05

Da's ook de reden dat het in een les vaak wel goed gaat, gewoon wat ondersteuning vanaf de zijlijn helpt vaak net om je er door te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 11:47

Je moet gewoon even doorzetten. Zo'n situatie heb ik ook wel eens meegemaakt, dat ik dacht van: Hellup, ik durf dit niet!

Maar als je niet doorzet win je het nooit (ik spreek uit ervaring)!

Ik heb uiteindelijk ook altijd doorgezet en dat beviel heel goed. Het paardje moet even weten wie de baas is (JIJ!)

minkieboy

Berichten: 1722
Geregistreerd: 19-10-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 13:10

runningkawa schreef:
ik wil je geen angst aan jagen, maar om eerlijk te zijn denk ik dat dit dus wel vaker terug gaat komen.
Je paard is niet gek.

Maar je zegt dat je haar niet aan durft te pakken.
Weet je wat veel enger is en waar meer lef bij nodig is, niet aanpakken.

Nu heb je geen stuur en luisterd hij niet.
Geef je hem op zijn flikker heeft hij ook ff geen stuur, zelfde dus
Maar daarna luister hij.
En zal het minder vaak gaan doen.

Dus wat is nu lef hebben? Lachen


Hmm zo had ik het nog niet bekeken Lachen
Maar je hebt inderdaad gelijk. OK dan!

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 13:38

iedereen heeft gelijk, het laten liggen heeft geen zin. maar om je even te steunen: je bent absoluut niet alleen met dat gevoel van onzekerheid. want jij hebt een stukje angst om hoe ze gaat reageren, maar waarschijnlijk óók nog daarbij de idee dat mocht het mis gaan (er af vallen of zo), je dan ook nog een keer jouw paardje de verkeerde boodschap geeft (doe maar lekker gek, dan krijg je haar er wel af!). en daar heeft een 'vreemde' ruiter dan weer minder last van.
bij een vreemd paard denk je eerder: 'dit doen we toch even', en bij je eigen knolletje denk je 'oh, oh, als het maar goed gaat' Verward .

maar het moet natuurlijk tóch, dat wéét je.

en een tussenoplossing, dat ze met jou erop nog een keer aan de longe gaat, waarbij je haar echt wel wat vraagt, maar als ze dan reageert ben je toch minder aan haar overgeleverd?

succes hoor! OK dan!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-03 13:43

hmmz, vind zelf wet dat ik op zich goed gehandelt heb. Aangezien voor mij de keuze was: Niet aanpakkebn en aanmodderen, of het een ander laten doen. Heb dus voor het laatste gekozen, omdat ze anders helemaal gewonnen had.
Betreft het steigeren op commando. Ben ik het niet mee eens, als ze willen steigeren steigeren ze toch wel, of je het ze nou geleerd hebt of niet. Overigens ben ik ook niet bang van bokken of steigeren, dat zit ik wel uit. Waar ik bang voor ben is zonder stuur en rem gaan rennen. Doordat ik er enkele jaren geleden gruwelijk afgestuiterd ben, steekt dit af en toe de kop nog op. Heb haar ook vaak zat wel aangepakt (als het nodig was uiteraard)

Sjintoo

Berichten: 3226
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Belgenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 13:56

heb dit ook voor met mijn pony.

Soms heeft hij van die dagen dat hij alleen nog maar de piste uit wil en begint te bokken en de pist rond te galloperen .
Ben dus ook een beetje radeloos op zoek naar een beetje raad. Meestal is hij rustig en kalm na een paar bokken. Maar soms is er geen houden aan. Ook als hij zijn vriendin op de wei ziet aankomen naar de poort begint hij te bokken en heel ambetant te doen. HIj is ook nog maar vier maar moet toch leren dat dit niet mag.

Dus alle hulp is ook hier welkom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 14:18

Ik vind het verstandiger om op een dag dat je het zelf even niet aankunt (moe, onzeker, of ineens effe flink de schrik te pakken) het even door een ander op te laten lossen, dan maar door te modderen en uiteindelijk met een rotgevoel het paard op stal te zetten.
Natuurlijk zul je het zelf op moeten gaan lossen, maar voor een keertje als je het zelf even niet aankunt, is dit absoluut de beste oplossing geweest. En bovendien is het echt geen schande hoor, om eens toe te geven dat je er even schrik van hebt en het even niet aandurft.
Je hebt nu weer gezien dat er eigenlijk niks ergs gebeurd als ze zo nukkig is, dus volgende keer heb je waarschijnlijk weer vertrouwen genoeg in jezelf om het zelf op te lossen!
(zouden meer ruiters moeten doen; eens toegeven dat ze zelf niet alles kunnen/durven.... zou een hoop paardenleed schelen.....)

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 14:38

Ben het helemaal met Sonja eens en dat gebeurt mij wel eens vaker... Er komt vanzelf een moment dat je haar wel durft aan te pakken, waardoor je meteen meer zelfvertrouwen krijgt om haar in de toekomst weer opnieuw aan te pakken als dat nodig mocht zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 18:10

En dan heb je ineens het moment van:

@$*/^&#@, en nou zal ik je! En dan gaat alles vanzelf! Hahaha Haha!

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 19:12

Sammm schreef:
En dan heb je ineens het moment van:

@$*/^&#@, en nou zal ik je! En dan gaat alles vanzelf! Hahaha Haha!


hééééél juist!! dan denk je nergens aan behalve ":é&çè!%µ"###!!!!! en je paard schrikt zich een hoedje! Haha!

hùh, het baasje meent het!!!!! Nagelbijten / Gniffelen Nagelbijten / Gniffelen Nagelbijten / Gniffelen

brigitje

Berichten: 215
Geregistreerd: 15-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 21:13

je paard is wel slim zeg
hij weet precies bij wei die het kan flikken

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 21:45

Sammm schreef:
En dan heb je ineens het moment van:

@$*/^&#@, en nou zal ik je! En dan gaat alles vanzelf! Hahaha Haha!
klinkt me bekend ja *LOL*
het paard van me zus loopt soms zo bij haar te kloten als ik dat dan aanzien,grr,en ga ik erop begint ze eerst te klooien zodat je nog kwaader word Schijnheilig en dan flink aanpakken en erna loopt ze vanzelf,voelt soms wel eens goed aan,om een paard eens flink aan te pakken en erna luisterd die dus Lachen

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 22:14

Ik weet wat je bedoeld, 1x per jaar (zo lijkt het Knipoog ) gaat Magic mij ook te ver. Ik kan veel hebben, bokken, sprongetjes en zelfs als ze het bit pakt dat kan ik hebben. Vind het natuurlijk niet leuk, maar doe het nog niet in mijn broek Haha!

Het enige waar ik helemaal niet tegen kan is als ze ongecontroleerd (en hard) achteruit denderd. Op die manier ben ik een keer achterover geklapt en vastgezeten bij een jong paard.
Zodra Magic dit doet verstijf ik gewoon en dat weet ze precies. Ik pak haar dan ook wel aan, maar meestal wordt het alleen maar erger. Ze voelt dat ik haar wel aanpak maar toch bang ben.

Op zo'n moment zet ik er ook iemand anders op (meestal mijn zus, die is er niet van onder de indruk). En als zij er niet is iemand anders.
Die pakt haar aan (lees: trapt het gaspendaal even in) en daarna stap ik er weer op en rijd ik gewoon verder. Bij het minste gelijk een tik met de zweep.
En dan is het weer voor een jaar over Haha! OK dan!

Dus ik denk dat als je het gelijk de kop indrukt dat het nog wel mee zal gaan vallen. Maar niet te lang aan blijven modderen.
Succes! Ik ken het gevoel en op zo'n moment haar ik mezelf zo dat ik haar niet aanpak, niet genoeg in ieder geval Scheve mond

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 22:23

Ik denk dat het wel goed is als een ander haar wat manieren bijbrengt, maar uiteinelijk moet je er toch doorheen...En naast het aanpakken id braaaff als ze het goed doet, dat is minstens zo belangrijk. Maar erop stappen als je bang bent.. Dan vraag je om ongelukken.