P&S: een duidelijkheid over E achter B! Gewichten!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 09:58

In de P&S staat ook heel duidelijk vermeld dat je het laadvermogen van de auto ook mee moet tellen. Dat vergeten mensen ook nog wel eens, terwijl dat wel degelijk van belang is voor het berekenen of je onder of boven de 3500 kg zit. Met een flinke bestelbus ga je er al heel gauw over heen, omdat die van zichzelf vaak niet eens zo zwaar is, maar wel een heleboel mag laden.

En al die mensen die met van die onderbemeten combinaties op pad gaan zouden ook eens goed moeten nadenken. Mijn bus mag 1550 kilo trekken en dat vind ik eigenlijk al krap aan... Rijd liever met de Jeep. En dan lees ik hier dat er mensen een auto voor de trailer zetten die nog veel minder mag trekken! Mij niet gezien! Voor de veiligheid niet en je auto knapt er ook niet van op.

Nulla tenaci invia est via



Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 12:55

Dat klopt niet Pava.

Ik zal mezelf even quoten uit een ander topic:

[VvdD] Yes, ik ben aangehouden ....
Citaat:
Je mag je trailer beladen tot aan het maximum wat je auto mag trekken als je BE hebt. Bij twijfel moet je op de weegbrug als je aangehouden wordt.
Rijbewijs B telt wat geladen kan worden.
Rijbewijs BE telt wat geladen is

In theorie mag ik (in bezit van BE) mijn trailer ook trekken met m'n moeders peugeot 106, mag er dan alleen niks in leggen. Lees het artikel in de P&S maar eens, daar staat het duidelijk in. (Al gebruiken ze daar een Opel Corsa als voorbeeld Haha! )

Nulla tenaci invia est via

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 14:36

Het is dat er geen trekhaak onder de 106 van mijn moeder zit, anders zou het best nog wel eens praktisch kunnen zijn om daar de trailer mee te verplaatsen als het eens zo uitkomt. Helemaal een suf gezicht!
Zal wel eens een foto maken van die combi, beetje schuin zodat je niet ziet dat er geen trekhaak zit Haha!

Het examen richt zich inderdaad niet op een levend dier, maar je leert toch wel een aantal vaardigheden die van pas kunnen komen. Bovendien word je verkeersinzicht wel getoetst en dat is met een paard erachter dubbel zo belangrijk!

Overigens had ik een instructeur die er wel op hamerde dat ik bepaalde dingen geladen met stenen best kon doen, maar met een paard geladen toch maar beter uit m'n hoofd kan laten! Veel geleerd van die man, niet alleen de examen-dingen.

Ik was afhankelijk van het lenen van auto's en trailers en ik had echt geen zin in iedere keer dat gereken (je moet er toch niet aan denken dat je niet verzekerd bent met de auto, trailer én paard van een ander!), plus dat ik mezelf niet capabel genoeg vond met een aanhanger dus ik heb om van al het gezeur af te zijn en om een hoop te leren m'n E gehaald (viel echt alles mee!) en ik ben er maar wat blij mee, al veel gemak van gehad!

Nulla tenaci invia est via

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 22:28

Je mag die trailer er wel achter hangen Jura als je je E hebt, maar je mag 'm niet zwaarder maken dan die 1250 kg. Je mag 'm dus niet tot die 1600 kg beladen. Het voorbeeld van de Opel Corsa met de 2 paards trailer uit de P&S.

Nulla tenaci invia est via

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 00:26

Heb het artikel even ingescand, lees voor bovenstaande kwestie vooral het donker stukje 'valkuilen'

Afbeelding



Afbeelding

Nulla tenaci invia est via


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Annash, dierenfan, J30d, JudithO, Knuffeldier, Larislaatje, robbie88, Saaams, Titsia, XladyX en 62 bezoekers