P&S: een duidelijkheid over E achter B! Gewichten!

Moderators: Murosch, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Mayo

P&S: een duidelijkheid over E achter B! Gewichten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-03 10:57

Even een klein stukje overgenomen uit de Paard & Sport nummer 15; 19 juli 2003.

Valkuilen
Eén van de grootste valkuilen ofwel onwaarheden over 'rijbewijs E achter B' wordt geïllustreerd door het volgende praktijkvoorbeeld:
Een amazone die wél beschikt over rijbewijs E achter B wordt met haar auto + paardentrailer met paard aangehouden. De feiten zijn als volgt:
- De auto mag maximaal 1100 kilo trekken (zie kentekenpapieren)
- De trailer weegt 500 kilo (zie kentekenbewijs trailer)
- De lading (het paard) weegt 500 kilo (ze heeft hem zelf gewogen)
- Volgens het kentekenbewijs van de trailer bedraagt de maximum massa van de trailer 1300 kilo (ledig gewicht a 500 kilo, inclusief laadvermogen a 800 kilo).

De amazone krijgt een bekeuring, omdat de maximum massa van de trailer (1300 kilo) meer bedraagt dan het gewicht dat de auto mag trekken (1100 kilo). Na eindeloos discussiëren en de nodige brieven, belde de politie-agent op om te zeggen dat de bekeuring onterecht was.

Wat is namelijk het geval: Indien je als bestuurder rijbewijs B/E hebt, geldt hier slechts dat de traler + lading op dat moment 1000 kilo weegt. De auto mag 1100 kilo trekken en het laadvermogen van de trailer (800 kilo) wordt niet overschreden. Het feit dat de maximum massa van de trailer meer bedraagt dan wat de auto zou mogen trekken, is dus nu NIET van belang! Om te weten of de amazone in overtreding is, zou de politie-agent het paard moeten wegen. Feitelijk zou je dus, als je rijbewijs E achter B hebt, met een Opel corsa een lege twee-paards trailer mogen trekken.

Taart naar eigen ontwerp? www.yourcake.nl / Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :D
A fool-proof method for sculpting an elephant: first, get a huge block of cake; then you cut away everything that doesn't look like an elephant...

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-03 16:22

Nou ik heb het vooral hier neergezet omdat er toch best flink wat onduidelijkheid over bestond.

Onze auto mag bijvoorbeeld 1250 kilo trekken, maar de maximum massa van mijn trailer is 1600 kilo. Mijn trailer weegt 560 kilo en Kasmier +/- 550 kilo (dus totaal 1110 kilo). Ik werd een aantal keer op het verkeerde been gezet doordat mensen zeiden dat ik zo niet de weg op mocht en dat ik een bekeuring kon krijgen. Ik kreeg dan als tip om de trailer terug te laten keuren naar een lager maximum massa. Maar uit dit artikel wordt toch heel duidelijk dat dat dus een groot misverstand is.

Vandaar dat ik het neer zet, misschien dat er meerdere verwarde mensen zijn Haha!

Taart naar eigen ontwerp? www.yourcake.nl / Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :D
A fool-proof method for sculpting an elephant: first, get a huge block of cake; then you cut away everything that doesn't look like an elephant...

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-03 16:51

Nope, ik niet, maar m'n vader wel Haha! M'n E halen ligt wel in de planning wanneer er centjes genoeg voor zijn Tong uitsteken

Ik rijd dus zelf de combinatie niet. Of mijn vader rijdt de combinatie of Mike hier ook op Bokt, die heeft ook een aantal keer voor mij gechauffeurd OK dan!

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-03 12:02

Ik mag mijn combinatie niet zelf rijden met mijn B-rijbewijs. Wat ik begrepen heb zou het alleen mogen als mijn auto zwaarder weegt dan het geheel wat er achter hangt. Dus ik moet voor mijn combinatie gewoon m'n E halen of iemand laten chauffeuren met een E-rijbewijs.

Pava, er is een verschil tussen de maximum massa en het laadvermogen. als iemand met een E mijn combinatie zou rijden is dat toegestaan, omdat het gewicht van dat moment (gewicht trailer + gewicht paard) van belang is. Dat is met mijn combinatie 1110 kilo en mijn auto mag 1250 kilo trekken. Dit is volgens het stuk van de P&S.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie