Veulenhengstigheid

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Veulenhengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-03 21:44

Hoe lang duurt een veulenhengstigheid eigenlijk? Net zo lang als een gewone hengstigheid?
Mika zit nu op de 11e dag, ze piest zich te pletter voor Naughty Doll, maar laat zich niet dekken terwijl ze goed hengstig lijkt te zijn.... Wat zou hiervoor de reden kunnen zijn? Naughty Doll probeert het wel, maar dringt ook niet echt aan, zou ze gewoon nog niet hengstig genoeg zijn?

Wie heeft hierover meer info voor me?

In ieder geval is Evien drachtig, afgelopen maandag moest de da bij een gastmerrie komen, en omdat hij er toch was heb ik Evien gelijk laten scannen, zij loopt al vanaf eind maart bij de hengst omdat ze vorig jaar niet drachtig te krijgen was. Daarom dacht ik dat ik haar er maar vroeg bij moest doen, nu blijkt dus dat ze gelijk van die eerste dekkingen drachtig moet zijn, het vruchtje kon al helemaal niet meer worden gemeten omdat het al veel te diep weg zat........ Ben er blij mee, zeker omdat het voor de merrie veel en veel beter is ivm haar overgewicht om haar drachtig te houden, maar het betekend wel dat we eind februari al een veulen kunnen verwachten, en dat is toch wel vroeg..... Maar goed, de stallen zijn goed voor elkaar, ruimte genoeg en ze komen bij redelijk weer elke dag buiten.... Dus het zal vast wel loslopen....

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 23:33

Gefeliciteerd met de nieuwe "critter" in spé. Wat je andere merrie betreft, het kan zijn dat ze pas in de aanloop van de hengstigheid zit, dat ze morgen of overmorgen zich graag laat verwennen van de hengst Knipoog

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 08:22

Komt het ook niet door het veulen?
Dat ze bang is dat Naughty Doll aan haar komt?
Dat kan best de reden zijn dat ze hem nog wegmept.
Veulenhengstig heid is meestal vanaf 10 dagen na de geboorte en kan wel een week duren, dus waarschijnlijk lukt het nog wel.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30626
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 08:38

Veulenhengstigheid kan ook al veel eerder zijn. Onze merrie toonde zich helemaal niet hengstig tijdens de toen. We hielden haar voor de hengst, en ze gooit de oren plat en bijt hem in zijn neus. We hebben geschouwd vanaf 7 dagen na de geboorte.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 13:18

De veuelnhengstigheid is vaak wat korter dan een gewone hengstigheid, maar dit is per merrie verschillend.
Mijn wpn merrie is dit jaar maar twee dagen hengstig geweest tijdens de veulenhengstigheid, maar we zagen het op tijd (begon op de 7de dag) en hebben gelijk gedekt. Ze is nu drachtig gescand.