Is endurance een minderwaardige sport?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Is endurance een minderwaardige sport?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-03 18:08

Nav idee van Westernfreak in het topic 'mennen minderwaardig?' toch maar geopend. Ben toch wel benieuwd wat mensen hier van endurance denken.

Zijn er mensen die het misschien nog teveel een 'mysterie' vinden waardoor je natuurlijk ook kan denken 'goh, tja als het niet anders kan'.

Nou ja, ben benieuwd.

'Paint' it 'Black'


Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-03 18:23

Het gevoel moet er wel zijn. Als je je paard niet goed kunt aanvoelen kan je hem overnemen, zijn grenzen niet begrijpen. Zeker met het arabisch volbloed die door zal gaan tot ie er dood bij neervalt is dat juist een van de belangrijkste aspecten. Ik denk wel dat er verschil in gevoel bij de verschillende takken is maar minder, nee denk ik niet. Talent is zeker ook wel nodig als je het mij vraagt. Weet niet hoe de anderen daar over denken maar als je niet het talent hebt om je paard aan te voelen, signalen op te vangen, beleidsmatig te trainen en je wedstrijden te rijden dan is endurance niet geschikt voor je.

'Paint' it 'Black'

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-03 18:51

Misschien eeng eval van je paard goed kennen maar ik neemaan dat je in de dressuur ook bedoeld dat hij goed loopt, zijn ritme etc. Als wij ook maar enig verschil in ritme voelen gaan meteen de voelsprieten uit. Ervaring is zeker belangrijk maar denk dat dat in anderesporten ook zo is.

Echt een keertje doen Jur. Het is zo leuk. Maar ja, ik vind alle takken erg leuk. Vind het gewoon prachtig om te zien hoe iemand in zijn eigen tak de weg gevonden kan hebben en zo veel lol met zijn paard kan beleven.

'Paint' it 'Black'

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-03 20:00

Ik ken dat Sanderijn. Maaraak heeft dit in de endurance net zo moeten meemaken. Jammer. Hij vind het gelukkig nog steeds leuk om te doen. Hij hoeft niet te racen. We hoeven niet de snelste te zijn. We willen wel samen heel door de finish komen. In Onstwedde was voor mij een mooi voorbeeld van 'paard en ruiter een en elkaar er doorheen slepen'. De wedstrijd begon niet lekker naar mijn gevoel. Raak liep goed maar niet echt dat ik nou dacht van 'ja die heeft er zin in'. Dus halverwege net voor de p/a had ik besloten dat als zijn hartslag hoger was dan normaal we zouden stoppen. Maar niet dus. Zijn hartslag was 48 en we waren maar 500 meter voor de p/a gaan stappen. Dus ja, dan moest ik verder. Toen realiseerde ik me eigenlijk dat niet Raak het zwaar had maar ik. Raak was rustiger dan anders alsof hij door had dat het niet echt geweldig ging. Tweede helft ging al stukken beter. De laatstedrie km waren zwaar. Het was warm en ik zat niet echt geweldig in mijn vel. Steeds stappen. Op een gegeven moment ging raak echt braaf aan het draven. Heel geleidelijk en goed in ritme. Sneller, maar verstandig. Op de smalste strookjes gras kon hij galopperen en draven. Super gewoon. Toen realiseerde ik eigenlijk wat voor waardevols ik onder me had. Mijn vriend, mijn makker. Hij sleepte mij er doorheen. Tranen, tranen en nogeens tranen. We kwamen over de finish en zijn 1ste geworden. Nooit had ik dat gedacht. De snelheid wasniet abnormaal maar genoeg.

En dat is net wat jij bedoelt Laui denk ik. Als je je paard nodig hebt is hij er voor je. Maar hij verwacht ook, en terecht, dat jij er voor hem bent. Wij zijn compleet gelijkwaardig aan elkaar. Mensen zeggen wel eens als ze ons zien ' goh we zien niet eenruiter en paard maar een eenheid'. Dat is het mooiste compliment wat je kan krijgen. Ik heb het nooit begrepen totik van de week de eerste videobeelden zag van onze digifilmcam. Toen kon ik het begrijpen. Altijd die oortjes naar voren en oplettend naar mij. Hij draagt me met zoveel kracht terwijl ik niet een spriet ben. Die ogen, die stralen doorzettingsvermogen uit.

Endurance, to finish is to win. It's not the distance that kills the horse, it's the speed. EN HET ISWAAR.

'Paint' it 'Black'

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-03 20:04

Het hangt ervan af watje doelstellign is. In de endurancevind ik dat wanneer je ambities hebt om zeker drie te gaan rijden (zoals wij) er al een enorme discipline aan te pas komt. Ook wij trainen hier al naartoe. Inderdaad erg zwaar maar je kiestervoor. Onze klassen I en straks II zijn voor ons nog weliswaar geen topsport maar ook geen onderschuivertje. Nogmaals, hangt ervan af wat je doel is natuurlijk. Je moet ergens beginnen. Wij leven er hele seizoenen naartoe. Maar ik ben niet van mening dat wij nou van die 'mutsen' zijn die stoer moeten doen, of er status mee moeten hebben. Nee het beheerst een groot deel van ons leven en daar mag je best naartoe leven vind ik. Houdt je ook alert.

enneh, zo'n mooi paars hoofdstel heb ik ook. Maar ja, ik bezit dan ook geen normale hoofdstellen en dergelijke. In principe hebben wij alles goedvoor elkaar.

'Paint' it 'Black'

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-03 20:15

Ik had het niet beter kunnen zeggen Laui. Hulde. Beiden mogen ook wel eesn niet lekker in hun vel zitten.

*kijkt pijnlijk* wat zijn doebah's??? Verward

'Paint' it 'Black'

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-03 20:18

ah op die fiets Haha! . Ik dacht al 'ik word te oud voor die rotzooi' Haha!.

'Paint' it 'Black'

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-03 20:22

Zit me net te bedenken. In welk teken staat onze vakantie? Trainen op de Sallandse Heuvelruggen. Heuveltraining dus. Zucht, hoe gek kan je het maken

'Paint' it 'Black'


Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-03 05:35

Daar heb je een punt Larissa. Endurance is minder bekend nog. En als we blijven roepen 'klasse I is een leuke buitenrit' dan krijgt het altijd een negatieve toon. Ik heb dat in mijn korte bestuursperiode veel gehoord. En nog. Mensen die zeggen 'ach, jullie roepen zelf dat het maar een leuke buitenrit is'. Tja, zo komen we ook niet verder natuurlijk en dat is erg jammer voor deze superprachtige sport. Uiteindelijk moet je nou eenmaal in die klasse beginnen. En ik heb het op onze mailinglist ook al eens gezegd 'ben je als je na drie goed uitgereden wedstrijden klasse II rijdt en vervolgens na drie klasse III rijdt dan wel al een 'topsporter'. Want ook daar is veel voor te zeggen. Ervaring mis je dan wel degelijk.

Maar dat geldt ook voor dressuur en springen. Ik ziemensen direct nadat ze mogen naar de volgende klasse gaan terwijl paard en/of ruiter er nog echt niet aan toe zijn. Mijn vriendin rijdt nu Z maar is telkens pas overgegaan als het of echt moest (maar dan wachtte ze even met wedstrijden tot haar paard of zij klaar was) of als beiden er helemaal klaar voor waren. Daar heb ik respect voor.

Geld kost het zeker Haha! maar dat kost iedere hobby als je er echt voro gaat denk ik Haha!

'Paint' it 'Black'

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-03 21:50

Iedereen heeft het er wel over dat een paard zijn hoef niet hoeft om te draaien voor een klasse I. Waar, maar vergeten jullie niet dat de ruiter zijn conditie ook meespeelt? Ik dacht ook 'ach, een klasse I op je knol hobbelen? Moet kunnen'. Nou niet met 32 graden celsius dus. Ik heb het gehaald maar wist wel dat ik daarna een hoop aan mijn eigen conditie moet doen. Voor mij lastig want ik kan slecht tegen de hitte. Drinken gaat me slecht af dus ook dat moet ik leren.

De spullen? Wat Karin al zegt. Ook ik hou van het gemak en comfort. En ben een 'fool for colors'. Dus ja, ik heb mijn halsterhoofdstel, mijn flexridebeugels (wist overigens niet dat daar een max-gewicht aan zat) maar verder nog wel mijn gewone Kiefferzadeltje. Met Marek kwam de Equiflex. Die was helemaal voor hem op maat gemaakt. We zouden wel gek zijnd ie er niet bij te nemen.

Dus ik heb aardig wat toeters en bellen. Ja, ik heb de boel graag voor elkaar. Liever mee verlegen dan om verlegen. Alleen als je mij vraagt of ik daarmee een topruiter ben? If only, if only.

Voor endurance moet je veel willen opofferen. Misschien haal ik het wel nooit hoger dan de 2. Maar qua inzet vind ik mezelf een absolute topsporter. En allen die er zoveel aan geven. Want 99% van mijn dagelijkse leven draait om de endurance.

'Paint' it 'Black'


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Blacky94, goesju, GrapeshotBot, Mark0919, nayla, Vagabondo en 31 bezoekers